Um estudo sobre bullying entre escolares do ensino fundamental

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Francisco, Marcos Vinicius [UNESP]
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Libório, Renata Maria Coimbra [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S0102-79722009000200005
http://hdl.handle.net/11449/212721
Resumo: This research, of quali-quantitative nature, had the aim of characterizing the phenomenon of bullying in two state public schools of Presidente Prudente-SP through the use of questionnaires applied to two hundred eighty-three students of 5th and 8th grades. It was taken into consideration frequency, gender, most common places and ages of bullying prevalence, students' place of living, effects on the behavior and the feelings of the victim, as well as the opinion of the participants about facing the problem. The questionnaire used was based on studies of Elliot (1992) and Olweus (1991). The results were likely to characterize the dimensions of bullying in the studied reality, what allowed us to confirm its presence in the school environment, requesting more attention from the education professionals concerning the phenomenon.
id UNSP_a4794705fc0d8346d94c55cb55f1fe5c
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/212721
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Um estudo sobre bullying entre escolares do ensino fundamentalA study on bullying victimization among peers in elementary and junior high schoolBullyingviolencestudentsBullyingviolênciaescolaresThis research, of quali-quantitative nature, had the aim of characterizing the phenomenon of bullying in two state public schools of Presidente Prudente-SP through the use of questionnaires applied to two hundred eighty-three students of 5th and 8th grades. It was taken into consideration frequency, gender, most common places and ages of bullying prevalence, students' place of living, effects on the behavior and the feelings of the victim, as well as the opinion of the participants about facing the problem. The questionnaire used was based on studies of Elliot (1992) and Olweus (1991). The results were likely to characterize the dimensions of bullying in the studied reality, what allowed us to confirm its presence in the school environment, requesting more attention from the education professionals concerning the phenomenon.A presente pesquisa, de natureza quali-quantitativa, teve como objetivo caracterizar o bullying em duas escolas públicas estaduais de Presidente Prudente-SP, através da aplicação de questionários semi-aberto, em duzentos e oitenta e três alunos de 5as e 8as séries, quanto à: freqüência, gênero, local e idades prevalecentes de acometimento do bullying, tipos, local de residência do aluno, efeitos sobre o comportamento e sentimentos do vitimizado, e opiniões dos participantes sobre o enfrentamento do problema. O questionário utilizado baseou-se em estudos de Elliott (1992) e Olweus (1991). Os resultados permitiram caracterizar as dimensões do bullying na realidade estudada, bem como constatar sua presença no ambiente escolar, o que requer mais atenção dos profissionais da educação para o enfrentamento do fenômeno.Universidade Estadual PaulistaDalshousie UniversitySecretaria de Estado da Educação de São PauloUniversidade Estadual PaulistaCurso de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal do Rio Grande do SulUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Dalshousie UniversitySecretaria de Estado da Educação de São PauloFrancisco, Marcos Vinicius [UNESP]Libório, Renata Maria Coimbra [UNESP]2021-07-14T10:44:09Z2021-07-14T10:44:09Z2009info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article200-207application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0102-79722009000200005Psicologia: Reflexão e Crítica. Porto Alegre, RS, Brazil: Curso de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, v. 22, n. 2, p. 200-207, 2009.0102-79721678-7153http://hdl.handle.net/11449/21272110.1590/S0102-79722009000200005S0102-79722009000200005S0102-79722009000200005.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPsicologia: Reflexão e Críticainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-18T15:43:34Zoai:repositorio.unesp.br:11449/212721Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T23:48:30.956585Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Um estudo sobre bullying entre escolares do ensino fundamental
A study on bullying victimization among peers in elementary and junior high school
title Um estudo sobre bullying entre escolares do ensino fundamental
spellingShingle Um estudo sobre bullying entre escolares do ensino fundamental
Francisco, Marcos Vinicius [UNESP]
Bullying
violence
students
Bullying
violência
escolares
title_short Um estudo sobre bullying entre escolares do ensino fundamental
title_full Um estudo sobre bullying entre escolares do ensino fundamental
title_fullStr Um estudo sobre bullying entre escolares do ensino fundamental
title_full_unstemmed Um estudo sobre bullying entre escolares do ensino fundamental
title_sort Um estudo sobre bullying entre escolares do ensino fundamental
author Francisco, Marcos Vinicius [UNESP]
author_facet Francisco, Marcos Vinicius [UNESP]
Libório, Renata Maria Coimbra [UNESP]
author_role author
author2 Libório, Renata Maria Coimbra [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
Dalshousie University
Secretaria de Estado da Educação de São Paulo
dc.contributor.author.fl_str_mv Francisco, Marcos Vinicius [UNESP]
Libório, Renata Maria Coimbra [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Bullying
violence
students
Bullying
violência
escolares
topic Bullying
violence
students
Bullying
violência
escolares
description This research, of quali-quantitative nature, had the aim of characterizing the phenomenon of bullying in two state public schools of Presidente Prudente-SP through the use of questionnaires applied to two hundred eighty-three students of 5th and 8th grades. It was taken into consideration frequency, gender, most common places and ages of bullying prevalence, students' place of living, effects on the behavior and the feelings of the victim, as well as the opinion of the participants about facing the problem. The questionnaire used was based on studies of Elliot (1992) and Olweus (1991). The results were likely to characterize the dimensions of bullying in the studied reality, what allowed us to confirm its presence in the school environment, requesting more attention from the education professionals concerning the phenomenon.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009
2021-07-14T10:44:09Z
2021-07-14T10:44:09Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S0102-79722009000200005
Psicologia: Reflexão e Crítica. Porto Alegre, RS, Brazil: Curso de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, v. 22, n. 2, p. 200-207, 2009.
0102-7972
1678-7153
http://hdl.handle.net/11449/212721
10.1590/S0102-79722009000200005
S0102-79722009000200005
S0102-79722009000200005.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/S0102-79722009000200005
http://hdl.handle.net/11449/212721
identifier_str_mv Psicologia: Reflexão e Crítica. Porto Alegre, RS, Brazil: Curso de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, v. 22, n. 2, p. 200-207, 2009.
0102-7972
1678-7153
10.1590/S0102-79722009000200005
S0102-79722009000200005
S0102-79722009000200005.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Psicologia: Reflexão e Crítica
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 200-207
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Curso de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul
publisher.none.fl_str_mv Curso de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129553995923456