Exame físico: opiniões e percepções de alunos de graduação em enfermagem
Main Author: | |
---|---|
Publication Date: | 1995 |
Other Authors: | , |
Format: | Article |
Language: | por |
Source: | Repositório Institucional da UNESP |
Download full: | http://dx.doi.org/10.1590/S0034-71671995000400004 http://hdl.handle.net/11449/212421 |
Summary: | This study aimed at getting to know the nursing graduate students' opnions and perceptions about concept of physical examination, difficulties, use of medicai information, as well as, the vision of teaching-Iearning process about the theme in questiono The authoresses concluded that: -the concepts expressed by them demonstrate the importance of behavior to the nursing assistance, diverging about to what evaluate; -the behavior is consider by themselves as always necessary for the nursing assistance, however, their difficulties are related to the lack of theorical-practical foundation, teachers not much prepared, limited time in the traineeships and lack of appropriate physical space for the executation of the behavior; -the theorical-pratical knowledge offered by the graduate courses aren't sufficient to the execution of the physical examinaton; -they show insecurity in the accomplishment of the physical examination, especially in the auscultation; -the students reveal that in spite of the physical exam result in exposing the patient the nurse must not be want to achieve it to the detriment of this to be carried out by other profissionais; -it' s said that they use medicai information for execution of the physical examination, however, this fact would need inquiries to explain which datas they are using and why use them. |
id |
UNSP_89debb5ee9484dcdb786f6af20c58f44 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/212421 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Exame físico: opiniões e percepções de alunos de graduação em enfermagemPhysical ExaminationNursing Graduate StudentsOpnionsPerceptionsExame físicoalunos de graduação em enfermagem opiniõespercepçõesThis study aimed at getting to know the nursing graduate students' opnions and perceptions about concept of physical examination, difficulties, use of medicai information, as well as, the vision of teaching-Iearning process about the theme in questiono The authoresses concluded that: -the concepts expressed by them demonstrate the importance of behavior to the nursing assistance, diverging about to what evaluate; -the behavior is consider by themselves as always necessary for the nursing assistance, however, their difficulties are related to the lack of theorical-practical foundation, teachers not much prepared, limited time in the traineeships and lack of appropriate physical space for the executation of the behavior; -the theorical-pratical knowledge offered by the graduate courses aren't sufficient to the execution of the physical examinaton; -they show insecurity in the accomplishment of the physical examination, especially in the auscultation; -the students reveal that in spite of the physical exam result in exposing the patient the nurse must not be want to achieve it to the detriment of this to be carried out by other profissionais; -it' s said that they use medicai information for execution of the physical examination, however, this fact would need inquiries to explain which datas they are using and why use them.Este estudo visou conhecer as oplnloes e percepções dos alunos de graduação em enfermagem acerca do exame físico no âmbito do conceito, dificuldades, utilização de informações médicas, assim como a visão do processo ensino-aprendizagem sobre a temática em questão. As autoras chegaram as seguintes conclusões: -os conceitos emitidos por eles demonstram a relevância do procedimento à assistência de enfermagem, divergindo quanto ao que avaliar; -o procedimento é considerado pelos mesmos como sempre necessário para a assistência de enfermagem, porém suas dificuldades estão relacionadas à falta de embasamento teórico-prático, despreparo dos docentes, tempo limitado nos estágios e falta de espaço físico adequado para realização do procedimento; -os conhecimentos teórico-práticos oferecidos pelos cursos de graduação não são suficientes para execução do exame físico; -manifestam insegurança na realização do exame físico, principalmente no procedimento de ausculta; -revelam que apesar do exame físico acarretar exposição ao paciente, o enfermeiro não deve deixar de realizá-lo em detrimento deste ser executado por outro profissional; dizem utilizar informações médicas para a execução do exame físico, porém este fato necessitaria de investigações para elucidar de quais dados estão servindo-se e porque os utilizam.Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Medicina de BotucatuUniversidade de São Paulo, Escola de EnfermagemUniversidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão PretoUniversidade Estadual Paulista, Faculdade de Medicina de BotucatuAssociação Brasileira de EnfermagemUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade de São Paulo (USP)Angelo, Denise De Andrade Dias [UNESP]Julian, Carmen Maria Casquel Monti [UNESP]Bocchi, Silvia Cristina Mangini [UNESP]2021-07-14T10:39:41Z2021-07-14T10:39:41Z1995-12info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article341-348application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0034-71671995000400004Revista Brasileira de Enfermagem. Brasília, DF, Brazil: Associação Brasileira de Enfermagem, v. 48, n. 4, p. 341-348, 1995.0034-71671984-0446http://hdl.handle.net/11449/21242110.1590/S0034-71671995000400004S0034-71671995000400004S0034-71671995000400004.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Enfermageminfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-14T06:10:29Zoai:repositorio.unesp.br:11449/212421Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-10-14T06:10:29Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Exame físico: opiniões e percepções de alunos de graduação em enfermagem |
title |
Exame físico: opiniões e percepções de alunos de graduação em enfermagem |
spellingShingle |
Exame físico: opiniões e percepções de alunos de graduação em enfermagem Angelo, Denise De Andrade Dias [UNESP] Physical Examination Nursing Graduate Students Opnions Perceptions Exame físico alunos de graduação em enfermagem opiniões percepções |
title_short |
Exame físico: opiniões e percepções de alunos de graduação em enfermagem |
title_full |
Exame físico: opiniões e percepções de alunos de graduação em enfermagem |
title_fullStr |
Exame físico: opiniões e percepções de alunos de graduação em enfermagem |
title_full_unstemmed |
Exame físico: opiniões e percepções de alunos de graduação em enfermagem |
title_sort |
Exame físico: opiniões e percepções de alunos de graduação em enfermagem |
author |
Angelo, Denise De Andrade Dias [UNESP] |
author_facet |
Angelo, Denise De Andrade Dias [UNESP] Julian, Carmen Maria Casquel Monti [UNESP] Bocchi, Silvia Cristina Mangini [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Julian, Carmen Maria Casquel Monti [UNESP] Bocchi, Silvia Cristina Mangini [UNESP] |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) Universidade de São Paulo (USP) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Angelo, Denise De Andrade Dias [UNESP] Julian, Carmen Maria Casquel Monti [UNESP] Bocchi, Silvia Cristina Mangini [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Physical Examination Nursing Graduate Students Opnions Perceptions Exame físico alunos de graduação em enfermagem opiniões percepções |
topic |
Physical Examination Nursing Graduate Students Opnions Perceptions Exame físico alunos de graduação em enfermagem opiniões percepções |
description |
This study aimed at getting to know the nursing graduate students' opnions and perceptions about concept of physical examination, difficulties, use of medicai information, as well as, the vision of teaching-Iearning process about the theme in questiono The authoresses concluded that: -the concepts expressed by them demonstrate the importance of behavior to the nursing assistance, diverging about to what evaluate; -the behavior is consider by themselves as always necessary for the nursing assistance, however, their difficulties are related to the lack of theorical-practical foundation, teachers not much prepared, limited time in the traineeships and lack of appropriate physical space for the executation of the behavior; -the theorical-pratical knowledge offered by the graduate courses aren't sufficient to the execution of the physical examinaton; -they show insecurity in the accomplishment of the physical examination, especially in the auscultation; -the students reveal that in spite of the physical exam result in exposing the patient the nurse must not be want to achieve it to the detriment of this to be carried out by other profissionais; -it' s said that they use medicai information for execution of the physical examination, however, this fact would need inquiries to explain which datas they are using and why use them. |
publishDate |
1995 |
dc.date.none.fl_str_mv |
1995-12 2021-07-14T10:39:41Z 2021-07-14T10:39:41Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/S0034-71671995000400004 Revista Brasileira de Enfermagem. Brasília, DF, Brazil: Associação Brasileira de Enfermagem, v. 48, n. 4, p. 341-348, 1995. 0034-7167 1984-0446 http://hdl.handle.net/11449/212421 10.1590/S0034-71671995000400004 S0034-71671995000400004 S0034-71671995000400004.pdf |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/S0034-71671995000400004 http://hdl.handle.net/11449/212421 |
identifier_str_mv |
Revista Brasileira de Enfermagem. Brasília, DF, Brazil: Associação Brasileira de Enfermagem, v. 48, n. 4, p. 341-348, 1995. 0034-7167 1984-0446 10.1590/S0034-71671995000400004 S0034-71671995000400004 S0034-71671995000400004.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Enfermagem |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
341-348 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Enfermagem |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Enfermagem |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799964564167589888 |