A adequação curricular como facilitadora da educação inclusiva
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-69752011000100006 http://hdl.handle.net/11449/134661 |
Resumo: | The present study aims to demonstrate the evaluation of the accomplishment results of a practical curricular adaptation activity to facilitate the academic progress of students with special educational needs. This activity is a requirement to mandatory subject of a refinement course called "Special and Inclusive Education Practices in mental deficiency issues". The course was accomplished in a virtual environment through TelEduc platform. On this text the evaluation of a 30-studentsample will be presented. The survey results highlight that curricular adaptation is a viable didactic-methodological strategy for intellectual deficient students to access the normal curriculum. |
id |
UNSP_ba56ac485d6ca444f6c5811125403f2c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/134661 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
A adequação curricular como facilitadora da educação inclusivaThe curricular adequacy as facilitating in the inclusive educationLa adecuación curricular como facilitadora de la educación inclusivaCurriculumInclusive educationDeficiencyEducational psychologySpecial educational needsCurrículoEducación inclusivaDeficienciaPsicología de la educaciónNecesidades educacionales especialesCurrículoEducação inclusivaDeficiênciaPsicologia da educaçãoNecessidades educacionais especiaisThe present study aims to demonstrate the evaluation of the accomplishment results of a practical curricular adaptation activity to facilitate the academic progress of students with special educational needs. This activity is a requirement to mandatory subject of a refinement course called "Special and Inclusive Education Practices in mental deficiency issues". The course was accomplished in a virtual environment through TelEduc platform. On this text the evaluation of a 30-studentsample will be presented. The survey results highlight that curricular adaptation is a viable didactic-methodological strategy for intellectual deficient students to access the normal curriculum.Demostrar el resultado de evaluación de la efectividad de una actividad práctica de adaptación curricular, para facilitar el progreso académico de alumnos con necesidades educacionales especiales, es el objetivo de este texto. Esta actividad se constituye como requisito obligatorio del curso de Perfeccionamiento "Prácticas en Educación Especial e Inclusiva en el área de Deficiencia Mental". El curso se realizó en ambiente virtual, vía TelEduc. En el texto serán presentadas las evaluaciones de una muestra de 30 profesores. Los resultados destacan que adaptación curricular debe ser entendida como una estrategia didáctico-metodológica viable para que alumnos con deficiencia intelectual accedan al currículo común.Demonstrar o resultado da avaliação da efetivação de uma atividade prática de adequação curricular, para facilitar o progresso acadêmico de alunos com necessidades educacionais especiais, é o objetivo deste texto. Tal atividade se constitui como requisito em disciplina obrigatória de um curso de Aperfeiçoamento "Práticas em Educação Especial e Inclusiva na área da Deficiência Mental". O curso foi realizado em ambiente virtual, via plataforma TelEduc. Nesse texto, serão apresentadas as avaliações de uma amostra de 30 professores. Os resultados destacam que adequação curricular pode ser entendida como uma estratégia didático-metodológica viável para que alunos com deficiência intelectual acessem o currículo comum.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Ciências (FC), Departamento de Psicologia, Bauru, SP, BrasilUniversidade Federal da Grande Dourados (UFGD), Faculdade de Educação (FAED), Grande Dourados, MS, BrasilUniversidade Paulista (UNIP), São José dos Campos, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Ciências (FC), Departamento de Educação, Bauru, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Ciências (FC), Departamento de Psicologia, Bauru, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Ciências (FC), Departamento de Educação, Bauru, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)Universidade Paulista (UNIP)Leite, Lúcia Pereira [UNESP]Silva, Aline Maira daMennocchi, Lauren MarianaCapellini, Vera Lúcia Messias Fialho [UNESP]2016-03-02T12:57:51Z2016-03-02T12:57:51Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article89-111application/pdfhttp://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-69752011000100006Psicologia da Educação, v. 32, p. 89-111, 2011.1414-6975http://hdl.handle.net/11449/134661S1414-69752011000100006S1414-69752011000100006.pdf9928758732344366266508907652689301191796124398923855053449114282Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPsicologia da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-29T15:54:09Zoai:repositorio.unesp.br:11449/134661Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T20:43:56.488164Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A adequação curricular como facilitadora da educação inclusiva The curricular adequacy as facilitating in the inclusive education La adecuación curricular como facilitadora de la educación inclusiva |
title |
A adequação curricular como facilitadora da educação inclusiva |
spellingShingle |
A adequação curricular como facilitadora da educação inclusiva Leite, Lúcia Pereira [UNESP] Curriculum Inclusive education Deficiency Educational psychology Special educational needs Currículo Educación inclusiva Deficiencia Psicología de la educación Necesidades educacionales especiales Currículo Educação inclusiva Deficiência Psicologia da educação Necessidades educacionais especiais |
title_short |
A adequação curricular como facilitadora da educação inclusiva |
title_full |
A adequação curricular como facilitadora da educação inclusiva |
title_fullStr |
A adequação curricular como facilitadora da educação inclusiva |
title_full_unstemmed |
A adequação curricular como facilitadora da educação inclusiva |
title_sort |
A adequação curricular como facilitadora da educação inclusiva |
author |
Leite, Lúcia Pereira [UNESP] |
author_facet |
Leite, Lúcia Pereira [UNESP] Silva, Aline Maira da Mennocchi, Lauren Mariana Capellini, Vera Lúcia Messias Fialho [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Aline Maira da Mennocchi, Lauren Mariana Capellini, Vera Lúcia Messias Fialho [UNESP] |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD) Universidade Paulista (UNIP) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Leite, Lúcia Pereira [UNESP] Silva, Aline Maira da Mennocchi, Lauren Mariana Capellini, Vera Lúcia Messias Fialho [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Curriculum Inclusive education Deficiency Educational psychology Special educational needs Currículo Educación inclusiva Deficiencia Psicología de la educación Necesidades educacionales especiales Currículo Educação inclusiva Deficiência Psicologia da educação Necessidades educacionais especiais |
topic |
Curriculum Inclusive education Deficiency Educational psychology Special educational needs Currículo Educación inclusiva Deficiencia Psicología de la educación Necesidades educacionales especiales Currículo Educação inclusiva Deficiência Psicologia da educação Necessidades educacionais especiais |
description |
The present study aims to demonstrate the evaluation of the accomplishment results of a practical curricular adaptation activity to facilitate the academic progress of students with special educational needs. This activity is a requirement to mandatory subject of a refinement course called "Special and Inclusive Education Practices in mental deficiency issues". The course was accomplished in a virtual environment through TelEduc platform. On this text the evaluation of a 30-studentsample will be presented. The survey results highlight that curricular adaptation is a viable didactic-methodological strategy for intellectual deficient students to access the normal curriculum. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011 2016-03-02T12:57:51Z 2016-03-02T12:57:51Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-69752011000100006 Psicologia da Educação, v. 32, p. 89-111, 2011. 1414-6975 http://hdl.handle.net/11449/134661 S1414-69752011000100006 S1414-69752011000100006.pdf 9928758732344366 2665089076526893 0119179612439892 3855053449114282 |
url |
http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-69752011000100006 http://hdl.handle.net/11449/134661 |
identifier_str_mv |
Psicologia da Educação, v. 32, p. 89-111, 2011. 1414-6975 S1414-69752011000100006 S1414-69752011000100006.pdf 9928758732344366 2665089076526893 0119179612439892 3855053449114282 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Psicologia da Educação |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
89-111 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129239460872192 |