Contribuições das bases da neurociência e categorias da psicologia histórico-cultural no processo de alfabetização
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11449/156321 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2018-02-26/000895786.pdf |
Resumo: | The theme of this research is literacy optimized by the bases of Neuroscience, developed by the dialectical method. This is a theoretical work that has as objects of research, the process of Literacy, the bases of Neuroscience, the configuration of the Dialectic Method and the theoretical assumptions of Psychology - Cultural History. The purpose is to demonstrate the interconnections between these research objects. The questions that guided this research were: What are the contributions of the bases of Neuroscience to the literacy process? How can Historical-Cultural Psychology help methodologically in literacy? Thus, it was established as a general objective to use bases of Neuroscience and methodological foundations of Historical-Cultural Psychology to optimize the literacy process. As specific objectives, we have: 1) to point out the elements that constitute the bases of Neuroscience; 2) to identify the dialectic categories that allow the process of internalization of the object under study (literacy) and 3) to elaborate a modeling in a lesson plan format that outlines the convergence of the Neuroscience, Historical-Cultural Psychology and Language (literacy) theories In the dialectical method. The established concepts were the relations between psychic functions, central nervous system, dialectical method (dialectical units), grapheme-phoneme, symbol-meaning, content-form |
id |
UNSP_8f16e2d78282a82e7da672d7da93ebc5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/156321 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Contribuições das bases da neurociência e categorias da psicologia histórico-cultural no processo de alfabetizaçãoNeurociênciasPsicologiaAlfabetizaçãoNeurosciencesThe theme of this research is literacy optimized by the bases of Neuroscience, developed by the dialectical method. This is a theoretical work that has as objects of research, the process of Literacy, the bases of Neuroscience, the configuration of the Dialectic Method and the theoretical assumptions of Psychology - Cultural History. The purpose is to demonstrate the interconnections between these research objects. The questions that guided this research were: What are the contributions of the bases of Neuroscience to the literacy process? How can Historical-Cultural Psychology help methodologically in literacy? Thus, it was established as a general objective to use bases of Neuroscience and methodological foundations of Historical-Cultural Psychology to optimize the literacy process. As specific objectives, we have: 1) to point out the elements that constitute the bases of Neuroscience; 2) to identify the dialectic categories that allow the process of internalization of the object under study (literacy) and 3) to elaborate a modeling in a lesson plan format that outlines the convergence of the Neuroscience, Historical-Cultural Psychology and Language (literacy) theories In the dialectical method. The established concepts were the relations between psychic functions, central nervous system, dialectical method (dialectical units), grapheme-phoneme, symbol-meaning, content-formO tema desta pesquisa é a alfabetização otimizada pelas bases da Neurociência, desenvolvido pelo método dialético. Este é um trabalho teórico que tem como objetos de pesquisa, o processo de Alfabetização, as bases da Neurociência, a configuração do Método Dialético e os pressupostos teóricos da Psicologia - Histórico Cultural. Tem-se como finalidade demonstrar as interligações entre esses objetos de pesquisa. As questões que nortearam esta pesquisa foram: Quais as contribuições das bases da Neurociência para o processo de alfabetização? Como a Psicologia Histórico-Cultural pode auxiliar metodologicamente na alfabetização? Assim, estabeleceu-se como objetivo geral utilizar bases da Neurociência e fundamentos metodológicos da Psicologia Histórico-Cultural para otimizar o processo de alfabetização. Como objetivos específicos, tem-se: 1) apontar os elementos que constituem as bases da Neurociência; 2) identificar as categorias dialéticas que possibilitam o processo de internalização do objeto em estudo (alfabetização) e 3) elaborar uma modelagem em formato de plano de aula que esboça a convergência das teorias Neurociência, Psicologia Histórico-Cultural e Língua (alfabetização), pautada no método dialético. Os conceitos estabelecidos foram as relações entre funções psíquicas, sistema nervoso central, método dialético (unidades dialéticas), grafema-fonema, símbolo-significado, conteúdo-formaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Manzoni, Rosa Maria [UNESP]Scarpim, Simone [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Brito, Cleide Morais Leonaldo de [UNESP]2018-09-19T17:26:57Z2018-09-19T17:26:57Z2017-02-13info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis62 f.application/pdfBRITO, Cleide Morais Leonaldo de. Contribuições das bases da neurociência e categorias da psicologia histórico-cultural no processo de alfabetização. 