Conceitos de gene: construção histórico-epistemológica e percepções de professores do Ensino Superior
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://www.if.ufrgs.br/ienci/artigos/Artigo_ID261/v16_n2_a2011.pdf http://hdl.handle.net/11449/134636 |
Resumo: | Considering the importance that the discussion of concepts related to genetics has on the society and the necessity to approach science as a dynamic and historical activity, it will be discussed an essential concept to the understanding of biological inheritance: the concept of gene. This way, the article aims to discuss the differents concepts of genes in the history of biology and the relevance of addressing in teaching context this concept in a systemic perception of phenomena. Also, the paper have an analyses of the ideas about the concept of the gene from teachers from two university. The results indicate the presence of different definitions of the gene in the discourse of university teachers, with the predominance of gene concept as a structural, functional and/or informational unit. |
id |
UNSP_8801cc757f2ba0b208b7f0c5a524291a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/134636 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Conceitos de gene: construção histórico-epistemológica e percepções de professores do Ensino SuperiorConcepts of gene: historical-epistemological construction and higher education teachers´ perceptionsConcept of geneSystemic view of biologyTeachers trainningConceito de geneVisão sistêmica da BiologiaFormação de professoresConsidering the importance that the discussion of concepts related to genetics has on the society and the necessity to approach science as a dynamic and historical activity, it will be discussed an essential concept to the understanding of biological inheritance: the concept of gene. This way, the article aims to discuss the differents concepts of genes in the history of biology and the relevance of addressing in teaching context this concept in a systemic perception of phenomena. Also, the paper have an analyses of the ideas about the concept of the gene from teachers from two university. The results indicate the presence of different definitions of the gene in the discourse of university teachers, with the predominance of gene concept as a structural, functional and/or informational unit.Considerando a importância que a discussão de conceitos relacionados à genética tem para a sociedade e a necessidade de abordar a ciência como uma atividade dinâmica e histórica, tratar-se- á aqui de um conceito indispensável ao entendimento da herança biológica: o conceito de gene. Neste sentido, objetiva-se nesse artigo discutir a presença de diferentes conceitos de genes na história da biologia e a relevância de se abordar no contexto de ensino o conceito de gene em uma percepção sistêmica dos fenômenos. Também, buscou-se analisar ideias de gene presentes em professores de duas universidades públicas. Os resultados apontaram a presença de diferentes definições de gene, com a predominância de ideias vinculadas ao estabelecimento do gene como unidade estrutural, funcional e/ou informacional.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação, Faculdade de Ciências de Bauru, Bauru, Avenida Luís Edmundo Carrijo Coube, s/n, Vargem Limpa, CEP 17033-360, SP, BrasilUniversidade Estadual do Oeste do Paraná Rua Universitária, 2069, Cascavel PR, CEP: 85819-110Universidade Estadual do Oeste do Paraná Rua Universitária, 2069, Cascavel PR, CEP: 85819-110Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação, Faculdade de Ciências de Bauru, Bauru, Avenida Luís Edmundo Carrijo Coube, s/n, Vargem Limpa, CEP 17033-360, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)Universidade Estadual de Londrina (UEL)Schneider, Eduarda MariaJustina, Lourdes Aparecida DellaAndrade, Mariana Bologna Soares deOliveira, Thais Benetti deCaldeira, Ana Maria de Andrade [UNESP]Meglhioratti, Fernanda Aparecida2016-03-02T12:57:46Z2016-03-02T12:57:46Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article201-222application/pdfhttp://www.if.ufrgs.br/ienci/artigos/Artigo_ID261/v16_n2_a2011.pdfInvestigações em Ensino de Ciências, v. 16, n. 2, p. 201-222, 2011.1518-8795http://hdl.handle.net/11449/134636ISSN1518-8795-2011-16-02-201-222.pdf784591248938000641682558886854313719288552692207998097136133314754807251876233360078830840463434Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporInvestigações em Ensino de Ciênciasinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-24T14:40:34Zoai:repositorio.unesp.br:11449/134636Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-04-24T14:40:34Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Conceitos de gene: construção histórico-epistemológica e percepções de professores do Ensino Superior Concepts of gene: historical-epistemological construction and higher education teachers´ perceptions |
