A visualização no ensino de geometria com o Geogebra 3D
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11449/139212 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2016-05-20/000865136.pdf |
Resumo: | This research presents an investigation about the relevance of visualization in teaching geometry. Our interest turns to analyzing the use of technology in teaching geometry, seeking to highlight their contribution to learning. The students of today - second decade of the 21st century - require that, each time more, the school move towards the integration of technologies for teaching since tablets, smartphone, netbook, notebook are items present on daily life of most students. Thereby, we investigate, taking the phenomenological orientation, the potential of educational software, especially the Geogebra 3D, directed at teaching math and favoring the work with the geometry viewing. At work we bring some theoretical considerations about the importance of viewing for the geometric learning and the use of technologies. We build an intervention proposal for the classroom of the 7th year of elementary school with tasks aimed at visual exploration and allow the teacher to work the concept of volume of geometric solids |
id |
UNSP_96439c476411cb3dc5dcad655d347ce1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/139212 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
A visualização no ensino de geometria com o Geogebra 3DMatemática - Estudo e ensinoEnsino auxiliado por computadorTecnologias de informação e comunicaçãoFenomenologiaMathematics Study and teachingThis research presents an investigation about the relevance of visualization in teaching geometry. Our interest turns to analyzing the use of technology in teaching geometry, seeking to highlight their contribution to learning. The students of today - second decade of the 21st century - require that, each time more, the school move towards the integration of technologies for teaching since tablets, smartphone, netbook, notebook are items present on daily life of most students. Thereby, we investigate, taking the phenomenological orientation, the potential of educational software, especially the Geogebra 3D, directed at teaching math and favoring the work with the geometry viewing. At work we bring some theoretical considerations about the importance of viewing for the geometric learning and the use of technologies. We build an intervention proposal for the classroom of the 7th year of elementary school with tasks aimed at visual exploration and allow the teacher to work the concept of volume of geometric solidsEsta pesquisa apresenta uma investigação acerca da relevância da visualização no ensino de Geometria. Nosso interesse volta-se à análise do uso de tecnologia no ensino de Geometria, buscando destacar sua contribuição para a aprendizagem. Os alunos de hoje - segunda década do século XXI - exigem que, cada vez mais, a escola avance no sentido de inserir as tecnologias no ensino uma vez que tablets, smartphone, netbook, notebook estão presentes no dia a dia da maioria dos alunos. Desse modo, investigamos, assumindo a orientação fenomenológica, as potencialidades dos software educacionais, especialmente o Geogebra 3D, voltados ao ensino da matemática e que favorecem o trabalho com a visualização em Geometria. No trabalho trazemos algumas considerações teóricas acerca da importância da visualização para a aprendizagem geométrica e do uso das tecnologias. Construímos uma proposta de intervenção para a sala de aula do 7º ano do ensino fundamental com tarefas que visam à exploração visual e permitem ao professor trabalhar o conceito de volume de sólidos geométricosUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Paulo, Rosa Monteiro [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Sampaio, Raissa Samara [UNESP]2016-06-07T17:11:08Z2016-06-07T17:11:08Z2015-12-17info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis63 f.application/pdfSAMPAIO, Raissa Samara. A visualização no ensino de geometria com o Geogebra 3D. 2015. 63 f. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura em Matemática) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, 2015.http://hdl.handle.net/11449/139212000865136http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2016-05-20/000865136.pdfAlephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-07-02T19:08:45Zoai:repositorio.unesp.br:11449/139212Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T21:26:34.490442Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A visualização no ensino de geometria com o Geogebra 3D |
title |
A visualização no ensino de geometria com o Geogebra 3D |
spellingShingle |
A visualização no ensino de geometria com o Geogebra 3D Sampaio, Raissa Samara [UNESP] Matemática - Estudo e ensino Ensino auxiliado por computador Tecnologias de informação e comunicação Fenomenologia Mathematics Study and teaching |
title_short |
A visualização no ensino de geometria com o Geogebra 3D |
title_full |
A visualização no ensino de geometria com o Geogebra 3D |
title_fullStr |
A visualização no ensino de geometria com o Geogebra 3D |
title_full_unstemmed |
A visualização no ensino de geometria com o Geogebra 3D |
title_sort |
A visualização no ensino de geometria com o Geogebra 3D |
author |
Sampaio, Raissa Samara [UNESP] |
author_facet |
Sampaio, Raissa Samara [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Paulo, Rosa Monteiro [UNESP] Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sampaio, Raissa Samara [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Matemática - Estudo e ensino Ensino auxiliado por computador Tecnologias de informação e comunicação Fenomenologia Mathematics Study and teaching |
topic |
Matemática - Estudo e ensino Ensino auxiliado por computador Tecnologias de informação e comunicação Fenomenologia Mathematics Study and teaching |
description |
This research presents an investigation about the relevance of visualization in teaching geometry. Our interest turns to analyzing the use of technology in teaching geometry, seeking to highlight their contribution to learning. The students of today - second decade of the 21st century - require that, each time more, the school move towards the integration of technologies for teaching since tablets, smartphone, netbook, notebook are items present on daily life of most students. Thereby, we investigate, taking the phenomenological orientation, the potential of educational software, especially the Geogebra 3D, directed at teaching math and favoring the work with the geometry viewing. At work we bring some theoretical considerations about the importance of viewing for the geometric learning and the use of technologies. We build an intervention proposal for the classroom of the 7th year of elementary school with tasks aimed at visual exploration and allow the teacher to work the concept of volume of geometric solids |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-12-17 2016-06-07T17:11:08Z 2016-06-07T17:11:08Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SAMPAIO, Raissa Samara. A visualização no ensino de geometria com o Geogebra 3D. 2015. 63 f. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura em Matemática) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, 2015. http://hdl.handle.net/11449/139212 000865136 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2016-05-20/000865136.pdf |
identifier_str_mv |
SAMPAIO, Raissa Samara. A visualização no ensino de geometria com o Geogebra 3D. 2015. 63 f. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura em Matemática) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, 2015. 000865136 |
url |
http://hdl.handle.net/11449/139212 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2016-05-20/000865136.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
63 f. application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Aleph reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129321078882304 |