Relações entre o perfil comunicativo de crianças com síndrome de Asperger e estratégias de professores

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Brito, Maria Claúdia [UNESP]
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Deliberato, Débora [UNESP], Carrara, Kester [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://ufrn.emnuvens.com.br/educacaoemquestao/article/view/4062
http://hdl.handle.net/11449/114864
Resumo: The aim of this research was to investigate the communicative profile of children with Asperger syndrome and the communicative resources used by teachers during interaction with these students in regular education. Five children, from 5 to 8-year-old-male, with Asperger syndrome and their teachers participated in the study. Their school grade ranged from pre-school to second grade elementary school. The characterization of the sample was obtained from an Informative Form and the Scale for the Assessment of Autistic Behavior. The communicative profile of the children and the resources used by their teachers were analyzed from the recorded footage. The results have showed that the teachers prompted the communication more often than the students with Asperger Syndrome and that the resources used by them were: 1 - concrete object, 2 - gesture, 3 - writing; 4-verbalization.
id UNSP_b2b699ae21ebf557178ab6d2100270ac
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/114864
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Relações entre o perfil comunicativo de crianças com síndrome de Asperger e estratégias de professoresRelationship between communicative profile of children with Asperger syndrome and teachers’ strategiesEDUCAÇÃO ESPECIALINCLUSÃOACESSIBILIDADE COMUNICATIVAFORMAÇÃO DE PROFESSORESThe aim of this research was to investigate the communicative profile of children with Asperger syndrome and the communicative resources used by teachers during interaction with these students in regular education. Five children, from 5 to 8-year-old-male, with Asperger syndrome and their teachers participated in the study. Their school grade ranged from pre-school to second grade elementary school. The characterization of the sample was obtained from an Informative Form and the Scale for the Assessment of Autistic Behavior. The communicative profile of the children and the resources used by their teachers were analyzed from the recorded footage. The results have showed that the teachers prompted the communication more often than the students with Asperger Syndrome and that the resources used by them were: 1 - concrete object, 2 - gesture, 3 - writing; 4-verbalization.O objetivo desta pesquisa foi investigar o perfil comunicativo de crianças com síndrome de Asperger e as estratégias utilizadas por professoras na comunicação com esses alunos no ensino regular. Participaram cinco crianças, gênero masculino, idades entre cinco e oito anos, com síndrome de Asperger, que frequentavam do Jardim II à 2ª série e suas professoras. A caracterização da amostra foi feita por meio de uma Ficha informativa e da Escala de Traços Autísticos. O perfil comunicativo das crianças e os recursos utilizados pelas professoras foram analisados por meio das filmagens realizadas. Os resultados indicaram que as professoras iniciaram mais a comunicação do que seus alunos com síndrome de Asperger e os recursos utilizados por elas foram: 1- objeto concreto; 2- gesto; 3- escrita; 4-verbalização.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação Especial, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, R. Hygino Muzzi Filho,737, Campus Universitário, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação Especial, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, R. Hygino Muzzi Filho,737, Campus Universitário, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Brito, Maria Claúdia [UNESP]Deliberato, Débora [UNESP]Carrara, Kester [UNESP]2015-02-24T13:57:32Z2015-02-24T13:57:32Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article309-337application/pdfhttp://ufrn.emnuvens.com.br/educacaoemquestao/article/view/4062Revista Educação em Questão, v. 42, n. 28, p. 309-337, 2012.1981-1802http://hdl.handle.net/11449/114864ISSN1981-1802-2012-42-28-309-337.pdf515406337533353641433593373923434654377716651363Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Educação em Questãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-09T18:36:38Zoai:repositorio.unesp.br:11449/114864Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-09T18:36:38Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Relações entre o perfil comunicativo de crianças com síndrome de Asperger e estratégias de professores
Relationship between communicative profile of children with Asperger syndrome and teachers’ strategies
title Relações entre o perfil comunicativo de crianças com síndrome de Asperger e estratégias de professores
spellingShingle Relações entre o perfil comunicativo de crianças com síndrome de Asperger e estratégias de professores
Brito, Maria Claúdia [UNESP]
EDUCAÇÃO ESPECIAL
INCLUSÃO
ACESSIBILIDADE COMUNICATIVA
FORMAÇÃO DE PROFESSORES
title_short Relações entre o perfil comunicativo de crianças com síndrome de Asperger e estratégias de professores
title_full Relações entre o perfil comunicativo de crianças com síndrome de Asperger e estratégias de professores
title_fullStr Relações entre o perfil comunicativo de crianças com síndrome de Asperger e estratégias de professores
title_full_unstemmed Relações entre o perfil comunicativo de crianças com síndrome de Asperger e estratégias de professores
title_sort Relações entre o perfil comunicativo de crianças com síndrome de Asperger e estratégias de professores
author Brito, Maria Claúdia [UNESP]
author_facet Brito, Maria Claúdia [UNESP]
Deliberato, Débora [UNESP]
Carrara, Kester [UNESP]
author_role author
author2 Deliberato, Débora [UNESP]
Carrara, Kester [UNESP]
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Brito, Maria Claúdia [UNESP]
Deliberato, Débora [UNESP]
Carrara, Kester [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv EDUCAÇÃO ESPECIAL
INCLUSÃO
ACESSIBILIDADE COMUNICATIVA
FORMAÇÃO DE PROFESSORES
topic EDUCAÇÃO ESPECIAL
INCLUSÃO
ACESSIBILIDADE COMUNICATIVA
FORMAÇÃO DE PROFESSORES
description The aim of this research was to investigate the communicative profile of children with Asperger syndrome and the communicative resources used by teachers during interaction with these students in regular education. Five children, from 5 to 8-year-old-male, with Asperger syndrome and their teachers participated in the study. Their school grade ranged from pre-school to second grade elementary school. The characterization of the sample was obtained from an Informative Form and the Scale for the Assessment of Autistic Behavior. The communicative profile of the children and the resources used by their teachers were analyzed from the recorded footage. The results have showed that the teachers prompted the communication more often than the students with Asperger Syndrome and that the resources used by them were: 1 - concrete object, 2 - gesture, 3 - writing; 4-verbalization.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012
2015-02-24T13:57:32Z
2015-02-24T13:57:32Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://ufrn.emnuvens.com.br/educacaoemquestao/article/view/4062
Revista Educação em Questão, v. 42, n. 28, p. 309-337, 2012.
1981-1802
http://hdl.handle.net/11449/114864
ISSN1981-1802-2012-42-28-309-337.pdf
5154063375333536
4143359337392343
4654377716651363
url http://ufrn.emnuvens.com.br/educacaoemquestao/article/view/4062
http://hdl.handle.net/11449/114864
identifier_str_mv Revista Educação em Questão, v. 42, n. 28, p. 309-337, 2012.
1981-1802
ISSN1981-1802-2012-42-28-309-337.pdf
5154063375333536
4143359337392343
4654377716651363
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Educação em Questão
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 309-337
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128161054982144