Dimensões da qualidade em serviços: um estudo no setor de B2C brasileiro

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Reis, João Gilberto Mendes dos
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Costa Neto, Pedro Luiz de Oliveira, Fusco, José Paulo Alves [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://revista.feb.unesp.br/index.php/gepros/article/view/454
http://hdl.handle.net/11449/134953
Resumo: With the focus on quality of services, this work uses a methodology based on questionnaires for evaluating companies and consumers, with the objective of studying the dimensions of quality within the segment of Brazilian e-commerce. The research conducted a study to identify the situation of companies regarding the dimensions of quality and, among costumers, a survey was done to determine their requirements with regard to these dimensions and to identify those dimensions considered as winning factors when making the orders. The results demonstrate that customers consider reliability to be the most important order winner, followed by safety and communications. The study of these enterprises demonstrates that their quality of service is good, however there is a need for improvements in the business processes related to the dimensions of service quality.
id UNSP_aa9d58d48d2c326d897082b9bd34f355
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/134953
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Dimensões da qualidade em serviços: um estudo no setor de B2C brasileiroSupply chainBusiness to customerDimensions of qualityQuality of serviceOrders winning factorsCadeias de suprimentosBusiness to costumerDimensões da qualidadeQualidade em serviçosFatores ganhadores de pedidosWith the focus on quality of services, this work uses a methodology based on questionnaires for evaluating companies and consumers, with the objective of studying the dimensions of quality within the segment of Brazilian e-commerce. The research conducted a study to identify the situation of companies regarding the dimensions of quality and, among costumers, a survey was done to determine their requirements with regard to these dimensions and to identify those dimensions considered as winning factors when making the orders. The results demonstrate that customers consider reliability to be the most important order winner, followed by safety and communications. The study of these enterprises demonstrates that their quality of service is good, however there is a need for improvements in the business processes related to the dimensions of service quality.Com o foco na qualidade de serviços, esta pesquisa utiliza uma metodologia baseada na aplicação de questionários para avaliar empresas e consumidores, com o objetivo de estudar as dimensões da qualidade no segmento de e-commerce brasileiro. Entre as empresas, a pesquisa realizou um estudo para identificar a sua situação no que tange às dimensões da qualidade e, entre os consumidores foi feito um levantamento para determinar seus anseios em relação a essas dimensões e identificar quais delas são consideradas fatores ganhadores de pedidos. Os resultados demonstram que os clientes consideram a confiabilidade o principal fator ganhador de pedido, seguido da segurança e credibilidade. Em relação às empresas, é possível avaliar que, embora o serviço seja de boa qualidade, há necessidade de melhorias nos processos relacionados com as dimensões da qualidade em serviços.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Engenharia de Produção, Faculdade de Engenharia de Bauru, Bauru, Av. Eng. Luiz Edmundo Carrijo Coube 14-01, Vargem Limpa, CEP 17033-360, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Engenharia de Produção, Faculdade de Engenharia de Bauru, Bauru, Av. Eng. Luiz Edmundo Carrijo Coube 14-01, Vargem Limpa, CEP 17033-360, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)Universidade Paulista (UNIP)Reis, João Gilberto Mendes dosCosta Neto, Pedro Luiz de OliveiraFusco, José Paulo Alves [UNESP]2016-03-02T12:59:07Z2016-03-02T12:59:07Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article85-102application/pdfhttp://revista.feb.unesp.br/index.php/gepros/article/view/454GEPROS. Gestão da Produção, Operações e Sistemas, v. 7, n. 4, p. 85-102, 2012.1984-2430http://hdl.handle.net/11449/134953ISSN1984-2430-2012-07-02-85-102.pdf4186274266406358173811952923989193888150260240190000-0002-0977-717XCurrículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporGEPROS. Gestão da Produção, Operações e Sistemasinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-15T06:12:41Zoai:repositorio.unesp.br:11449/134953Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-11-15T06:12:41Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Dimensões da qualidade em serviços: um estudo no setor de B2C brasileiro
title Dimensões da qualidade em serviços: um estudo no setor de B2C brasileiro
spellingShingle Dimensões da qualidade em serviços: um estudo no setor de B2C brasileiro
Reis, João Gilberto Mendes dos
Supply chain
Business to customer
Dimensions of quality
Quality of service
Orders winning factors
Cadeias de suprimentos
Business to costumer
Dimensões da qualidade
Qualidade em serviços
Fatores ganhadores de pedidos
title_short Dimensões da qualidade em serviços: um estudo no setor de B2C brasileiro
title_full Dimensões da qualidade em serviços: um estudo no setor de B2C brasileiro
title_fullStr Dimensões da qualidade em serviços: um estudo no setor de B2C brasileiro
title_full_unstemmed Dimensões da qualidade em serviços: um estudo no setor de B2C brasileiro
title_sort Dimensões da qualidade em serviços: um estudo no setor de B2C brasileiro
author Reis, João Gilberto Mendes dos
author_facet Reis, João Gilberto Mendes dos
Costa Neto, Pedro Luiz de Oliveira
Fusco, José Paulo Alves [UNESP]
author_role author
author2 Costa Neto, Pedro Luiz de Oliveira
Fusco, José Paulo Alves [UNESP]
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)
Universidade Paulista (UNIP)
dc.contributor.author.fl_str_mv Reis, João Gilberto Mendes dos
Costa Neto, Pedro Luiz de Oliveira
Fusco, José Paulo Alves [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Supply chain
Business to customer
Dimensions of quality
Quality of service
Orders winning factors
Cadeias de suprimentos
Business to costumer
Dimensões da qualidade
Qualidade em serviços
Fatores ganhadores de pedidos
topic Supply chain
Business to customer
Dimensions of quality
Quality of service
Orders winning factors
Cadeias de suprimentos
Business to costumer
Dimensões da qualidade
Qualidade em serviços
Fatores ganhadores de pedidos
description With the focus on quality of services, this work uses a methodology based on questionnaires for evaluating companies and consumers, with the objective of studying the dimensions of quality within the segment of Brazilian e-commerce. The research conducted a study to identify the situation of companies regarding the dimensions of quality and, among costumers, a survey was done to determine their requirements with regard to these dimensions and to identify those dimensions considered as winning factors when making the orders. The results demonstrate that customers consider reliability to be the most important order winner, followed by safety and communications. The study of these enterprises demonstrates that their quality of service is good, however there is a need for improvements in the business processes related to the dimensions of service quality.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012
2016-03-02T12:59:07Z
2016-03-02T12:59:07Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://revista.feb.unesp.br/index.php/gepros/article/view/454
GEPROS. Gestão da Produção, Operações e Sistemas, v. 7, n. 4, p. 85-102, 2012.
1984-2430
http://hdl.handle.net/11449/134953
ISSN1984-2430-2012-07-02-85-102.pdf
4186274266406358
1738119529239891
9388815026024019
0000-0002-0977-717X
url http://revista.feb.unesp.br/index.php/gepros/article/view/454
http://hdl.handle.net/11449/134953
identifier_str_mv GEPROS. Gestão da Produção, Operações e Sistemas, v. 7, n. 4, p. 85-102, 2012.
1984-2430
ISSN1984-2430-2012-07-02-85-102.pdf
4186274266406358
1738119529239891
9388815026024019
0000-0002-0977-717X
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv GEPROS. Gestão da Produção, Operações e Sistemas
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 85-102
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799964942271512576