A pedagogia histórico-crítica e o marxismo: equívocos de (mais) uma crítica à obra de Dermeval Saviani

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Duarte, Newton [UNESP]
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Ferreira, Benedito de Jesus Pinheiro, Malanchen, Julia, Muller, Herrmann Vinicius de Oliveira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: https://www.fe.unicamp.br/revistas/ged/histedbr/article/view/3268
http://hdl.handle.net/11449/124955
Resumo: This paper analyses a PhD dissertation which was written by Ademir Lazarini with the purpose to present a radical criticism to the Dermeval Saviani´s interpretation of the relation between the capital and the school education. The dissertation argues that the Historical-Critical Pedagogy based on Saviani’s works is very distant from the Marxian theory of capitalist society. The paper detects fundamental mistakes inside the criticism formulated by the author of the dissertation and the examination of those mistakes revealed a lack of comprehension of the materialistic historical dialectical method.
id UNSP_d74e79d47d8159b4958b7d9dd3f19f3d
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/124955
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A pedagogia histórico-crítica e o marxismo: equívocos de (mais) uma crítica à obra de Dermeval SavianiThe historical-critical pedagogy and the marxism: the mistakes of one (more) criticism to the dermeval saviani’s worksMarxismEducationHistorical-Critical PedagogyMarxismoEducaçãoPedagogia Histórico-CríticaThis paper analyses a PhD dissertation which was written by Ademir Lazarini with the purpose to present a radical criticism to the Dermeval Saviani´s interpretation of the relation between the capital and the school education. The dissertation argues that the Historical-Critical Pedagogy based on Saviani’s works is very distant from the Marxian theory of capitalist society. The paper detects fundamental mistakes inside the criticism formulated by the author of the dissertation and the examination of those mistakes revealed a lack of comprehension of the materialistic historical dialectical method.Este artigo analisa uma tese de doutorado que foi escrita por Ademir Lazarini com o propósito de formular uma crítica radical à interpretação de Dermeval Saviani acerca das relações entre capital e educação. A tese argumenta que a pedagogia histórico-crítica baseada nas obras de Dermeval Saviani distancia-se da teoria marxiana sobre a sociedade capitalista. O artigo detecta equívocos fundamentais no interior da crítica formulada pelo autor da tese e o exame desses equívocos revelou uma ausência de compreensão do método materialista histórico-dialético.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia da Educação, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rodovia Araraquara-Jaú km 01, Bairro dos Machados, CEP 14800901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia da Educação, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rodovia Araraquara-Jaú km 01, Bairro dos Machados, CEP 14800901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Duarte, Newton [UNESP]Ferreira, Benedito de Jesus PinheiroMalanchen, JuliaMuller, Herrmann Vinicius de Oliveira2015-07-15T18:28:04Z2015-07-15T18:28:04Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article38-57application/pdfhttps://www.fe.unicamp.br/revistas/ged/histedbr/article/view/3268Revista HISTEDBR On-line, v. 4, n. 41, p. 38-57, 2011.1676-2584http://hdl.handle.net/11449/124955ISSN1676-2584-2011-04-41-38-57.pdf2161593951236436Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista HISTEDBR On-lineinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-11T14:25:00Zoai:repositorio.unesp.br:11449/124955Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T14:44:15.004590Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A pedagogia histórico-crítica e o marxismo: equívocos de (mais) uma crítica à obra de Dermeval Saviani
The historical-critical pedagogy and the marxism: the mistakes of one (more) criticism to the dermeval saviani’s works
title A pedagogia histórico-crítica e o marxismo: equívocos de (mais) uma crítica à obra de Dermeval Saviani
spellingShingle A pedagogia histórico-crítica e o marxismo: equívocos de (mais) uma crítica à obra de Dermeval Saviani
Duarte, Newton [UNESP]
Marxism
Education
Historical-Critical Pedagogy
Marxismo
Educação
Pedagogia Histórico-Crítica
title_short A pedagogia histórico-crítica e o marxismo: equívocos de (mais) uma crítica à obra de Dermeval Saviani
title_full A pedagogia histórico-crítica e o marxismo: equívocos de (mais) uma crítica à obra de Dermeval Saviani
title_fullStr A pedagogia histórico-crítica e o marxismo: equívocos de (mais) uma crítica à obra de Dermeval Saviani
title_full_unstemmed A pedagogia histórico-crítica e o marxismo: equívocos de (mais) uma crítica à obra de Dermeval Saviani
title_sort A pedagogia histórico-crítica e o marxismo: equívocos de (mais) uma crítica à obra de Dermeval Saviani
author Duarte, Newton [UNESP]
author_facet Duarte, Newton [UNESP]
Ferreira, Benedito de Jesus Pinheiro
Malanchen, Julia
Muller, Herrmann Vinicius de Oliveira
author_role author
author2 Ferreira, Benedito de Jesus Pinheiro
Malanchen, Julia
Muller, Herrmann Vinicius de Oliveira
author2_role author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Duarte, Newton [UNESP]
Ferreira, Benedito de Jesus Pinheiro
Malanchen, Julia
Muller, Herrmann Vinicius de Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv Marxism
Education
Historical-Critical Pedagogy
Marxismo
Educação
Pedagogia Histórico-Crítica
topic Marxism
Education
Historical-Critical Pedagogy
Marxismo
Educação
Pedagogia Histórico-Crítica
description This paper analyses a PhD dissertation which was written by Ademir Lazarini with the purpose to present a radical criticism to the Dermeval Saviani´s interpretation of the relation between the capital and the school education. The dissertation argues that the Historical-Critical Pedagogy based on Saviani’s works is very distant from the Marxian theory of capitalist society. The paper detects fundamental mistakes inside the criticism formulated by the author of the dissertation and the examination of those mistakes revealed a lack of comprehension of the materialistic historical dialectical method.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011
2015-07-15T18:28:04Z
2015-07-15T18:28:04Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.fe.unicamp.br/revistas/ged/histedbr/article/view/3268
Revista HISTEDBR On-line, v. 4, n. 41, p. 38-57, 2011.
1676-2584
http://hdl.handle.net/11449/124955
ISSN1676-2584-2011-04-41-38-57.pdf
2161593951236436
url https://www.fe.unicamp.br/revistas/ged/histedbr/article/view/3268
http://hdl.handle.net/11449/124955
identifier_str_mv Revista HISTEDBR On-line, v. 4, n. 41, p. 38-57, 2011.
1676-2584
ISSN1676-2584-2011-04-41-38-57.pdf
2161593951236436
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista HISTEDBR On-line
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 38-57
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128410548961280