A propósito dos parâmetros curriculares nacionais e sua relação com o ethos cultural hodierno
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/4996 http://hdl.handle.net/11449/124956 |
Resumo: | The text focuses on the relation between the Law of Directives and Bases of National Education, as well as its deployment in the National Curriculum, and contemporary culture in three aspects: the predominantly naive about the relation between technological development / education, the translation rhetoric about family’s institution as a partner of educational practices, and finally, the use of systems theory applied to the context of politicaleducational diagnosis. Results from a larger research project in progress titled "Cultural Industry and formative processes: Subsidies to reflect the new educational demmands”. |
id |
UNSP_7d2ae95eed4d6bd20fa8252471c9917f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/124956 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
A propósito dos parâmetros curriculares nacionais e sua relação com o ethos cultural hodiernoThe purpose of national curriculum parameters and its relation to today’s cultural ethosEducation policyTechnologyFamilySystems theoryPolítica educacionalTecnologiaFamíliaTeoria dos sistemasThe text focuses on the relation between the Law of Directives and Bases of National Education, as well as its deployment in the National Curriculum, and contemporary culture in three aspects: the predominantly naive about the relation between technological development / education, the translation rhetoric about family’s institution as a partner of educational practices, and finally, the use of systems theory applied to the context of politicaleducational diagnosis. Results from a larger research project in progress titled "Cultural Industry and formative processes: Subsidies to reflect the new educational demmands”.O texto trata da relação entre a Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, bem como de seu desdobramento nos Parâmetros Curriculares Nacionais, e a cultura contemporânea sob três aspectos: a visão ingênua predominante quanto à relação entre desenvolvimento tecnológico/educação; a tradução retórica da instituição família como parceira das práticas educativas; e, finalmente, a utilização da teoria dos sistemas aplicada ao âmbito do diagnóstico político-educacional. Resulta de um projeto de pesquisa maior em curso intitulado: Indústria cultural e processos formativos: subsídios para reflexão das novas demandas educacionais.Universidade Estadual Paulista. Faculdade de Ciências e Letras - Departamento de Psicologia da Educação. Araraquara – SP – Brasil. 14800-901Universidade Estadual Paulista (Unesp)Lastória, Luiz Antonio Calmon Nabuco [UNESP]2015-07-15T18:28:04Z2015-07-15T18:28:04Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article2-11application/pdfhttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/4996Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 6, n. 3, p. 2-11, 2011.1982-5587http://hdl.handle.net/11449/124956ISSN1982-5587-2011-06-03-02-11.pdf2752243344158475Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-11T14:25:00Zoai:repositorio.unesp.br:11449/124956Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T14:18:21.451152Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A propósito dos parâmetros curriculares nacionais e sua relação com o ethos cultural hodierno The purpose of national curriculum parameters and its relation to today’s cultural ethos |
title |
A propósito dos parâmetros curriculares nacionais e sua relação com o ethos cultural hodierno |
spellingShingle |
A propósito dos parâmetros curriculares nacionais e sua relação com o ethos cultural hodierno Lastória, Luiz Antonio Calmon Nabuco [UNESP] Education policy Technology Family Systems theory Política educacional Tecnologia Família Teoria dos sistemas |
title_short |
A propósito dos parâmetros curriculares nacionais e sua relação com o ethos cultural hodierno |
title_full |
A propósito dos parâmetros curriculares nacionais e sua relação com o ethos cultural hodierno |
title_fullStr |
A propósito dos parâmetros curriculares nacionais e sua relação com o ethos cultural hodierno |
title_full_unstemmed |
A propósito dos parâmetros curriculares nacionais e sua relação com o ethos cultural hodierno |
title_sort |
A propósito dos parâmetros curriculares nacionais e sua relação com o ethos cultural hodierno |
author |
Lastória, Luiz Antonio Calmon Nabuco [UNESP] |
author_facet |
Lastória, Luiz Antonio Calmon Nabuco [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lastória, Luiz Antonio Calmon Nabuco [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Education policy Technology Family Systems theory Política educacional Tecnologia Família Teoria dos sistemas |
topic |
Education policy Technology Family Systems theory Política educacional Tecnologia Família Teoria dos sistemas |
description |
The text focuses on the relation between the Law of Directives and Bases of National Education, as well as its deployment in the National Curriculum, and contemporary culture in three aspects: the predominantly naive about the relation between technological development / education, the translation rhetoric about family’s institution as a partner of educational practices, and finally, the use of systems theory applied to the context of politicaleducational diagnosis. Results from a larger research project in progress titled "Cultural Industry and formative processes: Subsidies to reflect the new educational demmands”. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011 2015-07-15T18:28:04Z 2015-07-15T18:28:04Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/4996 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 6, n. 3, p. 2-11, 2011. 1982-5587 http://hdl.handle.net/11449/124956 ISSN1982-5587-2011-06-03-02-11.pdf 2752243344158475 |
url |
http://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/4996 http://hdl.handle.net/11449/124956 |
identifier_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 6, n. 3, p. 2-11, 2011. 1982-5587 ISSN1982-5587-2011-06-03-02-11.pdf 2752243344158475 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
2-11 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128344109088768 |