Avaliação de estudantes sobre práticas de ensino em Disciplina de um Curso de Fonoaudiologia do Estado de São Paulo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nascimento, Edinalva Neves
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Gimeniz-Paschoal, Sandra Regina [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://revistas.pucsp.br/index.php/dic/article/view/17328
http://hdl.handle.net/11449/114722
Resumo: This study evaluates seven higher learning practices performed on a subject of a Speech-language pathology course at São Paulo State. It was done with 31 sophomore students of a public university, with a 21-26 age range. Teaching practices were planned according to the Teaching plan of the Professor responsible for the subject, the recommendations of the National Curricular Directions of the Speech-language pathology undergraduate course and the theory assumptions of Behavior Analysis. The results showed that 394 teaching practices evaluations were performed by the students, 259 of them (66%) favorably and 135 (33%) unfavorably. The statement of the experience was the teaching practice better evaluated (70%) different from the interview (62%). This paper showed the potentialities and fragilities of each teaching practice performed and may contribute to Speech-language pathology teachers and other areas of teaching on the conception of the teaching plan.
id UNSP_8897d2084e3b1191e63d437fce35b164
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/114722
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Avaliação de estudantes sobre práticas de ensino em Disciplina de um Curso de Fonoaudiologia do Estado de São PauloEvaluación de estudiantes sobre practica de enseñanza en disciplina de un Curso de Fonoaudiologia del Estado de Sao PauloEvaluation of students over practices on a subject of Speech-language pathology course in São Paulo Statefonoaudiologiaeducação superiorensinoavaliaçãouniversitáriosdisciplina curricularThis study evaluates seven higher learning practices performed on a subject of a Speech-language pathology course at São Paulo State. It was done with 31 sophomore students of a public university, with a 21-26 age range. Teaching practices were planned according to the Teaching plan of the Professor responsible for the subject, the recommendations of the National Curricular Directions of the Speech-language pathology undergraduate course and the theory assumptions of Behavior Analysis. The results showed that 394 teaching practices evaluations were performed by the students, 259 of them (66%) favorably and 135 (33%) unfavorably. The statement of the experience was the teaching practice better evaluated (70%) different from the interview (62%). This paper showed the potentialities and fragilities of each teaching practice performed and may contribute to Speech-language pathology teachers and other areas of teaching on the conception of the teaching plan.Neste estudo se avaliam sete práticas de ensino superior realizadas em uma Disciplina de um Curso de Fonoaudiologia do Estado de São Paulo. Foi realizado com 31 estudantes do segundo ano de uma universidade pública, com idade entre 21 e 26 anos. As práticas de ensino foram planejadas de acordo com o Plano de Ensino da docente responsável pela Disciplina, as recomendações das Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Fonoaudiologia e os pressupostos teóricos da Análise do Comportamento. Os resultados mostraram 394 avaliações das práticas de ensino realizadas pelos estudantes, sendo 259 (66%) favoráveis e 135 (33%) desfavoráveis. O relato de vivência foi a prática de ensino melhor avaliada (70%) diferentemente da entrevista (62%). Este trabalho mostrou as potencialidades e as fragilidades de cada prática de ensino realizada e pode contribuir com os docentes de Cursos de Fonoaudiologia e de outras áreas do ensino superior na elaboração do Plano de Ensino.En este estudio se evalúan siete prácticas de educación superior realizadas en una disciplina de un Curso de Fonoaudiologia del Estado de São Paulo. Se llevó a cabo con 31 estudiantes de segundo año de una universidad pública, con edades entre 21 y 26 años. Se planificaron las prácticas de enseñanza, de acuerdo con el Plan de Enseñanza de la profesora responsable de la disciplina, las recomendaciones de los Lineamientos Curriculares Nacionales del Curso de Grado en Fonoaudiologia y los supuestos teóricos del Análisis de Conducta . Los resultados mostraron 394 evaluaciones de las prácticas de enseñanza llevadas a cabo por los estudiantes, siendo 259 (66%) favorables y 135 (33%) desfavorables. El informe sobre la experiencia fue la práctica de la enseñanza mejor evaluada (70%) a diferencia de la entrevista (62%). Este trabajo mostró las potencialidades y las debilidades de cada práctica de enseñanza realizada y puede contribuir con los profesores de los Cursos de Fonoaudiologia y de otras áreas de la educación superior en la redacción del Plan de Enseñanza.