Intuição para Bergson e Deleuze: atravessamentos por devires da pesquisa em Psicologia
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Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/2175-3539201702121114 http://hdl.handle.net/11449/157719 |
Resumo: | Abstract This article is a literature review, seeking a conversation between Henri Bergson and Gilles Deleuze, to problematize the intuition of research in Psychology and the becoming child. Opening this conversation brings relevant clues that allow you to move paths and move territories to make think beyond the die, suspending previous judgments. Thus, it is possible to invent concepts and make a scattered attention through the practice of research in Psychology, leaving the essences, linear and causal logics. Becoming a child is to act as a force in the data cast, at random, in which the virtual actualizes itself without repeating and imitating forms. Becoming a child makes it possible to move from resemblance and recognition to daring to create other Psychologies. |
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Intuição para Bergson e Deleuze: atravessamentos por devires da pesquisa em PsicologiaIntuition for Bergson and Deleuze: let up for cross becomings in research in PsychologyIntuición para Bergson y Deleuze: atravesamientos por diveres de la investigación en psicologíaBergsonDeleuzePsychology.BergsonDeleuzePsicologia.Abstract This article is a literature review, seeking a conversation between Henri Bergson and Gilles Deleuze, to problematize the intuition of research in Psychology and the becoming child. Opening this conversation brings relevant clues that allow you to move paths and move territories to make think beyond the die, suspending previous judgments. Thus, it is possible to invent concepts and make a scattered attention through the practice of research in Psychology, leaving the essences, linear and causal logics. Becoming a child is to act as a force in the data cast, at random, in which the virtual actualizes itself without repeating and imitating forms. Becoming a child makes it possible to move from resemblance and recognition to daring to create other Psychologies.Resumen Este artículo es una revisión de literatura, buscando una charla entre Henri Bergson y Gilles Deleuze, para problematizar la intuición de la investigación en Psicología y el devir niñez. Abrir esa charla trae pistas relevantes que permiten desplazar trayectoria y mover territorios para hacer pensar más allá del dato, suspendiendo juicios previos. Así, es posible inventar conceptos y efectuar una atención dispersa por la práctica de investigación, en Psicología, saliendo de las esencias, de las lógicas lineares y causales. Devir niñez es agenciar fuerzas en el lance de dados, al azar de las estas, en que el virtual se actualiza sin repetir e imitar formas. Devir niñez posibilita salir de la semejanza y del reconocimiento para osar crear Psicologías otras.Resumo Este artigo é uma revisão de literatura, buscando uma conversa entre Henri Bergson e Gilles Deleuze, para problematizar a intuição da pesquisa em Psicologia e o devir criança. Abrir essa conversa traz pistas relevantes que permitem deslocar percursos e movimentar territórios para fazer pensar além do dado, suspendendo juízos prévios. Assim, é possível inventar conceitos e efetuar uma atenção dispersa pela prática de pesquisa em Psicologia, saindo das essências, das lógicas lineares e causais. Devir criança é agenciar forças no lance de dados, ao acaso destas, em que o virtual se atualiza sem repetir e imitar formas. Devir criança possibilita sair da semelhança e do reconhecimento para ousar criar Psicologias outras.Universidade Federal de Mato GrossoUniversidade Federal do ParáUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita FilhoUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita FilhoAssociação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE)Universidade Federal de Mato GrossoUniversidade Federal do ParáUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Galindo, DoloresLemos, Flávia Cristina SilveiraNascimento, Caroline Christine Garcia DoSouza, Leonardo Lemos DeNascimento, Roberto Duarte Santana2018-11-12T17:26:38Z2018-11-12T17:26:38Z2017-08-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article277-283application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/2175-3539201702121114Psicologia Escolar e Educacional. Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE), v. 21, n. 2, p. 277-283, 2017.1413-8557http://hdl.handle.net/11449/15771910.1590/2175-3539201702121114S1413-85572017000200277S1413-85572017000200277.pdf6444203522447403SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPsicologia Escolar e Educacional0,225info:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-09T06:09:58Zoai:repositorio.unesp.br:11449/157719Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T17:13:23.998116Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
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