A prática deliberada aplicada à preparação para performance na improvisação
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11449/202919 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2018-09-28/000907774.pdf |
Resumo: | This paper proposes a comparison between selected authors of jazz education - Hal Crook (1991), Jerry Coker (1990), David Berkman (2007), Kenny Werner (1996) - and their resonance with the theory of deliberate practice - from Ericsson (1981; 1993; 2006; 2016) - trying to understand the ideal mechanisms that underline the preparation to performance in a jazz context. Such comparative study showed that both areas work towards the demystification of some supposed innate ability that would be decisive for the final result. With that in mind, enhancement of performance is based on a delimitation of clear problems, on establishing applied techniques - through focused work, and most of the time, not enjoyable - to their specific solutions, that format - through feedback - new mental representations, and that take the subject out of his comfort zone, approximating him to an expert level of performance. |
id |
UNSP_86f58d4c6af1492911a0666c4be1398d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/202919 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
A prática deliberada aplicada à preparação para performance na improvisaçãoMúsica - ExecuçãoImprovisação (Musica)JazzMusic - PerformanceThis paper proposes a comparison between selected authors of jazz education - Hal Crook (1991), Jerry Coker (1990), David Berkman (2007), Kenny Werner (1996) - and their resonance with the theory of deliberate practice - from Ericsson (1981; 1993; 2006; 2016) - trying to understand the ideal mechanisms that underline the preparation to performance in a jazz context. Such comparative study showed that both areas work towards the demystification of some supposed innate ability that would be decisive for the final result. With that in mind, enhancement of performance is based on a delimitation of clear problems, on establishing applied techniques - through focused work, and most of the time, not enjoyable - to their specific solutions, that format - through feedback - new mental representations, and that take the subject out of his comfort zone, approximating him to an expert level of performance.O presente trabalho se propõe a uma comparação entre autores selecionados da educação formal de jazz - são eles Hal Crook (1991), Jerry Coker (1990), David Berkman (2007), Kenny Werner (1996) - e sua ressonância com a teoria da prática deliberada - de Ericsson (1981; 1993; 2006; 2016) - buscando compreender os mecanismos ideais que operem no âmbito da preparação para a performance dentro da linguagem jazzística. Tal estudo comparativo mostrou que ambas as áreas trabalham pela desmistificação de alguma suposta habilidade inata que seria determinante no resultado final. Assim o aprimoramento da performance baseia-se na delimitação de problemas claros, no estabelecimento de técnicas aplicadas - por meio de trabalho focado, e muitas vezes não fruitivo - às suas respectivas soluções, que formatam - através de feedback - novas representações mentais, e que retiram o sujeito da sua zona de conforto, o aproximando de uma performance a nível expert.Universidade Estadual Paulista (Unesp)Bortz, Graziela [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Borin, Gabriel Scavassa [UNESP]2021-03-10T12:54:51Z2021-03-10T12:54:51Z2017-10-16info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis[49] f.application/pdfBORIN, Gabriel Scavassa. A prática deliberada aplicada à preparação para performance na improvisação. 2017. 1 CD-ROM. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado - Música - Composição), Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Instituto de Artes, 2017.http://hdl.handle.net/11449/202919990009077740206341http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2018-09-28/000907774.pdfAlmareponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-07-10T13:12:59Zoai:repositorio.unesp.br:11449/202919Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T13:35:00.922289Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A prática deliberada aplicada à preparação para performance na improvisação |
title |
A prática deliberada aplicada à preparação para performance na improvisação |
spellingShingle |
A prática deliberada aplicada à preparação para performance na improvisação Borin, Gabriel Scavassa [UNESP] Música - Execução Improvisação (Musica) Jazz Music - Performance |
title_short |
A prática deliberada aplicada à preparação para performance na improvisação |
title_full |
A prática deliberada aplicada à preparação para performance na improvisação |
title_fullStr |
A prática deliberada aplicada à preparação para performance na improvisação |
title_full_unstemmed |
A prática deliberada aplicada à preparação para performance na improvisação |
title_sort |
A prática deliberada aplicada à preparação para performance na improvisação |
author |
Borin, Gabriel Scavassa [UNESP] |
author_facet |
Borin, Gabriel Scavassa [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Bortz, Graziela [UNESP] Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Borin, Gabriel Scavassa [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Música - Execução Improvisação (Musica) Jazz Music - Performance |
topic |
Música - Execução Improvisação (Musica) Jazz Music - Performance |
description |
This paper proposes a comparison between selected authors of jazz education - Hal Crook (1991), Jerry Coker (1990), David Berkman (2007), Kenny Werner (1996) - and their resonance with the theory of deliberate practice - from Ericsson (1981; 1993; 2006; 2016) - trying to understand the ideal mechanisms that underline the preparation to performance in a jazz context. Such comparative study showed that both areas work towards the demystification of some supposed innate ability that would be decisive for the final result. With that in mind, enhancement of performance is based on a delimitation of clear problems, on establishing applied techniques - through focused work, and most of the time, not enjoyable - to their specific solutions, that format - through feedback - new mental representations, and that take the subject out of his comfort zone, approximating him to an expert level of performance. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-10-16 2021-03-10T12:54:51Z 2021-03-10T12:54:51Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
BORIN, Gabriel Scavassa. A prática deliberada aplicada à preparação para performance na improvisação. 2017. 1 CD-ROM. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado - Música - Composição), Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Instituto de Artes, 2017. http://hdl.handle.net/11449/202919 990009077740206341 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2018-09-28/000907774.pdf |
identifier_str_mv |
BORIN, Gabriel Scavassa. A prática deliberada aplicada à preparação para performance na improvisação. 2017. 1 CD-ROM. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado - Música - Composição), Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Instituto de Artes, 2017. 990009077740206341 |
url |
http://hdl.handle.net/11449/202919 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2018-09-28/000907774.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
[49] f. application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Alma reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128250205962240 |