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Fonoaudiologia, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Av. Higino Muzzi Filho, 737, Campus Universitário, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Fonoaudiologia, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Av. Higino Muzzi Filho, 737, Campus Universitário, CEP 17525-900, SP, BrasilSecretaria da Saúde de MaríliaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Nascimento, Edinalva NevesGimeniz-Paschoal, Sandra Regina [UNESP]2015-02-24T13:57:24Z2015-02-24T13:57:24Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article439-451http://revistas.pucsp.br/index.php/dic/article/view/17328Distúrbios da Comunicação, v. 3, p. 439-451, 2014.2176-2724http://hdl.handle.net/11449/114722716674257858791383439444339952370000-0003-0330-132XCurrículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporDistúrbios da Comunicaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-09T17:40:18Zoai:repositorio.unesp.br:11449/114722Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-09T17:40:18Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Avaliação de estudantes sobre práticas de ensino em Disciplina de um Curso de Fonoaudiologia do Estado de São Paulo
Evaluación de estudiantes sobre practica de enseñanza en disciplina de un Curso de Fonoaudiologia del Estado de Sao Paulo
Evaluation of students over practices on a subject of Speech-language pathology course in São Paulo State
title Avaliação de estudantes sobre práticas de ensino em Disciplina de um Curso de Fonoaudiologia do Estado de São Paulo
spellingShingle Avaliação de estudantes sobre práticas de ensino em Disciplina de um Curso de Fonoaudiologia do Estado de São Paulo
Nascimento, Edinalva Neves
fonoaudiologia
educação superior
ensino
avaliação
universitários
disciplina curricular
title_short Avaliação de estudantes sobre práticas de ensino em Disciplina de um Curso de Fonoaudiologia do Estado de São Paulo
title_full Avaliação de estudantes sobre práticas de ensino em Disciplina de um Curso de Fonoaudiologia do Estado de São Paulo
title_fullStr Avaliação de estudantes sobre práticas de ensino em Disciplina de um Curso de Fonoaudiologia do Estado de São Paulo
title_full_unstemmed Avaliação de estudantes sobre práticas de ensino em Disciplina de um Curso de Fonoaudiologia do Estado de São Paulo
title_sort Avaliação de estudantes sobre práticas de ensino em Disciplina de um Curso de Fonoaudiologia do Estado de São Paulo
author Nascimento, Edinalva Neves
author_facet Nascimento, Edinalva Neves
Gimeniz-Paschoal, Sandra Regina [UNESP]
author_role author
author2 Gimeniz-Paschoal, Sandra Regina [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Secretaria da Saúde de Marília
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Nascimento, Edinalva Neves
Gimeniz-Paschoal, Sandra Regina [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv fonoaudiologia
educação superior
ensino
avaliação
universitários
disciplina curricular
topic fonoaudiologia
educação superior
ensino
avaliação
universitários
disciplina curricular
description This study evaluates seven higher learning practices performed on a subject of a Speech-language pathology course at São Paulo State. It was done with 31 sophomore students of a public university, with a 21-26 age range. Teaching practices were planned according to the Teaching plan of the Professor responsible for the subject, the recommendations of the National Curricular Directions of the Speech-language pathology undergraduate course and the theory assumptions of Behavior Analysis. The results showed that 394 teaching practices evaluations were performed by the students, 259 of them (66%) favorably and 135 (33%) unfavorably. The statement of the experience was the teaching practice better evaluated (70%) different from the interview (62%). This paper showed the potentialities and fragilities of each teaching practice performed and may contribute to Speech-language pathology teachers and other areas of teaching on the conception of the teaching plan.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014
2015-02-24T13:57:24Z
2015-02-24T13:57:24Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://revistas.pucsp.br/index.php/dic/article/view/17328
Distúrbios da Comunicação, v. 3, p. 439-451, 2014.
2176-2724
http://hdl.handle.net/11449/114722
7166742578587913
8343944433995237
0000-0003-0330-132X
url http://revistas.pucsp.br/index.php/dic/article/view/17328
http://hdl.handle.net/11449/114722
identifier_str_mv Distúrbios da Comunicação, v. 3, p. 439-451, 2014.
2176-2724
7166742578587913
8343944433995237
0000-0003-0330-132X
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Distúrbios da Comunicação
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 439-451
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128214101393408