As linguagens documentais para as bibliotecas escolares: o caso da Espanha, Portugal e Brasil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://www.ies.ufpb.br/ojs/index.php/ies/article/view/20256 http://hdl.handle.net/11449/115006 |
Resumo: | This article analyzes the specific features and processes of indexing and classification performed in school libraries to process and retrieve information from their collections. Subject languages used in Spanish, Portuguese and Brazilian Portuguese school libraries are also analyzed. To achieve this goal, the concept of school library was analyzed, its function was studied and the techniques and tools that allow the information organization were examined. Among the tools, we studied the Subject Headings Lists for children and juveniles’ books and the Subject Headings List for public libraries, the Universal Decimal Classification System (paperback edition) or the classification by fields of interest and specialized thesauri like the Tesauro de la Educación UNESCO-OIE and the TesauroEuropeo de la Educación. |
id |
UNSP_791b86a6507b1a4094bd4adbcd351ca4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/115006 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
As linguagens documentais para as bibliotecas escolares: o caso da Espanha, Portugal e BrasilDocumental languages for school libraries: the case of Spain, Portugal and Brazillinguagens documentáriasbiblioteca escolarThis article analyzes the specific features and processes of indexing and classification performed in school libraries to process and retrieve information from their collections. Subject languages used in Spanish, Portuguese and Brazilian Portuguese school libraries are also analyzed. To achieve this goal, the concept of school library was analyzed, its function was studied and the techniques and tools that allow the information organization were examined. Among the tools, we studied the Subject Headings Lists for children and juveniles’ books and the Subject Headings List for public libraries, the Universal Decimal Classification System (paperback edition) or the classification by fields of interest and specialized thesauri like the Tesauro de la Educación UNESCO-OIE and the TesauroEuropeo de la Educación.Este artigo analisa as características específicas e os processos de indexação e classificação realizados em bibliotecas escolares para tratar e recuperar as informações de suas coleções. Também se analisam as linguagens como ferramentas documentais específicas utilizadas em bibliotecas escolares portuguesas espanholas, portuguesas e brasileiras. Para atingir este objetivo, o modelo de biblioteca escolar é estudado de forma crítica, se analisa o conceito de biblioteca escolar de forma crítica, se estudam suas funções e se examinam as técnicas e os instrumentos que permitem organizar a informação. Entre outras ferramentas, estudam-se listas de cabeçalhos de assuntos como os Cabeçalhos de assuntos para livros infantis e juvenis e a Lista de Cabeçalhos de assuntos para as bibliotecas; sistemas de classificação, como a Classificação Decimal Universal (edição de bolso) ou a classificação por centros de interesse e tesauros especializados como o Tesauro da Educação UNESCO-OIE e o Tesauro Europeu da Educação, entre outros.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Ciência da Informação, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marília, Av. Hygino Muzzi Filho, 737, Campus Universitário, CEP 17525900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Ciência da Informação, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marília, Av. Hygino Muzzi Filho, 737, Campus Universitário, CEP 17525900, SP, BrasilUniversidade de ZaragozaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Instituto Politécnico do PortoAgustín Lacruz, Maria Del CarmenFujita, Mariângela Spotti Lopes [UNESP]Terra, Ana Lúcia Silva2015-02-24T13:57:40Z2015-02-24T13:57:40Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article83-97application/pdfhttp://www.ies.ufpb.br/ojs/index.php/ies/article/view/20256Informação & Sociedade, v. 24, n. 3, p. 83-97, 2014.1809-4783http://hdl.handle.net/11449/115006ISSN18094783-2014-24-03-83-97.pdf6530346906709462Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporInformação & Sociedade0,220info:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-20T06:11:00Zoai:repositorio.unesp.br:11449/115006Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T15:29:43.563704Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
As linguagens documentais para as bibliotecas escolares: o caso da Espanha, Portugal e Brasil Documental languages for school libraries: the case of Spain, Portugal and Brazil |
title |
As linguagens documentais para as bibliotecas escolares: o caso da Espanha, Portugal e Brasil |
spellingShingle |
As linguagens documentais para as bibliotecas escolares: o caso da Espanha, Portugal e Brasil Agustín Lacruz, Maria Del Carmen linguagens documentárias biblioteca escolar |
title_short |
As linguagens documentais para as bibliotecas escolares: o caso da Espanha, Portugal e Brasil |
title_full |
As linguagens documentais para as bibliotecas escolares: o caso da Espanha, Portugal e Brasil |
title_fullStr |
As linguagens documentais para as bibliotecas escolares: o caso da Espanha, Portugal e Brasil |
title_full_unstemmed |
As linguagens documentais para as bibliotecas escolares: o caso da Espanha, Portugal e Brasil |
title_sort |
As linguagens documentais para as bibliotecas escolares: o caso da Espanha, Portugal e Brasil |
author |
Agustín Lacruz, Maria Del Carmen |
author_facet |
Agustín Lacruz, Maria Del Carmen Fujita, Mariângela Spotti Lopes [UNESP] Terra, Ana Lúcia Silva |
author_role |
author |
author2 |
Fujita, Mariângela Spotti Lopes [UNESP] Terra, Ana Lúcia Silva |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade de Zaragoza Universidade Estadual Paulista (Unesp) Instituto Politécnico do Porto |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Agustín Lacruz, Maria Del Carmen Fujita, Mariângela Spotti Lopes [UNESP] Terra, Ana Lúcia Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
linguagens documentárias biblioteca escolar |
topic |
linguagens documentárias biblioteca escolar |
description |
This article analyzes the specific features and processes of indexing and classification performed in school libraries to process and retrieve information from their collections. Subject languages used in Spanish, Portuguese and Brazilian Portuguese school libraries are also analyzed. To achieve this goal, the concept of school library was analyzed, its function was studied and the techniques and tools that allow the information organization were examined. Among the tools, we studied the Subject Headings Lists for children and juveniles’ books and the Subject Headings List for public libraries, the Universal Decimal Classification System (paperback edition) or the classification by fields of interest and specialized thesauri like the Tesauro de la Educación UNESCO-OIE and the TesauroEuropeo de la Educación. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014 2015-02-24T13:57:40Z 2015-02-24T13:57:40Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.ies.ufpb.br/ojs/index.php/ies/article/view/20256 Informação & Sociedade, v. 24, n. 3, p. 83-97, 2014. 1809-4783 http://hdl.handle.net/11449/115006 ISSN18094783-2014-24-03-83-97.pdf 6530346906709462 |
url |
http://www.ies.ufpb.br/ojs/index.php/ies/article/view/20256 http://hdl.handle.net/11449/115006 |
identifier_str_mv |
Informação & Sociedade, v. 24, n. 3, p. 83-97, 2014. 1809-4783 ISSN18094783-2014-24-03-83-97.pdf 6530346906709462 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Informação & Sociedade 0,220 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
83-97 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128520299216896 |