Um estudo sobre bullying entre escolares do ensino fundamental
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S0102-79722009000200005 http://hdl.handle.net/11449/212721 |
Resumo: | This research, of quali-quantitative nature, had the aim of characterizing the phenomenon of bullying in two state public schools of Presidente Prudente-SP through the use of questionnaires applied to two hundred eighty-three students of 5th and 8th grades. It was taken into consideration frequency, gender, most common places and ages of bullying prevalence, students' place of living, effects on the behavior and the feelings of the victim, as well as the opinion of the participants about facing the problem. The questionnaire used was based on studies of Elliot (1992) and Olweus (1991). The results were likely to characterize the dimensions of bullying in the studied reality, what allowed us to confirm its presence in the school environment, requesting more attention from the education professionals concerning the phenomenon. |
id |
UNSP_a4794705fc0d8346d94c55cb55f1fe5c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/212721 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Um estudo sobre bullying entre escolares do ensino fundamentalA study on bullying victimization among peers in elementary and junior high schoolBullyingviolencestudentsBullyingviolênciaescolaresThis research, of quali-quantitative nature, had the aim of characterizing the phenomenon of bullying in two state public schools of Presidente Prudente-SP through the use of questionnaires applied to two hundred eighty-three students of 5th and 8th grades. It was taken into consideration frequency, gender, most common places and ages of bullying prevalence, students' place of living, effects on the behavior and the feelings of the victim, as well as the opinion of the participants about facing the problem. The questionnaire used was based on studies of Elliot (1992) and Olweus (1991). The results were likely to characterize the dimensions of bullying in the studied reality, what allowed us to confirm its presence in the school environment, requesting more attention from the education professionals concerning the phenomenon.A presente pesquisa, de natureza quali-quantitativa, teve como objetivo caracterizar o bullying em duas escolas públicas estaduais de Presidente Prudente-SP, através da aplicação de questionários semi-aberto, em duzentos e oitenta e três alunos de 5as e 8as séries, quanto à: freqüência, gênero, local e idades prevalecentes de acometimento do bullying, tipos, local de residência do aluno, efeitos sobre o comportamento e sentimentos do vitimizado, e opiniões dos participantes sobre o enfrentamento do problema. O questionário utilizado baseou-se em estudos de Elliott (1992) e Olweus (1991). Os resultados permitiram caracterizar as dimensões do bullying na realidade estudada, bem como constatar sua presença no ambiente escolar, o que requer mais atenção dos profissionais da educação para o enfrentamento do fenômeno.Universidade Estadual PaulistaDalshousie UniversitySecretaria de Estado da Educação de São PauloUniversidade Estadual PaulistaCurso de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal do Rio Grande do SulUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Dalshousie UniversitySecretaria de Estado da Educação de São PauloFrancisco, Marcos Vinicius [UNESP]Libório, Renata Maria Coimbra [UNESP]2021-07-14T10:44:09Z2021-07-14T10:44:09Z2009info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article200-207application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0102-79722009000200005Psicologia: Reflexão e Crítica. Porto Alegre, RS, Brazil: Curso de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, v. 22, n. 2, p. 200-207, 2009.0102-79721678-7153http://hdl.handle.net/11449/21272110.1590/S0102-79722009000200005S0102-79722009000200005S0102-79722009000200005.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPsicologia: Reflexão e Críticainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-18T15:43:34Zoai:repositorio.unesp.br:11449/212721Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T23:48:30.956585Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Um estudo sobre bullying entre escolares do ensino fundamental A study on bullying victimization among peers in elementary and junior high school |
title |
Um estudo sobre bullying entre escolares do ensino fundamental |
spellingShingle |
Um estudo sobre bullying entre escolares do ensino fundamental Francisco, Marcos Vinicius [UNESP] Bullying violence students Bullying violência escolares |
title_short |
Um estudo sobre bullying entre escolares do ensino fundamental |
title_full |
Um estudo sobre bullying entre escolares do ensino fundamental |
title_fullStr |
Um estudo sobre bullying entre escolares do ensino fundamental |
title_full_unstemmed |
Um estudo sobre bullying entre escolares do ensino fundamental |
title_sort |
Um estudo sobre bullying entre escolares do ensino fundamental |
author |
Francisco, Marcos Vinicius [UNESP] |
author_facet |
Francisco, Marcos Vinicius [UNESP] Libório, Renata Maria Coimbra [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Libório, Renata Maria Coimbra [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) Dalshousie University Secretaria de Estado da Educação de São Paulo |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Francisco, Marcos Vinicius [UNESP] Libório, Renata Maria Coimbra [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Bullying violence students Bullying violência escolares |
topic |
Bullying violence students Bullying violência escolares |
description |
This research, of quali-quantitative nature, had the aim of characterizing the phenomenon of bullying in two state public schools of Presidente Prudente-SP through the use of questionnaires applied to two hundred eighty-three students of 5th and 8th grades. It was taken into consideration frequency, gender, most common places and ages of bullying prevalence, students' place of living, effects on the behavior and the feelings of the victim, as well as the opinion of the participants about facing the problem. The questionnaire used was based on studies of Elliot (1992) and Olweus (1991). The results were likely to characterize the dimensions of bullying in the studied reality, what allowed us to confirm its presence in the school environment, requesting more attention from the education professionals concerning the phenomenon. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009 2021-07-14T10:44:09Z 2021-07-14T10:44:09Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/S0102-79722009000200005 Psicologia: Reflexão e Crítica. Porto Alegre, RS, Brazil: Curso de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, v. 22, n. 2, p. 200-207, 2009. 0102-7972 1678-7153 http://hdl.handle.net/11449/212721 10.1590/S0102-79722009000200005 S0102-79722009000200005 S0102-79722009000200005.pdf |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/S0102-79722009000200005 http://hdl.handle.net/11449/212721 |
identifier_str_mv |
Psicologia: Reflexão e Crítica. Porto Alegre, RS, Brazil: Curso de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, v. 22, n. 2, p. 200-207, 2009. 0102-7972 1678-7153 10.1590/S0102-79722009000200005 S0102-79722009000200005 S0102-79722009000200005.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Psicologia: Reflexão e Crítica |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
200-207 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Curso de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Curso de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129553995923456 |