Gestão escolar e formação do pedagogo: relações e implicações a partir da análise de projetos político-pedagógicos de universidades públicas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barbosa, Andrea Haddad [UNESP]
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Abdian, Graziela Zambão [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S0102-46982013000400011
http://hdl.handle.net/11449/109754
Resumo: The literature has pointed out the educational deficits of Brazilian public schools, the complexity of school management, and the need for better qualification for the exercise of this function. Considering this perspective, the present research questions: How is school management being contemplated within the initial pedagogical training in the state of Paraná? In this sense, this article aims to survey and analyze how school management in professional training in public universities Educator of Paraná is being contemplated after the publication of the National Curriculum Guidelines for the Education Course (DCNP). The study works with a qualitative approach to carry out, in the one hand, the bibliographic survey and systematization and, on the other hand, the survey, systematization and analysis of some elements in the political-pedagogical projects of different public universities. The data collected in six public universities show a significant oscillation between the workload aimed at the knowledge of School Administration and a variety of covered contents. Such differences may reflect the scope of the National Curriculum Guidelines as well as the present theoretical dispersion regarding the current knowledge on School Administration.
id UNSP_7c074c5cef7d6e8ad14c7453e87d35ad
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/109754
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Gestão escolar e formação do pedagogo: relações e implicações a partir da análise de projetos político-pedagógicos de universidades públicasSchool management and pedagogue training: relationships and implications from the analysis of political-pedagogical projects of public universitiesFormação do PedagogoAdministração EscolarProjeto Político-PedagógicoTraining of pedagoguesSchool AdministrationPolitical-Pedagogical ProjectThe literature has pointed out the educational deficits of Brazilian public schools, the complexity of school management, and the need for better qualification for the exercise of this function. Considering this perspective, the present research questions: How is school management being contemplated within the initial pedagogical training in the state of Paraná? In this sense, this article aims to survey and analyze how school management in professional training in public universities Educator of Paraná is being contemplated after the publication of the National Curriculum Guidelines for the Education Course (DCNP). The study works with a qualitative approach to carry out, in the one hand, the bibliographic survey and systematization and, on the other hand, the survey, systematization and analysis of some elements in the political-pedagogical projects of different public universities. The data collected in six public universities show a significant oscillation between the workload aimed at the knowledge of School Administration and a variety of covered contents. Such differences may reflect the scope of the National Curriculum Guidelines as well as the present theoretical dispersion regarding the current knowledge on School Administration.A literatura tem apontado os déficits educacionais da escola pública brasileira, a complexidade dos processos de gestão escolar e a necessidade de melhor qualificação profissional para o exercício da função do gestor. Considerando tal perspectiva, esta pesquisa questiona: Como está sendo contemplada a gestão escolar no âmbito da formação inicial do pedagogo no Estado do Paraná? Nesse sentido, este artigo tem o objetivo de levantar e analisar como está sendo contemplada a gestão escolar na formação do profissional pedagogo nas universidades públicas do Paraná, após a publicação das Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Pedagogia (DCNP). O estudo trabalhou com a abordagem qualitativa ao realizar levantamento e sistematização bibliográfica e o levantamento, sistematização e análise de alguns elementos contidos nos projetos político-pedagógicos de diferentes universidades públicas. Os dados revelam uma oscilação significativa entre a carga horária destinada aos conhecimentos de Administração Escolar e uma diversidade de conteúdos abordados. Tais diferenças podem estar refletindo a abrangência das Diretrizes Curriculares Nacionais como também a dispersão teórica atual dos conhecimentos em Administração Escolar.Universidade Estadual PaulistaUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho EducaçãoUniversidade Estadual PaulistaUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho EducaçãoUniversidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Faculdade de EducaçãoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Barbosa, Andrea Haddad [UNESP]Abdian, Graziela Zambão [UNESP]2014-10-01T13:08:31Z2014-10-01T13:08:31Z2013-12-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article245-276application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0102-46982013000400011Educação em Revista. Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 29, n. 4, p. 245-276, 2013.0102-4698http://hdl.handle.net/11449/10975410.1590/S0102-46982013000400011S0102-46982013000400011S0102-46982013000400011.pdf8238963826956128SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEducação em Revistainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-22T06:11:46Zoai:repositorio.unesp.br:11449/109754Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-10-22T06:11:46Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Gestão escolar e formação do pedagogo: relações e implicações a partir da análise de projetos político-pedagógicos de universidades públicas
School management and pedagogue training: relationships and implications from the analysis of political-pedagogical projects of public universities
title Gestão escolar e formação do pedagogo: relações e implicações a partir da análise de projetos político-pedagógicos de universidades públicas
spellingShingle Gestão escolar e formação do pedagogo: relações e implicações a partir da análise de projetos político-pedagógicos de universidades públicas
Barbosa, Andrea Haddad [UNESP]
Formação do Pedagogo
Administração Escolar
Projeto Político-Pedagógico
Training of pedagogues
School Administration
Political-Pedagogical Project
title_short Gestão escolar e formação do pedagogo: relações e implicações a partir da análise de projetos político-pedagógicos de universidades públicas
title_full Gestão escolar e formação do pedagogo: relações e implicações a partir da análise de projetos político-pedagógicos de universidades públicas
title_fullStr Gestão escolar e formação do pedagogo: relações e implicações a partir da análise de projetos político-pedagógicos de universidades públicas
title_full_unstemmed Gestão escolar e formação do pedagogo: relações e implicações a partir da análise de projetos político-pedagógicos de universidades públicas
title_sort Gestão escolar e formação do pedagogo: relações e implicações a partir da análise de projetos político-pedagógicos de universidades públicas
author Barbosa, Andrea Haddad [UNESP]
author_facet Barbosa, Andrea Haddad [UNESP]
Abdian, Graziela Zambão [UNESP]
author_role author
author2 Abdian, Graziela Zambão [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Barbosa, Andrea Haddad [UNESP]
Abdian, Graziela Zambão [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Formação do Pedagogo
Administração Escolar
Projeto Político-Pedagógico
Training of pedagogues
School Administration
Political-Pedagogical Project
topic Formação do Pedagogo
Administração Escolar
Projeto Político-Pedagógico
Training of pedagogues
School Administration
Political-Pedagogical Project
description The literature has pointed out the educational deficits of Brazilian public schools, the complexity of school management, and the need for better qualification for the exercise of this function. Considering this perspective, the present research questions: How is school management being contemplated within the initial pedagogical training in the state of Paraná? In this sense, this article aims to survey and analyze how school management in professional training in public universities Educator of Paraná is being contemplated after the publication of the National Curriculum Guidelines for the Education Course (DCNP). The study works with a qualitative approach to carry out, in the one hand, the bibliographic survey and systematization and, on the other hand, the survey, systematization and analysis of some elements in the political-pedagogical projects of different public universities. The data collected in six public universities show a significant oscillation between the workload aimed at the knowledge of School Administration and a variety of covered contents. Such differences may reflect the scope of the National Curriculum Guidelines as well as the present theoretical dispersion regarding the current knowledge on School Administration.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-12-01
2014-10-01T13:08:31Z
2014-10-01T13:08:31Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S0102-46982013000400011
Educação em Revista. Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 29, n. 4, p. 245-276, 2013.
0102-4698
http://hdl.handle.net/11449/109754
10.1590/S0102-46982013000400011
S0102-46982013000400011
S0102-46982013000400011.pdf
8238963826956128
url http://dx.doi.org/10.1590/S0102-46982013000400011
http://hdl.handle.net/11449/109754
identifier_str_mv Educação em Revista. Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 29, n. 4, p. 245-276, 2013.
0102-4698
10.1590/S0102-46982013000400011
S0102-46982013000400011
S0102-46982013000400011.pdf
8238963826956128
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 245-276
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Faculdade de Educação
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799964660989952000