Tutoria em leitura e escrita baseado no modelo de RTI – resposta à intervenção em crianças com dislexia do desenvolvimento

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Machado, Andréa Carla
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Capellini, Simone Aparecida [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/1982-0216201415412
http://hdl.handle.net/11449/114461
Resumo: Purpose to analyze and compare the reading and writing performance of children with developmental dyslexia after tutoring based on response to intervention model. Methods fifteen children with the interdisciplinary diagnosis of developmental dyslexia participated in this study. They were attending 2nd to 6th year of elementary public school in Marilia-SP, ranging in age from 8 to 12 years, 75% males. The children were assigned into Group I – experimental group (7 children who received intervention) and Group II – control group matched for gender and age(8 children did not receive the intervention). The children were subjected to a diagnostic survey of reading and writing performance and tutoring intervention program based on the model of Response to intervention Model. The results were statistically analyzed by Wilcoxon and Kruskal-Wallis tests to check for possible differences in performance between the groups studied. Results the results showed a statistically significant difference between the Group I and Group II, where children with dyslexia of Group I showed higher performance than children of GII in word reading and reading the book I tasks. Conclusion group I presented significant advances compared to Group II, which had no tutoring intervention.
id UNSP_8c192267e8a4c3821625f2a487fbe149
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/114461
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Tutoria em leitura e escrita baseado no modelo de RTI – resposta à intervenção em crianças com dislexia do desenvolvimentoTutoring in reading and writing based on the RTI – response to intervention model in children with developmental dyslexiaDislexiaLeituraEscritaTutoriaRemediaçãoDyslexiaReadingWritingPreceptorshipRemediationPurpose to analyze and compare the reading and writing performance of children with developmental dyslexia after tutoring based on response to intervention model. Methods fifteen children with the interdisciplinary diagnosis of developmental dyslexia participated in this study. They were attending 2nd to 6th year of elementary public school in Marilia-SP, ranging in age from 8 to 12 years, 75% males. The children were assigned into Group I – experimental group (7 children who received intervention) and Group II – control group matched for gender and age(8 children did not receive the intervention). The children were subjected to a diagnostic survey of reading and writing performance and tutoring intervention program based on the model of Response to intervention Model. The results were statistically analyzed by Wilcoxon and Kruskal-Wallis tests to check for possible differences in performance between the groups studied. Results the results showed a statistically significant difference between the Group I and Group II, where children with dyslexia of Group I showed higher performance than children of GII in word reading and reading the book I tasks. Conclusion group I presented significant advances compared to Group II, which had no tutoring intervention.Objetivo analisar e comparar o desempenho em tarefas de leitura e escrita em crianças com dislexia do desenvolvimento após tutoria baseado no modelo de resposta à intervenção. Métodos participaram deste estudo 15 crianças com o diagnóstico interdisciplinar de dislexia do desenvolvimento de 2º ao 6º ano do ensino fundamental da rede pública municipal da cidade de Marília-SP, com faixa etária de oito a 12 anos de idade, de ambos os sexos, sendo 75% do sexo masculino, divididos em Grupo I – grupo experimental (sete crianças que receberam intervenção) e Grupo II – grupo controle (oito crianças não receberam a intervenção, os mesmos foram pareados segundo sexo e faixa etária com o Grupo I). As crianças foram submetidas ao levantamento diagnóstico de Leitura e Escrita e ao programa de intervenção em tutoria baseado no Modelo de Resposta à Intervenção . Os resultados foram analisados estatisticamente por meio do teste de Wilcoxon e Teste de Kruskal-Wallis para verificar possíveis diferenças de desempenho nas tarefas entre os grupos estudados. Resultados os resultados revelaram diferença estatisticamente significante entre o Grupo I e o Grupo II, onde as crianças com dislexia do Grupo I apresentaram desempenho superior na tarefade leitura de palavras e leitura do livro I em relação às crianças do Grupo II. Conclusão grupo I apresentou avanços significantes comparados à Grupo II, que não recebeu intervenção de tutoria.Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)Universidade Estadual PaulistaUNESP Departamento de FonoaudiologiaUniversidade Estadual PaulistaUNESP Departamento de FonoaudiologiaCEFAC Saúde e EducaçãoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Machado, Andréa CarlaCapellini, Simone Aparecida [UNESP]2015-02-02T12:39:33Z2015-02-02T12:39:33Z2014-08-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article1161-1167application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1982-0216201415412Revista CEFAC. CEFAC Saúde e Educação, v. 16, n. 4, p. 1161-1167, 2014.1516-1846http://hdl.handle.net/11449/11446110.1590/1982-0216201415412S1516-18462014000401161S1516-18462014000401161.pdf9057316530389548SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista CEFACinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-09T17:40:02Zoai:repositorio.unesp.br:11449/114461Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-09T17:40:02Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Tutoria em leitura e escrita baseado no modelo de RTI – resposta à intervenção em crianças com dislexia do desenvolvimento
Tutoring in reading and writing based on the RTI – response to intervention model in children with developmental dyslexia
title Tutoria em leitura e escrita baseado no modelo de RTI – resposta à intervenção em crianças com dislexia do desenvolvimento
spellingShingle Tutoria em leitura e escrita baseado no modelo de RTI – resposta à intervenção em crianças com dislexia do desenvolvimento
Machado, Andréa Carla
Dislexia
Leitura
Escrita
Tutoria
Remediação
Dyslexia
Reading
Writing
Preceptorship
Remediation
title_short Tutoria em leitura e escrita baseado no modelo de RTI – resposta à intervenção em crianças com dislexia do desenvolvimento
title_full Tutoria em leitura e escrita baseado no modelo de RTI – resposta à intervenção em crianças com dislexia do desenvolvimento
title_fullStr Tutoria em leitura e escrita baseado no modelo de RTI – resposta à intervenção em crianças com dislexia do desenvolvimento
title_full_unstemmed Tutoria em leitura e escrita baseado no modelo de RTI – resposta à intervenção em crianças com dislexia do desenvolvimento
title_sort Tutoria em leitura e escrita baseado no modelo de RTI – resposta à intervenção em crianças com dislexia do desenvolvimento
author Machado, Andréa Carla
author_facet Machado, Andréa Carla
Capellini, Simone Aparecida [UNESP]
author_role author
author2 Capellini, Simone Aparecida [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Machado, Andréa Carla
Capellini, Simone Aparecida [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Dislexia
Leitura
Escrita
Tutoria
Remediação
Dyslexia
Reading
Writing
Preceptorship
Remediation
topic Dislexia
Leitura
Escrita
Tutoria
Remediação
Dyslexia
Reading
Writing
Preceptorship
Remediation
description Purpose to analyze and compare the reading and writing performance of children with developmental dyslexia after tutoring based on response to intervention model. Methods fifteen children with the interdisciplinary diagnosis of developmental dyslexia participated in this study. They were attending 2nd to 6th year of elementary public school in Marilia-SP, ranging in age from 8 to 12 years, 75% males. The children were assigned into Group I – experimental group (7 children who received intervention) and Group II – control group matched for gender and age(8 children did not receive the intervention). The children were subjected to a diagnostic survey of reading and writing performance and tutoring intervention program based on the model of Response to intervention Model. The results were statistically analyzed by Wilcoxon and Kruskal-Wallis tests to check for possible differences in performance between the groups studied. Results the results showed a statistically significant difference between the Group I and Group II, where children with dyslexia of Group I showed higher performance than children of GII in word reading and reading the book I tasks. Conclusion group I presented significant advances compared to Group II, which had no tutoring intervention.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-08-01
2015-02-02T12:39:33Z
2015-02-02T12:39:33Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/1982-0216201415412
Revista CEFAC. CEFAC Saúde e Educação, v. 16, n. 4, p. 1161-1167, 2014.
1516-1846
http://hdl.handle.net/11449/114461
10.1590/1982-0216201415412
S1516-18462014000401161
S1516-18462014000401161.pdf
9057316530389548
url http://dx.doi.org/10.1590/1982-0216201415412
http://hdl.handle.net/11449/114461
identifier_str_mv Revista CEFAC. CEFAC Saúde e Educação, v. 16, n. 4, p. 1161-1167, 2014.
1516-1846
10.1590/1982-0216201415412
S1516-18462014000401161
S1516-18462014000401161.pdf
9057316530389548
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista CEFAC
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 1161-1167
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv CEFAC Saúde e Educação
publisher.none.fl_str_mv CEFAC Saúde e Educação
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128202746363904