Objetos de ensino: a renovação pedagógica e material da escola primária no Brasil, no século XX

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Rosa Fátima de [UNESP]
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-40602013000300007
http://hdl.handle.net/11449/109568
Resumo: This article aims at analyzing the role of the objects of learning in the propositions for innovation of primary schools during the 20th century, highlighting the changes in the composition of school subjects having in mind the objects that were introduced and marked out as relevant for school modernization and those that remained or were redefined in terms of their finality and uses. The examination of three significant moments of the implementation of innovations in the elementary school is intended: the modernization by the intuitive method at the turn of the century; the propositions of Escola Nova between the 1930s and the 1950s; and the renovation represented by educational technology in the 1960s and 1970s.
id UNSP_a33212b48600bfbfe9d1023529aef7bd
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/109568
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Objetos de ensino: a renovação pedagógica e material da escola primária no Brasil, no século XXObjects of learning: the pedagogic and material renovation of elementary school in Brazil, in the 20th centurycultura material escolarobjetos escolaresrenovação do ensino primáriohistória da educaçãoensino primárioschool material cultureschool objectsrenovation of primary school educationhistory of educationprimary school educationThis article aims at analyzing the role of the objects of learning in the propositions for innovation of primary schools during the 20th century, highlighting the changes in the composition of school subjects having in mind the objects that were introduced and marked out as relevant for school modernization and those that remained or were redefined in terms of their finality and uses. The examination of three significant moments of the implementation of innovations in the elementary school is intended: the modernization by the intuitive method at the turn of the century; the propositions of Escola Nova between the 1930s and the 1950s; and the renovation represented by educational technology in the 1960s and 1970s.O objetivo deste texto é analisar o papel dos objetos de ensino nas proposições de renovação da escola primária durante o século XX assinalando as mudanças na composição material das escolas tendo em vista os objetos que foram introduzidos e ressaltados como relevantes para a modernização da educação e aqueles que permaneceram ou foram redefinidos em termos de finalidades e usos. Pretende-se, dessa forma, examinar três momentos significativos de implantação de inovações na escola elementar: a modernização pelo método intuitivo na virada do século XIX para o século XX, as proposições da Escola Nova nas décadas de 1930 a 1950 e a renovação representada pela Tecnologia Educacional nas décadas de 1960 e 1970.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita FilhoUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita FilhoUniversidade Federal de Uberlândia (UFU), Setor de EducaçãoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Souza, Rosa Fátima de [UNESP]2014-09-30T18:18:28Z2014-09-30T18:18:28Z2013-09-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article103-120application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0104-40602013000300007Educar em Revista. Setor de Educação da Universidade Federal do Paraná, n. 49, p. 103-120, 2013.0104-4060http://hdl.handle.net/11449/10956810.1590/S0104-40602013000300007S0104-40602013000300007S0104-40602013000300007.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEducar em Revistainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-10T18:11:06Zoai:repositorio.unesp.br:11449/109568Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-06-10T18:11:06Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Objetos de ensino: a renovação pedagógica e material da escola primária no Brasil, no século XX
Objects of learning: the pedagogic and material renovation of elementary school in Brazil, in the 20th century
title Objetos de ensino: a renovação pedagógica e material da escola primária no Brasil, no século XX
spellingShingle Objetos de ensino: a renovação pedagógica e material da escola primária no Brasil, no século XX
Souza, Rosa Fátima de [UNESP]
cultura material escolar
objetos escolares
renovação do ensino primário
história da educação
ensino primário
school material culture
school objects
renovation of primary school education
history of education
primary school education
title_short Objetos de ensino: a renovação pedagógica e material da escola primária no Brasil, no século XX
title_full Objetos de ensino: a renovação pedagógica e material da escola primária no Brasil, no século XX
title_fullStr Objetos de ensino: a renovação pedagógica e material da escola primária no Brasil, no século XX
title_full_unstemmed Objetos de ensino: a renovação pedagógica e material da escola primária no Brasil, no século XX
title_sort Objetos de ensino: a renovação pedagógica e material da escola primária no Brasil, no século XX
author Souza, Rosa Fátima de [UNESP]
author_facet Souza, Rosa Fátima de [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Rosa Fátima de [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv cultura material escolar
objetos escolares
renovação do ensino primário
história da educação
ensino primário
school material culture
school objects
renovation of primary school education
history of education
primary school education
topic cultura material escolar
objetos escolares
renovação do ensino primário
história da educação
ensino primário
school material culture
school objects
renovation of primary school education
history of education
primary school education
description This article aims at analyzing the role of the objects of learning in the propositions for innovation of primary schools during the 20th century, highlighting the changes in the composition of school subjects having in mind the objects that were introduced and marked out as relevant for school modernization and those that remained or were redefined in terms of their finality and uses. The examination of three significant moments of the implementation of innovations in the elementary school is intended: the modernization by the intuitive method at the turn of the century; the propositions of Escola Nova between the 1930s and the 1950s; and the renovation represented by educational technology in the 1960s and 1970s.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-09-01
2014-09-30T18:18:28Z
2014-09-30T18:18:28Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S0104-40602013000300007
Educar em Revista. Setor de Educação da Universidade Federal do Paraná, n. 49, p. 103-120, 2013.
0104-4060
http://hdl.handle.net/11449/109568
10.1590/S0104-40602013000300007
S0104-40602013000300007
S0104-40602013000300007.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/S0104-40602013000300007
http://hdl.handle.net/11449/109568
identifier_str_mv Educar em Revista. Setor de Educação da Universidade Federal do Paraná, n. 49, p. 103-120, 2013.
0104-4060
10.1590/S0104-40602013000300007
S0104-40602013000300007
S0104-40602013000300007.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Educar em Revista
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 103-120
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia (UFU), Setor de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia (UFU), Setor de Educação
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803045272101584896