Contribuições das bases da neurociência e categorias da psicologia histórico-cultural no processo de alfabetização

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Brito, Cleide Morais Leonaldo de [UNESP]
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/156321
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2018-02-26/000895786.pdf
Resumo: The theme of this research is literacy optimized by the bases of Neuroscience, developed by the dialectical method. This is a theoretical work that has as objects of research, the process of Literacy, the bases of Neuroscience, the configuration of the Dialectic Method and the theoretical assumptions of Psychology - Cultural History. The purpose is to demonstrate the interconnections between these research objects. The questions that guided this research were: What are the contributions of the bases of Neuroscience to the literacy process? How can Historical-Cultural Psychology help methodologically in literacy? Thus, it was established as a general objective to use bases of Neuroscience and methodological foundations of Historical-Cultural Psychology to optimize the literacy process. As specific objectives, we have: 1) to point out the elements that constitute the bases of Neuroscience; 2) to identify the dialectic categories that allow the process of internalization of the object under study (literacy) and 3) to elaborate a modeling in a lesson plan format that outlines the convergence of the Neuroscience, Historical-Cultural Psychology and Language (literacy) theories In the dialectical method. The established concepts were the relations between psychic functions, central nervous system, dialectical method (dialectical units), grapheme-phoneme, symbol-meaning, content-form
id UNSP_8f16e2d78282a82e7da672d7da93ebc5
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/156321
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Contribuições das bases da neurociência e categorias da psicologia histórico-cultural no processo de alfabetizaçãoNeurociênciasPsicologiaAlfabetizaçãoNeurosciencesThe theme of this research is literacy optimized by the bases of Neuroscience, developed by the dialectical method. This is a theoretical work that has as objects of research, the process of Literacy, the bases of Neuroscience, the configuration of the Dialectic Method and the theoretical assumptions of Psychology - Cultural History. The purpose is to demonstrate the interconnections between these research objects. The questions that guided this research were: What are the contributions of the bases of Neuroscience to the literacy process? How can Historical-Cultural Psychology help methodologically in literacy? Thus, it was established as a general objective to use bases of Neuroscience and methodological foundations of Historical-Cultural Psychology to optimize the literacy process. As specific objectives, we have: 1) to point out the elements that constitute the bases of Neuroscience; 2) to identify the dialectic categories that allow the process of internalization of the object under study (literacy) and 3) to elaborate a modeling in a lesson plan format that outlines the convergence of the Neuroscience, Historical-Cultural Psychology and Language (literacy) theories In the dialectical method. The established concepts were the relations between psychic functions, central nervous system, dialectical method (dialectical units), grapheme-phoneme, symbol-meaning, content-formO tema desta pesquisa é a alfabetização otimizada pelas bases da Neurociência, desenvolvido pelo método dialético. Este é um trabalho teórico que tem como objetos de pesquisa, o processo de Alfabetização, as bases da Neurociência, a configuração do Método Dialético e os pressupostos teóricos da Psicologia - Histórico Cultural. Tem-se como finalidade demonstrar as interligações entre esses objetos de pesquisa. As questões que nortearam esta pesquisa foram: Quais as contribuições das bases da Neurociência para o processo de alfabetização? Como a Psicologia Histórico-Cultural pode auxiliar metodologicamente na alfabetização? Assim, estabeleceu-se como objetivo geral utilizar bases da Neurociência e fundamentos metodológicos da Psicologia Histórico-Cultural para otimizar o processo de alfabetização. Como objetivos específicos, tem-se: 1) apontar os elementos que constituem as bases da Neurociência; 2) identificar as categorias dialéticas que possibilitam o processo de internalização do objeto em estudo (alfabetização) e 3) elaborar uma modelagem em formato de plano de aula que esboça a convergência das teorias Neurociência, Psicologia Histórico-Cultural e Língua (alfabetização), pautada no método dialético. Os conceitos estabelecidos foram as relações entre funções psíquicas, sistema nervoso central, método dialético (unidades dialéticas), grafema-fonema, símbolo-significado, conteúdo-formaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Manzoni, Rosa Maria [UNESP]Scarpim, Simone [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Brito, Cleide Morais Leonaldo de [UNESP]2018-09-19T17:26:57Z2018-09-19T17:26:57Z2017-02-13info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis62 f.application/pdfBRITO, Cleide Morais Leonaldo de. Contribuições das bases da neurociência e categorias da psicologia histórico-cultural no processo de alfabetização. 