Desafios da comunicação interna em departamentos de jornalismo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gobbi, Maria Cristina [UNESP]
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Cól, Ana Flávia Sípoli
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www2.faac.unesp.br/comunicacaomidiatica/index.php/comunicacaomidiatica/article/view/112
http://hdl.handle.net/11449/134710
Resumo: This paper focuses on the importance of internal communication within the journalism departments of regional Brazilian open television networks. This research shows that these professionals recognized that communication can improve relationship among staff and journalistic performance. However, just one of the companies researched invests in internal communication management. The present study also reveals many challenges which influence internal communication, relationship, and the journalistic work in these companies, such as: lean teams, interferences from other areas in the journalistic writing, lack of formal network of communication, competition among members of the team, the journalist's professional profile, need for shared leadership and internal communication policies and information management.
id UNSP_7e244121a1994359d62e39b73de72bbb
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/134710
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Desafios da comunicação interna em departamentos de jornalismoChallenges of internal communication in departments of journalismRetos de la comunicación interna en los departamentos de periodismoInternal communicationInformation managementJournalismTelevision mediaComunicación internaGestión de la informaciónPeriodismoMedia televisivaComunicação internaGestão da informaçãoJornalismoMídia televisivaThis paper focuses on the importance of internal communication within the journalism departments of regional Brazilian open television networks. This research shows that these professionals recognized that communication can improve relationship among staff and journalistic performance. However, just one of the companies researched invests in internal communication management. The present study also reveals many challenges which influence internal communication, relationship, and the journalistic work in these companies, such as: lean teams, interferences from other areas in the journalistic writing, lack of formal network of communication, competition among members of the team, the journalist's professional profile, need for shared leadership and internal communication policies and information management.Este artículo presenta los resultados de un estudio sobre la importancia de la comunicación interna en las oficinas periodísticas de cadenas de televisión abierta brasileñas. El estudio muestra que los periodistas reconocen la importancia de la comunicación interna para mejorar el relacionamiento profesional y también el proceso de producción del periodismo, sin embargo, sólo una de las empresas pesquisadas hace gestión de la comunicación en la redacción. La pesquisa también revela una serie de retos para la comunicación, lo relacionamiento y el proceso de producción en estas oficinas, tales como: equipos de trabajo pequeñas; falta de medios y acciones de comunicación interna, competitividad en los grupos de trabajo; las particularidades del trabajo periodístico; la necesidad del liderazgo compartido; y de políticas de gestión de la comunicación y de la información.Este artigo apresenta resultados de um estudo sobre a importância da comunicação interna voltada aos comunicadores, mais especificamente aos departamentos de jornalismo de emissoras de redes de televisão aberta. Os dados mostram que esses profissionais reconhecem a relevância da comunicação interna para melhorar desde o relacionamento profissional até o processo produtivo do jornalismo, contudo, somente uma das empresas investigadas investe em gestão da comunicação. O estudo revela também inúmeros desafios que influenciam a comunicação, o relacionamento e o processo produtivo nessas empresas, como: equipes enxutas, interferências nãojornalísticas na redação, ausência de rede formal de comunicação, competitividade na equipe, perfil profissional do jornalista, necessidade de liderança compartilhada e de políticas de comunicação interna e de gestão da informação.Universidade Estadual Paulista, Departamento de Comunicação Social, Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação de BauruUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Centro Universitário de Maringá (CESUMAR)Gobbi, Maria Cristina [UNESP]Cól, Ana Flávia Sípoli2016-03-02T12:58:03Z2016-03-02T12:58:03Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article147-167application/pdfhttp://www2.faac.unesp.br/comunicacaomidiatica/index.php/comunicacaomidiatica/article/view/112Revista Comunicação Midiática, v. 6, n. 2, p. 147-167, 2011.2236-8000http://hdl.handle.net/11449/134710ISSN2236-8000-2011-06-02-147-167.pdf23027565611608046641213492109462Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Comunicação Midiáticainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-17T15:50:04Zoai:repositorio.unesp.br:11449/134710Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T14:51:56.898593Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Desafios da comunicação interna em departamentos de jornalismo
Challenges of internal communication in departments of journalism
Retos de la comunicación interna en los departamentos de periodismo
title Desafios da comunicação interna em departamentos de jornalismo
spellingShingle Desafios da comunicação interna em departamentos de jornalismo
Gobbi, Maria Cristina [UNESP]
Internal communication
Information management
Journalism
Television media
Comunicación interna
Gestión de la información
Periodismo
Media televisiva
Comunicação interna
Gestão da informação
Jornalismo
Mídia televisiva
title_short Desafios da comunicação interna em departamentos de jornalismo
title_full Desafios da comunicação interna em departamentos de jornalismo
title_fullStr Desafios da comunicação interna em departamentos de jornalismo
title_full_unstemmed Desafios da comunicação interna em departamentos de jornalismo
title_sort Desafios da comunicação interna em departamentos de jornalismo
author Gobbi, Maria Cristina [UNESP]
author_facet Gobbi, Maria Cristina [UNESP]
Cól, Ana Flávia Sípoli
author_role author
author2 Cól, Ana Flávia Sípoli
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
Centro Universitário de Maringá (CESUMAR)
dc.contributor.author.fl_str_mv Gobbi, Maria Cristina [UNESP]
Cól, Ana Flávia Sípoli
dc.subject.por.fl_str_mv Internal communication
Information management
Journalism
Television media
Comunicación interna
Gestión de la información
Periodismo
Media televisiva
Comunicação interna
Gestão da informação
Jornalismo
Mídia televisiva
topic Internal communication
Information management
Journalism
Television media
Comunicación interna
Gestión de la información
Periodismo
Media televisiva
Comunicação interna
Gestão da informação
Jornalismo
Mídia televisiva
description This paper focuses on the importance of internal communication within the journalism departments of regional Brazilian open television networks. This research shows that these professionals recognized that communication can improve relationship among staff and journalistic performance. However, just one of the companies researched invests in internal communication management. The present study also reveals many challenges which influence internal communication, relationship, and the journalistic work in these companies, such as: lean teams, interferences from other areas in the journalistic writing, lack of formal network of communication, competition among members of the team, the journalist's professional profile, need for shared leadership and internal communication policies and information management.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011
2016-03-02T12:58:03Z
2016-03-02T12:58:03Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www2.faac.unesp.br/comunicacaomidiatica/index.php/comunicacaomidiatica/article/view/112
Revista Comunicação Midiática, v. 6, n. 2, p. 147-167, 2011.
2236-8000
http://hdl.handle.net/11449/134710
ISSN2236-8000-2011-06-02-147-167.pdf
2302756561160804
6641213492109462
url http://www2.faac.unesp.br/comunicacaomidiatica/index.php/comunicacaomidiatica/article/view/112
http://hdl.handle.net/11449/134710
identifier_str_mv Revista Comunicação Midiática, v. 6, n. 2, p. 147-167, 2011.
2236-8000
ISSN2236-8000-2011-06-02-147-167.pdf
2302756561160804
6641213492109462
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Comunicação Midiática
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 147-167
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128427777064960