Tutoria em leitura e escrita baseado no modelo de RTI – resposta à intervenção em crianças com dislexia do desenvolvimento
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/1982-0216201415412 http://hdl.handle.net/11449/114461 |
Resumo: | Purpose to analyze and compare the reading and writing performance of children with developmental dyslexia after tutoring based on response to intervention model. Methods fifteen children with the interdisciplinary diagnosis of developmental dyslexia participated in this study. They were attending 2nd to 6th year of elementary public school in Marilia-SP, ranging in age from 8 to 12 years, 75% males. The children were assigned into Group I – experimental group (7 children who received intervention) and Group II – control group matched for gender and age(8 children did not receive the intervention). The children were subjected to a diagnostic survey of reading and writing performance and tutoring intervention program based on the model of Response to intervention Model. The results were statistically analyzed by Wilcoxon and Kruskal-Wallis tests to check for possible differences in performance between the groups studied. Results the results showed a statistically significant difference between the Group I and Group II, where children with dyslexia of Group I showed higher performance than children of GII in word reading and reading the book I tasks. Conclusion group I presented significant advances compared to Group II, which had no tutoring intervention. |
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Tutoria em leitura e escrita baseado no modelo de RTI – resposta à intervenção em crianças com dislexia do desenvolvimentoTutoring in reading and writing based on the RTI – response to intervention model in children with developmental dyslexiaDislexiaLeituraEscritaTutoriaRemediaçãoDyslexiaReadingWritingPreceptorshipRemediationPurpose to analyze and compare the reading and writing performance of children with developmental dyslexia after tutoring based on response to intervention model. Methods fifteen children with the interdisciplinary diagnosis of developmental dyslexia participated in this study. They were attending 2nd to 6th year of elementary public school in Marilia-SP, ranging in age from 8 to 12 years, 75% males. The children were assigned into Group I – experimental group (7 children who received intervention) and Group II – control group matched for gender and age(8 children did not receive the intervention). The children were subjected to a diagnostic survey of reading and writing performance and tutoring intervention program based on the model of Response to intervention Model. The results were statistically analyzed by Wilcoxon and Kruskal-Wallis tests to check for possible differences in performance between the groups studied. Results the results showed a statistically significant difference between the Group I and Group II, where children with dyslexia of Group I showed higher performance than children of GII in word reading and reading the book I tasks. Conclusion group I presented significant advances compared to Group II, which had no tutoring intervention.Objetivo analisar e comparar o desempenho em tarefas de leitura e escrita em crianças com dislexia do desenvolvimento após tutoria baseado no modelo de resposta à intervenção. Métodos participaram deste estudo 15 crianças com o diagnóstico interdisciplinar de dislexia do desenvolvimento de 2º ao 6º ano do ensino fundamental da rede pública municipal da cidade de Marília-SP, com faixa etária de oito a 12 anos de idade, de ambos os sexos, sendo 75% do sexo masculino, divididos em Grupo I – grupo experimental (sete crianças que receberam intervenção) e Grupo II – grupo controle (oito crianças não receberam a intervenção, os mesmos foram pareados segundo sexo e faixa etária com o Grupo I). As crianças foram submetidas ao levantamento diagnóstico de Leitura e Escrita e ao programa de intervenção em tutoria baseado no Modelo de Resposta à Intervenção . Os resultados foram analisados estatisticamente por meio do teste de Wilcoxon e Teste de Kruskal-Wallis para verificar possíveis diferenças de desempenho nas tarefas entre os grupos estudados. Resultados os resultados revelaram diferença estatisticamente significante entre o Grupo I e o Grupo II, onde as crianças com dislexia do Grupo I apresentaram desempenho superior na tarefade leitura de palavras e leitura do livro I em relação às crianças do Grupo II. Conclusão grupo I apresentou avanços significantes comparados à Grupo II, que não recebeu intervenção de tutoria.Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)Universidade Estadual PaulistaUNESP Departamento de FonoaudiologiaUniversidade Estadual PaulistaUNESP Departamento de FonoaudiologiaCEFAC Saúde e EducaçãoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Machado, Andréa CarlaCapellini, Simone Aparecida [UNESP]2015-02-02T12:39:33Z2015-02-02T12:39:33Z2014-08-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article1161-1167application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1982-0216201415412Revista CEFAC. CEFAC Saúde e Educação, v. 16, n. 4, p. 1161-1167, 2014.1516-1846http://hdl.handle.net/11449/11446110.1590/1982-0216201415412S1516-18462014000401161S1516-18462014000401161.pdf9057316530389548SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista CEFACinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-09T17:40:02Zoai:repositorio.unesp.br:11449/114461Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-09T17:40:02Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
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