Formação do leitor: projeto educativo e constituição humana

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Renata Junqueira de
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Souza, Silvana Paulina de, Girotto, Cyntia Graziella Guizelim Simões [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://alb.com.br/arquivo-morto/edicoes_anteriores/anais18/pdf/ltp_58_suplemento_18cole_802_1209.pdf
http://hdl.handle.net/11449/115257
Resumo: The discussion about reading as a cultural practice is a requirement that points to the school relevance to take itself as a social space of meanings construction and the need to use methodologies that focus on the knowledge construction process and the individual development in considering the teaching dynamics that encourage the strategies discovery for individual and collective work, facilitating that human culture object appropriation . The focus is on the relationships in the classroom and school context mediated by language to written language acquisition, with emphasis on reading. This study intends to contribute for the refl ection on the pedagogical implications derived from the organization of a teaching context, intentionally aimed at the teaching organization of reading strategies in the written language acquisition process. The hypothesis is that the reading strategies contribute to the contexts organization with pedagogical coherent and to the competent reader formation during the education act. The studies are based on Brazilian educators Girotto; SOUZA, 2010) and on North American educators (HAMPTON & Resnick, 2008; OWOCKI, 2003; WEDWICH & Wutz, 2008; HARVEY AND GOUDVINS, 2007), with the action research methodology.
id UNSP_9653bb3ce4e709e7189a6a1b5ed7e15e
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/115257
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Formação do leitor: projeto educativo e constituição humanaThe discussion about reading as a cultural practice is a requirement that points to the school relevance to take itself as a social space of meanings construction and the need to use methodologies that focus on the knowledge construction process and the individual development in considering the teaching dynamics that encourage the strategies discovery for individual and collective work, facilitating that human culture object appropriation . The focus is on the relationships in the classroom and school context mediated by language to written language acquisition, with emphasis on reading. This study intends to contribute for the refl ection on the pedagogical implications derived from the organization of a teaching context, intentionally aimed at the teaching organization of reading strategies in the written language acquisition process. The hypothesis is that the reading strategies contribute to the contexts organization with pedagogical coherent and to the competent reader formation during the education act. The studies are based on Brazilian educators Girotto; SOUZA, 2010) and on North American educators (HAMPTON & Resnick, 2008; OWOCKI, 2003; WEDWICH & Wutz, 2008; HARVEY AND GOUDVINS, 2007), with the action research methodology.A discussão sobre a leitura como prática cultural é uma exigência que aponta para a relevância da escola se assumir como espaço social de construção dos signifi cados e a necessidade de utilizar metodologias que priorizem o processo de construção do conhecimento e o desenvolvimento do indivíduo ao considerar dinâmicas de ensino que favoreçam o descobrimento de estratégias de trabalho individual e coletivo, facilitadores da apropriação desse objeto da cultura humana. O enfoque recai sobre as relações em sala de aula e o contexto escolar mediado pela linguagem para a apropriação da linguagem escrita, com ênfase à leitura. Este estudo pretende contribuir para refl exão sobre as implicações pedagógicas derivadas da organização de um contexto pedagógico, intencionalmente voltado à organização do ensino de estratégias de leitura, no processo de apropriação da linguagem escrita. A hipótese é de que as estratégias de leitura contribuem para a organização dos contextos com coerência pedagógica e com a formação do leitor competente durante o ato educativo. Os estudos estão pautados em educadores brasileiros (GIROTTO; SOUZA, 2010) e norte – americanos (HAMPTON & RESNICK, 2008; OWOCKI, 2003; WEDWICH & WUTZ, 2008; HARVEY E GOUDVINS 2007), com a metodologia da pesquisa-ação.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Avenida Higyno Muzzi Filho, n.737, Câmpus Universitário, CEP 17525900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Avenida Higyno Muzzi Filho, n.737, Câmpus Universitário, CEP 17525900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Souza, Renata Junqueira deSouza, Silvana Paulina deGirotto, Cyntia Graziella Guizelim Simões [UNESP]2015-02-24T13:57:55Z2015-02-24T13:57:55Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article1132-1140application/pdfhttp://alb.com.br/arquivo-morto/edicoes_anteriores/anais18/pdf/ltp_58_suplemento_18cole_802_1209.pdfLeitura. Teoria & Prática, v. 30, n. 58, p. 1132-1140, 2012.0102-387Xhttp://hdl.handle.net/11449/115257ISSN0102387X-2012-58-30-1132-1140.pdf96000621692500209778200016779533Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporLeitura. Teoria & Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-08T19:47:57Zoai:repositorio.unesp.br:11449/115257Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-08T19:47:57Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Formação do leitor: projeto educativo e constituição humana
title Formação do leitor: projeto educativo e constituição humana
spellingShingle Formação do leitor: projeto educativo e constituição humana
Souza, Renata Junqueira de
title_short Formação do leitor: projeto educativo e constituição humana
title_full Formação do leitor: projeto educativo e constituição humana
title_fullStr Formação do leitor: projeto educativo e constituição humana
title_full_unstemmed Formação do leitor: projeto educativo e constituição humana
title_sort Formação do leitor: projeto educativo e constituição humana
author Souza, Renata Junqueira de
author_facet Souza, Renata Junqueira de
Souza, Silvana Paulina de
Girotto, Cyntia Graziella Guizelim Simões [UNESP]
author_role author
author2 Souza, Silvana Paulina de
Girotto, Cyntia Graziella Guizelim Simões [UNESP]
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Renata Junqueira de
Souza, Silvana Paulina de
Girotto, Cyntia Graziella Guizelim Simões [UNESP]
description The discussion about reading as a cultural practice is a requirement that points to the school relevance to take itself as a social space of meanings construction and the need to use methodologies that focus on the knowledge construction process and the individual development in considering the teaching dynamics that encourage the strategies discovery for individual and collective work, facilitating that human culture object appropriation . The focus is on the relationships in the classroom and school context mediated by language to written language acquisition, with emphasis on reading. This study intends to contribute for the refl ection on the pedagogical implications derived from the organization of a teaching context, intentionally aimed at the teaching organization of reading strategies in the written language acquisition process. The hypothesis is that the reading strategies contribute to the contexts organization with pedagogical coherent and to the competent reader formation during the education act. The studies are based on Brazilian educators Girotto; SOUZA, 2010) and on North American educators (HAMPTON & Resnick, 2008; OWOCKI, 2003; WEDWICH & Wutz, 2008; HARVEY AND GOUDVINS, 2007), with the action research methodology.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012
2015-02-24T13:57:55Z
2015-02-24T13:57:55Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://alb.com.br/arquivo-morto/edicoes_anteriores/anais18/pdf/ltp_58_suplemento_18cole_802_1209.pdf
Leitura. Teoria & Prática, v. 30, n. 58, p. 1132-1140, 2012.
0102-387X
http://hdl.handle.net/11449/115257
ISSN0102387X-2012-58-30-1132-1140.pdf
9600062169250020
9778200016779533
url http://alb.com.br/arquivo-morto/edicoes_anteriores/anais18/pdf/ltp_58_suplemento_18cole_802_1209.pdf
http://hdl.handle.net/11449/115257
identifier_str_mv Leitura. Teoria & Prática, v. 30, n. 58, p. 1132-1140, 2012.
0102-387X
ISSN0102387X-2012-58-30-1132-1140.pdf
9600062169250020
9778200016779533
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Leitura. Teoria & Prática
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 1132-1140
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128209542184960