Avaliação de estudantes sobre práticas de ensino em Disciplina de um Curso de Fonoaudiologia do Estado de São Paulo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://revistas.pucsp.br/index.php/dic/article/view/17328 http://hdl.handle.net/11449/114722 |
Resumo: | This study evaluates seven higher learning practices performed on a subject of a Speech-language pathology course at São Paulo State. It was done with 31 sophomore students of a public university, with a 21-26 age range. Teaching practices were planned according to the Teaching plan of the Professor responsible for the subject, the recommendations of the National Curricular Directions of the Speech-language pathology undergraduate course and the theory assumptions of Behavior Analysis. The results showed that 394 teaching practices evaluations were performed by the students, 259 of them (66%) favorably and 135 (33%) unfavorably. The statement of the experience was the teaching practice better evaluated (70%) different from the interview (62%). This paper showed the potentialities and fragilities of each teaching practice performed and may contribute to Speech-language pathology teachers and other areas of teaching on the conception of the teaching plan. |
id |
UNSP_8897d2084e3b1191e63d437fce35b164 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/114722 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Avaliação de estudantes sobre práticas de ensino em Disciplina de um Curso de Fonoaudiologia do Estado de São PauloEvaluación de estudiantes sobre practica de enseñanza en disciplina de un Curso de Fonoaudiologia del Estado de Sao PauloEvaluation of students over practices on a subject of Speech-language pathology course in São Paulo Statefonoaudiologiaeducação superiorensinoavaliaçãouniversitáriosdisciplina curricularThis study evaluates seven higher learning practices performed on a subject of a Speech-language pathology course at São Paulo State. It was done with 31 sophomore students of a public university, with a 21-26 age range. Teaching practices were planned according to the Teaching plan of the Professor responsible for the subject, the recommendations of the National Curricular Directions of the Speech-language pathology undergraduate course and the theory assumptions of Behavior Analysis. The results showed that 394 teaching practices evaluations were performed by the students, 259 of them (66%) favorably and 135 (33%) unfavorably. The statement of the experience was the teaching practice better evaluated (70%) different from the interview (62%). This paper showed the potentialities and fragilities of each teaching practice performed and may contribute to Speech-language pathology teachers and other areas of teaching on the conception of the teaching plan.Neste estudo se avaliam sete práticas de ensino superior realizadas em uma Disciplina de um Curso de Fonoaudiologia do Estado de São Paulo. Foi realizado com 31 estudantes do segundo ano de uma universidade pública, com idade entre 21 e 26 anos. As práticas de ensino foram planejadas de acordo com o Plano de Ensino da docente responsável pela Disciplina, as recomendações das Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Fonoaudiologia e os pressupostos teóricos da Análise do Comportamento. Os resultados mostraram 394 avaliações das práticas de ensino realizadas pelos estudantes, sendo 259 (66%) favoráveis e 135 (33%) desfavoráveis. O relato de vivência foi a prática de ensino melhor avaliada (70%) diferentemente da entrevista (62%). Este trabalho mostrou as potencialidades e as fragilidades de cada prática de ensino realizada e pode contribuir com os docentes de Cursos de Fonoaudiologia e de outras áreas do ensino superior na elaboração do Plano de Ensino.En este estudio se evalúan siete prácticas de educación superior realizadas en una disciplina de un Curso de Fonoaudiologia del Estado de São Paulo. Se llevó a cabo con 31 estudiantes de segundo año de una universidad pública, con edades entre 21 y 26 años. Se planificaron las prácticas de enseñanza, de acuerdo con el Plan de Enseñanza de la profesora responsable de la disciplina, las recomendaciones de los Lineamientos Curriculares Nacionales del Curso de Grado en Fonoaudiologia y los supuestos teóricos del Análisis de Conducta . Los resultados mostraron 394 evaluaciones de las prácticas de enseñanza llevadas a cabo por los estudiantes, siendo 259 (66%) favorables y 135 (33%) desfavorables. El informe sobre la experiencia fue la práctica de la enseñanza mejor evaluada (70%) a diferencia de la entrevista (62%). Este trabajo mostró las potencialidades y las debilidades de cada práctica de enseñanza realizada y puede contribuir con los profesores de los Cursos de Fonoaudiologia y de otras áreas de la educación superior en la redacción del Plan de Enseñanza.