Hipersegmentação de palavras: análise de aspectos prosódicos e discursivos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tenani, Luciani Ester [UNESP]
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www.rle.ucpel.tche.br/index.php/rle/article/view/884
http://hdl.handle.net/11449/122368
Resumo: This paper deals with hypersegmentation of words that are characterized by the unconventional employment of a graphical boundary (using a white space or hyphen) within the limits of the word, as in "em bora" (“although”, using a white space), and "chama-da" (“called”, using the hyphen). In a study conducted on these data, we identified motivations arising not only from their literate nature but also from the morphosyntactic and prosodic information. We showed that there are linguistic features recurrent in these registers of word boundaries, based on the analysis of texts produced by the students who attended the last four years of elementary school in a public school in São Paulo. In this paper, we advance on this study by selecting data whose characteristics do not match those which were recurrent. We will argue that the unconventional presence of boundary within the written word limits may be interpreted as representing prosodic configurations (of intonation and rhythm nature) which contribute to the construction of the relation of meanings in the text.
id UNSP_b981e5581b4c5f0e46229adb3a580773
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/122368
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Hipersegmentação de palavras: análise de aspectos prosódicos e discursivosHypersegmentation of words: analysis of prosodic and discursive aspectsPalavraProsódiaOrtografiaOralidadeLetramentoWordProsodySpellingOralityLiteracyThis paper deals with hypersegmentation of words that are characterized by the unconventional employment of a graphical boundary (using a white space or hyphen) within the limits of the word, as in "em bora" (“although”, using a white space), and "chama-da" (“called”, using the hyphen). In a study conducted on these data, we identified motivations arising not only from their literate nature but also from the morphosyntactic and prosodic information. We showed that there are linguistic features recurrent in these registers of word boundaries, based on the analysis of texts produced by the students who attended the last four years of elementary school in a public school in São Paulo. In this paper, we advance on this study by selecting data whose characteristics do not match those which were recurrent. We will argue that the unconventional presence of boundary within the written word limits may be interpreted as representing prosodic configurations (of intonation and rhythm nature) which contribute to the construction of the relation of meanings in the text.Este artigo trata de hipersegmentações de palavras que se caracterizam por emprego não convencional de uma fronteira gráfica (por meio de branco ou hífen) dentro dos limites de palavra, como “em bora”, “chama-da”. Em estudo conduzido sobre esses dados, identificamos motivações advindas de informações prosódica e morfossintática somadas às de natureza letrada. Mostramos que há características linguísticas recorrentes nesses registros de fronteiras de palavras, a partir da análise de textos produzidos por alunos que cursavam as quatro últimas séries do ensino fundamental em uma escola pública paulista. Neste artigo, avançamos nesse estudo ao analisarmos um dado singular cujas características não coincidem com as que se mostraram recorrentes, como demonstraremos. Argumentaremos que a presença não convencional de marca de fronteira dentro dos limites da palavra escrita que analisamos pode ser interpretada como representação de configurações prosódicas, de natureza rítmica e entoacional, as quais contribuem para a construção das relações de sentidos do texto.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Estudos Lingüísticos e Literários, Instituto de Biociências Letras e Ciências Exatas de São José do Rio Preto, Sao Jose do Rio Preto, Cristóvão Colombro, 2265, Jardin Nazareth, CEP 15054-000, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Estudos Lingüísticos e Literários, Instituto de Biociências Letras e Ciências Exatas de São José do Rio PretoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Tenani, Luciani Ester [UNESP]2015-04-27T11:55:39Z2015-04-27T11:55:39Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article305-326application/pdfhttp://www.rle.ucpel.tche.br/index.php/rle/article/view/884Linguagem & Ensino, v. 16, n. 2, p. 305-326, 2013.1415-1928http://hdl.handle.net/11449/122368ISSN1415-1928-2013-16-02-305-326.pdf7563247206294663Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporLinguagem & Ensinoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-22T06:20:43Zoai:repositorio.unesp.br:11449/122368Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T23:38:09.539591Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Hipersegmentação de palavras: análise de aspectos prosódicos e discursivos
Hypersegmentation of words: analysis of prosodic and discursive aspects
title Hipersegmentação de palavras: análise de aspectos prosódicos e discursivos
spellingShingle Hipersegmentação de palavras: análise de aspectos prosódicos e discursivos
Tenani, Luciani Ester [UNESP]
Palavra
Prosódia
Ortografia
Oralidade
Letramento
Word
Prosody
Spelling
Orality
Literacy
title_short Hipersegmentação de palavras: análise de aspectos prosódicos e discursivos
title_full Hipersegmentação de palavras: análise de aspectos prosódicos e discursivos
title_fullStr Hipersegmentação de palavras: análise de aspectos prosódicos e discursivos
title_full_unstemmed Hipersegmentação de palavras: análise de aspectos prosódicos e discursivos
title_sort Hipersegmentação de palavras: análise de aspectos prosódicos e discursivos
author Tenani, Luciani Ester [UNESP]
author_facet Tenani, Luciani Ester [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Tenani, Luciani Ester [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Palavra
Prosódia
Ortografia
Oralidade
Letramento
Word
Prosody
Spelling
Orality
Literacy
topic Palavra
Prosódia
Ortografia
Oralidade
Letramento
Word
Prosody
Spelling
Orality
Literacy
description This paper deals with hypersegmentation of words that are characterized by the unconventional employment of a graphical boundary (using a white space or hyphen) within the limits of the word, as in "em bora" (“although”, using a white space), and "chama-da" (“called”, using the hyphen). In a study conducted on these data, we identified motivations arising not only from their literate nature but also from the morphosyntactic and prosodic information. We showed that there are linguistic features recurrent in these registers of word boundaries, based on the analysis of texts produced by the students who attended the last four years of elementary school in a public school in São Paulo. In this paper, we advance on this study by selecting data whose characteristics do not match those which were recurrent. We will argue that the unconventional presence of boundary within the written word limits may be interpreted as representing prosodic configurations (of intonation and rhythm nature) which contribute to the construction of the relation of meanings in the text.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013
2015-04-27T11:55:39Z
2015-04-27T11:55:39Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.rle.ucpel.tche.br/index.php/rle/article/view/884
Linguagem & Ensino, v. 16, n. 2, p. 305-326, 2013.
1415-1928
http://hdl.handle.net/11449/122368
ISSN1415-1928-2013-16-02-305-326.pdf
7563247206294663
url http://www.rle.ucpel.tche.br/index.php/rle/article/view/884
http://hdl.handle.net/11449/122368
identifier_str_mv Linguagem & Ensino, v. 16, n. 2, p. 305-326, 2013.
1415-1928
ISSN1415-1928-2013-16-02-305-326.pdf
7563247206294663
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Linguagem & Ensino
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 305-326
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129538820931584