Manuais Didáticos e literatura infantil: as leituras infantis no Brasil e em Portugal

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Renata Junqueira de [UNESP]
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Girotto, Cyntia Graziella Guizelim Simões [UNESP], Simoes, Rita
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/11434/9176
http://hdl.handle.net/11449/114815
Resumo: The school textbook is an important pedagogic resource in the classroom, and it is frequently the only one. But, an analysis of the Maternal Language’s textbooks in Brazil and in Portugal allowed us to detect serious didactic obstacles to the learning of the language in its semiotic omnifuncionality. In this paper we are going to present the results of a project that involves the presence of a children’s literature book in the classroom instead of the textbook adaptations. We developed activities before, during and after the reading in a fourth grade class of an Elementary School in Brazil and Portugal having the aim of build readers.
id UNSP_7b2b35eb697168a98633ac9f77fc0150
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/114815
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Manuais Didáticos e literatura infantil: as leituras infantis no Brasil e em PortugalText books and children’s literature: children’s reading in Brazil and PortugalThe school textbook is an important pedagogic resource in the classroom, and it is frequently the only one. But, an analysis of the Maternal Language’s textbooks in Brazil and in Portugal allowed us to detect serious didactic obstacles to the learning of the language in its semiotic omnifuncionality. In this paper we are going to present the results of a project that involves the presence of a children’s literature book in the classroom instead of the textbook adaptations. We developed activities before, during and after the reading in a fourth grade class of an Elementary School in Brazil and Portugal having the aim of build readers.O manual escolar é um importante recurso pedagógico no contexto de sala de aula, sendo frequentemente o único. Todavia, uma análise de livros didáticos de ensino de Língua Materna tanto no Brasil quanto em Portugal permite-nos detectar a existência de importantes obstáculos didáticos a uma efetiva aprendizagem da língua em sua potencialidade humanizadora. Neste texto apresentamos os resultados de um projeto que teve como primeiro objetivo levar para a sala de aula um livro de literatura infantil substituindo as adaptações que abundam nos manuais. Partindo deste livro foram feitas atividades antes, durante e depois da leitura com uma turma de crianças portuguesas e outra de crianças brasileiras 4º ano de escolaridade, tais atividades objetivaram à formação de crianças leitoras.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Avenida Higyno Muzzi Filho, n.737, Câmpus Universitário, CEP 17525900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista – Presidente PrudenteUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Avenida Higyno Muzzi Filho, n.737, Câmpus Universitário, CEP 17525900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade do MinhoSouza, Renata Junqueira de [UNESP]Girotto, Cyntia Graziella Guizelim Simões [UNESP]Simoes, Rita2015-02-24T13:57:30Z2015-02-24T13:57:30Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article262-269application/pdfhttp://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/11434/9176Letras de Hoje, v. 48, n. 2, p. 262-269, 2013.0101-3335http://hdl.handle.net/11449/114815ISSN01013335-2013-48-02-262-269.pdf96000621692500209778200016779533Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporLetras de Hojeinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-08T19:47:40Zoai:repositorio.unesp.br:11449/114815Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-08T19:47:40Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Manuais Didáticos e literatura infantil: as leituras infantis no Brasil e em Portugal
Text books and children’s literature: children’s reading in Brazil and Portugal
title Manuais Didáticos e literatura infantil: as leituras infantis no Brasil e em Portugal
spellingShingle Manuais Didáticos e literatura infantil: as leituras infantis no Brasil e em Portugal
Souza, Renata Junqueira de [UNESP]
title_short Manuais Didáticos e literatura infantil: as leituras infantis no Brasil e em Portugal
title_full Manuais Didáticos e literatura infantil: as leituras infantis no Brasil e em Portugal
title_fullStr Manuais Didáticos e literatura infantil: as leituras infantis no Brasil e em Portugal
title_full_unstemmed Manuais Didáticos e literatura infantil: as leituras infantis no Brasil e em Portugal
title_sort Manuais Didáticos e literatura infantil: as leituras infantis no Brasil e em Portugal
author Souza, Renata Junqueira de [UNESP]
author_facet Souza, Renata Junqueira de [UNESP]
Girotto, Cyntia Graziella Guizelim Simões [UNESP]
Simoes, Rita
author_role author
author2 Girotto, Cyntia Graziella Guizelim Simões [UNESP]
Simoes, Rita
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
Universidade do Minho
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Renata Junqueira de [UNESP]
Girotto, Cyntia Graziella Guizelim Simões [UNESP]
Simoes, Rita
description The school textbook is an important pedagogic resource in the classroom, and it is frequently the only one. But, an analysis of the Maternal Language’s textbooks in Brazil and in Portugal allowed us to detect serious didactic obstacles to the learning of the language in its semiotic omnifuncionality. In this paper we are going to present the results of a project that involves the presence of a children’s literature book in the classroom instead of the textbook adaptations. We developed activities before, during and after the reading in a fourth grade class of an Elementary School in Brazil and Portugal having the aim of build readers.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013
2015-02-24T13:57:30Z
2015-02-24T13:57:30Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/11434/9176
Letras de Hoje, v. 48, n. 2, p. 262-269, 2013.
0101-3335
http://hdl.handle.net/11449/114815
ISSN01013335-2013-48-02-262-269.pdf
9600062169250020
9778200016779533
url http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/11434/9176
http://hdl.handle.net/11449/114815
identifier_str_mv Letras de Hoje, v. 48, n. 2, p. 262-269, 2013.
0101-3335
ISSN01013335-2013-48-02-262-269.pdf
9600062169250020
9778200016779533
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Letras de Hoje
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 262-269
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128106566778880