Timidez na educação infantil: contribuição e intervenção por meio lúdico
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo de conferência |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/1683 http://hdl.handle.net/11449/142283 |
Resumo: | Shyness, in general, it is not observed in the classroom, for the timid child does not cause problems, does not call the attention. However, care must be taken that excessive shyness not harm in the future as it involves low self-esteem, difficulties to relate, fear, deprivation, limiting emotional development, and hence relationships at school. The research presented is a case study based on Winnicott's psychoanalysis and the proposal has to demonstrate how, through play, we can help in interpersonal relationships of shy children, enabling, through play, express their feelings and win security. As data collection instruments interviews were conducted with the parent and the teacher and recreational activities with the selected child in school playroom. The data were categorized and analyzed based on Winnicott's theory. At the end of the study, the teacher mentioned that the child attended was quite spontaneous and communicative, very different from what it stood at the beginning of the school year. |
id |
UNSP_a19688738659118dfd4f500608fa05c3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/142283 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Timidez na educação infantil: contribuição e intervenção por meio lúdicoShyness in children's education: contribution and intervention through playfulShynessEarly childhood educationRecreational activitiesTimidezEducação infantilAtividades lúdicasShyness, in general, it is not observed in the classroom, for the timid child does not cause problems, does not call the attention. However, care must be taken that excessive shyness not harm in the future as it involves low self-esteem, difficulties to relate, fear, deprivation, limiting emotional development, and hence relationships at school. The research presented is a case study based on Winnicott's psychoanalysis and the proposal has to demonstrate how, through play, we can help in interpersonal relationships of shy children, enabling, through play, express their feelings and win security. As data collection instruments interviews were conducted with the parent and the teacher and recreational activities with the selected child in school playroom. The data were categorized and analyzed based on Winnicott's theory. At the end of the study, the teacher mentioned that the child attended was quite spontaneous and communicative, very different from what it stood at the beginning of the school year.A timidez, em geral, não é observada em sala de aula, pois, a criança tímida não causa problemas, não chama à atenção. Todavia, cuidados devem ser tomados para que a timidez excessiva não a prejudique no futuro, pois envolve baixa-estima, dificuldades de se relacionar, medo, privações, o que limita o desenvolvimento emocional e, consequentemente, os relacionamentos na escola. A pesquisa apresentada é um estudo de caso baseado na psicanálise de Winnicott e tem a proposta de demonstrar como, através do lúdico, podemos auxiliar nas relações interpessoais de crianças tímidas, possibilitando, por meio do brincar, expressarem seus sentimentos e conquistarem segurança. Como instrumentos de coleta de dados foram realizadas entrevistas com o pai e a professora e atividades lúdicas com a criança selecionada na brinquedoteca escolar. Os dados foram categorizados e analisados com base na teoria winnicottiana. Ao final da pesquisa, a professora mencionou que a criança atendida estava bastante espontânea e comunicativa, muito diferente do que se apresentava no início do ano letivo.Universidade Estadual Paulista (UNESP), Departamento de Educação, Faculdade de Ciências e Tecnologia de Presidente PrudenteUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Barbosa, Ana Carolina Vieira [UNESP]Wiezzel, Andréia Cristiane Silva [UNESP]2016-08-04T13:34:57Z2016-08-04T13:34:57Z2015-09-18info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/conferenceObject1-6application/pdfhttp://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/16838º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-6, 2015.2176-9761http://hdl.handle.net/11449/142283ISSN2176-9761-2015-01-06-barbosa-wiezzel.pdfPROEXreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCongresso de extensão universitária da UNESPinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-18T15:44:11Zoai:repositorio.unesp.br:11449/142283Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T21:22:35.210771Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Timidez na educação infantil: contribuição e intervenção por meio lúdico Shyness in children's education: contribution and intervention through playful |
title |
Timidez na educação infantil: contribuição e intervenção por meio lúdico |
spellingShingle |
Timidez na educação infantil: contribuição e intervenção por meio lúdico Barbosa, Ana Carolina Vieira [UNESP] Shyness Early childhood education Recreational activities Timidez Educação infantil Atividades lúdicas |
title_short |
Timidez na educação infantil: contribuição e intervenção por meio lúdico |
title_full |
Timidez na educação infantil: contribuição e intervenção por meio lúdico |
title_fullStr |
Timidez na educação infantil: contribuição e intervenção por meio lúdico |
title_full_unstemmed |
Timidez na educação infantil: contribuição e intervenção por meio lúdico |
title_sort |
Timidez na educação infantil: contribuição e intervenção por meio lúdico |
author |
Barbosa, Ana Carolina Vieira [UNESP] |
author_facet |
Barbosa, Ana Carolina Vieira [UNESP] Wiezzel, Andréia Cristiane Silva [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Wiezzel, Andréia Cristiane Silva [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barbosa, Ana Carolina Vieira [UNESP] Wiezzel, Andréia Cristiane Silva [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Shyness Early childhood education Recreational activities Timidez Educação infantil Atividades lúdicas |
topic |
Shyness Early childhood education Recreational activities Timidez Educação infantil Atividades lúdicas |
description |
Shyness, in general, it is not observed in the classroom, for the timid child does not cause problems, does not call the attention. However, care must be taken that excessive shyness not harm in the future as it involves low self-esteem, difficulties to relate, fear, deprivation, limiting emotional development, and hence relationships at school. The research presented is a case study based on Winnicott's psychoanalysis and the proposal has to demonstrate how, through play, we can help in interpersonal relationships of shy children, enabling, through play, express their feelings and win security. As data collection instruments interviews were conducted with the parent and the teacher and recreational activities with the selected child in school playroom. The data were categorized and analyzed based on Winnicott's theory. At the end of the study, the teacher mentioned that the child attended was quite spontaneous and communicative, very different from what it stood at the beginning of the school year. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-09-18 2016-08-04T13:34:57Z 2016-08-04T13:34:57Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/conferenceObject |
format |
conferenceObject |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/1683 8º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-6, 2015. 2176-9761 http://hdl.handle.net/11449/142283 ISSN2176-9761-2015-01-06-barbosa-wiezzel.pdf |
url |
http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/1683 http://hdl.handle.net/11449/142283 |
identifier_str_mv |
8º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-6, 2015. 2176-9761 ISSN2176-9761-2015-01-06-barbosa-wiezzel.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Congresso de extensão universitária da UNESP |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
1-6 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.source.none.fl_str_mv |
PROEX reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129314958344192 |