Educação, comunicação e imaginação em John Dewey: contribuições teóricas e práticas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Tatiane Da [UNESP]
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Cunha, Marcus Vinicius Da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.102i262.4669
http://hdl.handle.net/11449/218188
Resumo: This article aims to present theoretical and practical contributions to education, considering the teaching of school subjects as a difficulty concerning communication. For this, two operations are carried out: the theoretical analysis of John Dewey’s ideas about the educational meaning of communication and imagination, and the presentation of a thought experiment that dramatically simulates a practical situation - a teacher training course whose objective is to teach such Deweyan ideas using the notions of drama and thought experiment. The conclusions of the article discuss the contribution of the thought experiment to establish fundamental values of teaching practice.
id UNSP_ba0acfb88692481f37e5a0bd4e6cbe02
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/218188
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Educação, comunicação e imaginação em John Dewey: contribuições teóricas e práticasEducation, communication and imagination in John Dewey: theoretical and practical contributionsEducación, comunicación y imaginación en John Dewey: aportes teóricos y prácticoscommunicationJohn DeweyrhetoriccomunicaçãoJohn DeweyretóricaThis article aims to present theoretical and practical contributions to education, considering the teaching of school subjects as a difficulty concerning communication. For this, two operations are carried out: the theoretical analysis of John Dewey’s ideas about the educational meaning of communication and imagination, and the presentation of a thought experiment that dramatically simulates a practical situation - a teacher training course whose objective is to teach such Deweyan ideas using the notions of drama and thought experiment. The conclusions of the article discuss the contribution of the thought experiment to establish fundamental values of teaching practice.Este artículo tiene como objetivo presentar aportes teóricos y prácticos a la educación, considerando la enseñanza de los contenidos escolares como una dificultad de comunicación. Para ello, se realizan dos operaciones: el análisis teórico de las ideas de John Dewey sobre el significado educativo de la comunicación y de la imaginación y la presentación de un experimento de pensamiento que simula dramáticamente una situación práctica -un curso de formación docente cuyo objetivo es enseñar tales ideas de Dewey, utilizando las nociones de drama y de experimento de pensamiento. Las conclusiones del artículo discuten la contribución del experimento mental para establecer valores fundamentales de la práctica docente.Este artigo visa apresentar contribuições teóricas e práticas à educação, considerando o ensino de conteúdos escolares como uma dificuldade concernente à comunicação. Para isso, são realizadas duas operações: a análise teórica das ideias de John Dewey sobre o significado educacional da comunicação e da imaginação e a apresentação de um experimento de pensamento que simula dramaticamente uma situação prática - um curso de formação de professores cujo objetivo é ensinar tais ideias deweyanas utilizando as noções de drama e experimento de pensamento. As conclusões do artigo discutem a contribuição do experimento de pensamento para instituir valores fundamentais da prática docente.Universidade de São Paulo (USP)Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Unesp)Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Unesp)Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio TeixeiraUniversidade de São Paulo (USP)Universidade Estadual Paulista (UNESP)Silva, Tatiane Da [UNESP]Cunha, Marcus Vinicius Da2022-04-28T16:56:14Z2022-04-28T16:56:14Z2022-01-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article626-641application/pdfhttp://dx.doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.102i262.4669Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, v. 102, n. 262, p. 626-641, 2022.0034-71832176-6681http://hdl.handle.net/11449/21818810.24109/2176-6681.rbep.102i262.4669S2176-66812021000300626S2176-66812021000300626.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Estudos Pedagógicosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-30T06:08:33Zoai:repositorio.unesp.br:11449/218188Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T13:36:10.268508Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Educação, comunicação e imaginação em John Dewey: contribuições teóricas e práticas
Education, communication and imagination in John Dewey: theoretical and practical contributions
Educación, comunicación y imaginación en John Dewey: aportes teóricos y prácticos
title Educação, comunicação e imaginação em John Dewey: contribuições teóricas e práticas
spellingShingle Educação, comunicação e imaginação em John Dewey: contribuições teóricas e práticas
Silva, Tatiane Da [UNESP]
communication
John Dewey
rhetoric
comunicação
John Dewey
retórica
title_short Educação, comunicação e imaginação em John Dewey: contribuições teóricas e práticas
title_full Educação, comunicação e imaginação em John Dewey: contribuições teóricas e práticas
title_fullStr Educação, comunicação e imaginação em John Dewey: contribuições teóricas e práticas
title_full_unstemmed Educação, comunicação e imaginação em John Dewey: contribuições teóricas e práticas
title_sort Educação, comunicação e imaginação em John Dewey: contribuições teóricas e práticas
author Silva, Tatiane Da [UNESP]
author_facet Silva, Tatiane Da [UNESP]
Cunha, Marcus Vinicius Da
author_role author
author2 Cunha, Marcus Vinicius Da
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo (USP)
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Tatiane Da [UNESP]
Cunha, Marcus Vinicius Da
dc.subject.por.fl_str_mv communication
John Dewey
rhetoric
comunicação
John Dewey
retórica
topic communication
John Dewey
rhetoric
comunicação
John Dewey
retórica
description This article aims to present theoretical and practical contributions to education, considering the teaching of school subjects as a difficulty concerning communication. For this, two operations are carried out: the theoretical analysis of John Dewey’s ideas about the educational meaning of communication and imagination, and the presentation of a thought experiment that dramatically simulates a practical situation - a teacher training course whose objective is to teach such Deweyan ideas using the notions of drama and thought experiment. The conclusions of the article discuss the contribution of the thought experiment to establish fundamental values of teaching practice.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-04-28T16:56:14Z
2022-04-28T16:56:14Z
2022-01-28
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.102i262.4669
Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, v. 102, n. 262, p. 626-641, 2022.
0034-7183
2176-6681
http://hdl.handle.net/11449/218188
10.24109/2176-6681.rbep.102i262.4669
S2176-66812021000300626
S2176-66812021000300626.pdf
url http://dx.doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.102i262.4669
http://hdl.handle.net/11449/218188
identifier_str_mv Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, v. 102, n. 262, p. 626-641, 2022.
0034-7183
2176-6681
10.24109/2176-6681.rbep.102i262.4669
S2176-66812021000300626
S2176-66812021000300626.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 626-641
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira
publisher.none.fl_str_mv Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128253388390400