The psychobiological model: a new explanation to intensity regulation and (in)tolerance in endurance exercise
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S1807-55092013005000008 http://hdl.handle.net/11449/109664 |
Resumo: | The mechanisms underpinning fatigue and exhaustion, and the specific sources of exercise-endurance intensity regulation and (in)tolerance have been investigated for over a century. Although several scientific theories are currently available, over the past five years a new framework called Psychobiological model has been proposed. This model gives greater attention to perceptual and motivational factors than its antecedents, and their respective influence on the conscious process of decision-making and behavioral regulation. In this review we present experimental evidences and summarize the key points of the Psychobiological model to explain intensity regulation and (in)tolerance in endurance exercise. Still, we discuss how the Psychobiological model explains training-induced adaptations related to improvements in performance, experimental manipulations, its predictions, and propose future directions for this investigative area. The Psychobiological model may give a new perspective to the results already published in the literature, helping scientists to better guide their research problems, as well as to analyze and interpret new findings more accurately. |
id |
UNSP_96a4fc4fd35ec2b42398d7198e1fa623 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/109664 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
The psychobiological model: a new explanation to intensity regulation and (in)tolerance in endurance exerciseModelo psicobiológico: uma nova explicação para o controle da intensidade e (in)tolerância durante exercícios de resistência cardiorrespiratóriaDesempenho no exercícioFadigaEsforço percebidoExercise performanceFatiguePerception of effortThe mechanisms underpinning fatigue and exhaustion, and the specific sources of exercise-endurance intensity regulation and (in)tolerance have been investigated for over a century. Although several scientific theories are currently available, over the past five years a new framework called Psychobiological model has been proposed. This model gives greater attention to perceptual and motivational factors than its antecedents, and their respective influence on the conscious process of decision-making and behavioral regulation. In this review we present experimental evidences and summarize the key points of the Psychobiological model to explain intensity regulation and (in)tolerance in endurance exercise. Still, we discuss how the Psychobiological model explains training-induced adaptations related to improvements in performance, experimental manipulations, its predictions, and propose future directions for this investigative area. The Psychobiological model may give a new perspective to the results already published in the literature, helping scientists to better guide their research problems, as well as to analyze and interpret new findings more accurately.Os mecanismos que explicam fadiga e exaustão, controle da intensidade e (in)tolerância ao exercício de resistência cardiorrespiratória têm sido estudados há mais de um século. Apesar de diversas teorias científicas atualmente disponíveis, nos últimos cinco anos um novo modelo chamado de Psicobiológico tem sido proposto. Este modelo dá maior importância aos fatores perceptuais e motivacionais em relação aos seus antecessores, bem como a respectiva influência destes fatores no processo consciente de tomada de decisão e controle comportamental. Nesta revisão, nós apresentamos evidências experimentais e sintetizamos os pontos chaves do modelo Psicobiológico que explicam o controle da intensidade e (in)tolerância ao exercício de resistência cardiorrespiratória. Adicionalmente, nós discutimos como o modelo explica as adaptações ao treinamento relacionadas à melhora no desempenho, as manipulações experimentais e suas predições. Ao final, propomos futuras direções para esta área investigativa. O modelo Psicobiológico pode proporcionar uma nova perspectiva aos resultados anteriormente publicados na literatura, ajudando os cientistas a entenderem melhor seus problemas de pesquisa, assim como analisar e interpretar novas evidências mais precisamente.Universidade Estadual Paulista Departamento de Educação FísicaGabriele d'Annunzio University Department of Neuroscience & ImagingUniversidade Estadual de Londrina Departamento de Educação FísicaUniversidade Positivo Núcleo de Ciências Biológicas e da SaúdeUniversidade Federal do ParanáUniversidade Estadual Paulista Departamento de Educação FísicaUniversidade de São Paulo (USP), Escola de Educação Física e EsporteUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Gabriele d'Annunzio University Department of Neuroscience & ImagingUniversidade Estadual de Londrina (UEL)Universidade Positivo Núcleo de Ciências Biológicas e da SaúdeUniversidade Federal do Paraná (UFPR)Smirmaul, Bruno Paula Caraça [UNESP]Dantas, José LuizNakamura, Fábio YuzoPereira, Gleber2014-09-30T18:18:33Z2014-09-30T18:18:33Z2013-06-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article333-340application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S1807-55092013005000008Revista Brasileira de Educação Física e Esporte. Escola de Educação Física e Esporte da Universidade de São Paulo, v. 27, n. 2, p. 333-340, 2013.1807-5509http://hdl.handle.net/11449/10966410.1590/S1807-55092013005000008S1807-55092013000200016S1807-55092013000200016.