Exame físico: opiniões e percepções de alunos de graduação em enfermagem

Bibliographic Details
Main Author: Angelo, Denise De Andrade Dias [UNESP]
Publication Date: 1995
Other Authors: Julian, Carmen Maria Casquel Monti [UNESP], Bocchi, Silvia Cristina Mangini [UNESP]
Format: Article
Language: por
Source: Repositório Institucional da UNESP
Download full: http://dx.doi.org/10.1590/S0034-71671995000400004
http://hdl.handle.net/11449/212421
Summary: This study aimed at getting to know the nursing graduate students' opnions and perceptions about concept of physical examination, difficulties, use of medicai information, as well as, the vision of teaching-Iearning process about the theme in questiono The authoresses concluded that: -the concepts expressed by them demonstrate the importance of behavior to the nursing assistance, diverging about to what evaluate; -the behavior is consider by themselves as always necessary for the nursing assistance, however, their difficulties are related to the lack of theorical-practical foundation, teachers not much prepared, limited time in the traineeships and lack of appropriate physical space for the executation of the behavior; -the theorical-pratical knowledge offered by the graduate courses aren't sufficient to the execution of the physical examinaton; -they show insecurity in the accomplishment of the physical examination, especially in the auscultation; -the students reveal that in spite of the physical exam result in exposing the patient the nurse must not be want to achieve it to the detriment of this to be carried out by other profissionais; -it' s said that they use medicai information for execution of the physical examination, however, this fact would need inquiries to explain which datas they are using and why use them.
id UNSP_89debb5ee9484dcdb786f6af20c58f44
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/212421
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Exame físico: opiniões e percepções de alunos de graduação em enfermagemPhysical ExaminationNursing Graduate StudentsOpnionsPerceptionsExame físicoalunos de graduação em enfermagem opiniõespercepçõesThis study aimed at getting to know the nursing graduate students' opnions and perceptions about concept of physical examination, difficulties, use of medicai information, as well as, the vision of teaching-Iearning process about the theme in questiono The authoresses concluded that: -the concepts expressed by them demonstrate the importance of behavior to the nursing assistance, diverging about to what evaluate; -the behavior is consider by themselves as always necessary for the nursing assistance, however, their difficulties are related to the lack of theorical-practical foundation, teachers not much prepared, limited time in the traineeships and lack of appropriate physical space for the executation of the behavior; -the theorical-pratical knowledge offered by the graduate courses aren't sufficient to the execution of the physical examinaton; -they show insecurity in the accomplishment of the physical examination, especially in the auscultation; -the students reveal that in spite of the physical exam result in exposing the patient the nurse must not be want to achieve it to the detriment of this to be carried out by other profissionais; -it' s said that they use medicai information for execution of the physical examination, however, this fact would need inquiries to explain which datas they are using and why use them.Este estudo visou conhecer as oplnloes e percepções dos alunos de graduação em enfermagem acerca do exame físico no âmbito do conceito, dificuldades, utilização de informações médicas, assim como a visão do processo ensino-aprendizagem sobre a temática em questão. As autoras chegaram as seguintes conclusões: -os conceitos emitidos por eles demonstram a relevância do procedimento à assistência de enfermagem, divergindo quanto ao que avaliar; -o procedimento é considerado pelos mesmos como sempre necessário para a assistência de enfermagem, porém suas dificuldades estão relacionadas à falta de embasamento teórico-prático, despreparo dos docentes, tempo limitado nos estágios e falta de espaço físico adequado para realização do procedimento; -os conhecimentos teórico-práticos oferecidos pelos cursos de graduação não são suficientes para execução do exame físico; -manifestam insegurança na realização do exame físico, principalmente no procedimento de ausculta; -revelam que apesar do exame físico acarretar exposição ao paciente, o enfermeiro não deve deixar de realizá-lo em detrimento deste ser executado por outro profissional; dizem utilizar informações médicas para a execução do exame físico, porém este fato necessitaria de investigações para elucidar de quais dados estão servindo-se e porque os utilizam.Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Medicina de BotucatuUniversidade de São Paulo, Escola de EnfermagemUniversidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão PretoUniversidade Estadual Paulista, Faculdade de Medicina de BotucatuAssociação Brasileira de EnfermagemUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade de São Paulo (USP)Angelo, Denise De Andrade Dias [UNESP]Julian, Carmen Maria Casquel Monti [UNESP]Bocchi, Silvia Cristina Mangini [UNESP]2021-07-14T10:39:41Z2021-07-14T10:39:41Z1995-12info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article341-348application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0034-71671995000400004Revista Brasileira de Enfermagem. Brasília, DF, Brazil: Associação Brasileira de Enfermagem, v. 48, n. 4, p. 341-348, 1995.0034-71671984-0446http://hdl.handle.net/11449/21242110.1590/S0034-71671995000400004S0034-71671995000400004S0034-71671995000400004.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Enfermageminfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-14T06:10:29Zoai:repositorio.unesp.br:11449/212421Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-10-14T06:10:29Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Exame físico: opiniões e percepções de alunos de graduação em enfermagem
title Exame físico: opiniões e percepções de alunos de graduação em enfermagem
spellingShingle Exame físico: opiniões e percepções de alunos de graduação em enfermagem
Angelo, Denise De Andrade Dias [UNESP]
Physical Examination
Nursing Graduate Students
Opnions
Perceptions
Exame físico
alunos de graduação em enfermagem opiniões
percepções
title_short Exame físico: opiniões e percepções de alunos de graduação em enfermagem
title_full Exame físico: opiniões e percepções de alunos de graduação em enfermagem
title_fullStr Exame físico: opiniões e percepções de alunos de graduação em enfermagem
title_full_unstemmed Exame físico: opiniões e percepções de alunos de graduação em enfermagem
title_sort Exame físico: opiniões e percepções de alunos de graduação em enfermagem
author Angelo, Denise De Andrade Dias [UNESP]
author_facet Angelo, Denise De Andrade Dias [UNESP]
Julian, Carmen Maria Casquel Monti [UNESP]
Bocchi, Silvia Cristina Mangini [UNESP]
author_role author
author2 Julian, Carmen Maria Casquel Monti [UNESP]
Bocchi, Silvia Cristina Mangini [UNESP]
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
Universidade de São Paulo (USP)
dc.contributor.author.fl_str_mv Angelo, Denise De Andrade Dias [UNESP]
Julian, Carmen Maria Casquel Monti [UNESP]
Bocchi, Silvia Cristina Mangini [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Physical Examination
Nursing Graduate Students
Opnions
Perceptions
Exame físico
alunos de graduação em enfermagem opiniões
percepções
topic Physical Examination
Nursing Graduate Students
Opnions
Perceptions
Exame físico
alunos de graduação em enfermagem opiniões
percepções
description This study aimed at getting to know the nursing graduate students' opnions and perceptions about concept of physical examination, difficulties, use of medicai information, as well as, the vision of teaching-Iearning process about the theme in questiono The authoresses concluded that: -the concepts expressed by them demonstrate the importance of behavior to the nursing assistance, diverging about to what evaluate; -the behavior is consider by themselves as always necessary for the nursing assistance, however, their difficulties are related to the lack of theorical-practical foundation, teachers not much prepared, limited time in the traineeships and lack of appropriate physical space for the executation of the behavior; -the theorical-pratical knowledge offered by the graduate courses aren't sufficient to the execution of the physical examinaton; -they show insecurity in the accomplishment of the physical examination, especially in the auscultation; -the students reveal that in spite of the physical exam result in exposing the patient the nurse must not be want to achieve it to the detriment of this to be carried out by other profissionais; -it' s said that they use medicai information for execution of the physical examination, however, this fact would need inquiries to explain which datas they are using and why use them.
publishDate 1995
dc.date.none.fl_str_mv 1995-12
2021-07-14T10:39:41Z
2021-07-14T10:39:41Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S0034-71671995000400004
Revista Brasileira de Enfermagem. Brasília, DF, Brazil: Associação Brasileira de Enfermagem, v. 48, n. 4, p. 341-348, 1995.
0034-7167
1984-0446
http://hdl.handle.net/11449/212421
10.1590/S0034-71671995000400004
S0034-71671995000400004
S0034-71671995000400004.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/S0034-71671995000400004
http://hdl.handle.net/11449/212421
identifier_str_mv Revista Brasileira de Enfermagem. Brasília, DF, Brazil: Associação Brasileira de Enfermagem, v. 48, n. 4, p. 341-348, 1995.
0034-7167
1984-0446
10.1590/S0034-71671995000400004
S0034-71671995000400004
S0034-71671995000400004.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Enfermagem
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 341-348
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Enfermagem
publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Enfermagem
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799964564167589888