O jovem Nietzsche leitor de Wagner

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sochodolak, Hélio [UNESP]
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S0101-90742011000200002
http://hdl.handle.net/11449/211321
Resumo: Following clues from the young reader, Nietzsche, with regards to his intense and passionate relationship with music, we can historically approach his initial involvement in the Wagnerian cause during the late 1860s and early 1870s. The ideas and writings of Richard Wagner echoed Nietzschian concerns in his search for a style, for the sonorous quality in words, and for the enthusiasm of the reader. In his correspondence and in his writings, we see a young philologist (philosopher) excited, but sometimes suspicious: does Wagner represent an alternative to a new cultural model for the Germans in the second half of the 19th century? Could a musician teach a nation to establish new relationships through words? Could he teach a more artistic manner of reading?
id UNSP_99a6a257dd09fa2bd83bec648883a505
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/211321
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling O jovem Nietzsche leitor de WagnerThe young Nietzsche, a reader of WagnerYoung NietzscheReading history19th centuryTragic qualityJovem NietzscheHistória da leituraSéculo XIXTragicidadeFollowing clues from the young reader, Nietzsche, with regards to his intense and passionate relationship with music, we can historically approach his initial involvement in the Wagnerian cause during the late 1860s and early 1870s. The ideas and writings of Richard Wagner echoed Nietzschian concerns in his search for a style, for the sonorous quality in words, and for the enthusiasm of the reader. In his correspondence and in his writings, we see a young philologist (philosopher) excited, but sometimes suspicious: does Wagner represent an alternative to a new cultural model for the Germans in the second half of the 19th century? Could a musician teach a nation to establish new relationships through words? Could he teach a more artistic manner of reading?Seguindo as pistas do jovem leitor Nietzsche em sua relação intensa e apaixonada com a música, abordamos historicamente seu envolvimento inicial com a causa wagneriana, no final da década de 1860 e inícios da década de 1870. Nas ideias e escritos de Richard Wagner os anseios nietzscheanos ecoaram em sua busca por um estilo, por uma sonoridade na palavra e por um arrebatamento do leitor. Em sua correspondência e em seus textos, percebemos um jovem filólogo(sofo) empolgado, mas, às vezes, desconfiado: Wagner representaria uma alternativa para um novo modelo cultural aos alemães na segunda metade do XIX? O músico poderia ensinar a nação a estabelecer novas relações com a palavra? Poderia ensinar a ler artisticamente?Universidade Estadual PaulistaUniversidade Estadual do Centro-Oeste, Programa de Pós-graduação em HistóriaUniversidade Estadual PaulistaUniversidade Estadual Paulista Julio de Mesquita FilhoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Estadual do Centro-OesteSochodolak, Hélio [UNESP]2021-07-14T10:22:32Z2021-07-14T10:22:32Z2011-12info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article4-28application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0101-90742011000200002História (São Paulo). Assis/Franca, SP, Brazil: Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, v. 30, n. 2, p. 4-28, 2011.0101-90741980-4369http://hdl.handle.net/11449/21132110.1590/S0101-90742011000200002S0101-90742011000200002S0101-90742011000200002.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporHistória (São Paulo)info:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-25T06:35:57Zoai:repositorio.unesp.br:11449/211321Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T23:58:40.029308Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv O jovem Nietzsche leitor de Wagner
The young Nietzsche, a reader of Wagner
title O jovem Nietzsche leitor de Wagner
spellingShingle O jovem Nietzsche leitor de Wagner
Sochodolak, Hélio [UNESP]
Young Nietzsche
Reading history
19th century
Tragic quality
Jovem Nietzsche
História da leitura
Século XIX
Tragicidade
title_short O jovem Nietzsche leitor de Wagner
title_full O jovem Nietzsche leitor de Wagner
title_fullStr O jovem Nietzsche leitor de Wagner
title_full_unstemmed O jovem Nietzsche leitor de Wagner
title_sort O jovem Nietzsche leitor de Wagner
author Sochodolak, Hélio [UNESP]
author_facet Sochodolak, Hélio [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
Universidade Estadual do Centro-Oeste
dc.contributor.author.fl_str_mv Sochodolak, Hélio [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Young Nietzsche
Reading history
19th century
Tragic quality
Jovem Nietzsche
História da leitura
Século XIX
Tragicidade
topic Young Nietzsche
Reading history
19th century
Tragic quality
Jovem Nietzsche
História da leitura
Século XIX
Tragicidade
description Following clues from the young reader, Nietzsche, with regards to his intense and passionate relationship with music, we can historically approach his initial involvement in the Wagnerian cause during the late 1860s and early 1870s. The ideas and writings of Richard Wagner echoed Nietzschian concerns in his search for a style, for the sonorous quality in words, and for the enthusiasm of the reader. In his correspondence and in his writings, we see a young philologist (philosopher) excited, but sometimes suspicious: does Wagner represent an alternative to a new cultural model for the Germans in the second half of the 19th century? Could a musician teach a nation to establish new relationships through words? Could he teach a more artistic manner of reading?
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-12
2021-07-14T10:22:32Z
2021-07-14T10:22:32Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S0101-90742011000200002
História (São Paulo). Assis/Franca, SP, Brazil: Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, v. 30, n. 2, p. 4-28, 2011.
0101-9074
1980-4369
http://hdl.handle.net/11449/211321
10.1590/S0101-90742011000200002
S0101-90742011000200002
S0101-90742011000200002.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/S0101-90742011000200002
http://hdl.handle.net/11449/211321
identifier_str_mv História (São Paulo). Assis/Franca, SP, Brazil: Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, v. 30, n. 2, p. 4-28, 2011.
0101-9074
1980-4369
10.1590/S0101-90742011000200002
S0101-90742011000200002
S0101-90742011000200002.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv História (São Paulo)
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 4-28
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129568760922112