O jovem Nietzsche leitor de Wagner
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S0101-90742011000200002 http://hdl.handle.net/11449/211321 |
Resumo: | Following clues from the young reader, Nietzsche, with regards to his intense and passionate relationship with music, we can historically approach his initial involvement in the Wagnerian cause during the late 1860s and early 1870s. The ideas and writings of Richard Wagner echoed Nietzschian concerns in his search for a style, for the sonorous quality in words, and for the enthusiasm of the reader. In his correspondence and in his writings, we see a young philologist (philosopher) excited, but sometimes suspicious: does Wagner represent an alternative to a new cultural model for the Germans in the second half of the 19th century? Could a musician teach a nation to establish new relationships through words? Could he teach a more artistic manner of reading? |
id |
UNSP_99a6a257dd09fa2bd83bec648883a505 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/211321 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
O jovem Nietzsche leitor de WagnerThe young Nietzsche, a reader of WagnerYoung NietzscheReading history19th centuryTragic qualityJovem NietzscheHistória da leituraSéculo XIXTragicidadeFollowing clues from the young reader, Nietzsche, with regards to his intense and passionate relationship with music, we can historically approach his initial involvement in the Wagnerian cause during the late 1860s and early 1870s. The ideas and writings of Richard Wagner echoed Nietzschian concerns in his search for a style, for the sonorous quality in words, and for the enthusiasm of the reader. In his correspondence and in his writings, we see a young philologist (philosopher) excited, but sometimes suspicious: does Wagner represent an alternative to a new cultural model for the Germans in the second half of the 19th century? Could a musician teach a nation to establish new relationships through words? Could he teach a more artistic manner of reading?Seguindo as pistas do jovem leitor Nietzsche em sua relação intensa e apaixonada com a música, abordamos historicamente seu envolvimento inicial com a causa wagneriana, no final da década de 1860 e inícios da década de 1870. Nas ideias e escritos de Richard Wagner os anseios nietzscheanos ecoaram em sua busca por um estilo, por uma sonoridade na palavra e por um arrebatamento do leitor. Em sua correspondência e em seus textos, percebemos um jovem filólogo(sofo) empolgado, mas, às vezes, desconfiado: Wagner representaria uma alternativa para um novo modelo cultural aos alemães na segunda metade do XIX? O músico poderia ensinar a nação a estabelecer novas relações com a palavra? Poderia ensinar a ler artisticamente?Universidade Estadual PaulistaUniversidade Estadual do Centro-Oeste, Programa de Pós-graduação em HistóriaUniversidade Estadual PaulistaUniversidade Estadual Paulista Julio de Mesquita FilhoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Estadual do Centro-OesteSochodolak, Hélio [UNESP]2021-07-14T10:22:32Z2021-07-14T10:22:32Z2011-12info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article4-28application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0101-90742011000200002História (São Paulo). Assis/Franca, SP, Brazil: Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, v. 30, n. 2, p. 4-28, 2011.0101-90741980-4369http://hdl.handle.net/11449/21132110.1590/S0101-90742011000200002S0101-90742011000200002S0101-90742011000200002.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporHistória (São Paulo)info:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-25T06:35:57Zoai:repositorio.unesp.br:11449/211321Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T23:58:40.029308Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O jovem Nietzsche leitor de Wagner The young Nietzsche, a reader of Wagner |
title |
O jovem Nietzsche leitor de Wagner |
spellingShingle |
O jovem Nietzsche leitor de Wagner Sochodolak, Hélio [UNESP] Young Nietzsche Reading history 19th century Tragic quality Jovem Nietzsche História da leitura Século XIX Tragicidade |
title_short |
O jovem Nietzsche leitor de Wagner |
title_full |
O jovem Nietzsche leitor de Wagner |
title_fullStr |
O jovem Nietzsche leitor de Wagner |
title_full_unstemmed |
O jovem Nietzsche leitor de Wagner |
title_sort |
O jovem Nietzsche leitor de Wagner |
author |
Sochodolak, Hélio [UNESP] |
author_facet |
Sochodolak, Hélio [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) Universidade Estadual do Centro-Oeste |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sochodolak, Hélio [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Young Nietzsche Reading history 19th century Tragic quality Jovem Nietzsche História da leitura Século XIX Tragicidade |
topic |
Young Nietzsche Reading history 19th century Tragic quality Jovem Nietzsche História da leitura Século XIX Tragicidade |
description |
Following clues from the young reader, Nietzsche, with regards to his intense and passionate relationship with music, we can historically approach his initial involvement in the Wagnerian cause during the late 1860s and early 1870s. The ideas and writings of Richard Wagner echoed Nietzschian concerns in his search for a style, for the sonorous quality in words, and for the enthusiasm of the reader. In his correspondence and in his writings, we see a young philologist (philosopher) excited, but sometimes suspicious: does Wagner represent an alternative to a new cultural model for the Germans in the second half of the 19th century? Could a musician teach a nation to establish new relationships through words? Could he teach a more artistic manner of reading? |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-12 2021-07-14T10:22:32Z 2021-07-14T10:22:32Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/S0101-90742011000200002 História (São Paulo). Assis/Franca, SP, Brazil: Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, v. 30, n. 2, p. 4-28, 2011. 0101-9074 1980-4369 http://hdl.handle.net/11449/211321 10.1590/S0101-90742011000200002 S0101-90742011000200002 S0101-90742011000200002.pdf |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/S0101-90742011000200002 http://hdl.handle.net/11449/211321 |
identifier_str_mv |
História (São Paulo). Assis/Franca, SP, Brazil: Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, v. 30, n. 2, p. 4-28, 2011. 0101-9074 1980-4369 10.1590/S0101-90742011000200002 S0101-90742011000200002 S0101-90742011000200002.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
História (São Paulo) |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
4-28 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129568760922112 |