O conceito de saber escolar clássico em Dermeval Saviani: Implicações para a Educação Matemática
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/4039 http://hdl.handle.net/11449/71808 |
Resumo: | The aim of this paper is initially to consider some issues related to the relationship between humanization and alienation in the process of historical social development of human gender. These considerations are fundamental for understanding the concept of classical in Dermeval Saviani and the consequences for research about the historical development of Mathematics currently found in school curriculums. The intention is to value the appropriation of school mathematics as a humanizing element that becomes accessible through the activity of teaching. |
id |
UNSP_9046967a685975c26de9a2184d349185 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/71808 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
O conceito de saber escolar clássico em Dermeval Saviani: Implicações para a Educação MatemáticaThe concept of the classical school knowledge in Dermeval Saviani: Consequences for Mathematics EducationHistorical-critical pedagogyHistory of mathematicsMarxismSchool mathThe aim of this paper is initially to consider some issues related to the relationship between humanization and alienation in the process of historical social development of human gender. These considerations are fundamental for understanding the concept of classical in Dermeval Saviani and the consequences for research about the historical development of Mathematics currently found in school curriculums. The intention is to value the appropriation of school mathematics as a humanizing element that becomes accessible through the activity of teaching.Universidade Estadual Paulista/UNESP Faculdade de Ciências Departamento de Educação, Avenida Engenheiro Luiz Edmundo C. Coube, no 14, CEP 17015-970, Bauru, SPUniversidade Estadual Paulista/UNESP Faculdade de Ciências Departamento de Educação, Avenida Engenheiro Luiz Edmundo C. Coube, no 14, CEP 17015-970, Bauru, SPUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)Giardinetto, José Roberto Boettger [UNESP]2014-05-27T11:24:46Z2014-05-27T11:24:46Z2010-08-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article753-773application/pdfhttp://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/4039Bolema - Mathematics Education Bulletin, v. 23, n. 36, p. 753-773, 2010.0103-636X1980-4415http://hdl.handle.net/11449/71808WOS:0002840981000102-s2.0-799602308242-s2.0-79960230824.pdfScopusreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporBolema - Mathematics Education Bulletin0,196info:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-24T14:40:34Zoai:repositorio.unesp.br:11449/71808Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T18:47:25.344635Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O conceito de saber escolar clássico em Dermeval Saviani: Implicações para a Educação Matemática The concept of the classical school knowledge in Dermeval Saviani: Consequences for Mathematics Education |
title |
O conceito de saber escolar clássico em Dermeval Saviani: Implicações para a Educação Matemática |
spellingShingle |
O conceito de saber escolar clássico em Dermeval Saviani: Implicações para a Educação Matemática Giardinetto, José Roberto Boettger [UNESP] Historical-critical pedagogy History of mathematics Marxism School math |
title_short |
O conceito de saber escolar clássico em Dermeval Saviani: Implicações para a Educação Matemática |
title_full |
O conceito de saber escolar clássico em Dermeval Saviani: Implicações para a Educação Matemática |
title_fullStr |
O conceito de saber escolar clássico em Dermeval Saviani: Implicações para a Educação Matemática |
title_full_unstemmed |
O conceito de saber escolar clássico em Dermeval Saviani: Implicações para a Educação Matemática |
title_sort |
O conceito de saber escolar clássico em Dermeval Saviani: Implicações para a Educação Matemática |
author |
Giardinetto, José Roberto Boettger [UNESP] |
author_facet |
Giardinetto, José Roberto Boettger [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Giardinetto, José Roberto Boettger [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Historical-critical pedagogy History of mathematics Marxism School math |
topic |
Historical-critical pedagogy History of mathematics Marxism School math |
description |
The aim of this paper is initially to consider some issues related to the relationship between humanization and alienation in the process of historical social development of human gender. These considerations are fundamental for understanding the concept of classical in Dermeval Saviani and the consequences for research about the historical development of Mathematics currently found in school curriculums. The intention is to value the appropriation of school mathematics as a humanizing element that becomes accessible through the activity of teaching. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-08-01 2014-05-27T11:24:46Z 2014-05-27T11:24:46Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/4039 Bolema - Mathematics Education Bulletin, v. 23, n. 36, p. 753-773, 2010. 0103-636X 1980-4415 http://hdl.handle.net/11449/71808 WOS:000284098100010 2-s2.0-79960230824 2-s2.0-79960230824.pdf |
url |
http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/4039 http://hdl.handle.net/11449/71808 |
identifier_str_mv |
Bolema - Mathematics Education Bulletin, v. 23, n. 36, p. 753-773, 2010. 0103-636X 1980-4415 WOS:000284098100010 2-s2.0-79960230824 2-s2.0-79960230824.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Bolema - Mathematics Education Bulletin 0,196 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
753-773 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Scopus reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128979636322305 |