Pandeiro de náilon: as técnicas de Oswaldinho da Cuíca, Ivison Santos e Pimpa
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11449/155581 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2017-06-08/000886087.pdf |
Resumo: | The main goal of this work is to analyze some of the different styles in the execution of the pandeiro with synthetic skin. In this way, were interviewed important percussionists of Brazilian music, in special of Samba and Forró, who live in the city of São Paulo. The chose of who to interview happened due the place of feature that these people have in the percussion's world, due how close they are with the theme and due the self style of play pandeiro. In the end of the chambers there is a transcription of a solo or rhythm pattern, that with the reporting about pandeiro's technique and how to get resistance could help the student play his instrument in a conscious way, without excess of motions. Moreover,due to the scarcity of material that addresses this issue, we intend to provide written material focused on this theme, since the few books published on pandeiro focus on the pandeiro with goat skin |
id |
UNSP_83f46e28a6dce16b4d1ee40a6d136d45 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/155581 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Pandeiro de náilon: as técnicas de Oswaldinho da Cuíca, Ivison Santos e PimpaPercussão (Música)PandeiroInstrumentos de percussãoPercussion musicThe main goal of this work is to analyze some of the different styles in the execution of the pandeiro with synthetic skin. In this way, were interviewed important percussionists of Brazilian music, in special of Samba and Forró, who live in the city of São Paulo. The chose of who to interview happened due the place of feature that these people have in the percussion's world, due how close they are with the theme and due the self style of play pandeiro. In the end of the chambers there is a transcription of a solo or rhythm pattern, that with the reporting about pandeiro's technique and how to get resistance could help the student play his instrument in a conscious way, without excess of motions. Moreover,due to the scarcity of material that addresses this issue, we intend to provide written material focused on this theme, since the few books published on pandeiro focus on the pandeiro with goat skinO objetivo deste trabalho é analisar algumas das diferentes escolas existentes na execução do pandeiro de pele de náilon. Para isso, foram realizadas entrevistas com notáveis percussionistas da música brasileira, em especial do samba e do forró,que são residentes na cidade de São Paulo. A escolha dos entrevistados se deu pelo papel de destaque que eles têm dentro do meio percussivo, pela proximidade com o tema abordado e pela criação de um estilo próprio de tocar. No final de cada parte referente às entrevistas há uma transcrição de um solo ou de padrões rítmicos adaptados ao pandeiro de náilon, que juntamente aos relatos dos entrevistados sobre suas técnicas e processos para adquirirem maior resistência, poderão auxiliaros estudantes de pandeiro na busca de executar seu instrumento de uma forma mais consciente, evitando esforços desnecessários. Além do mais, devido a escassez de material que aborde esse assunto, pretendemos disponibilizar material escrito com foco nesse tema, visto que os poucos livros publicados sobre pandeiro têm como foco o pandeiro de couroUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Stasi, Carlos Eduardo Di [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Ferreira, Gustavo Surian [UNESP]2018-08-30T18:22:17Z2018-08-30T18:22:17Z2016-10-25info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfFERREIRA, Gustavo Surian. Pandeiro de náilon: as técnicas de Oswaldinho da Cuíca, Ivison Santos e Pimpa. 2016. 1 CD-ROM. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Música) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Artes, 2016.http://hdl.handle.net/11449/155581000886087http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2017-06-08/000886087.pdfAlephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-10-04T18:57:07Zoai:repositorio.unesp.br:11449/155581Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestrepositoriounesp@unesp.bropendoar:29462024-10-04T18:57:07Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Pandeiro de náilon: as técnicas de Oswaldinho da Cuíca, Ivison Santos e Pimpa |
title |
Pandeiro de náilon: as técnicas de Oswaldinho da Cuíca, Ivison Santos e Pimpa |
spellingShingle |
Pandeiro de náilon: as técnicas de Oswaldinho da Cuíca, Ivison Santos e Pimpa Ferreira, Gustavo Surian [UNESP] Percussão (Música) Pandeiro Instrumentos de percussão Percussion music |
title_short |
Pandeiro de náilon: as técnicas de Oswaldinho da Cuíca, Ivison Santos e Pimpa |
title_full |
Pandeiro de náilon: as técnicas de Oswaldinho da Cuíca, Ivison Santos e Pimpa |
title_fullStr |
Pandeiro de náilon: as técnicas de Oswaldinho da Cuíca, Ivison Santos e Pimpa |
title_full_unstemmed |
Pandeiro de náilon: as técnicas de Oswaldinho da Cuíca, Ivison Santos e Pimpa |
title_sort |
Pandeiro de náilon: as técnicas de Oswaldinho da Cuíca, Ivison Santos e Pimpa |
author |
Ferreira, Gustavo Surian [UNESP] |
author_facet |
Ferreira, Gustavo Surian [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Stasi, Carlos Eduardo Di [UNESP] Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferreira, Gustavo Surian [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Percussão (Música) Pandeiro Instrumentos de percussão Percussion music |
topic |
Percussão (Música) Pandeiro Instrumentos de percussão Percussion music |
description |
The main goal of this work is to analyze some of the different styles in the execution of the pandeiro with synthetic skin. In this way, were interviewed important percussionists of Brazilian music, in special of Samba and Forró, who live in the city of São Paulo. The chose of who to interview happened due the place of feature that these people have in the percussion's world, due how close they are with the theme and due the self style of play pandeiro. In the end of the chambers there is a transcription of a solo or rhythm pattern, that with the reporting about pandeiro's technique and how to get resistance could help the student play his instrument in a conscious way, without excess of motions. Moreover,due to the scarcity of material that addresses this issue, we intend to provide written material focused on this theme, since the few books published on pandeiro focus on the pandeiro with goat skin |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-10-25 2018-08-30T18:22:17Z 2018-08-30T18:22:17Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
FERREIRA, Gustavo Surian. Pandeiro de náilon: as técnicas de Oswaldinho da Cuíca, Ivison Santos e Pimpa. 2016. 1 CD-ROM. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Música) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Artes, 2016. http://hdl.handle.net/11449/155581 000886087 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2017-06-08/000886087.pdf |
identifier_str_mv |
FERREIRA, Gustavo Surian. Pandeiro de náilon: as técnicas de Oswaldinho da Cuíca, Ivison Santos e Pimpa. 2016. 1 CD-ROM. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Música) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Artes, 2016. 000886087 |
url |
http://hdl.handle.net/11449/155581 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2017-06-08/000886087.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Aleph reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositoriounesp@unesp.br |
_version_ |
1813546419460505600 |