Análise Prosódica de segmentações não-convecionais de palavras em textos do sexto ano do EF

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tenani, Luciani Ester [UNESP]
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Paranhos, Fabiana Cristina [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www.revistas.usp.br/flp/article/view/59897
http://hdl.handle.net/11449/122393
Resumo: This paper analyzes unconventional segmentation of word found in texts of the sixth grade of Elementary School. Through quantitative and qualitative analysis, we describe the prosodic characteristics that may be motivated the hyper and hippossegmentation of words found in 27,4% of 606 investigated texts. We identified a tendency toward a more text with hippossegmentation than hypersegmentation, characteristic similar to what is reported about children’s text. Taking into account the theoretical framework of Prosodic Phonology, we argue about the relevance of prosodic word and clitic group in the description of the regularities observed in data of unconventional segmentation of word. We note that (i) in cases of hipposegmentation, it predominates the hollow of a clitic followed by a phonological word, (ii) in cases of hypersegmentation, it predominates a segmentation of a prosodic word into a clitic group. We present evidences to be the spelling of clitic elements a challenge to students analyzed. By investigating in the grammatical class that owned the clitics spelled unconventionally, we verified that they are prepositions (“em, de, com”) and pronouns (“me, lhe, lo”), a characteristic that particularize these data in relation to data from students in the early stage of language acquisition.
id UNSP_9463f2d04bfbb7533964e88d24a0ba09
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/122393
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Análise Prosódica de segmentações não-convecionais de palavras em textos do sexto ano do EFProsódiaPalavraOrtografiaOralidadeLetramentoProsodyWordSpelling conventionsOralityLiteracyThis paper analyzes unconventional segmentation of word found in texts of the sixth grade of Elementary School. Through quantitative and qualitative analysis, we describe the prosodic characteristics that may be motivated the hyper and hippossegmentation of words found in 27,4% of 606 investigated texts. We identified a tendency toward a more text with hippossegmentation than hypersegmentation, characteristic similar to what is reported about children’s text. Taking into account the theoretical framework of Prosodic Phonology, we argue about the relevance of prosodic word and clitic group in the description of the regularities observed in data of unconventional segmentation of word. We note that (i) in cases of hipposegmentation, it predominates the hollow of a clitic followed by a phonological word, (ii) in cases of hypersegmentation, it predominates a segmentation of a prosodic word into a clitic group. We present evidences to be the spelling of clitic elements a challenge to students analyzed. By investigating in the grammatical class that owned the clitics spelled unconventionally, we verified that they are prepositions (“em, de, com”) and pronouns (“me, lhe, lo”), a characteristic that particularize these data in relation to data from students in the early stage of language acquisition.Neste artigo, analisamos segmentações não-convencionais de palavra encontradas em textos de alunos de sexto ano do Ensino Fundamental. Por meio de análise quantitativa e qualitativa, descrevemos as características prosódicas que podem ter motivado as hiper e as hipossegmentações de palavras encontradas em 27,4% dos 606 textos investigados. Identificamos uma tendência em haver mais textos com hipossegmentação do que com hipersegmentação, característica semelhante ao que se encontra relatado sobre os textos infantis. Baseados no arcabouço teórico da Fonologia Prosódica, argumentamos acerca da relevância dos constituintes palavra prosódica e grupo clítico na descrição das regularidades observadas nos dados de segmentação não-convencional de palavra. Constatamos que (i) nos casos de hipossegmentação, predomina a juntura de um clítico seguido de uma palavra fonológica; (ii) nos casos de hipersegmentação, predomina a segmentação de uma palavra prosódica como se fosse um grupo clítico. Apresentamos evidências de ser a grafia dos elementos clíticos um desafio aos alunos estudados. Ao investigarmos a que classe gramatical pertenciam os clíticos grafados não-convencionalmente, constatamos que se tratam de preposições (“em, de, com”) e pronomes (“me, lhe, lo”), característica que particularizam os dados investigados em relação àqueles produzidos por alunos em fase inicial de aquisição da escrita infantil.