Aquecimento vocal para o canto erudito: teoria e prática

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lopes de Araujo, Andre Luiz
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Momensohn dos Santos, Teresa Maria, Pinto Giannini, Susana Pimentel, Miguel, Fabio [UNESP], Petian, Andrea
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www.musicahodie.mus.br/14.2/index.php
http://hdl.handle.net/11449/130324
Resumo: Vocal warm-ups are essential for the technical training of the singer, for good speech and performance, as well as essential for good vocal health and a long-lasting career. Objective: To analyze the theory and practice of the vocal warm-up in classical singing, from the perspective of different professionals in the voice field including: teachers, speech therapists and singers. Method: descriptive search, quantitative in nature, cross-sectional, with a questionnaire for voice teachers, singers and audiologists. The sample consisted of 165 subjects: 86 voice teachers, 64 speech pathologists, and 15 singers. Results: Teachers of Singing (97.7 %), singers (95.3 %) and students (93.3 %) use the vocal warm-up. Conclusion: From the results we can infer that most of the professionals surveyed point to the importance of the implementation of the vocal warm-up before a performance, and the strategy used by most voice instructors, speech therapists and singers is vocalization, i.e. aesthetic warm-up.
id UNSP_7a887d38059041c5f1f1e7385842b593
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/130324
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Aquecimento vocal para o canto erudito: teoria e práticaVocal warm-up in classical singing: theory and practical applicationVocal warm-upSingingVoiceMusicAquecimento vocalCantoVozMúsicaVocal warm-ups are essential for the technical training of the singer, for good speech and performance, as well as essential for good vocal health and a long-lasting career. Objective: To analyze the theory and practice of the vocal warm-up in classical singing, from the perspective of different professionals in the voice field including: teachers, speech therapists and singers. Method: descriptive search, quantitative in nature, cross-sectional, with a questionnaire for voice teachers, singers and audiologists. The sample consisted of 165 subjects: 86 voice teachers, 64 speech pathologists, and 15 singers. Results: Teachers of Singing (97.7 %), singers (95.3 %) and students (93.3 %) use the vocal warm-up. Conclusion: From the results we can infer that most of the professionals surveyed point to the importance of the implementation of the vocal warm-up before a performance, and the strategy used by most voice instructors, speech therapists and singers is vocalization, i.e. aesthetic warm-up.A realização do aquecimento vocal se torna essencial no processo de formação técnico do cantor, para uma boa fonação e performance, indispensável para uma boa saúde vocal e longa carreira profissional. Objetivo: Analisar a teoria e a prática sobre o aquecimento vocal no canto erudito, a partir da ótica de diferentes profissionais da área da voz: professores de canto, cantores e fonoaudiólogos. Método: Pesquisa de caráter descritivo, de natureza quantitativa, de corte transversal, com aplicação de um questionário para professores de canto, cantores e fonoaudiólogos. A amostra foi composta por 165 sujeitos: 86 professores de canto, 64 cantores e 15 fonoaudiólogos. Resultados: Professores de canto (97,7%), cantores (95,3%) e fonoaudiólogos (93,3%) utilizam o aquecimento estético. Conclusão: a partir dos resultados desta pesquisa pode se inferir que a maioria dos profissionais pesquisados apontam a importância da realização do aquecimento vocal antes de uma performance, e a estratégia mais utilizada para realizar o aquecimento vocal pela maioria dos professores de canto, fonoaudiólogos e cantores é o vocalise, ou seja, aquecimento estético.Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/ SP)Faculdade de Medicina da Universidade de São PauloUniv Estadual Paulista, Sao Paulo, SP, BrazilUniv Federal GoiasPontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade de São Paulo (USP)Lopes de Araujo, Andre LuizMomensohn dos Santos, Teresa MariaPinto Giannini, Susana PimentelMiguel, Fabio [UNESP]Petian, Andrea2015-11-03T18:24:02Z2015-11-03T18:24:02Z2014-01-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article122-137application/pdfhttp://www.musicahodie.mus.br/14.2/index.phpMusica Hodie, v. 14, n. 2, p. 122-137, 2014.1676-3939http://hdl.handle.net/11449/130324WOS:000350817600011WOS000350817600011.pdfWeb of Sciencereponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporMusica Hodie0,115info:eu-repo/semantics/openAccess2024-10-02T19:17:29Zoai:repositorio.unesp.br:11449/130324Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestrepositoriounesp@unesp.bropendoar:29462024-10-02T19:17:29Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Aquecimento vocal para o canto erudito: teoria e prática
Vocal warm-up in classical singing: theory and practical application
title Aquecimento vocal para o canto erudito: teoria e prática
spellingShingle Aquecimento vocal para o canto erudito: teoria e prática
Lopes de Araujo, Andre Luiz
Vocal warm-up
Singing
Voice
Music
Aquecimento vocal
Canto
Voz
Música
title_short Aquecimento vocal para o canto erudito: teoria e prática
title_full Aquecimento vocal para o canto erudito: teoria e prática
title_fullStr Aquecimento vocal para o canto erudito: teoria e prática
title_full_unstemmed Aquecimento vocal para o canto erudito: teoria e prática
title_sort Aquecimento vocal para o canto erudito: teoria e prática
author Lopes de Araujo, Andre Luiz
author_facet Lopes de Araujo, Andre Luiz
Momensohn dos Santos, Teresa Maria
Pinto Giannini, Susana Pimentel
Miguel, Fabio [UNESP]
Petian, Andrea
author_role author
author2 Momensohn dos Santos, Teresa Maria
Pinto Giannini, Susana Pimentel
Miguel, Fabio [UNESP]
Petian, Andrea
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC)
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
Universidade de São Paulo (USP)
dc.contributor.author.fl_str_mv Lopes de Araujo, Andre Luiz
Momensohn dos Santos, Teresa Maria
Pinto Giannini, Susana Pimentel
Miguel, Fabio [UNESP]
Petian, Andrea
dc.subject.por.fl_str_mv Vocal warm-up
Singing
Voice
Music
Aquecimento vocal
Canto
Voz
Música
topic Vocal warm-up
Singing
Voice
Music
Aquecimento vocal
Canto
Voz
Música
description Vocal warm-ups are essential for the technical training of the singer, for good speech and performance, as well as essential for good vocal health and a long-lasting career. Objective: To analyze the theory and practice of the vocal warm-up in classical singing, from the perspective of different professionals in the voice field including: teachers, speech therapists and singers. Method: descriptive search, quantitative in nature, cross-sectional, with a questionnaire for voice teachers, singers and audiologists. The sample consisted of 165 subjects: 86 voice teachers, 64 speech pathologists, and 15 singers. Results: Teachers of Singing (97.7 %), singers (95.3 %) and students (93.3 %) use the vocal warm-up. Conclusion: From the results we can infer that most of the professionals surveyed point to the importance of the implementation of the vocal warm-up before a performance, and the strategy used by most voice instructors, speech therapists and singers is vocalization, i.e. aesthetic warm-up.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-01-01
2015-11-03T18:24:02Z
2015-11-03T18:24:02Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.musicahodie.mus.br/14.2/index.php
Musica Hodie, v. 14, n. 2, p. 122-137, 2014.
1676-3939
http://hdl.handle.net/11449/130324
WOS:000350817600011
WOS000350817600011.pdf
url http://www.musicahodie.mus.br/14.2/index.php
http://hdl.handle.net/11449/130324
identifier_str_mv Musica Hodie, v. 14, n. 2, p. 122-137, 2014.
1676-3939
WOS:000350817600011
WOS000350817600011.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Musica Hodie
0,115
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 122-137
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Univ Federal Goias
publisher.none.fl_str_mv Univ Federal Goias
dc.source.none.fl_str_mv Web of Science
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv repositoriounesp@unesp.br
_version_ 1813546463725092864