The psychobiological model: a new explanation to intensity regulation and (in)tolerance in endurance exercise

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Smirmaul, Bruno Paula Caraça [UNESP]
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Dantas, José Luiz, Nakamura, Fábio Yuzo, Pereira, Gleber
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S1807-55092013005000008
http://hdl.handle.net/11449/109664
Resumo: The mechanisms underpinning fatigue and exhaustion, and the specific sources of exercise-endurance intensity regulation and (in)tolerance have been investigated for over a century. Although several scientific theories are currently available, over the past five years a new framework called Psychobiological model has been proposed. This model gives greater attention to perceptual and motivational factors than its antecedents, and their respective influence on the conscious process of decision-making and behavioral regulation. In this review we present experimental evidences and summarize the key points of the Psychobiological model to explain intensity regulation and (in)tolerance in endurance exercise. Still, we discuss how the Psychobiological model explains training-induced adaptations related to improvements in performance, experimental manipulations, its predictions, and propose future directions for this investigative area. The Psychobiological model may give a new perspective to the results already published in the literature, helping scientists to better guide their research problems, as well as to analyze and interpret new findings more accurately.
id UNSP_96a4fc4fd35ec2b42398d7198e1fa623
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/109664
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling The psychobiological model: a new explanation to intensity regulation and (in)tolerance in endurance exerciseModelo psicobiológico: uma nova explicação para o controle da intensidade e (in)tolerância durante exercícios de resistência cardiorrespiratóriaDesempenho no exercícioFadigaEsforço percebidoExercise performanceFatiguePerception of effortThe mechanisms underpinning fatigue and exhaustion, and the specific sources of exercise-endurance intensity regulation and (in)tolerance have been investigated for over a century. Although several scientific theories are currently available, over the past five years a new framework called Psychobiological model has been proposed. This model gives greater attention to perceptual and motivational factors than its antecedents, and their respective influence on the conscious process of decision-making and behavioral regulation. In this review we present experimental evidences and summarize the key points of the Psychobiological model to explain intensity regulation and (in)tolerance in endurance exercise. Still, we discuss how the Psychobiological model explains training-induced adaptations related to improvements in performance, experimental manipulations, its predictions, and propose future directions for this investigative area. The Psychobiological model may give a new perspective to the results already published in the literature, helping scientists to better guide their research problems, as well as to analyze and interpret new findings more accurately.Os mecanismos que explicam fadiga e exaustão, controle da intensidade e (in)tolerância ao exercício de resistência cardiorrespiratória têm sido estudados há mais de um século. Apesar de diversas teorias científicas atualmente disponíveis, nos últimos cinco anos um novo modelo chamado de Psicobiológico tem sido proposto. Este modelo dá maior importância aos fatores perceptuais e motivacionais em relação aos seus antecessores, bem como a respectiva influência destes fatores no processo consciente de tomada de decisão e controle comportamental. Nesta revisão, nós apresentamos evidências experimentais e sintetizamos os pontos chaves do modelo Psicobiológico que explicam o controle da intensidade e (in)tolerância ao exercício de resistência cardiorrespiratória. Adicionalmente, nós discutimos como o modelo explica as adaptações ao treinamento relacionadas à melhora no desempenho, as manipulações experimentais e suas predições. Ao final, propomos futuras direções para esta área investigativa. O modelo Psicobiológico pode proporcionar uma nova perspectiva aos resultados anteriormente publicados na literatura, ajudando os cientistas a entenderem melhor seus problemas de pesquisa, assim como analisar e interpretar novas evidências mais precisamente.Universidade Estadual Paulista Departamento de Educação FísicaGabriele d'Annunzio University Department of Neuroscience & ImagingUniversidade Estadual de Londrina Departamento de Educação FísicaUniversidade Positivo Núcleo de Ciências Biológicas e da SaúdeUniversidade Federal do ParanáUniversidade Estadual Paulista Departamento de Educação FísicaUniversidade de São Paulo (USP), Escola de Educação Física e EsporteUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Gabriele d'Annunzio University Department of Neuroscience & ImagingUniversidade Estadual de Londrina (UEL)Universidade Positivo Núcleo de Ciências Biológicas e da SaúdeUniversidade Federal do Paraná (UFPR)Smirmaul, Bruno Paula Caraça [UNESP]Dantas, José LuizNakamura, Fábio YuzoPereira, Gleber2014-09-30T18:18:33Z2014-09-30T18:18:33Z2013-06-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article333-340application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S1807-55092013005000008Revista Brasileira de Educação Física e Esporte. Escola de Educação Física e Esporte da Universidade de São Paulo, v. 27, n. 2, p. 333-340, 2013.1807-5509http://hdl.handle.net/11449/10966410.1590/S1807-55092013005000008S1807-55092013000200016S1807-55092013000200016.