Ligas Acadêmicas: motivações e críticas a propósito de um repensar necessário
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022011000400013 http://hdl.handle.net/11449/211205 |
Resumo: | Student Leagues have gained increasing presence in the everyday lives of student doctors. The reasons why students seek them arise from their needs for clinical experience, socialization and professional qualification. However, several Leagues have shifted away from the principles of higher education extension studies, giving rise to a parallel curriculum, filling curricular gaps, providing premature specialization and reinforcing bad learning habits. It is therefore necessary to reconsider Student Leagues in terms of their social and academic relevance, their objectives and responsibility in relation to medical training, interdisciplinarity, the SUS and ethical principles, with a view to integration between education, research and university extension programs, in order to meet public demands and contribute toward medical training. |
id |
UNSP_9d2fda02916c68a4d4124bf00dc4d385 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/211205 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Ligas Acadêmicas: motivações e críticas a propósito de um repensar necessárioStudent Leagues: motivations and criticisms regarding a necessary reconsiderationEducation, MedicalCurriculumUniveristy ExtensionStudent LeaguesStudents, MedicalCommunity Institutional RelationsEducação MédicaCurrículoExtensão UniversitáriaLigas AcadêmicasEstudantes de MedicinaRelações ComunidadeInstituiçãoStudent Leagues have gained increasing presence in the everyday lives of student doctors. The reasons why students seek them arise from their needs for clinical experience, socialization and professional qualification. However, several Leagues have shifted away from the principles of higher education extension studies, giving rise to a parallel curriculum, filling curricular gaps, providing premature specialization and reinforcing bad learning habits. It is therefore necessary to reconsider Student Leagues in terms of their social and academic relevance, their objectives and responsibility in relation to medical training, interdisciplinarity, the SUS and ethical principles, with a view to integration between education, research and university extension programs, in order to meet public demands and contribute toward medical training.Ligas Acadêmicas têm ocupado o cotidiano do estudante de Medicina de forma crescente. As motivações pelas quais os estudantes as procuram estão atreladas à necessidade de vivência clínica, de socialização e de qualificação profissional. Muitas Ligas, porém, têm se distanciado do propósito da extensão universitária, abrindo espaço para o currículo paralelo, o preenchimento de lacunas curriculares, a especialização precoce e o reforço de vícios acadêmicos. Diante disso, é necessário repensar as Ligas Acadêmicas no âmbito de sua relevância social e acadêmica, de seus objetivos e de sua pactuação com a formação médica, com a interdisciplinaridade, com o SUS e com princípios éticos, visando à integração entre ensino, pesquisa e extensão universitária, para sanar demandas populacionais e contribuir com a formação médica.Universidade Estadual PaulistaUniversidade Estadual PaulistaAssociação Brasileira de Educação MédicaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Hamamoto Filho, Pedro Tadao [UNESP]2021-07-14T10:20:54Z2021-07-14T10:20:54Z2011-12info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article535-543application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022011000400013Revista Brasileira de Educação Médica. Brasília, DF, Brazil: Associação Brasileira de Educação Médica, v. 35, n. 4, p. 535-543, 2011.0100-55021981-5271http://hdl.handle.net/11449/21120510.1590/S0100-55022011000400013S0100-55022011000400013S0100-55022011000400013.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Educação Médicainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-28T06:49:11Zoai:repositorio.unesp.br:11449/211205Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-06T00:08:55.919638Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ligas Acadêmicas: motivações e críticas a propósito de um repensar necessário Student Leagues: motivations and criticisms regarding a necessary reconsideration |
title |
Ligas Acadêmicas: motivações e críticas a propósito de um repensar necessário |
spellingShingle |
Ligas Acadêmicas: motivações e críticas a propósito de um repensar necessário Hamamoto Filho, Pedro Tadao [UNESP] Education, Medical Curriculum Univeristy Extension Student Leagues Students, Medical Community Institutional Relations Educação Médica Currículo Extensão Universitária Ligas Acadêmicas Estudantes de Medicina Relações Comunidade Instituição |
title_short |
Ligas Acadêmicas: motivações e críticas a propósito de um repensar necessário |
title_full |
Ligas Acadêmicas: motivações e críticas a propósito de um repensar necessário |
title_fullStr |
Ligas Acadêmicas: motivações e críticas a propósito de um repensar necessário |
title_full_unstemmed |
Ligas Acadêmicas: motivações e críticas a propósito de um repensar necessário |
title_sort |
Ligas Acadêmicas: motivações e críticas a propósito de um repensar necessário |
author |
Hamamoto Filho, Pedro Tadao [UNESP] |
author_facet |
Hamamoto Filho, Pedro Tadao [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Hamamoto Filho, Pedro Tadao [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Education, Medical Curriculum Univeristy Extension Student Leagues Students, Medical Community Institutional Relations Educação Médica Currículo Extensão Universitária Ligas Acadêmicas Estudantes de Medicina Relações Comunidade Instituição |
topic |
Education, Medical Curriculum Univeristy Extension Student Leagues Students, Medical Community Institutional Relations Educação Médica Currículo Extensão Universitária Ligas Acadêmicas Estudantes de Medicina Relações Comunidade Instituição |
description |
Student Leagues have gained increasing presence in the everyday lives of student doctors. The reasons why students seek them arise from their needs for clinical experience, socialization and professional qualification. However, several Leagues have shifted away from the principles of higher education extension studies, giving rise to a parallel curriculum, filling curricular gaps, providing premature specialization and reinforcing bad learning habits. It is therefore necessary to reconsider Student Leagues in terms of their social and academic relevance, their objectives and responsibility in relation to medical training, interdisciplinarity, the SUS and ethical principles, with a view to integration between education, research and university extension programs, in order to meet public demands and contribute toward medical training. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-12 2021-07-14T10:20:54Z 2021-07-14T10:20:54Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022011000400013 Revista Brasileira de Educação Médica. Brasília, DF, Brazil: Associação Brasileira de Educação Médica, v. 35, n. 4, p. 535-543, 2011. 0100-5502 1981-5271 http://hdl.handle.net/11449/211205 10.1590/S0100-55022011000400013 S0100-55022011000400013 S0100-55022011000400013.pdf |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022011000400013 http://hdl.handle.net/11449/211205 |
identifier_str_mv |
Revista Brasileira de Educação Médica. Brasília, DF, Brazil: Associação Brasileira de Educação Médica, v. 35, n. 4, p. 535-543, 2011. 0100-5502 1981-5271 10.1590/S0100-55022011000400013 S0100-55022011000400013 S0100-55022011000400013.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Educação Médica |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
535-543 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Educação Médica |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Educação Médica |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128241994563584 |