2017. 62 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências, 2017.http://hdl.handle.net/11449/156321000895786http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2018-02-26/000895786.pdfAlephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-23T14:27:29Zoai:repositorio.unesp.br:11449/156321Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-04-23T14:27:29Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Contribuições das bases da neurociência e categorias da psicologia histórico-cultural no processo de alfabetização
title Contribuições das bases da neurociência e categorias da psicologia histórico-cultural no processo de alfabetização
spellingShingle Contribuições das bases da neurociência e categorias da psicologia histórico-cultural no processo de alfabetização
Brito, Cleide Morais Leonaldo de [UNESP]
Neurociências
Psicologia
Alfabetização
Neurosciences
title_short Contribuições das bases da neurociência e categorias da psicologia histórico-cultural no processo de alfabetização
title_full Contribuições das bases da neurociência e categorias da psicologia histórico-cultural no processo de alfabetização
title_fullStr Contribuições das bases da neurociência e categorias da psicologia histórico-cultural no processo de alfabetização
title_full_unstemmed Contribuições das bases da neurociência e categorias da psicologia histórico-cultural no processo de alfabetização
title_sort Contribuições das bases da neurociência e categorias da psicologia histórico-cultural no processo de alfabetização
author Brito, Cleide Morais Leonaldo de [UNESP]
author_facet Brito, Cleide Morais Leonaldo de [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Manzoni, Rosa Maria [UNESP]
Scarpim, Simone [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Brito, Cleide Morais Leonaldo de [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Neurociências
Psicologia
Alfabetização
Neurosciences
topic Neurociências
Psicologia
Alfabetização
Neurosciences
description The theme of this research is literacy optimized by the bases of Neuroscience, developed by the dialectical method. This is a theoretical work that has as objects of research, the process of Literacy, the bases of Neuroscience, the configuration of the Dialectic Method and the theoretical assumptions of Psychology - Cultural History. The purpose is to demonstrate the interconnections between these research objects. The questions that guided this research were: What are the contributions of the bases of Neuroscience to the literacy process? How can Historical-Cultural Psychology help methodologically in literacy? Thus, it was established as a general objective to use bases of Neuroscience and methodological foundations of Historical-Cultural Psychology to optimize the literacy process. As specific objectives, we have: 1) to point out the elements that constitute the bases of Neuroscience; 2) to identify the dialectic categories that allow the process of internalization of the object under study (literacy) and 3) to elaborate a modeling in a lesson plan format that outlines the convergence of the Neuroscience, Historical-Cultural Psychology and Language (literacy) theories In the dialectical method. The established concepts were the relations between psychic functions, central nervous system, dialectical method (dialectical units), grapheme-phoneme, symbol-meaning, content-form
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-02-13
2018-09-19T17:26:57Z
2018-09-19T17:26:57Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv BRITO, Cleide Morais Leonaldo de. Contribuições das bases da neurociência e categorias da psicologia histórico-cultural no processo de alfabetização. 2017. 62 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências, 2017.
http://hdl.handle.net/11449/156321
000895786
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2018-02-26/000895786.pdf
identifier_str_mv BRITO, Cleide Morais Leonaldo de. Contribuições das bases da neurociência e categorias da psicologia histórico-cultural no processo de alfabetização. 2017. 62 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências, 2017.
000895786
url http://hdl.handle.net/11449/156321
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2018-02-26/000895786.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 62 f.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803650077231677440