Experimentação no ensino de química: propostas de realização em busca da aprendizagem significativa
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11449/136520 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2016-03-17/000859973.pdf |
Resumo: | The Experimentation in Science Education is used since the beginning of 19th century and has it origins linked to the laboratory classes realized in the universities. This classes used, and in many cases, still using the Scientific Method initially purposed by Descartes in 18th century for the construction of scientific knowledge. One of the allegations is that the method would be the fast stand the cheapest to generating scientific information, although, it is based on the empiricism-positivism, which considers that all people have the same learning skill and they can start from the same spot. Through this paper, is not intended to contest the scientific methodology, or even its importance in science history, but just try to identify and describe other possibilities in using of the teaching laboratory, which can make the learning easier for a much higher number of students, contemplating different cognitive capabilities and generating a better scientific knowledge learning and its transfer to practical situations in life, besides, they can provide more significant learnings. Over the text, four different purposes will be presented, which depart from the laboratory use for theory evidence, incapable to make students use the learned knowledge outside the school, until that which develops in the students capabilities to scientifically argue about their day to day themes |
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Experimentação no ensino de química: propostas de realização em busca da aprendizagem significativaQuimica experimentalQuimica - Estudo e ensinoLaboratorios quimicosPrevisãoAprendizagem experimentalExperiential learningThe Experimentation in Science Education is used since the beginning of 19th century and has it origins linked to the laboratory classes realized in the universities. This classes used, and in many cases, still using the Scientific Method initially purposed by Descartes in 18th century for the construction of scientific knowledge. One of the allegations is that the method would be the fast stand the cheapest to generating scientific information, although, it is based on the empiricism-positivism, which considers that all people have the same learning skill and they can start from the same spot. Through this paper, is not intended to contest the scientific methodology, or even its importance in science history, but just try to identify and describe other possibilities in using of the teaching laboratory, which can make the learning easier for a much higher number of students, contemplating different cognitive capabilities and generating a better scientific knowledge learning and its transfer to practical situations in life, besides, they can provide more significant learnings. Over the text, four different purposes will be presented, which depart from the laboratory use for theory evidence, incapable to make students use the learned knowledge outside the school, until that which develops in the students capabilities to scientifically argue about their day to day themesA Experimentação no Ensino de Ciências é utilizada desde o inicio do século XIX e tem sua origem ligada às atividades de laboratório realizadas nas universidades. Essas atividades por sua vez usavam e, em muitos casos, ainda usam, o método científico proposto inicialmente por Descartes no século XVIII para a construção do conhecimento científico. Uma das alegações é que tal método seria o mais rápido e o mais barato para gerar informação científica, porém, sendo baseado no empirismo-positivismo, considera que todas as pessoas têm a mesma capacidade de aprendizagem e podem partir do mesmo ponto. Através deste trabalho, não se pretende contestar a metodologia científica nem sua importância na História da Ciência, mas apenas identificar e descrever outras possibilidades no uso do laboratório de ensino, que podem facilitar a aprendizagem de um número muito maior de estudantes, contemplando diferentes capacidades cognitivas e gerando melhor aprendizagem do conhecimento científico e sua transferência a situações de vida prática, além de aprendizagens mais significativas. Ao longo do texto, apresentam-se quatro diferentes propostas, que partem da utilização do laboratório na comprovação de teorias, incapaz de aplicar o conhecimento aprendido fora da escola, até aquelas que desenvolvem nos alunos a capacidade de argumentar cientificamente sobre temas do seu dia-a-diaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Zuliani, Silvia Regina Quijadas Aro [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Carvalho, Diogo de Araujo [UNESP]2016-04-01T17:53:22Z2016-04-01T17:53:22Z2016-02-03info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfCARVALHO, Diogo de Araujo. Experimentação no ensino de química: propostas de realização em busca da aprendizagem significativa. 2016. . Trabalho de Conclusão de Curso (licenciatura - Química) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências, 2016.http://hdl.handle.net/11449/136520000859973http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2016-03-17/000859973.pdfAlephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-23T14:26:37Zoai:repositorio.unesp.br:11449/136520Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T18:50:59.228877Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
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