Manuais Didáticos e literatura infantil: as leituras infantis no Brasil e em Portugal
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/11434/9176 http://hdl.handle.net/11449/114815 |
Resumo: | The school textbook is an important pedagogic resource in the classroom, and it is frequently the only one. But, an analysis of the Maternal Language’s textbooks in Brazil and in Portugal allowed us to detect serious didactic obstacles to the learning of the language in its semiotic omnifuncionality. In this paper we are going to present the results of a project that involves the presence of a children’s literature book in the classroom instead of the textbook adaptations. We developed activities before, during and after the reading in a fourth grade class of an Elementary School in Brazil and Portugal having the aim of build readers. |
id |
UNSP_7b2b35eb697168a98633ac9f77fc0150 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/114815 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Manuais Didáticos e literatura infantil: as leituras infantis no Brasil e em PortugalText books and children’s literature: children’s reading in Brazil and PortugalThe school textbook is an important pedagogic resource in the classroom, and it is frequently the only one. But, an analysis of the Maternal Language’s textbooks in Brazil and in Portugal allowed us to detect serious didactic obstacles to the learning of the language in its semiotic omnifuncionality. In this paper we are going to present the results of a project that involves the presence of a children’s literature book in the classroom instead of the textbook adaptations. We developed activities before, during and after the reading in a fourth grade class of an Elementary School in Brazil and Portugal having the aim of build readers.O manual escolar é um importante recurso pedagógico no contexto de sala de aula, sendo frequentemente o único. Todavia, uma análise de livros didáticos de ensino de Língua Materna tanto no Brasil quanto em Portugal permite-nos detectar a existência de importantes obstáculos didáticos a uma efetiva aprendizagem da língua em sua potencialidade humanizadora. Neste texto apresentamos os resultados de um projeto que teve como primeiro objetivo levar para a sala de aula um livro de literatura infantil substituindo as adaptações que abundam nos manuais. Partindo deste livro foram feitas atividades antes, durante e depois da leitura com uma turma de crianças portuguesas e outra de crianças brasileiras 4º ano de escolaridade, tais atividades objetivaram à formação de crianças leitoras.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Avenida Higyno Muzzi Filho, n.737, Câmpus Universitário, CEP 17525900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista – Presidente PrudenteUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Avenida Higyno Muzzi Filho, n.737, Câmpus Universitário, CEP 17525900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade do MinhoSouza, Renata Junqueira de [UNESP]Girotto, Cyntia Graziella Guizelim Simões [UNESP]Simoes, Rita2015-02-24T13:57:30Z2015-02-24T13:57:30Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article262-269application/pdfhttp://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/11434/9176Letras de Hoje, v. 48, n. 2, p. 262-269, 2013.0101-3335http://hdl.handle.net/11449/114815ISSN01013335-2013-48-02-262-269.pdf96000621692500209778200016779533Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporLetras de Hojeinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-08T19:47:40Zoai:repositorio.unesp.br:11449/114815Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-08T19:47:40Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Manuais Didáticos e literatura infantil: as leituras infantis no Brasil e em Portugal Text books and children’s literature: children’s reading in Brazil and Portugal |
title |
Manuais Didáticos e literatura infantil: as leituras infantis no Brasil e em Portugal |
spellingShingle |
Manuais Didáticos e literatura infantil: as leituras infantis no Brasil e em Portugal Souza, Renata Junqueira de [UNESP] |
title_short |
Manuais Didáticos e literatura infantil: as leituras infantis no Brasil e em Portugal |
title_full |
Manuais Didáticos e literatura infantil: as leituras infantis no Brasil e em Portugal |
title_fullStr |
Manuais Didáticos e literatura infantil: as leituras infantis no Brasil e em Portugal |
title_full_unstemmed |
Manuais Didáticos e literatura infantil: as leituras infantis no Brasil e em Portugal |
title_sort |
Manuais Didáticos e literatura infantil: as leituras infantis no Brasil e em Portugal |
author |
Souza, Renata Junqueira de [UNESP] |
author_facet |
Souza, Renata Junqueira de [UNESP] Girotto, Cyntia Graziella Guizelim Simões [UNESP] Simoes, Rita |
author_role |
author |
author2 |
Girotto, Cyntia Graziella Guizelim Simões [UNESP] Simoes, Rita |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) Universidade do Minho |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Renata Junqueira de [UNESP] Girotto, Cyntia Graziella Guizelim Simões [UNESP] Simoes, Rita |
description |
The school textbook is an important pedagogic resource in the classroom, and it is frequently the only one. But, an analysis of the Maternal Language’s textbooks in Brazil and in Portugal allowed us to detect serious didactic obstacles to the learning of the language in its semiotic omnifuncionality. In this paper we are going to present the results of a project that involves the presence of a children’s literature book in the classroom instead of the textbook adaptations. We developed activities before, during and after the reading in a fourth grade class of an Elementary School in Brazil and Portugal having the aim of build readers. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013 2015-02-24T13:57:30Z 2015-02-24T13:57:30Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/11434/9176 Letras de Hoje, v. 48, n. 2, p. 262-269, 2013. 0101-3335 http://hdl.handle.net/11449/114815 ISSN01013335-2013-48-02-262-269.pdf 9600062169250020 9778200016779533 |
url |
http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/11434/9176 http://hdl.handle.net/11449/114815 |
identifier_str_mv |
Letras de Hoje, v. 48, n. 2, p. 262-269, 2013. 0101-3335 ISSN01013335-2013-48-02-262-269.pdf 9600062169250020 9778200016779533 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Letras de Hoje |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
262-269 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128106566778880 |