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Estudos Lingüísticos e Literários, Instituto de Biociências Letras e Ciências Exatas de São José do Rio Preto, Sao Jose do Rio Preto, Cristóvão Colombro, 2265, Jardin Nazareth, CEP 15054-000, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Estudos Lingüísticos e Literários, Instituto de Biociências Letras e Ciências Exatas de São José do Rio Preto, Sao Jose do Rio Preto, Cristóvão Colombro, 2265, Jardin Nazareth, CEP 15054-000, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Tenani, Luciani Ester [UNESP]Paranhos, Fabiana Cristina [UNESP]2015-04-27T11:55:42Z2015-04-27T11:55:42Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article477-504application/pdfhttp://www.revistas.usp.br/flp/article/view/59897Filologia e Linguística Portuguesa, v. 13, n. 2, p. 477-504, 2011.1517-4530http://hdl.handle.net/11449/12239310.11606/issn.2176-9419.v13i2p477-504ISSN1517-4530-2011-13-02-477-504.pdf7563247206294663Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporFilologia e Linguística Portuguesainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-21T06:05:43Zoai:repositorio.unesp.br:11449/122393Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-10-21T06:05:43Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Análise Prosódica de segmentações não-convecionais de palavras em textos do sexto ano do EF
title Análise Prosódica de segmentações não-convecionais de palavras em textos do sexto ano do EF
spellingShingle Análise Prosódica de segmentações não-convecionais de palavras em textos do sexto ano do EF
Tenani, Luciani Ester [UNESP]
Prosódia
Palavra
Ortografia
Oralidade
Letramento
Prosody
Word
Spelling conventions
Orality
Literacy
title_short Análise Prosódica de segmentações não-convecionais de palavras em textos do sexto ano do EF
title_full Análise Prosódica de segmentações não-convecionais de palavras em textos do sexto ano do EF
title_fullStr Análise Prosódica de segmentações não-convecionais de palavras em textos do sexto ano do EF
title_full_unstemmed Análise Prosódica de segmentações não-convecionais de palavras em textos do sexto ano do EF
title_sort Análise Prosódica de segmentações não-convecionais de palavras em textos do sexto ano do EF
author Tenani, Luciani Ester [UNESP]
author_facet Tenani, Luciani Ester [UNESP]
Paranhos, Fabiana Cristina [UNESP]
author_role author
author2 Paranhos, Fabiana Cristina [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Tenani, Luciani Ester [UNESP]
Paranhos, Fabiana Cristina [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Prosódia
Palavra
Ortografia
Oralidade
Letramento
Prosody
Word
Spelling conventions
Orality
Literacy
topic Prosódia
Palavra
Ortografia
Oralidade
Letramento
Prosody
Word
Spelling conventions
Orality
Literacy
description This paper analyzes unconventional segmentation of word found in texts of the sixth grade of Elementary School. Through quantitative and qualitative analysis, we describe the prosodic characteristics that may be motivated the hyper and hippossegmentation of words found in 27,4% of 606 investigated texts. We identified a tendency toward a more text with hippossegmentation than hypersegmentation, characteristic similar to what is reported about children’s text. Taking into account the theoretical framework of Prosodic Phonology, we argue about the relevance of prosodic word and clitic group in the description of the regularities observed in data of unconventional segmentation of word. We note that (i) in cases of hipposegmentation, it predominates the hollow of a clitic followed by a phonological word, (ii) in cases of hypersegmentation, it predominates a segmentation of a prosodic word into a clitic group. We present evidences to be the spelling of clitic elements a challenge to students analyzed. By investigating in the grammatical class that owned the clitics spelled unconventionally, we verified that they are prepositions (“em, de, com”) and pronouns (“me, lhe, lo”), a characteristic that particularize these data in relation to data from students in the early stage of language acquisition.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011
2015-04-27T11:55:42Z
2015-04-27T11:55:42Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.revistas.usp.br/flp/article/view/59897
Filologia e Linguística Portuguesa, v. 13, n. 2, p. 477-504, 2011.
1517-4530
http://hdl.handle.net/11449/122393
10.11606/issn.2176-9419.v13i2p477-504
ISSN1517-4530-2011-13-02-477-504.pdf
7563247206294663
url http://www.revistas.usp.br/flp/article/view/59897
http://hdl.handle.net/11449/122393
identifier_str_mv Filologia e Linguística Portuguesa, v. 13, n. 2, p. 477-504, 2011.
1517-4530
10.11606/issn.2176-9419.v13i2p477-504
ISSN1517-4530-2011-13-02-477-504.pdf
7563247206294663
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Filologia e Linguística Portuguesa
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 477-504
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803046083729817600