O intuitivo e o lógico no conhecimento matemático: análise de uma proposta pedagógica em relação a abordagens filosóficas atuais e ao contexto educacional da matemática

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Geromel Meneghetti, Renata Cristina [UNESP]
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/2077
http://hdl.handle.net/11449/42507
Resumo: In this paper, we consider Meneghetti & Bicudo's proposal (2003) regarding the constitution of mathematical knowledge and analyze it with respect to the following two focuses: in relation to conceptions of mathematical knowledge following the fundamentalist crisis in mathematics; and in the educational context of mathematics. The investigation of the first focus is done analyzing new claims in mathematical philosophy. The investigation of the second focus is done firstly via a theoretical reflection followed by an examination of the implementation of the proposal in the process of development of didactic materials for teaching and learning Mathematics. Finally, we present the main results of the application of one of those materials.
id UNSP_a04e606cdfea83b0aaa0b9205451af60
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/42507
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling O intuitivo e o lógico no conhecimento matemático: análise de uma proposta pedagógica em relação a abordagens filosóficas atuais e ao contexto educacional da matemáticaThe Intuitive and the Logical in Mathematical Knowledge: analysis of a pedagogical proposal from a viewpoint of new philosophical approaches and in the educational context of mathematicsMathematical KnowledgeIntuitive AspectLogical AspectPhilosophy of MathematicsMathematics EducationPedagogical ProposalIn this paper, we consider Meneghetti & Bicudo's proposal (2003) regarding the constitution of mathematical knowledge and analyze it with respect to the following two focuses: in relation to conceptions of mathematical knowledge following the fundamentalist crisis in mathematics; and in the educational context of mathematics. The investigation of the first focus is done analyzing new claims in mathematical philosophy. The investigation of the second focus is done firstly via a theoretical reflection followed by an examination of the implementation of the proposal in the process of development of didactic materials for teaching and learning Mathematics. Finally, we present the main results of the application of one of those materials.UNESP, Rio Claro, SP, BrazilUniv São Paulo, ICMC, BR-13560970 São Carlos, SP, BrazilUniv São Paulo, CDCC, Setor Matemat, BR-13560970 São Carlos, SP, BrazilUNESP, Rio Claro, SP, BrazilUniversidade Estadual Paulista (Unesp), Departamento de MatemáticaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade de São Paulo (USP)Geromel Meneghetti, Renata Cristina [UNESP]2014-05-20T15:34:19Z2014-05-20T15:34:19Z2009-01-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article161-188application/pdfhttp://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/2077Bolema-mathematics Education Bulletin-boletim de Educacao Matematica. Rio Claro: Unesp-dept Mathematica, v. 22, n. 32, p. 161-188, 2009.0103-636Xhttp://hdl.handle.net/11449/42507WOS:000272623200010WOS000272623200010.pdfWeb of Sciencereponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporBolema-mathematics Education Bulletin-boletim de Educacao Matematicainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-22T06:16:13Zoai:repositorio.unesp.br:11449/42507Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-11-22T06:16:13Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv O intuitivo e o lógico no conhecimento matemático: análise de uma proposta pedagógica em relação a abordagens filosóficas atuais e ao contexto educacional da matemática
The Intuitive and the Logical in Mathematical Knowledge: analysis of a pedagogical proposal from a viewpoint of new philosophical approaches and in the educational context of mathematics
title O intuitivo e o lógico no conhecimento matemático: análise de uma proposta pedagógica em relação a abordagens filosóficas atuais e ao contexto educacional da matemática
spellingShingle O intuitivo e o lógico no conhecimento matemático: análise de uma proposta pedagógica em relação a abordagens filosóficas atuais e ao contexto educacional da matemática
Geromel Meneghetti, Renata Cristina [UNESP]
Mathematical Knowledge
Intuitive Aspect
Logical Aspect
Philosophy of Mathematics
Mathematics Education
Pedagogical Proposal
title_short O intuitivo e o lógico no conhecimento matemático: análise de uma proposta pedagógica em relação a abordagens filosóficas atuais e ao contexto educacional da matemática
title_full O intuitivo e o lógico no conhecimento matemático: análise de uma proposta pedagógica em relação a abordagens filosóficas atuais e ao contexto educacional da matemática
title_fullStr O intuitivo e o lógico no conhecimento matemático: análise de uma proposta pedagógica em relação a abordagens filosóficas atuais e ao contexto educacional da matemática
title_full_unstemmed O intuitivo e o lógico no conhecimento matemático: análise de uma proposta pedagógica em relação a abordagens filosóficas atuais e ao contexto educacional da matemática
title_sort O intuitivo e o lógico no conhecimento matemático: análise de uma proposta pedagógica em relação a abordagens filosóficas atuais e ao contexto educacional da matemática
author Geromel Meneghetti, Renata Cristina [UNESP]
author_facet Geromel Meneghetti, Renata Cristina [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
Universidade de São Paulo (USP)
dc.contributor.author.fl_str_mv Geromel Meneghetti, Renata Cristina [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Mathematical Knowledge
Intuitive Aspect
Logical Aspect
Philosophy of Mathematics
Mathematics Education
Pedagogical Proposal
topic Mathematical Knowledge
Intuitive Aspect
Logical Aspect
Philosophy of Mathematics
Mathematics Education
Pedagogical Proposal
description In this paper, we consider Meneghetti & Bicudo's proposal (2003) regarding the constitution of mathematical knowledge and analyze it with respect to the following two focuses: in relation to conceptions of mathematical knowledge following the fundamentalist crisis in mathematics; and in the educational context of mathematics. The investigation of the first focus is done analyzing new claims in mathematical philosophy. The investigation of the second focus is done firstly via a theoretical reflection followed by an examination of the implementation of the proposal in the process of development of didactic materials for teaching and learning Mathematics. Finally, we present the main results of the application of one of those materials.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-01-01
2014-05-20T15:34:19Z
2014-05-20T15:34:19Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/2077
Bolema-mathematics Education Bulletin-boletim de Educacao Matematica. Rio Claro: Unesp-dept Mathematica, v. 22, n. 32, p. 161-188, 2009.
0103-636X
http://hdl.handle.net/11449/42507
WOS:000272623200010
WOS000272623200010.pdf
url http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/2077
http://hdl.handle.net/11449/42507
identifier_str_mv Bolema-mathematics Education Bulletin-boletim de Educacao Matematica. Rio Claro: Unesp-dept Mathematica, v. 22, n. 32, p. 161-188, 2009.
0103-636X
WOS:000272623200010
WOS000272623200010.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Bolema-mathematics Education Bulletin-boletim de Educacao Matematica
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 161-188
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp), Departamento de Matemática
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp), Departamento de Matemática
dc.source.none.fl_str_mv Web of Science
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803649786085113856