Sociedade, tecnologias e educação: as tecnologias da informação e comunicação e o pensar da sociedade concreta

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cruz, José Anderson Santos [UNESP]
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Bizelli, Jose Luis [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://cadernosets.inhumas.ifg.edu.br/index.php/cadernosets/article/view/191/96
http://hdl.handle.net/11449/124666
Resumo: The information society is increasingly incorporating the immense volume of content available on the net. Access by electronic devices and the resulting ease of mobility and portability feed discussions on actual capacity of appropriation of this knowledge that circulates through cyberspace. Address and discuss the possibilities of educating across the network, therefore, gains more and more importance. On models of educational quality well developed – as is the case in Finland, for example-, Brazilian education is, year after year, failing in international marathons to achieve below average indexes required. Creates a field of analysis, in which this article arises, in the quest to understand more deeply the opportunity of use of Information and communication technologies (ICT) for a quality education, plunging by cultural issues that fall in the construction of objective conditions offered to students. This is an effort in understanding the historical factors that limit efforts to offering a quality education in Brazil.
id UNSP_9f1b9131f2851f40c62e7cda73a892f8
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/124666
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Sociedade, tecnologias e educação: as tecnologias da informação e comunicação e o pensar da sociedade concretaSociety, technology and education: information and communication technologies and the thinking of the concrete societyEducationICTThe information and knowledge societyStructural LimitsEducaçãoEducação a distanciaTICSociedade do conhecimentoThe information society is increasingly incorporating the immense volume of content available on the net. Access by electronic devices and the resulting ease of mobility and portability feed discussions on actual capacity of appropriation of this knowledge that circulates through cyberspace. Address and discuss the possibilities of educating across the network, therefore, gains more and more importance. On models of educational quality well developed – as is the case in Finland, for example-, Brazilian education is, year after year, failing in international marathons to achieve below average indexes required. Creates a field of analysis, in which this article arises, in the quest to understand more deeply the opportunity of use of Information and communication technologies (ICT) for a quality education, plunging by cultural issues that fall in the construction of objective conditions offered to students. This is an effort in understanding the historical factors that limit efforts to offering a quality education in Brazil.A sociedade da informação está cada vez mais incorporando o imenso volume de conteúdos disponíveis na rede. O acesso por dispositivos eletrônicos e a facilidade resultante da mobilidade e da portabilidade alimenta discussões sobre a capacidade real de apropriação desse conhecimento que circula pelo ciberespaço. Abordar e discutir as possibilidades de educar pela rede, portanto, ganha cada vez mais relevância. Diante de modelos de qualidade educativa bem desenvolvida – como acontece na Finlândia, por exemplo –, a educação brasileira vai sendo, ano a ano, reprovada nas maratonas internacionais por atingir índices abaixo da média exigida. Cria-se um campo de análise, no qual este artigo se coloca na busca por entender mais profundamente a oportunidade de utilização das Tecnologias de Comunicação e Informação (TIC) para uma educação de qualidade, mergulhando pelas questões culturais que se inserem na construção das condições objetivas oferecidas aos educandos brasileiros. Trata-se de um esforço na compreensão dos fatores históricos que limitam os esforços para o oferecimento de uma educação de qualidade no Brasil.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Antropologia Política e Filosofia, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rodovia Araraquara-Jaú, km 1, Campus, CEP 14800901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Antropologia Política e Filosofia, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rodovia Araraquara-Jaú, km 1, Campus, CEP 14800901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Cruz, José Anderson Santos [UNESP]Bizelli, Jose Luis [UNESP]2015-07-15T18:27:24Z2015-07-15T18:27:24Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article258-266application/pdfhttp://cadernosets.inhumas.ifg.edu.br/index.php/cadernosets/article/view/191/96Cadernos de Educação, Tecnologia e Sociedade, v. 1, n. 5, p. 258-266, 2014.2316-9907http://hdl.handle.net/11449/12466610.14571/cets.v5.258-266ISSN2316-9907-2014-01-05-258-266.pdf37512873386556852419735299778580Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCadernos de Educação, Tecnologia e Sociedadeinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-13T06:07:40Zoai:repositorio.unesp.br:11449/124666Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-10-13T06:07:40Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Sociedade, tecnologias e educação: as tecnologias da informação e comunicação e o pensar da sociedade concreta
Society, technology and education: information and communication technologies and the thinking of the concrete society
title Sociedade, tecnologias e educação: as tecnologias da informação e comunicação e o pensar da sociedade concreta
spellingShingle Sociedade, tecnologias e educação: as tecnologias da informação e comunicação e o pensar da sociedade concreta
Cruz, José Anderson Santos [UNESP]
Education
ICT
The information and knowledge society
Structural Limits
Educação
Educação a distancia
TIC
Sociedade do conhecimento
title_short Sociedade, tecnologias e educação: as tecnologias da informação e comunicação e o pensar da sociedade concreta
title_full Sociedade, tecnologias e educação: as tecnologias da informação e comunicação e o pensar da sociedade concreta
title_fullStr Sociedade, tecnologias e educação: as tecnologias da informação e comunicação e o pensar da sociedade concreta
title_full_unstemmed Sociedade, tecnologias e educação: as tecnologias da informação e comunicação e o pensar da sociedade concreta
title_sort Sociedade, tecnologias e educação: as tecnologias da informação e comunicação e o pensar da sociedade concreta
author Cruz, José Anderson Santos [UNESP]
author_facet Cruz, José Anderson Santos [UNESP]
Bizelli, Jose Luis [UNESP]
author_role author
author2 Bizelli, Jose Luis [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Cruz, José Anderson Santos [UNESP]
Bizelli, Jose Luis [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Education
ICT
The information and knowledge society
Structural Limits
Educação
Educação a distancia
TIC
Sociedade do conhecimento
topic Education
ICT
The information and knowledge society
Structural Limits
Educação
Educação a distancia
TIC
Sociedade do conhecimento
description The information society is increasingly incorporating the immense volume of content available on the net. Access by electronic devices and the resulting ease of mobility and portability feed discussions on actual capacity of appropriation of this knowledge that circulates through cyberspace. Address and discuss the possibilities of educating across the network, therefore, gains more and more importance. On models of educational quality well developed – as is the case in Finland, for example-, Brazilian education is, year after year, failing in international marathons to achieve below average indexes required. Creates a field of analysis, in which this article arises, in the quest to understand more deeply the opportunity of use of Information and communication technologies (ICT) for a quality education, plunging by cultural issues that fall in the construction of objective conditions offered to students. This is an effort in understanding the historical factors that limit efforts to offering a quality education in Brazil.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014
2015-07-15T18:27:24Z
2015-07-15T18:27:24Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://cadernosets.inhumas.ifg.edu.br/index.php/cadernosets/article/view/191/96
Cadernos de Educação, Tecnologia e Sociedade, v. 1, n. 5, p. 258-266, 2014.
2316-9907
http://hdl.handle.net/11449/124666
10.14571/cets.v5.258-266
ISSN2316-9907-2014-01-05-258-266.pdf
3751287338655685
2419735299778580
url http://cadernosets.inhumas.ifg.edu.br/index.php/cadernosets/article/view/191/96
http://hdl.handle.net/11449/124666
identifier_str_mv Cadernos de Educação, Tecnologia e Sociedade, v. 1, n. 5, p. 258-266, 2014.
2316-9907
10.14571/cets.v5.258-266
ISSN2316-9907-2014-01-05-258-266.pdf
3751287338655685
2419735299778580
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Cadernos de Educação, Tecnologia e Sociedade
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 258-266
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1797789382592167936