2017. 62 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências, 2017.http://hdl.handle.net/11449/156321000895786http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2018-02-26/000895786.pdfAlephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-23T14:27:29Zoai:repositorio.unesp.br:11449/156321Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T21:13:06.234712Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Contribuições das bases da neurociência e categorias da psicologia histórico-cultural no processo de alfabetização |
title |
Contribuições das bases da neurociência e categorias da psicologia histórico-cultural no processo de alfabetização |
spellingShingle |
Contribuições das bases da neurociência e categorias da psicologia histórico-cultural no processo de alfabetização Brito, Cleide Morais Leonaldo de [UNESP] Neurociências Psicologia Alfabetização Neurosciences |
title_short |
Contribuições das bases da neurociência e categorias da psicologia histórico-cultural no processo de alfabetização |
title_full |
Contribuições das bases da neurociência e categorias da psicologia histórico-cultural no processo de alfabetização |
title_fullStr |
Contribuições das bases da neurociência e categorias da psicologia histórico-cultural no processo de alfabetização |
title_full_unstemmed |
Contribuições das bases da neurociência e categorias da psicologia histórico-cultural no processo de alfabetização |
title_sort |
Contribuições das bases da neurociência e categorias da psicologia histórico-cultural no processo de alfabetização |
author |
Brito, Cleide Morais Leonaldo de [UNESP] |
author_facet |
Brito, Cleide Morais Leonaldo de [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Manzoni, Rosa Maria [UNESP] Scarpim, Simone [UNESP] Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Brito, Cleide Morais Leonaldo de [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Neurociências Psicologia Alfabetização Neurosciences |
topic |
Neurociências Psicologia Alfabetização Neurosciences |
description |
The theme of this research is literacy optimized by the bases of Neuroscience, developed by the dialectical method. This is a theoretical work that has as objects of research, the process of Literacy, the bases of Neuroscience, the configuration of the Dialectic Method and the theoretical assumptions of Psychology - Cultural History. The purpose is to demonstrate the interconnections between these research objects. The questions that guided this research were: What are the contributions of the bases of Neuroscience to the literacy process? How can Historical-Cultural Psychology help methodologically in literacy? Thus, it was established as a general objective to use bases of Neuroscience and methodological foundations of Historical-Cultural Psychology to optimize the literacy process. As specific objectives, we have: 1) to point out the elements that constitute the bases of Neuroscience; 2) to identify the dialectic categories that allow the process of internalization of the object under study (literacy) and 3) to elaborate a modeling in a lesson plan format that outlines the convergence of the Neuroscience, Historical-Cultural Psychology and Language (literacy) theories In the dialectical method. The established concepts were the relations between psychic functions, central nervous system, dialectical method (dialectical units), grapheme-phoneme, symbol-meaning, content-form |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-02-13 2018-09-19T17:26:57Z 2018-09-19T17:26:57Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
BRITO, Cleide Morais Leonaldo de. Contribuições das bases da neurociência e categorias da psicologia histórico-cultural no processo de alfabetização. 2017. 62 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências, 2017. http://hdl.handle.net/11449/156321 000895786 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2018-02-26/000895786.pdf |
identifier_str_mv |
BRITO, Cleide Morais Leonaldo de. Contribuições das bases da neurociência e categorias da psicologia histórico-cultural no processo de alfabetização. 2017. 62 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências, 2017. 000895786 |
url |
http://hdl.handle.net/11449/156321 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2018-02-26/000895786.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
62 f. application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Aleph reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129298584829952 |