Aquecimento vocal para o canto erudito: teoria e prática
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://www.musicahodie.mus.br/14.2/index.php http://hdl.handle.net/11449/130324 |
Resumo: | Vocal warm-ups are essential for the technical training of the singer, for good speech and performance, as well as essential for good vocal health and a long-lasting career. Objective: To analyze the theory and practice of the vocal warm-up in classical singing, from the perspective of different professionals in the voice field including: teachers, speech therapists and singers. Method: descriptive search, quantitative in nature, cross-sectional, with a questionnaire for voice teachers, singers and audiologists. The sample consisted of 165 subjects: 86 voice teachers, 64 speech pathologists, and 15 singers. Results: Teachers of Singing (97.7 %), singers (95.3 %) and students (93.3 %) use the vocal warm-up. Conclusion: From the results we can infer that most of the professionals surveyed point to the importance of the implementation of the vocal warm-up before a performance, and the strategy used by most voice instructors, speech therapists and singers is vocalization, i.e. aesthetic warm-up. |
id |
UNSP_7a887d38059041c5f1f1e7385842b593 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/130324 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Aquecimento vocal para o canto erudito: teoria e práticaVocal warm-up in classical singing: theory and practical applicationVocal warm-upSingingVoiceMusicAquecimento vocalCantoVozMúsicaVocal warm-ups are essential for the technical training of the singer, for good speech and performance, as well as essential for good vocal health and a long-lasting career. Objective: To analyze the theory and practice of the vocal warm-up in classical singing, from the perspective of different professionals in the voice field including: teachers, speech therapists and singers. Method: descriptive search, quantitative in nature, cross-sectional, with a questionnaire for voice teachers, singers and audiologists. The sample consisted of 165 subjects: 86 voice teachers, 64 speech pathologists, and 15 singers. Results: Teachers of Singing (97.7 %), singers (95.3 %) and students (93.3 %) use the vocal warm-up. Conclusion: From the results we can infer that most of the professionals surveyed point to the importance of the implementation of the vocal warm-up before a performance, and the strategy used by most voice instructors, speech therapists and singers is vocalization, i.e. aesthetic warm-up.A realização do aquecimento vocal se torna essencial no processo de formação técnico do cantor, para uma boa fonação e performance, indispensável para uma boa saúde vocal e longa carreira profissional. Objetivo: Analisar a teoria e a prática sobre o aquecimento vocal no canto erudito, a partir da ótica de diferentes profissionais da área da voz: professores de canto, cantores e fonoaudiólogos. Método: Pesquisa de caráter descritivo, de natureza quantitativa, de corte transversal, com aplicação de um questionário para professores de canto, cantores e fonoaudiólogos. A amostra foi composta por 165 sujeitos: 86 professores de canto, 64 cantores e 15 fonoaudiólogos. Resultados: Professores de canto (97,7%), cantores (95,3%) e fonoaudiólogos (93,3%) utilizam o aquecimento estético. Conclusão: a partir dos resultados desta pesquisa pode se inferir que a maioria dos profissionais pesquisados apontam a importância da realização do aquecimento vocal antes de uma performance, e a estratégia mais utilizada para realizar o aquecimento vocal pela maioria dos professores de canto, fonoaudiólogos e cantores é o vocalise, ou seja, aquecimento estético.Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/ SP)Faculdade de Medicina da Universidade de São PauloUniv Estadual Paulista, Sao Paulo, SP, BrazilUniv Federal GoiasPontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade de São Paulo (USP)Lopes de Araujo, Andre LuizMomensohn dos Santos, Teresa MariaPinto Giannini, Susana PimentelMiguel, Fabio [UNESP]Petian, Andrea2015-11-03T18:24:02Z2015-11-03T18:24:02Z2014-01-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article122-137application/pdfhttp://www.musicahodie.mus.br/14.2/index.phpMusica Hodie, v. 14, n. 2, p. 122-137, 2014.1676-3939http://hdl.handle.net/11449/130324WOS:000350817600011WOS000350817600011.pdfWeb of Sciencereponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporMusica Hodie0,115info:eu-repo/semantics/openAccess2024-10-02T19:17:29Zoai:repositorio.unesp.br:11449/130324Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestrepositoriounesp@unesp.bropendoar:29462024-10-02T19:17:29Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Aquecimento vocal para o canto erudito: teoria e prática Vocal warm-up in classical singing: theory and practical application |
title |
Aquecimento vocal para o canto erudito: teoria e prática |
spellingShingle |
Aquecimento vocal para o canto erudito: teoria e prática Lopes de Araujo, Andre Luiz Vocal warm-up Singing Voice Music Aquecimento vocal Canto Voz Música |
title_short |
Aquecimento vocal para o canto erudito: teoria e prática |
title_full |
Aquecimento vocal para o canto erudito: teoria e prática |
title_fullStr |
Aquecimento vocal para o canto erudito: teoria e prática |
title_full_unstemmed |
Aquecimento vocal para o canto erudito: teoria e prática |
title_sort |
Aquecimento vocal para o canto erudito: teoria e prática |
author |
Lopes de Araujo, Andre Luiz |
author_facet |
Lopes de Araujo, Andre Luiz Momensohn dos Santos, Teresa Maria Pinto Giannini, Susana Pimentel Miguel, Fabio [UNESP] Petian, Andrea |
author_role |
author |
author2 |
Momensohn dos Santos, Teresa Maria Pinto Giannini, Susana Pimentel Miguel, Fabio [UNESP] Petian, Andrea |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC) Universidade Estadual Paulista (Unesp) Universidade de São Paulo (USP) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lopes de Araujo, Andre Luiz Momensohn dos Santos, Teresa Maria Pinto Giannini, Susana Pimentel Miguel, Fabio [UNESP] Petian, Andrea |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Vocal warm-up Singing Voice Music Aquecimento vocal Canto Voz Música |
topic |
Vocal warm-up Singing Voice Music Aquecimento vocal Canto Voz Música |
description |
Vocal warm-ups are essential for the technical training of the singer, for good speech and performance, as well as essential for good vocal health and a long-lasting career. Objective: To analyze the theory and practice of the vocal warm-up in classical singing, from the perspective of different professionals in the voice field including: teachers, speech therapists and singers. Method: descriptive search, quantitative in nature, cross-sectional, with a questionnaire for voice teachers, singers and audiologists. The sample consisted of 165 subjects: 86 voice teachers, 64 speech pathologists, and 15 singers. Results: Teachers of Singing (97.7 %), singers (95.3 %) and students (93.3 %) use the vocal warm-up. Conclusion: From the results we can infer that most of the professionals surveyed point to the importance of the implementation of the vocal warm-up before a performance, and the strategy used by most voice instructors, speech therapists and singers is vocalization, i.e. aesthetic warm-up. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-01-01 2015-11-03T18:24:02Z 2015-11-03T18:24:02Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.musicahodie.mus.br/14.2/index.php Musica Hodie, v. 14, n. 2, p. 122-137, 2014. 1676-3939 http://hdl.handle.net/11449/130324 WOS:000350817600011 WOS000350817600011.pdf |
url |
http://www.musicahodie.mus.br/14.2/index.php http://hdl.handle.net/11449/130324 |
identifier_str_mv |
Musica Hodie, v. 14, n. 2, p. 122-137, 2014. 1676-3939 WOS:000350817600011 WOS000350817600011.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Musica Hodie 0,115 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
122-137 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Univ Federal Goias |
publisher.none.fl_str_mv |
Univ Federal Goias |
dc.source.none.fl_str_mv |
Web of Science reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositoriounesp@unesp.br |
_version_ |
1813546463725092864 |