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPengRevista Brasileira de Educação Física e Esporteinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-18T06:04:43Zoai:repositorio.unesp.br:11449/109664Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-10-18T06:04:43Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The psychobiological model: a new explanation to intensity regulation and (in)tolerance in endurance exercise Modelo psicobiológico: uma nova explicação para o controle da intensidade e (in)tolerância durante exercícios de resistência cardiorrespiratória |
title |
The psychobiological model: a new explanation to intensity regulation and (in)tolerance in endurance exercise |
spellingShingle |
The psychobiological model: a new explanation to intensity regulation and (in)tolerance in endurance exercise Smirmaul, Bruno Paula Caraça [UNESP] Desempenho no exercício Fadiga Esforço percebido Exercise performance Fatigue Perception of effort |
title_short |
The psychobiological model: a new explanation to intensity regulation and (in)tolerance in endurance exercise |
title_full |
The psychobiological model: a new explanation to intensity regulation and (in)tolerance in endurance exercise |
title_fullStr |
The psychobiological model: a new explanation to intensity regulation and (in)tolerance in endurance exercise |
title_full_unstemmed |
The psychobiological model: a new explanation to intensity regulation and (in)tolerance in endurance exercise |
title_sort |
The psychobiological model: a new explanation to intensity regulation and (in)tolerance in endurance exercise |
author |
Smirmaul, Bruno Paula Caraça [UNESP] |
author_facet |
Smirmaul, Bruno Paula Caraça [UNESP] Dantas, José Luiz Nakamura, Fábio Yuzo Pereira, Gleber |
author_role |
author |
author2 |
Dantas, José Luiz Nakamura, Fábio Yuzo Pereira, Gleber |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) Gabriele d'Annunzio University Department of Neuroscience & Imaging Universidade Estadual de Londrina (UEL) Universidade Positivo Núcleo de Ciências Biológicas e da Saúde Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Smirmaul, Bruno Paula Caraça [UNESP] Dantas, José Luiz Nakamura, Fábio Yuzo Pereira, Gleber |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Desempenho no exercício Fadiga Esforço percebido Exercise performance Fatigue Perception of effort |
topic |
Desempenho no exercício Fadiga Esforço percebido Exercise performance Fatigue Perception of effort |
description |
The mechanisms underpinning fatigue and exhaustion, and the specific sources of exercise-endurance intensity regulation and (in)tolerance have been investigated for over a century. Although several scientific theories are currently available, over the past five years a new framework called Psychobiological model has been proposed. This model gives greater attention to perceptual and motivational factors than its antecedents, and their respective influence on the conscious process of decision-making and behavioral regulation. In this review we present experimental evidences and summarize the key points of the Psychobiological model to explain intensity regulation and (in)tolerance in endurance exercise. Still, we discuss how the Psychobiological model explains training-induced adaptations related to improvements in performance, experimental manipulations, its predictions, and propose future directions for this investigative area. The Psychobiological model may give a new perspective to the results already published in the literature, helping scientists to better guide their research problems, as well as to analyze and interpret new findings more accurately. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-06-01 2014-09-30T18:18:33Z 2014-09-30T18:18:33Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/S1807-55092013005000008 Revista Brasileira de Educação Física e Esporte. Escola de Educação Física e Esporte da Universidade de São Paulo, v. 27, n. 2, p. 333-340, 2013. 1807-5509 http://hdl.handle.net/11449/109664 10.1590/S1807-55092013005000008 S1807-55092013000200016 S1807-55092013000200016.pdf |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/S1807-55092013005000008 http://hdl.handle.net/11449/109664 |
identifier_str_mv |
Revista Brasileira de Educação Física e Esporte. Escola de Educação Física e Esporte da Universidade de São Paulo, v. 27, n. 2, p. 333-340, 2013. 1807-5509 10.1590/S1807-55092013005000008 S1807-55092013000200016 S1807-55092013000200016.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Educação Física e Esporte |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
333-340 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo (USP), Escola de Educação Física e Esporte |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo (USP), Escola de Educação Física e Esporte |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1803649447345782784 |