Educação, comunicação e imaginação em John Dewey: contribuições teóricas e práticas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.102i262.4669 http://hdl.handle.net/11449/218188 |
Resumo: | This article aims to present theoretical and practical contributions to education, considering the teaching of school subjects as a difficulty concerning communication. For this, two operations are carried out: the theoretical analysis of John Dewey’s ideas about the educational meaning of communication and imagination, and the presentation of a thought experiment that dramatically simulates a practical situation - a teacher training course whose objective is to teach such Deweyan ideas using the notions of drama and thought experiment. The conclusions of the article discuss the contribution of the thought experiment to establish fundamental values of teaching practice. |
id |
UNSP_ba0acfb88692481f37e5a0bd4e6cbe02 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/218188 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Educação, comunicação e imaginação em John Dewey: contribuições teóricas e práticasEducation, communication and imagination in John Dewey: theoretical and practical contributionsEducación, comunicación y imaginación en John Dewey: aportes teóricos y prácticoscommunicationJohn DeweyrhetoriccomunicaçãoJohn DeweyretóricaThis article aims to present theoretical and practical contributions to education, considering the teaching of school subjects as a difficulty concerning communication. For this, two operations are carried out: the theoretical analysis of John Dewey’s ideas about the educational meaning of communication and imagination, and the presentation of a thought experiment that dramatically simulates a practical situation - a teacher training course whose objective is to teach such Deweyan ideas using the notions of drama and thought experiment. The conclusions of the article discuss the contribution of the thought experiment to establish fundamental values of teaching practice.Este artículo tiene como objetivo presentar aportes teóricos y prácticos a la educación, considerando la enseñanza de los contenidos escolares como una dificultad de comunicación. Para ello, se realizan dos operaciones: el análisis teórico de las ideas de John Dewey sobre el significado educativo de la comunicación y de la imaginación y la presentación de un experimento de pensamiento que simula dramáticamente una situación práctica -un curso de formación docente cuyo objetivo es enseñar tales ideas de Dewey, utilizando las nociones de drama y de experimento de pensamiento. Las conclusiones del artículo discuten la contribución del experimento mental para establecer valores fundamentales de la práctica docente.Este artigo visa apresentar contribuições teóricas e práticas à educação, considerando o ensino de conteúdos escolares como uma dificuldade concernente à comunicação. Para isso, são realizadas duas operações: a análise teórica das ideias de John Dewey sobre o significado educacional da comunicação e da imaginação e a apresentação de um experimento de pensamento que simula dramaticamente uma situação prática - um curso de formação de professores cujo objetivo é ensinar tais ideias deweyanas utilizando as noções de drama e experimento de pensamento. As conclusões do artigo discutem a contribuição do experimento de pensamento para instituir valores fundamentais da prática docente.Universidade de São Paulo (USP)Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Unesp)Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Unesp)Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio TeixeiraUniversidade de São Paulo (USP)Universidade Estadual Paulista (UNESP)Silva, Tatiane Da [UNESP]Cunha, Marcus Vinicius Da2022-04-28T16:56:14Z2022-04-28T16:56:14Z2022-01-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article626-641application/pdfhttp://dx.doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.102i262.4669Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, v. 102, n. 262, p. 626-641, 2022.0034-71832176-6681http://hdl.handle.net/11449/21818810.24109/2176-6681.rbep.102i262.4669S2176-66812021000300626S2176-66812021000300626.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Estudos Pedagógicosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-30T06:08:33Zoai:repositorio.unesp.br:11449/218188Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T13:36:10.268508Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educação, comunicação e imaginação em John Dewey: contribuições teóricas e práticas Education, communication and imagination in John Dewey: theoretical and practical contributions Educación, comunicación y imaginación en John Dewey: aportes teóricos y prácticos |
title |
Educação, comunicação e imaginação em John Dewey: contribuições teóricas e práticas |
spellingShingle |
Educação, comunicação e imaginação em John Dewey: contribuições teóricas e práticas Silva, Tatiane Da [UNESP] communication John Dewey rhetoric comunicação John Dewey retórica |
title_short |
Educação, comunicação e imaginação em John Dewey: contribuições teóricas e práticas |
title_full |
Educação, comunicação e imaginação em John Dewey: contribuições teóricas e práticas |
title_fullStr |
Educação, comunicação e imaginação em John Dewey: contribuições teóricas e práticas |
title_full_unstemmed |
Educação, comunicação e imaginação em John Dewey: contribuições teóricas e práticas |
title_sort |
Educação, comunicação e imaginação em John Dewey: contribuições teóricas e práticas |
author |
Silva, Tatiane Da [UNESP] |
author_facet |
Silva, Tatiane Da [UNESP] Cunha, Marcus Vinicius Da |
author_role |
author |
author2 |
Cunha, Marcus Vinicius Da |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo (USP) Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Tatiane Da [UNESP] Cunha, Marcus Vinicius Da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
communication John Dewey rhetoric comunicação John Dewey retórica |
topic |
communication John Dewey rhetoric comunicação John Dewey retórica |
description |
This article aims to present theoretical and practical contributions to education, considering the teaching of school subjects as a difficulty concerning communication. For this, two operations are carried out: the theoretical analysis of John Dewey’s ideas about the educational meaning of communication and imagination, and the presentation of a thought experiment that dramatically simulates a practical situation - a teacher training course whose objective is to teach such Deweyan ideas using the notions of drama and thought experiment. The conclusions of the article discuss the contribution of the thought experiment to establish fundamental values of teaching practice. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-04-28T16:56:14Z 2022-04-28T16:56:14Z 2022-01-28 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.102i262.4669 Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, v. 102, n. 262, p. 626-641, 2022. 0034-7183 2176-6681 http://hdl.handle.net/11449/218188 10.24109/2176-6681.rbep.102i262.4669 S2176-66812021000300626 S2176-66812021000300626.pdf |
url |
http://dx.doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.102i262.4669 http://hdl.handle.net/11449/218188 |
identifier_str_mv |
Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, v. 102, n. 262, p. 626-641, 2022. 0034-7183 2176-6681 10.24109/2176-6681.rbep.102i262.4669 S2176-66812021000300626 S2176-66812021000300626.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
626-641 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128253388390400 |