O material didático para alunos surdos: a literatura infantil em libras

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Sérgio [UNESP]
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/118234
Resumo: The reading of history is a fundamental part of early literacy for children as part of the goals for all children's education. The wheel of history or storytelling is an important moment of great help in the cognitive development of children, including a child with disabilities. Searching the accessibility of communication is that the present study aimed to make accessible in Brazilian Sign Language (LIBRAS) the book O Penuginha by Luiz Vitor Martinello. To facilitate the achievement of this objective, it was considered appropriate to develop a descriptive study following the methodology of qualitative research, to survey the literature on how learning takes place in the Portuguese language by deaf students. This study resulted in a DVD with video recording with the translation of the book O Penuginha in LIBRAS and the narration of the book in Portuguese. Therefore, this project became relevant as the paradigm of the twenty first century is the inclusion of all people in different scenarios and the school is one of the first places where the removal of barriers is essential
id UNSP_b3b1dd11114913ad77666ab71ca197a0
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/118234
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling O material didático para alunos surdos: a literatura infantil em librasLeituraLiteratura infantojuvenilSurdezLíngua brasileira de sinaisAcessibilidade culturalReadingChildren's literatureDeafnessBrazilian Sign LanguageBarrier-free designThe reading of history is a fundamental part of early literacy for children as part of the goals for all children's education. The wheel of history or storytelling is an important moment of great help in the cognitive development of children, including a child with disabilities. Searching the accessibility of communication is that the present study aimed to make accessible in Brazilian Sign Language (LIBRAS) the book O Penuginha by Luiz Vitor Martinello. To facilitate the achievement of this objective, it was considered appropriate to develop a descriptive study following the methodology of qualitative research, to survey the literature on how learning takes place in the Portuguese language by deaf students. This study resulted in a DVD with video recording with the translation of the book O Penuginha in LIBRAS and the narration of the book in Portuguese. Therefore, this project became relevant as the paradigm of the twenty first century is the inclusion of all people in different scenarios and the school is one of the first places where the removal of barriers is essentialA leitura de história é parte fundamental para o inicio do letramento das crianças, fazendo parte dos objetivos para toda a Educação Infantil. A roda da história ou a contação de história é um momento importante e de grande auxilio no desenvolvimento cognitivo das crianças, inclusive da criança com deficiência. Buscando a acessibilidade comunicacional é que o presente trabalho teve por objetivo tornar acessível em Língua Brasileira de Sinais (LIBRAS) o livro ―O Penuginha‖, de Luiz Vitor Martinello. Para viabilizar o alcance desse objetivo, foi considerado pertinente o desenvolvimento de um estudo descritivo seguindo a metodologia de pesquisa qualitativa, para o levantamento na literatura de como ocorre à aprendizagem da língua portuguesa pelos alunos surdos. Esse estudo resultou em um DVD com a gravação de vídeos com a tradução do livro ―O Penuginha‖ em LIBRAS e a narração do livro em português. Logo, esta pesquisa se fez relevante, pois o paradigma do século XXI é a inclusão de todas as pessoas nos diferentes cenários e a escola é um dos primeiros lugares em que a eliminação de barreiras torna-se essencialUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Capellini, Vera Lúcia Messias Fialho [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Pereira, Sérgio [UNESP]2015-03-23T15:07:03Z2015-03-23T15:07:03Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfBASSO, Sabrina Pereira Soares. O material didático para alunos surdos: a literatura infantil em libras. 2011. . Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências, 2011.http://hdl.handle.net/11449/118234000690334basso_sps_tcc_bauru.pdf5374159322058248Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-23T14:27:54Zoai:repositorio.unesp.br:11449/118234Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-06T00:03:51.870576Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv O material didático para alunos surdos: a literatura infantil em libras
title O material didático para alunos surdos: a literatura infantil em libras
spellingShingle O material didático para alunos surdos: a literatura infantil em libras
Pereira, Sérgio [UNESP]
Leitura
Literatura infantojuvenil
Surdez
Língua brasileira de sinais
Acessibilidade cultural
Reading
Children's literature
Deafness
Brazilian Sign Language
Barrier-free design
title_short O material didático para alunos surdos: a literatura infantil em libras
title_full O material didático para alunos surdos: a literatura infantil em libras
title_fullStr O material didático para alunos surdos: a literatura infantil em libras
title_full_unstemmed O material didático para alunos surdos: a literatura infantil em libras
title_sort O material didático para alunos surdos: a literatura infantil em libras
author Pereira, Sérgio [UNESP]
author_facet Pereira, Sérgio [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Capellini, Vera Lúcia Messias Fialho [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, Sérgio [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Leitura
Literatura infantojuvenil
Surdez
Língua brasileira de sinais
Acessibilidade cultural
Reading
Children's literature
Deafness
Brazilian Sign Language
Barrier-free design
topic Leitura
Literatura infantojuvenil
Surdez
Língua brasileira de sinais
Acessibilidade cultural
Reading
Children's literature
Deafness
Brazilian Sign Language
Barrier-free design
description The reading of history is a fundamental part of early literacy for children as part of the goals for all children's education. The wheel of history or storytelling is an important moment of great help in the cognitive development of children, including a child with disabilities. Searching the accessibility of communication is that the present study aimed to make accessible in Brazilian Sign Language (LIBRAS) the book O Penuginha by Luiz Vitor Martinello. To facilitate the achievement of this objective, it was considered appropriate to develop a descriptive study following the methodology of qualitative research, to survey the literature on how learning takes place in the Portuguese language by deaf students. This study resulted in a DVD with video recording with the translation of the book O Penuginha in LIBRAS and the narration of the book in Portuguese. Therefore, this project became relevant as the paradigm of the twenty first century is the inclusion of all people in different scenarios and the school is one of the first places where the removal of barriers is essential
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011
2015-03-23T15:07:03Z
2015-03-23T15:07:03Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv BASSO, Sabrina Pereira Soares. O material didático para alunos surdos: a literatura infantil em libras. 2011. . Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências, 2011.
http://hdl.handle.net/11449/118234
000690334
basso_sps_tcc_bauru.pdf
5374159322058248
identifier_str_mv BASSO, Sabrina Pereira Soares. O material didático para alunos surdos: a literatura infantil em libras. 2011. . Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências, 2011.
000690334
basso_sps_tcc_bauru.pdf
5374159322058248
url http://hdl.handle.net/11449/118234
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129579134484480