Gestão escolar e formação do pedagogo: relações e implicações a partir da análise de projetos político-pedagógicos de universidades públicas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S0102-46982013000400011 http://hdl.handle.net/11449/109754 |
Resumo: | The literature has pointed out the educational deficits of Brazilian public schools, the complexity of school management, and the need for better qualification for the exercise of this function. Considering this perspective, the present research questions: How is school management being contemplated within the initial pedagogical training in the state of Paraná? In this sense, this article aims to survey and analyze how school management in professional training in public universities Educator of Paraná is being contemplated after the publication of the National Curriculum Guidelines for the Education Course (DCNP). The study works with a qualitative approach to carry out, in the one hand, the bibliographic survey and systematization and, on the other hand, the survey, systematization and analysis of some elements in the political-pedagogical projects of different public universities. The data collected in six public universities show a significant oscillation between the workload aimed at the knowledge of School Administration and a variety of covered contents. Such differences may reflect the scope of the National Curriculum Guidelines as well as the present theoretical dispersion regarding the current knowledge on School Administration. |
id |
UNSP_7c074c5cef7d6e8ad14c7453e87d35ad |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/109754 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Gestão escolar e formação do pedagogo: relações e implicações a partir da análise de projetos político-pedagógicos de universidades públicasSchool management and pedagogue training: relationships and implications from the analysis of political-pedagogical projects of public universitiesFormação do PedagogoAdministração EscolarProjeto Político-PedagógicoTraining of pedagoguesSchool AdministrationPolitical-Pedagogical ProjectThe literature has pointed out the educational deficits of Brazilian public schools, the complexity of school management, and the need for better qualification for the exercise of this function. Considering this perspective, the present research questions: How is school management being contemplated within the initial pedagogical training in the state of Paraná? In this sense, this article aims to survey and analyze how school management in professional training in public universities Educator of Paraná is being contemplated after the publication of the National Curriculum Guidelines for the Education Course (DCNP). The study works with a qualitative approach to carry out, in the one hand, the bibliographic survey and systematization and, on the other hand, the survey, systematization and analysis of some elements in the political-pedagogical projects of different public universities. The data collected in six public universities show a significant oscillation between the workload aimed at the knowledge of School Administration and a variety of covered contents. Such differences may reflect the scope of the National Curriculum Guidelines as well as the present theoretical dispersion regarding the current knowledge on School Administration.A literatura tem apontado os déficits educacionais da escola pública brasileira, a complexidade dos processos de gestão escolar e a necessidade de melhor qualificação profissional para o exercício da função do gestor. Considerando tal perspectiva, esta pesquisa questiona: Como está sendo contemplada a gestão escolar no âmbito da formação inicial do pedagogo no Estado do Paraná? Nesse sentido, este artigo tem o objetivo de levantar e analisar como está sendo contemplada a gestão escolar na formação do profissional pedagogo nas universidades públicas do Paraná, após a publicação das Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Pedagogia (DCNP). O estudo trabalhou com a abordagem qualitativa ao realizar levantamento e sistematização bibliográfica e o levantamento, sistematização e análise de alguns elementos contidos nos projetos político-pedagógicos de diferentes universidades públicas. Os dados revelam uma oscilação significativa entre a carga horária destinada aos conhecimentos de Administração Escolar e uma diversidade de conteúdos abordados. Tais diferenças podem estar refletindo a abrangência das Diretrizes Curriculares Nacionais como também a dispersão teórica atual dos conhecimentos em Administração Escolar.Universidade Estadual PaulistaUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho EducaçãoUniversidade Estadual PaulistaUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho EducaçãoUniversidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Faculdade de EducaçãoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Barbosa, Andrea Haddad [UNESP]Abdian, Graziela Zambão [UNESP]2014-10-01T13:08:31Z2014-10-01T13:08:31Z2013-12-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article245-276application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0102-46982013000400011Educação em Revista. Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 29, n. 4, p. 245-276, 2013.0102-4698http://hdl.handle.net/11449/10975410.1590/S0102-46982013000400011S0102-46982013000400011S0102-46982013000400011.pdf8238963826956128SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEducação em Revistainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-12T18:58:22Zoai:repositorio.unesp.br:11449/109754Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-12T18:58:22Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Gestão escolar e formação do pedagogo: relações e implicações a partir da análise de projetos político-pedagógicos de universidades públicas School management and pedagogue training: relationships and implications from the analysis of political-pedagogical projects of public universities |
title |
Gestão escolar e formação do pedagogo: relações e implicações a partir da análise de projetos político-pedagógicos de universidades públicas |
spellingShingle |
Gestão escolar e formação do pedagogo: relações e implicações a partir da análise de projetos político-pedagógicos de universidades públicas Barbosa, Andrea Haddad [UNESP] Formação do Pedagogo Administração Escolar Projeto Político-Pedagógico Training of pedagogues School Administration Political-Pedagogical Project |
title_short |
Gestão escolar e formação do pedagogo: relações e implicações a partir da análise de projetos político-pedagógicos de universidades públicas |
title_full |
Gestão escolar e formação do pedagogo: relações e implicações a partir da análise de projetos político-pedagógicos de universidades públicas |
title_fullStr |
Gestão escolar e formação do pedagogo: relações e implicações a partir da análise de projetos político-pedagógicos de universidades públicas |
title_full_unstemmed |
Gestão escolar e formação do pedagogo: relações e implicações a partir da análise de projetos político-pedagógicos de universidades públicas |
title_sort |
Gestão escolar e formação do pedagogo: relações e implicações a partir da análise de projetos político-pedagógicos de universidades públicas |
author |
Barbosa, Andrea Haddad [UNESP] |
author_facet |
Barbosa, Andrea Haddad [UNESP] Abdian, Graziela Zambão [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Abdian, Graziela Zambão [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barbosa, Andrea Haddad [UNESP] Abdian, Graziela Zambão [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação do Pedagogo Administração Escolar Projeto Político-Pedagógico Training of pedagogues School Administration Political-Pedagogical Project |
topic |
Formação do Pedagogo Administração Escolar Projeto Político-Pedagógico Training of pedagogues School Administration Political-Pedagogical Project |
description |
The literature has pointed out the educational deficits of Brazilian public schools, the complexity of school management, and the need for better qualification for the exercise of this function. Considering this perspective, the present research questions: How is school management being contemplated within the initial pedagogical training in the state of Paraná? In this sense, this article aims to survey and analyze how school management in professional training in public universities Educator of Paraná is being contemplated after the publication of the National Curriculum Guidelines for the Education Course (DCNP). The study works with a qualitative approach to carry out, in the one hand, the bibliographic survey and systematization and, on the other hand, the survey, systematization and analysis of some elements in the political-pedagogical projects of different public universities. The data collected in six public universities show a significant oscillation between the workload aimed at the knowledge of School Administration and a variety of covered contents. Such differences may reflect the scope of the National Curriculum Guidelines as well as the present theoretical dispersion regarding the current knowledge on School Administration. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-12-01 2014-10-01T13:08:31Z 2014-10-01T13:08:31Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/S0102-46982013000400011 Educação em Revista. Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 29, n. 4, p. 245-276, 2013. 0102-4698 http://hdl.handle.net/11449/109754 10.1590/S0102-46982013000400011 S0102-46982013000400011 S0102-46982013000400011.pdf 8238963826956128 |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/S0102-46982013000400011 http://hdl.handle.net/11449/109754 |
identifier_str_mv |
Educação em Revista. Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 29, n. 4, p. 245-276, 2013. 0102-4698 10.1590/S0102-46982013000400011 S0102-46982013000400011 S0102-46982013000400011.pdf 8238963826956128 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
245-276 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Faculdade de Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128123461435392 |