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPengRevista Brasileira de Educação Física e Esporteinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-18T06:04:43Zoai:repositorio.unesp.br:11449/109664Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-10-18T06:04:43Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv The psychobiological model: a new explanation to intensity regulation and (in)tolerance in endurance exercise
Modelo psicobiológico: uma nova explicação para o controle da intensidade e (in)tolerância durante exercícios de resistência cardiorrespiratória
title The psychobiological model: a new explanation to intensity regulation and (in)tolerance in endurance exercise
spellingShingle The psychobiological model: a new explanation to intensity regulation and (in)tolerance in endurance exercise
Smirmaul, Bruno Paula Caraça [UNESP]
Desempenho no exercício
Fadiga
Esforço percebido
Exercise performance
Fatigue
Perception of effort
title_short The psychobiological model: a new explanation to intensity regulation and (in)tolerance in endurance exercise
title_full The psychobiological model: a new explanation to intensity regulation and (in)tolerance in endurance exercise
title_fullStr The psychobiological model: a new explanation to intensity regulation and (in)tolerance in endurance exercise
title_full_unstemmed The psychobiological model: a new explanation to intensity regulation and (in)tolerance in endurance exercise
title_sort The psychobiological model: a new explanation to intensity regulation and (in)tolerance in endurance exercise
author Smirmaul, Bruno Paula Caraça [UNESP]
author_facet Smirmaul, Bruno Paula Caraça [UNESP]
Dantas, José Luiz
Nakamura, Fábio Yuzo
Pereira, Gleber
author_role author
author2 Dantas, José Luiz
Nakamura, Fábio Yuzo
Pereira, Gleber
author2_role author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
Gabriele d'Annunzio University Department of Neuroscience & Imaging
Universidade Estadual de Londrina (UEL)
Universidade Positivo Núcleo de Ciências Biológicas e da Saúde
Universidade Federal do Paraná (UFPR)
dc.contributor.author.fl_str_mv Smirmaul, Bruno Paula Caraça [UNESP]
Dantas, José Luiz
Nakamura, Fábio Yuzo
Pereira, Gleber
dc.subject.por.fl_str_mv Desempenho no exercício
Fadiga
Esforço percebido
Exercise performance
Fatigue
Perception of effort
topic Desempenho no exercício
Fadiga
Esforço percebido
Exercise performance
Fatigue
Perception of effort
description The mechanisms underpinning fatigue and exhaustion, and the specific sources of exercise-endurance intensity regulation and (in)tolerance have been investigated for over a century. Although several scientific theories are currently available, over the past five years a new framework called Psychobiological model has been proposed. This model gives greater attention to perceptual and motivational factors than its antecedents, and their respective influence on the conscious process of decision-making and behavioral regulation. In this review we present experimental evidences and summarize the key points of the Psychobiological model to explain intensity regulation and (in)tolerance in endurance exercise. Still, we discuss how the Psychobiological model explains training-induced adaptations related to improvements in performance, experimental manipulations, its predictions, and propose future directions for this investigative area. The Psychobiological model may give a new perspective to the results already published in the literature, helping scientists to better guide their research problems, as well as to analyze and interpret new findings more accurately.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-06-01
2014-09-30T18:18:33Z
2014-09-30T18:18:33Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S1807-55092013005000008
Revista Brasileira de Educação Física e Esporte. Escola de Educação Física e Esporte da Universidade de São Paulo, v. 27, n. 2, p. 333-340, 2013.
1807-5509
http://hdl.handle.net/11449/109664
10.1590/S1807-55092013005000008
S1807-55092013000200016
S1807-55092013000200016.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/S1807-55092013005000008
http://hdl.handle.net/11449/109664
identifier_str_mv Revista Brasileira de Educação Física e Esporte. Escola de Educação Física e Esporte da Universidade de São Paulo, v. 27, n. 2, p. 333-340, 2013.
1807-5509
10.1590/S1807-55092013005000008
S1807-55092013000200016
S1807-55092013000200016.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação Física e Esporte
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 333-340
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo (USP), Escola de Educação Física e Esporte
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo (USP), Escola de Educação Física e Esporte
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803649447345782784