O conceito de saber escolar clássico em Dermeval Saviani: Implicações para a Educação Matemática

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Giardinetto, José Roberto Boettger [UNESP]
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/4039
http://hdl.handle.net/11449/71808
Resumo: The aim of this paper is initially to consider some issues related to the relationship between humanization and alienation in the process of historical social development of human gender. These considerations are fundamental for understanding the concept of classical in Dermeval Saviani and the consequences for research about the historical development of Mathematics currently found in school curriculums. The intention is to value the appropriation of school mathematics as a humanizing element that becomes accessible through the activity of teaching.
id UNSP_9046967a685975c26de9a2184d349185
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/71808
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling O conceito de saber escolar clássico em Dermeval Saviani: Implicações para a Educação MatemáticaThe concept of the classical school knowledge in Dermeval Saviani: Consequences for Mathematics EducationHistorical-critical pedagogyHistory of mathematicsMarxismSchool mathThe aim of this paper is initially to consider some issues related to the relationship between humanization and alienation in the process of historical social development of human gender. These considerations are fundamental for understanding the concept of classical in Dermeval Saviani and the consequences for research about the historical development of Mathematics currently found in school curriculums. The intention is to value the appropriation of school mathematics as a humanizing element that becomes accessible through the activity of teaching.Universidade Estadual Paulista/UNESP Faculdade de Ciências Departamento de Educação, Avenida Engenheiro Luiz Edmundo C. Coube, no 14, CEP 17015-970, Bauru, SPUniversidade Estadual Paulista/UNESP Faculdade de Ciências Departamento de Educação, Avenida Engenheiro Luiz Edmundo C. Coube, no 14, CEP 17015-970, Bauru, SPUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)Giardinetto, José Roberto Boettger [UNESP]2014-05-27T11:24:46Z2014-05-27T11:24:46Z2010-08-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article753-773application/pdfhttp://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/4039Bolema - Mathematics Education Bulletin, v. 23, n. 36, p. 753-773, 2010.0103-636X1980-4415http://hdl.handle.net/11449/71808WOS:0002840981000102-s2.0-799602308242-s2.0-79960230824.pdfScopusreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporBolema - Mathematics Education Bulletin0,196info:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-24T14:40:34Zoai:repositorio.unesp.br:11449/71808Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T18:47:25.344635Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv O conceito de saber escolar clássico em Dermeval Saviani: Implicações para a Educação Matemática
The concept of the classical school knowledge in Dermeval Saviani: Consequences for Mathematics Education
title O conceito de saber escolar clássico em Dermeval Saviani: Implicações para a Educação Matemática
spellingShingle O conceito de saber escolar clássico em Dermeval Saviani: Implicações para a Educação Matemática
Giardinetto, José Roberto Boettger [UNESP]
Historical-critical pedagogy
History of mathematics
Marxism
School math
title_short O conceito de saber escolar clássico em Dermeval Saviani: Implicações para a Educação Matemática
title_full O conceito de saber escolar clássico em Dermeval Saviani: Implicações para a Educação Matemática
title_fullStr O conceito de saber escolar clássico em Dermeval Saviani: Implicações para a Educação Matemática
title_full_unstemmed O conceito de saber escolar clássico em Dermeval Saviani: Implicações para a Educação Matemática
title_sort O conceito de saber escolar clássico em Dermeval Saviani: Implicações para a Educação Matemática
author Giardinetto, José Roberto Boettger [UNESP]
author_facet Giardinetto, José Roberto Boettger [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)
dc.contributor.author.fl_str_mv Giardinetto, José Roberto Boettger [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Historical-critical pedagogy
History of mathematics
Marxism
School math
topic Historical-critical pedagogy
History of mathematics
Marxism
School math
description The aim of this paper is initially to consider some issues related to the relationship between humanization and alienation in the process of historical social development of human gender. These considerations are fundamental for understanding the concept of classical in Dermeval Saviani and the consequences for research about the historical development of Mathematics currently found in school curriculums. The intention is to value the appropriation of school mathematics as a humanizing element that becomes accessible through the activity of teaching.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-08-01
2014-05-27T11:24:46Z
2014-05-27T11:24:46Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/4039
Bolema - Mathematics Education Bulletin, v. 23, n. 36, p. 753-773, 2010.
0103-636X
1980-4415
http://hdl.handle.net/11449/71808
WOS:000284098100010
2-s2.0-79960230824
2-s2.0-79960230824.pdf
url http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/4039
http://hdl.handle.net/11449/71808
identifier_str_mv Bolema - Mathematics Education Bulletin, v. 23, n. 36, p. 753-773, 2010.
0103-636X
1980-4415
WOS:000284098100010
2-s2.0-79960230824
2-s2.0-79960230824.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Bolema - Mathematics Education Bulletin
0,196
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 753-773
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Scopus
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128979636322305