O uso das TIC nas aulas de matemática na perspectiva do professor

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Fernanda Pires [UNESP]
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/119042
Resumo: The objective of this research is to understand whether the mathematics lessons teachers use ICT and how they see their use. For this, we prepared a questionnaire with four questions for the subjects of our research, which are ex - students of Bachelor in Mathematics FEG / UNESP, in exercise of the profession. The questionnaire data were analyzed following the procedures of phenomenological research. This approach enabled us to draw up three open categories. The first Recourse to boost student learning and school, leads us to interpret that for the interviewees, ICT resources are leading students to do research making them responsible for their learning and providing them with conditions respond the issues raised by the teacher, which generates greater interactivity. The second, Possibility to use software related to mathematical content shows that the subject sees ICT as resources that allow the study of mathematical content, especially geometry and functions, so that student learning is leverage. The third, Obstacles to the use of technology in the classroom shows that even if the subjects recognize the importance of ICT use, they do not use it as often as they would like because of the difficulties that are related to infrastructure and didactic and pedagogical conditions
id UNSP_89f3cea36cdf6e2ec88fc06c4af3014b
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/119042
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling O uso das TIC nas aulas de matemática na perspectiva do professorTecnologia da informaçãoFenomenologiaProfessores - FormaçãoEnsino auxiliado por computadorMatemática - Estudo e ensinoMathematics Study and teachingTecnologia educacionalThe objective of this research is to understand whether the mathematics lessons teachers use ICT and how they see their use. For this, we prepared a questionnaire with four questions for the subjects of our research, which are ex - students of Bachelor in Mathematics FEG / UNESP, in exercise of the profession. The questionnaire data were analyzed following the procedures of phenomenological research. This approach enabled us to draw up three open categories. The first Recourse to boost student learning and school, leads us to interpret that for the interviewees, ICT resources are leading students to do research making them responsible for their learning and providing them with conditions respond the issues raised by the teacher, which generates greater interactivity. The second, Possibility to use software related to mathematical content shows that the subject sees ICT as resources that allow the study of mathematical content, especially geometry and functions, so that student learning is leverage. The third, Obstacles to the use of technology in the classroom shows that even if the subjects recognize the importance of ICT use, they do not use it as often as they would like because of the difficulties that are related to infrastructure and didactic and pedagogical conditionsO objetivo desta pesquisa é compreender se nas aulas de Matemática os professores usam as TIC e como veem o seu uso. Para tanto, foi preparado um questionário com quatro perguntas para os sujeitos de nossa pesquisa, que são ex-alunos do curso de Licenciatura em Matemática da FEG/UNESP, em exercício da profissão. Os dados do questionário foram analisados seguindo os procedimentos da pesquisa fenomenológica. Esta abordagem nos possibilitou a elaboração de três categorias abertas. A primeira “Recurso à aprendizagem do aluno e à dinamização da aula”, nos leva a interpretar que, para os sujeitos entrevistados, as TIC são recursos que levam os alunos a fazerem investigações tornando-os responsáveis pela sua aprendizagem e propiciando-lhes condições de responderem as questões levantadas pelo professor, o que gera maior interatividade. A segunda, “Possibilidade para utilização de softwares relacionados aos conteúdos matemáticos” mostra que os sujeitos veem as TIC como recursos que permitem o estudo de conteúdos matemáticos, principalmente de funções e geometria, fazendo com que a aprendizagem do aluno se potencialize. A terceira, “Obstáculos para o uso das tecnologias em aula” mostra que, mesmo que os sujeitos reconheçam a importância do uso das TIC, eles não fazem uso dela com tanta frequência como gostariam devido às dificuldades encontradas que são relativas à infraestrutura e as condições didático-pedagógicasUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Paulo, Rosa Monteiro [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Ferreira, Fernanda Pires [UNESP]2015-03-23T15:15:21Z2015-03-23T15:15:21Z2013-12-09info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis66 f.application/pdfFERREIRA, Fernanda Pires. O uso das TIC nas aulas de matemática na perspectiva do professor. 2013. 66 f. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura - Matemática) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, 2013.http://hdl.handle.net/11449/119042000735662000735662.pdfAlephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-07-02T17:51:40Zoai:repositorio.unesp.br:11449/119042Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T16:10:47.537752Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv O uso das TIC nas aulas de matemática na perspectiva do professor
title O uso das TIC nas aulas de matemática na perspectiva do professor
spellingShingle O uso das TIC nas aulas de matemática na perspectiva do professor
Ferreira, Fernanda Pires [UNESP]
Tecnologia da informação
Fenomenologia
Professores - Formação
Ensino auxiliado por computador
Matemática - Estudo e ensino
Mathematics Study and teaching
Tecnologia educacional
title_short O uso das TIC nas aulas de matemática na perspectiva do professor
title_full O uso das TIC nas aulas de matemática na perspectiva do professor
title_fullStr O uso das TIC nas aulas de matemática na perspectiva do professor
title_full_unstemmed O uso das TIC nas aulas de matemática na perspectiva do professor
title_sort O uso das TIC nas aulas de matemática na perspectiva do professor
author Ferreira, Fernanda Pires [UNESP]
author_facet Ferreira, Fernanda Pires [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Paulo, Rosa Monteiro [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, Fernanda Pires [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Tecnologia da informação
Fenomenologia
Professores - Formação
Ensino auxiliado por computador
Matemática - Estudo e ensino
Mathematics Study and teaching
Tecnologia educacional
topic Tecnologia da informação
Fenomenologia
Professores - Formação
Ensino auxiliado por computador
Matemática - Estudo e ensino
Mathematics Study and teaching
Tecnologia educacional
description The objective of this research is to understand whether the mathematics lessons teachers use ICT and how they see their use. For this, we prepared a questionnaire with four questions for the subjects of our research, which are ex - students of Bachelor in Mathematics FEG / UNESP, in exercise of the profession. The questionnaire data were analyzed following the procedures of phenomenological research. This approach enabled us to draw up three open categories. The first Recourse to boost student learning and school, leads us to interpret that for the interviewees, ICT resources are leading students to do research making them responsible for their learning and providing them with conditions respond the issues raised by the teacher, which generates greater interactivity. The second, Possibility to use software related to mathematical content shows that the subject sees ICT as resources that allow the study of mathematical content, especially geometry and functions, so that student learning is leverage. The third, Obstacles to the use of technology in the classroom shows that even if the subjects recognize the importance of ICT use, they do not use it as often as they would like because of the difficulties that are related to infrastructure and didactic and pedagogical conditions
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-12-09
2015-03-23T15:15:21Z
2015-03-23T15:15:21Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv FERREIRA, Fernanda Pires. O uso das TIC nas aulas de matemática na perspectiva do professor. 2013. 66 f. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura - Matemática) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, 2013.
http://hdl.handle.net/11449/119042
000735662
000735662.pdf
identifier_str_mv FERREIRA, Fernanda Pires. O uso das TIC nas aulas de matemática na perspectiva do professor. 2013. 66 f. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura - Matemática) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, 2013.
000735662
000735662.pdf
url http://hdl.handle.net/11449/119042
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 66 f.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128614728728576