title |
Conceitos de gene: construção histórico-epistemológica e percepções de professores do Ensino Superior |
spellingShingle |
Conceitos de gene: construção histórico-epistemológica e percepções de professores do Ensino Superior Schneider, Eduarda Maria Concept of gene Systemic view of biology Teachers trainning Conceito de gene Visão sistêmica da Biologia Formação de professores |
title_short |
Conceitos de gene: construção histórico-epistemológica e percepções de professores do Ensino Superior |
title_full |
Conceitos de gene: construção histórico-epistemológica e percepções de professores do Ensino Superior |
title_fullStr |
Conceitos de gene: construção histórico-epistemológica e percepções de professores do Ensino Superior |
title_full_unstemmed |
Conceitos de gene: construção histórico-epistemológica e percepções de professores do Ensino Superior |
title_sort |
Conceitos de gene: construção histórico-epistemológica e percepções de professores do Ensino Superior |
author |
Schneider, Eduarda Maria |
author_facet |
Schneider, Eduarda Maria Justina, Lourdes Aparecida Della Andrade, Mariana Bologna Soares de Oliveira, Thais Benetti de Caldeira, Ana Maria de Andrade [UNESP] Meglhioratti, Fernanda Aparecida |
author_role |
author |
author2 |
Justina, Lourdes Aparecida Della Andrade, Mariana Bologna Soares de Oliveira, Thais Benetti de Caldeira, Ana Maria de Andrade [UNESP] Meglhioratti, Fernanda Aparecida |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE) Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Schneider, Eduarda Maria Justina, Lourdes Aparecida Della Andrade, Mariana Bologna Soares de Oliveira, Thais Benetti de Caldeira, Ana Maria de Andrade [UNESP] Meglhioratti, Fernanda Aparecida |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Concept of gene Systemic view of biology Teachers trainning Conceito de gene Visão sistêmica da Biologia Formação de professores |
topic |
Concept of gene Systemic view of biology Teachers trainning Conceito de gene Visão sistêmica da Biologia Formação de professores |
description |
Considering the importance that the discussion of concepts related to genetics has on the society and the necessity to approach science as a dynamic and historical activity, it will be discussed an essential concept to the understanding of biological inheritance: the concept of gene. This way, the article aims to discuss the differents concepts of genes in the history of biology and the relevance of addressing in teaching context this concept in a systemic perception of phenomena. Also, the paper have an analyses of the ideas about the concept of the gene from teachers from two university. The results indicate the presence of different definitions of the gene in the discourse of university teachers, with the predominance of gene concept as a structural, functional and/or informational unit. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011 2016-03-02T12:57:46Z 2016-03-02T12:57:46Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.if.ufrgs.br/ienci/artigos/Artigo_ID261/v16_n2_a2011.pdf Investigações em Ensino de Ciências, v. 16, n. 2, p. 201-222, 2011. 1518-8795 http://hdl.handle.net/11449/134636 ISSN1518-8795-2011-16-02-201-222.pdf 7845912489380006 4168255888685431 3719288552692207 9980971361333147 5480725187623336 0078830840463434 |
url |
http://www.if.ufrgs.br/ienci/artigos/Artigo_ID261/v16_n2_a2011.pdf http://hdl.handle.net/11449/134636 |
identifier_str_mv |
Investigações em Ensino de Ciências, v. 16, n. 2, p. 201-222, 2011. 1518-8795 ISSN1518-8795-2011-16-02-201-222.pdf 7845912489380006 4168255888685431 3719288552692207 9980971361333147 5480725187623336 0078830840463434 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Investigações em Ensino de Ciências |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
201-222 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1803649802975576064 |