Timidez na educação infantil: contribuição e intervenção por meio lúdico

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barbosa, Ana Carolina Vieira [UNESP]
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Wiezzel, Andréia Cristiane Silva [UNESP]
Tipo de documento: Artigo de conferência
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/1683
http://hdl.handle.net/11449/142283
Resumo: Shyness, in general, it is not observed in the classroom, for the timid child does not cause problems, does not call the attention. However, care must be taken that excessive shyness not harm in the future as it involves low self-esteem, difficulties to relate, fear, deprivation, limiting emotional development, and hence relationships at school. The research presented is a case study based on Winnicott's psychoanalysis and the proposal has to demonstrate how, through play, we can help in interpersonal relationships of shy children, enabling, through play, express their feelings and win security. As data collection instruments interviews were conducted with the parent and the teacher and recreational activities with the selected child in school playroom. The data were categorized and analyzed based on Winnicott's theory. At the end of the study, the teacher mentioned that the child attended was quite spontaneous and communicative, very different from what it stood at the beginning of the school year.
id UNSP_a19688738659118dfd4f500608fa05c3
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/142283
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Timidez na educação infantil: contribuição e intervenção por meio lúdicoShyness in children's education: contribution and intervention through playfulShynessEarly childhood educationRecreational activitiesTimidezEducação infantilAtividades lúdicasShyness, in general, it is not observed in the classroom, for the timid child does not cause problems, does not call the attention. However, care must be taken that excessive shyness not harm in the future as it involves low self-esteem, difficulties to relate, fear, deprivation, limiting emotional development, and hence relationships at school. The research presented is a case study based on Winnicott's psychoanalysis and the proposal has to demonstrate how, through play, we can help in interpersonal relationships of shy children, enabling, through play, express their feelings and win security. As data collection instruments interviews were conducted with the parent and the teacher and recreational activities with the selected child in school playroom. The data were categorized and analyzed based on Winnicott's theory. At the end of the study, the teacher mentioned that the child attended was quite spontaneous and communicative, very different from what it stood at the beginning of the school year.A timidez, em geral, não é observada em sala de aula, pois, a criança tímida não causa problemas, não chama à atenção. Todavia, cuidados devem ser tomados para que a timidez excessiva não a prejudique no futuro, pois envolve baixa-estima, dificuldades de se relacionar, medo, privações, o que limita o desenvolvimento emocional e, consequentemente, os relacionamentos na escola. A pesquisa apresentada é um estudo de caso baseado na psicanálise de Winnicott e tem a proposta de demonstrar como, através do lúdico, podemos auxiliar nas relações interpessoais de crianças tímidas, possibilitando, por meio do brincar, expressarem seus sentimentos e conquistarem segurança. Como instrumentos de coleta de dados foram realizadas entrevistas com o pai e a professora e atividades lúdicas com a criança selecionada na brinquedoteca escolar. Os dados foram categorizados e analisados com base na teoria winnicottiana. Ao final da pesquisa, a professora mencionou que a criança atendida estava bastante espontânea e comunicativa, muito diferente do que se apresentava no início do ano letivo.Universidade Estadual Paulista (UNESP), Departamento de Educação, Faculdade de Ciências e Tecnologia de Presidente PrudenteUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Barbosa, Ana Carolina Vieira [UNESP]Wiezzel, Andréia Cristiane Silva [UNESP]2016-08-04T13:34:57Z2016-08-04T13:34:57Z2015-09-18info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/conferenceObject1-6application/pdfhttp://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/16838º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-6, 2015.2176-9761http://hdl.handle.net/11449/142283ISSN2176-9761-2015-01-06-barbosa-wiezzel.pdfPROEXreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCongresso de extensão universitária da UNESPinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-18T15:44:11Zoai:repositorio.unesp.br:11449/142283Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T21:22:35.210771Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Timidez na educação infantil: contribuição e intervenção por meio lúdico
Shyness in children's education: contribution and intervention through playful
title Timidez na educação infantil: contribuição e intervenção por meio lúdico
spellingShingle Timidez na educação infantil: contribuição e intervenção por meio lúdico
Barbosa, Ana Carolina Vieira [UNESP]
Shyness
Early childhood education
Recreational activities
Timidez
Educação infantil
Atividades lúdicas
title_short Timidez na educação infantil: contribuição e intervenção por meio lúdico
title_full Timidez na educação infantil: contribuição e intervenção por meio lúdico
title_fullStr Timidez na educação infantil: contribuição e intervenção por meio lúdico
title_full_unstemmed Timidez na educação infantil: contribuição e intervenção por meio lúdico
title_sort Timidez na educação infantil: contribuição e intervenção por meio lúdico
author Barbosa, Ana Carolina Vieira [UNESP]
author_facet Barbosa, Ana Carolina Vieira [UNESP]
Wiezzel, Andréia Cristiane Silva [UNESP]
author_role author
author2 Wiezzel, Andréia Cristiane Silva [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Barbosa, Ana Carolina Vieira [UNESP]
Wiezzel, Andréia Cristiane Silva [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Shyness
Early childhood education
Recreational activities
Timidez
Educação infantil
Atividades lúdicas
topic Shyness
Early childhood education
Recreational activities
Timidez
Educação infantil
Atividades lúdicas
description Shyness, in general, it is not observed in the classroom, for the timid child does not cause problems, does not call the attention. However, care must be taken that excessive shyness not harm in the future as it involves low self-esteem, difficulties to relate, fear, deprivation, limiting emotional development, and hence relationships at school. The research presented is a case study based on Winnicott's psychoanalysis and the proposal has to demonstrate how, through play, we can help in interpersonal relationships of shy children, enabling, through play, express their feelings and win security. As data collection instruments interviews were conducted with the parent and the teacher and recreational activities with the selected child in school playroom. The data were categorized and analyzed based on Winnicott's theory. At the end of the study, the teacher mentioned that the child attended was quite spontaneous and communicative, very different from what it stood at the beginning of the school year.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-09-18
2016-08-04T13:34:57Z
2016-08-04T13:34:57Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/conferenceObject
format conferenceObject
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/1683
8º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-6, 2015.
2176-9761
http://hdl.handle.net/11449/142283
ISSN2176-9761-2015-01-06-barbosa-wiezzel.pdf
url http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/1683
http://hdl.handle.net/11449/142283
identifier_str_mv 8º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-6, 2015.
2176-9761
ISSN2176-9761-2015-01-06-barbosa-wiezzel.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Congresso de extensão universitária da UNESP
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 1-6
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv PROEX
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129314958344192