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Fonoaudiologia, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Av. Higino Muzzi Filho, 737, Campus Universitário, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Fonoaudiologia, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Av. Higino Muzzi Filho, 737, Campus Universitário, CEP 17525-900, SP, BrasilSecretaria da Saúde de MaríliaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Nascimento, Edinalva NevesGimeniz-Paschoal, Sandra Regina [UNESP]2015-02-24T13:57:24Z2015-02-24T13:57:24Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article439-451http://revistas.pucsp.br/index.php/dic/article/view/17328Distúrbios da Comunicação, v. 3, p. 439-451, 2014.2176-2724http://hdl.handle.net/11449/114722716674257858791383439444339952370000-0003-0330-132XCurrículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporDistúrbios da Comunicaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-09T17:40:18Zoai:repositorio.unesp.br:11449/114722Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-09T17:40:18Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Avaliação de estudantes sobre práticas de ensino em Disciplina de um Curso de Fonoaudiologia do Estado de São Paulo Evaluación de estudiantes sobre practica de enseñanza en disciplina de un Curso de Fonoaudiologia del Estado de Sao Paulo Evaluation of students over practices on a subject of Speech-language pathology course in São Paulo State |
title |
Avaliação de estudantes sobre práticas de ensino em Disciplina de um Curso de Fonoaudiologia do Estado de São Paulo |
spellingShingle |
Avaliação de estudantes sobre práticas de ensino em Disciplina de um Curso de Fonoaudiologia do Estado de São Paulo Nascimento, Edinalva Neves fonoaudiologia educação superior ensino avaliação universitários disciplina curricular |
title_short |
Avaliação de estudantes sobre práticas de ensino em Disciplina de um Curso de Fonoaudiologia do Estado de São Paulo |
title_full |
Avaliação de estudantes sobre práticas de ensino em Disciplina de um Curso de Fonoaudiologia do Estado de São Paulo |
title_fullStr |
Avaliação de estudantes sobre práticas de ensino em Disciplina de um Curso de Fonoaudiologia do Estado de São Paulo |
title_full_unstemmed |
Avaliação de estudantes sobre práticas de ensino em Disciplina de um Curso de Fonoaudiologia do Estado de São Paulo |
title_sort |
Avaliação de estudantes sobre práticas de ensino em Disciplina de um Curso de Fonoaudiologia do Estado de São Paulo |
author |
Nascimento, Edinalva Neves |
author_facet |
Nascimento, Edinalva Neves Gimeniz-Paschoal, Sandra Regina [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Gimeniz-Paschoal, Sandra Regina [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Secretaria da Saúde de Marília Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nascimento, Edinalva Neves Gimeniz-Paschoal, Sandra Regina [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
fonoaudiologia educação superior ensino avaliação universitários disciplina curricular |
topic |
fonoaudiologia educação superior ensino avaliação universitários disciplina curricular |
description |
This study evaluates seven higher learning practices performed on a subject of a Speech-language pathology course at São Paulo State. It was done with 31 sophomore students of a public university, with a 21-26 age range. Teaching practices were planned according to the Teaching plan of the Professor responsible for the subject, the recommendations of the National Curricular Directions of the Speech-language pathology undergraduate course and the theory assumptions of Behavior Analysis. The results showed that 394 teaching practices evaluations were performed by the students, 259 of them (66%) favorably and 135 (33%) unfavorably. The statement of the experience was the teaching practice better evaluated (70%) different from the interview (62%). This paper showed the potentialities and fragilities of each teaching practice performed and may contribute to Speech-language pathology teachers and other areas of teaching on the conception of the teaching plan. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014 2015-02-24T13:57:24Z 2015-02-24T13:57:24Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://revistas.pucsp.br/index.php/dic/article/view/17328 Distúrbios da Comunicação, v. 3, p. 439-451, 2014. 2176-2724 http://hdl.handle.net/11449/114722 7166742578587913 8343944433995237 0000-0003-0330-132X |
url |
http://revistas.pucsp.br/index.php/dic/article/view/17328 http://hdl.handle.net/11449/114722 |
identifier_str_mv |
Distúrbios da Comunicação, v. 3, p. 439-451, 2014. 2176-2724 7166742578587913 8343944433995237 0000-0003-0330-132X |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Distúrbios da Comunicação |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
439-451 |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128214101393408 |