Cursinhos preparatórios para residência médica: reflexões sobre possíveis causas e consequências

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Hamamoto Filho, Pedro Tadao [UNESP]
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Zeferino, Angélica Maria Bicudo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022011000400015
http://hdl.handle.net/11449/211206
Resumo: Brazilian higher education has undergone significant changes in recent years, following the university reform and the expansion of the private sector. There are a growing number of medical schools, yet the number of medical residency places has not increased accordingly. The stiff competition for residency places can lead students to seek study support, such as preparatory courses. The presence of students in these courses can have a negative influence on the learning methods of trainee doctors, as the latter are subjected to restrictive study routines and standards. Understanding these courses as a reflection of the imbalance of health and education policies, there is an identifiable need for health education policies based on social needs.
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spelling Cursinhos preparatórios para residência médica: reflexões sobre possíveis causas e consequênciasPreparatory courses for medical residency: reflections on possible causes and consequencesMedical EducationResidencyPreparatory CoursesHigher EducationEducação MédicaResidência MédicaCursinhos PreparatóriosEnsino SuperiorBrazilian higher education has undergone significant changes in recent years, following the university reform and the expansion of the private sector. There are a growing number of medical schools, yet the number of medical residency places has not increased accordingly. The stiff competition for residency places can lead students to seek study support, such as preparatory courses. The presence of students in these courses can have a negative influence on the learning methods of trainee doctors, as the latter are subjected to restrictive study routines and standards. Understanding these courses as a reflection of the imbalance of health and education policies, there is an identifiable need for health education policies based on social needs.O ensino superior brasileiro tem sofrido mudanças significativas nas últimas décadas após a reforma universitária e a ampliação do setor privado. O número de escolas médicas é crescente, porém não tem sido acompanhado do aumento do número de vagas de residência médica. A competição acirrada por vagas de residência médica pode levar os estudantes a buscar auxílios para estudo, como os cursinhos preparatórios. A presença de estudantes nestes cursinhos pode influenciar negativamente o modo de aprendizagem dos médicos em formação, por estes se submeterem a normas de condutas e rotinas de estudo enrijecedoras. Entendendo os cursinhos como reflexo do desequilíbrio de políticas educacionais e de saúde, aponta-se a necessidade de políticas de formação profissional em saúde embasadas em necessidades sociais.Universidade Estadual PaulistaUniversidade Estadual de CampinasUniversidade Estadual PaulistaAssociação Brasileira de Educação MédicaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)Hamamoto Filho, Pedro Tadao [UNESP]Zeferino, Angélica Maria Bicudo2021-07-14T10:20:54Z2021-07-14T10:20:54Z2011-12info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article550-556application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022011000400015Revista Brasileira de Educação Médica. Brasília, DF, Brazil: Associação Brasileira de Educação Médica, v. 35, n. 4, p. 550-556, 2011.0100-55021981-5271http://hdl.handle.net/11449/21120610.1590/S0100-55022011000400015S0100-55022011000400015S0100-55022011000400015.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Educação Médicainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-10T06:03:26Zoai:repositorio.unesp.br:11449/211206Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T14:30:09.984366Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
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