As práticas pedagógicas e o desenvolvimento dos conceitos não-cotidianos na criança pré-escolas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://periodicos.uesb.br/index.php/praxis/article/view/737 http://hdl.handle.net/11449/124962 |
Resumo: | This article discusses non-daily concept formation in children talking about contributions from historical-cultural theory, highlighting school learning and teaching mediation as effective instruments on the development of these concepts. The goal is to reaffirm the understanding that it is by teaching activity that children acquire cultural concepts that are necessary to their humanization process. It also discusses the opposition established between psychogenic understanding on the formation of non-spontaneous concepts and the perspective in this historical-cultural theory, lines of development of daily concepts and not daily ones, and finally highlights the assumption that school educative practices are universal and necessary forms for this development. |
id |
UNSP_ad2b6ee9d944acd255ebcded8a6d71a1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/124962 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
As práticas pedagógicas e o desenvolvimento dos conceitos não-cotidianos na criança pré-escolasPedagogical practices and development of nondaily concepts at pre-school childSchool learningNon-daily conceptsHistorical and Cultural TheoryAprendizagem escolarConceitos não-cotidianosTeoria Histórico-CulturalThis article discusses non-daily concept formation in children talking about contributions from historical-cultural theory, highlighting school learning and teaching mediation as effective instruments on the development of these concepts. The goal is to reaffirm the understanding that it is by teaching activity that children acquire cultural concepts that are necessary to their humanization process. It also discusses the opposition established between psychogenic understanding on the formation of non-spontaneous concepts and the perspective in this historical-cultural theory, lines of development of daily concepts and not daily ones, and finally highlights the assumption that school educative practices are universal and necessary forms for this development.O artigo trata da formação dos conceitos não-cotidianos nas crianças abordando as contribuições da teoria Histórico-Cultural, destacando as aprendizagens escolares e as mediações pedagógicas como instrumentos efetivos de desenvolvimento desses conceitos. O objetivo é reafirmar a compreensão de que é pela atividade de ensino que as crianças adquirem os conceitos culturais, necessários para o seu processo de humanização. Discute a oposição que se estabelece entre a compreensão Psicogenética sobre a formação dos conceitos não espontâneos2 e a perspectiva presente na teoria Histórico-Cultural, as linhas de desenvolvimento dos conceitos cotidianos e não cotidianos e por fim, destaca o pressuposto de que as práticas educativas escolares são formas universais e necessárias a esse desenvolvimento.Departamento de Psicologia da Educação da Universidade Estadual Paulista (UNESP), AraraquaraUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Barbosa, Eliza Maria [UNESP]2015-07-15T18:28:05Z2015-07-15T18:28:05Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article97-114application/pdfhttp://periodicos.uesb.br/index.php/praxis/article/view/737Práxis Educacional, v. 8, p. 97-114, 2012.1809-0249http://hdl.handle.net/11449/124962ISSN1809-0249-2012-08-97-114.pdf99229074365275990000-0002-9452-6008Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPráxis Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-11T14:25:02Zoai:repositorio.unesp.br:11449/124962Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T21:11:20.334966Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
As práticas pedagógicas e o desenvolvimento dos conceitos não-cotidianos na criança pré-escolas Pedagogical practices and development of nondaily concepts at pre-school child |
title |
As práticas pedagógicas e o desenvolvimento dos conceitos não-cotidianos na criança pré-escolas |
spellingShingle |
As práticas pedagógicas e o desenvolvimento dos conceitos não-cotidianos na criança pré-escolas Barbosa, Eliza Maria [UNESP] School learning Non-daily concepts Historical and Cultural Theory Aprendizagem escolar Conceitos não-cotidianos Teoria Histórico-Cultural |
title_short |
As práticas pedagógicas e o desenvolvimento dos conceitos não-cotidianos na criança pré-escolas |
title_full |
As práticas pedagógicas e o desenvolvimento dos conceitos não-cotidianos na criança pré-escolas |
title_fullStr |
As práticas pedagógicas e o desenvolvimento dos conceitos não-cotidianos na criança pré-escolas |
title_full_unstemmed |
As práticas pedagógicas e o desenvolvimento dos conceitos não-cotidianos na criança pré-escolas |
title_sort |
As práticas pedagógicas e o desenvolvimento dos conceitos não-cotidianos na criança pré-escolas |
author |
Barbosa, Eliza Maria [UNESP] |
author_facet |
Barbosa, Eliza Maria [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barbosa, Eliza Maria [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
School learning Non-daily concepts Historical and Cultural Theory Aprendizagem escolar Conceitos não-cotidianos Teoria Histórico-Cultural |
topic |
School learning Non-daily concepts Historical and Cultural Theory Aprendizagem escolar Conceitos não-cotidianos Teoria Histórico-Cultural |
description |
This article discusses non-daily concept formation in children talking about contributions from historical-cultural theory, highlighting school learning and teaching mediation as effective instruments on the development of these concepts. The goal is to reaffirm the understanding that it is by teaching activity that children acquire cultural concepts that are necessary to their humanization process. It also discusses the opposition established between psychogenic understanding on the formation of non-spontaneous concepts and the perspective in this historical-cultural theory, lines of development of daily concepts and not daily ones, and finally highlights the assumption that school educative practices are universal and necessary forms for this development. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012 2015-07-15T18:28:05Z 2015-07-15T18:28:05Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.uesb.br/index.php/praxis/article/view/737 Práxis Educacional, v. 8, p. 97-114, 2012. 1809-0249 http://hdl.handle.net/11449/124962 ISSN1809-0249-2012-08-97-114.pdf 9922907436527599 0000-0002-9452-6008 |
url |
http://periodicos.uesb.br/index.php/praxis/article/view/737 http://hdl.handle.net/11449/124962 |
identifier_str_mv |
Práxis Educacional, v. 8, p. 97-114, 2012. 1809-0249 ISSN1809-0249-2012-08-97-114.pdf 9922907436527599 0000-0002-9452-6008 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Práxis Educacional |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
97-114 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129296161570816 |