Perfil de alunos do ensino médio quanto à carreira docente

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mendes, Lucivânia da Silva [UNESP]
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/149291
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2017-01-17/000876555.pdf
Resumo: Brazilian society is going through a very turbulent time, the crisis is in relation to education a reflection of this situation, influencing the teaching profession which currently appears to be undervalued. Thus this study aims to analyze the opinion of students of the third high school series on the teaching profession. It is intended to verify the interest of these students attend a degree and value it as a profession. The study was conducted with students from 3rd high school series of two state public schools and a private in the city of Ilha Solteira - SP. Survey participants 170 students (80 boys and 90 girls) aged between 16 and 19 years. For data collection was made one Likert scale questionnaire with 8 statements about the value of the teaching profession and the students claim as to attend a degree and become a teacher. In general we can see that the teacher profession is not the desired career by young people of the 3rd high school number surveyed, where 76% say they do not intend to take entrance exams to be teachers. However, we believe that this work can serve as a starting point to contribute to research on the attractiveness of the teaching career
id UNSP_7fbf92a5b6a76e2821988db6e562bf5a
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/149291
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Perfil de alunos do ensino médio quanto à carreira docenteProfessores - FormaçãoOrientação profissionalLicenciaturaTeachers, Training ofBrazilian society is going through a very turbulent time, the crisis is in relation to education a reflection of this situation, influencing the teaching profession which currently appears to be undervalued. Thus this study aims to analyze the opinion of students of the third high school series on the teaching profession. It is intended to verify the interest of these students attend a degree and value it as a profession. The study was conducted with students from 3rd high school series of two state public schools and a private in the city of Ilha Solteira - SP. Survey participants 170 students (80 boys and 90 girls) aged between 16 and 19 years. For data collection was made one Likert scale questionnaire with 8 statements about the value of the teaching profession and the students claim as to attend a degree and become a teacher. In general we can see that the teacher profession is not the desired career by young people of the 3rd high school number surveyed, where 76% say they do not intend to take entrance exams to be teachers. However, we believe that this work can serve as a starting point to contribute to research on the attractiveness of the teaching careerA sociedade brasileira está passando por um momento bastante turbulento, sendo a crise em relação a educação um reflexo desta situação, influenciando a profissão de professor que atualmente mostra-se desvalorizada. Deste modo o presente trabalho tem como objetivo analisar a opinião de alunos da terceira série do Ensino Médio sobre a profissão docente. Pretende-se verificar o interesse desses alunos em cursar uma Licenciatura e se a valorizam enquanto profissão. O trabalho foi desenvolvido com alunos da 3a série do Ensino Médio de duas Escolas Públicas Estaduais e uma Particular do município de Ilha Solteira - SP. Foram participantes da pesquisa 170 alunos (80 meninos e 90 meninas) com idade entre 16 e 19 anos. Para a coleta de dados foi confeccionado um questionário de escala likert com 8 afirmações acerca da valorização da profissão docente e da pretensão dos alunos quanto a cursar uma Licenciatura e a se tornar professor. De modo geral podemos verificar que a profissão professor não é a carreira almejada pelos jovens da 3a série do Ensino Médio pesquisados, onde 76% afirmam que não pretendem prestar vestibular para serem professores. Contudo, consideramos que este trabalho pode servir como ponto de partida para contribuir com investigações sobre a atratividade da carreira docenteUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Escolano, Ângela Coletto Morales [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Mendes, Lucivânia da Silva [UNESP]2017-03-14T14:45:55Z2017-03-14T14:45:55Z2016info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfMENDES, Lucivânia da Silva. Perfil de alunos do ensino médio quanto à carreira docente. 2016. 1 CD-ROM. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Ciências Biológicas) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Faculdade de Engenharia de Ilha Solteira, 2016.http://hdl.handle.net/11449/149291000876555http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2017-01-17/000876555.pdfAlephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-07-10T19:10:54Zoai:repositorio.unesp.br:11449/149291Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T17:02:19.413208Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Perfil de alunos do ensino médio quanto à carreira docente
title Perfil de alunos do ensino médio quanto à carreira docente
spellingShingle Perfil de alunos do ensino médio quanto à carreira docente
Mendes, Lucivânia da Silva [UNESP]
Professores - Formação
Orientação profissional
Licenciatura
Teachers, Training of
title_short Perfil de alunos do ensino médio quanto à carreira docente
title_full Perfil de alunos do ensino médio quanto à carreira docente
title_fullStr Perfil de alunos do ensino médio quanto à carreira docente
title_full_unstemmed Perfil de alunos do ensino médio quanto à carreira docente
title_sort Perfil de alunos do ensino médio quanto à carreira docente
author Mendes, Lucivânia da Silva [UNESP]
author_facet Mendes, Lucivânia da Silva [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Escolano, Ângela Coletto Morales [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Mendes, Lucivânia da Silva [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Professores - Formação
Orientação profissional
Licenciatura
Teachers, Training of
topic Professores - Formação
Orientação profissional
Licenciatura
Teachers, Training of
description Brazilian society is going through a very turbulent time, the crisis is in relation to education a reflection of this situation, influencing the teaching profession which currently appears to be undervalued. Thus this study aims to analyze the opinion of students of the third high school series on the teaching profession. It is intended to verify the interest of these students attend a degree and value it as a profession. The study was conducted with students from 3rd high school series of two state public schools and a private in the city of Ilha Solteira - SP. Survey participants 170 students (80 boys and 90 girls) aged between 16 and 19 years. For data collection was made one Likert scale questionnaire with 8 statements about the value of the teaching profession and the students claim as to attend a degree and become a teacher. In general we can see that the teacher profession is not the desired career by young people of the 3rd high school number surveyed, where 76% say they do not intend to take entrance exams to be teachers. However, we believe that this work can serve as a starting point to contribute to research on the attractiveness of the teaching career
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016
2017-03-14T14:45:55Z
2017-03-14T14:45:55Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv MENDES, Lucivânia da Silva. Perfil de alunos do ensino médio quanto à carreira docente. 2016. 1 CD-ROM. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Ciências Biológicas) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Faculdade de Engenharia de Ilha Solteira, 2016.
http://hdl.handle.net/11449/149291
000876555
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2017-01-17/000876555.pdf
identifier_str_mv MENDES, Lucivânia da Silva. Perfil de alunos do ensino médio quanto à carreira docente. 2016. 1 CD-ROM. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Ciências Biológicas) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Faculdade de Engenharia de Ilha Solteira, 2016.
000876555
url http://hdl.handle.net/11449/149291
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2017-01-17/000876555.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128743772782592