O intuitivo e o lógico no conhecimento matemático: análise de uma proposta pedagógica em relação a abordagens filosóficas atuais e ao contexto educacional da matemática
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/2077 http://hdl.handle.net/11449/42507 |
Resumo: | In this paper, we consider Meneghetti & Bicudo's proposal (2003) regarding the constitution of mathematical knowledge and analyze it with respect to the following two focuses: in relation to conceptions of mathematical knowledge following the fundamentalist crisis in mathematics; and in the educational context of mathematics. The investigation of the first focus is done analyzing new claims in mathematical philosophy. The investigation of the second focus is done firstly via a theoretical reflection followed by an examination of the implementation of the proposal in the process of development of didactic materials for teaching and learning Mathematics. Finally, we present the main results of the application of one of those materials. |
id |
UNSP_a04e606cdfea83b0aaa0b9205451af60 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/42507 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
O intuitivo e o lógico no conhecimento matemático: análise de uma proposta pedagógica em relação a abordagens filosóficas atuais e ao contexto educacional da matemáticaThe Intuitive and the Logical in Mathematical Knowledge: analysis of a pedagogical proposal from a viewpoint of new philosophical approaches and in the educational context of mathematicsMathematical KnowledgeIntuitive AspectLogical AspectPhilosophy of MathematicsMathematics EducationPedagogical ProposalIn this paper, we consider Meneghetti & Bicudo's proposal (2003) regarding the constitution of mathematical knowledge and analyze it with respect to the following two focuses: in relation to conceptions of mathematical knowledge following the fundamentalist crisis in mathematics; and in the educational context of mathematics. The investigation of the first focus is done analyzing new claims in mathematical philosophy. The investigation of the second focus is done firstly via a theoretical reflection followed by an examination of the implementation of the proposal in the process of development of didactic materials for teaching and learning Mathematics. Finally, we present the main results of the application of one of those materials.UNESP, Rio Claro, SP, BrazilUniv São Paulo, ICMC, BR-13560970 São Carlos, SP, BrazilUniv São Paulo, CDCC, Setor Matemat, BR-13560970 São Carlos, SP, BrazilUNESP, Rio Claro, SP, BrazilUniversidade Estadual Paulista (Unesp), Departamento de MatemáticaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade de São Paulo (USP)Geromel Meneghetti, Renata Cristina [UNESP]2014-05-20T15:34:19Z2014-05-20T15:34:19Z2009-01-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article161-188application/pdfhttp://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/2077Bolema-mathematics Education Bulletin-boletim de Educacao Matematica. Rio Claro: Unesp-dept Mathematica, v. 22, n. 32, p. 161-188, 2009.0103-636Xhttp://hdl.handle.net/11449/42507WOS:000272623200010WOS000272623200010.pdfWeb of Sciencereponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporBolema-mathematics Education Bulletin-boletim de Educacao Matematicainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-22T06:16:13Zoai:repositorio.unesp.br:11449/42507Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T18:26:37.664873Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O intuitivo e o lógico no conhecimento matemático: análise de uma proposta pedagógica em relação a abordagens filosóficas atuais e ao contexto educacional da matemática The Intuitive and the Logical in Mathematical Knowledge: analysis of a pedagogical proposal from a viewpoint of new philosophical approaches and in the educational context of mathematics |
title |
O intuitivo e o lógico no conhecimento matemático: análise de uma proposta pedagógica em relação a abordagens filosóficas atuais e ao contexto educacional da matemática |
spellingShingle |
O intuitivo e o lógico no conhecimento matemático: análise de uma proposta pedagógica em relação a abordagens filosóficas atuais e ao contexto educacional da matemática Geromel Meneghetti, Renata Cristina [UNESP] Mathematical Knowledge Intuitive Aspect Logical Aspect Philosophy of Mathematics Mathematics Education Pedagogical Proposal |
title_short |
O intuitivo e o lógico no conhecimento matemático: análise de uma proposta pedagógica em relação a abordagens filosóficas atuais e ao contexto educacional da matemática |
title_full |
O intuitivo e o lógico no conhecimento matemático: análise de uma proposta pedagógica em relação a abordagens filosóficas atuais e ao contexto educacional da matemática |
title_fullStr |
O intuitivo e o lógico no conhecimento matemático: análise de uma proposta pedagógica em relação a abordagens filosóficas atuais e ao contexto educacional da matemática |
title_full_unstemmed |
O intuitivo e o lógico no conhecimento matemático: análise de uma proposta pedagógica em relação a abordagens filosóficas atuais e ao contexto educacional da matemática |
title_sort |
O intuitivo e o lógico no conhecimento matemático: análise de uma proposta pedagógica em relação a abordagens filosóficas atuais e ao contexto educacional da matemática |
author |
Geromel Meneghetti, Renata Cristina [UNESP] |
author_facet |
Geromel Meneghetti, Renata Cristina [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) Universidade de São Paulo (USP) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Geromel Meneghetti, Renata Cristina [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Mathematical Knowledge Intuitive Aspect Logical Aspect Philosophy of Mathematics Mathematics Education Pedagogical Proposal |
topic |
Mathematical Knowledge Intuitive Aspect Logical Aspect Philosophy of Mathematics Mathematics Education Pedagogical Proposal |
description |
In this paper, we consider Meneghetti & Bicudo's proposal (2003) regarding the constitution of mathematical knowledge and analyze it with respect to the following two focuses: in relation to conceptions of mathematical knowledge following the fundamentalist crisis in mathematics; and in the educational context of mathematics. The investigation of the first focus is done analyzing new claims in mathematical philosophy. The investigation of the second focus is done firstly via a theoretical reflection followed by an examination of the implementation of the proposal in the process of development of didactic materials for teaching and learning Mathematics. Finally, we present the main results of the application of one of those materials. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-01-01 2014-05-20T15:34:19Z 2014-05-20T15:34:19Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/2077 Bolema-mathematics Education Bulletin-boletim de Educacao Matematica. Rio Claro: Unesp-dept Mathematica, v. 22, n. 32, p. 161-188, 2009. 0103-636X http://hdl.handle.net/11449/42507 WOS:000272623200010 WOS000272623200010.pdf |
url |
http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/2077 http://hdl.handle.net/11449/42507 |
identifier_str_mv |
Bolema-mathematics Education Bulletin-boletim de Educacao Matematica. Rio Claro: Unesp-dept Mathematica, v. 22, n. 32, p. 161-188, 2009. 0103-636X WOS:000272623200010 WOS000272623200010.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Bolema-mathematics Education Bulletin-boletim de Educacao Matematica |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
161-188 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp), Departamento de Matemática |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp), Departamento de Matemática |
dc.source.none.fl_str_mv |
Web of Science reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128932313038848 |