A adequação curricular como facilitadora da educação inclusiva

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Leite, Lúcia Pereira [UNESP]
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Silva, Aline Maira da, Mennocchi, Lauren Mariana, Capellini, Vera Lúcia Messias Fialho [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-69752011000100006
http://hdl.handle.net/11449/134661
Resumo: The present study aims to demonstrate the evaluation of the accomplishment results of a practical curricular adaptation activity to facilitate the academic progress of students with special educational needs. This activity is a requirement to mandatory subject of a refinement course called "Special and Inclusive Education Practices in mental deficiency issues". The course was accomplished in a virtual environment through TelEduc platform. On this text the evaluation of a 30-studentsample will be presented. The survey results highlight that curricular adaptation is a viable didactic-methodological strategy for intellectual deficient students to access the normal curriculum.
id UNSP_ba56ac485d6ca444f6c5811125403f2c
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/134661
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A adequação curricular como facilitadora da educação inclusivaThe curricular adequacy as facilitating in the inclusive educationLa adecuación curricular como facilitadora de la educación inclusivaCurriculumInclusive educationDeficiencyEducational psychologySpecial educational needsCurrículoEducación inclusivaDeficienciaPsicología de la educaciónNecesidades educacionales especialesCurrículoEducação inclusivaDeficiênciaPsicologia da educaçãoNecessidades educacionais especiaisThe present study aims to demonstrate the evaluation of the accomplishment results of a practical curricular adaptation activity to facilitate the academic progress of students with special educational needs. This activity is a requirement to mandatory subject of a refinement course called "Special and Inclusive Education Practices in mental deficiency issues". The course was accomplished in a virtual environment through TelEduc platform. On this text the evaluation of a 30-studentsample will be presented. The survey results highlight that curricular adaptation is a viable didactic-methodological strategy for intellectual deficient students to access the normal curriculum.Demostrar el resultado de evaluación de la efectividad de una actividad práctica de adaptación curricular, para facilitar el progreso académico de alumnos con necesidades educacionales especiales, es el objetivo de este texto. Esta actividad se constituye como requisito obligatorio del curso de Perfeccionamiento "Prácticas en Educación Especial e Inclusiva en el área de Deficiencia Mental". El curso se realizó en ambiente virtual, vía TelEduc. En el texto serán presentadas las evaluaciones de una muestra de 30 profesores. Los resultados destacan que adaptación curricular debe ser entendida como una estrategia didáctico-metodológica viable para que alumnos con deficiencia intelectual accedan al currículo común.Demonstrar o resultado da avaliação da efetivação de uma atividade prática de adequação curricular, para facilitar o progresso acadêmico de alunos com necessidades educacionais especiais, é o objetivo deste texto. Tal atividade se constitui como requisito em disciplina obrigatória de um curso de Aperfeiçoamento "Práticas em Educação Especial e Inclusiva na área da Deficiência Mental". O curso foi realizado em ambiente virtual, via plataforma TelEduc. Nesse texto, serão apresentadas as avaliações de uma amostra de 30 professores. Os resultados destacam que adequação curricular pode ser entendida como uma estratégia didático-metodológica viável para que alunos com deficiência intelectual acessem o currículo comum.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Ciências (FC), Departamento de Psicologia, Bauru, SP, BrasilUniversidade Federal da Grande Dourados (UFGD), Faculdade de Educação (FAED), Grande Dourados, MS, BrasilUniversidade Paulista (UNIP), São José dos Campos, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Ciências (FC), Departamento de Educação, Bauru, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Ciências (FC), Departamento de Psicologia, Bauru, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Ciências (FC), Departamento de Educação, Bauru, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)Universidade Paulista (UNIP)Leite, Lúcia Pereira [UNESP]Silva, Aline Maira daMennocchi, Lauren MarianaCapellini, Vera Lúcia Messias Fialho [UNESP]2016-03-02T12:57:51Z2016-03-02T12:57:51Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article89-111application/pdfhttp://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-69752011000100006Psicologia da Educação, v. 32, p. 89-111, 2011.1414-6975http://hdl.handle.net/11449/134661S1414-69752011000100006S1414-69752011000100006.pdf9928758732344366266508907652689301191796124398923855053449114282Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPsicologia da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-29T15:54:09Zoai:repositorio.unesp.br:11449/134661Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-04-29T15:54:09Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A adequação curricular como facilitadora da educação inclusiva
The curricular adequacy as facilitating in the inclusive education
La adecuación curricular como facilitadora de la educación inclusiva
title A adequação curricular como facilitadora da educação inclusiva
spellingShingle A adequação curricular como facilitadora da educação inclusiva
Leite, Lúcia Pereira [UNESP]
Curriculum
Inclusive education
Deficiency
Educational psychology
Special educational needs
Currículo
Educación inclusiva
Deficiencia
Psicología de la educación
Necesidades educacionales especiales
Currículo
Educação inclusiva
Deficiência
Psicologia da educação
Necessidades educacionais especiais
title_short A adequação curricular como facilitadora da educação inclusiva
title_full A adequação curricular como facilitadora da educação inclusiva
title_fullStr A adequação curricular como facilitadora da educação inclusiva
title_full_unstemmed A adequação curricular como facilitadora da educação inclusiva
title_sort A adequação curricular como facilitadora da educação inclusiva
author Leite, Lúcia Pereira [UNESP]
author_facet Leite, Lúcia Pereira [UNESP]
Silva, Aline Maira da
Mennocchi, Lauren Mariana
Capellini, Vera Lúcia Messias Fialho [UNESP]
author_role author
author2 Silva, Aline Maira da
Mennocchi, Lauren Mariana
Capellini, Vera Lúcia Messias Fialho [UNESP]
author2_role author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)
Universidade Paulista (UNIP)
dc.contributor.author.fl_str_mv Leite, Lúcia Pereira [UNESP]
Silva, Aline Maira da
Mennocchi, Lauren Mariana
Capellini, Vera Lúcia Messias Fialho [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Curriculum
Inclusive education
Deficiency
Educational psychology
Special educational needs
Currículo
Educación inclusiva
Deficiencia
Psicología de la educación
Necesidades educacionales especiales
Currículo
Educação inclusiva
Deficiência
Psicologia da educação
Necessidades educacionais especiais
topic Curriculum
Inclusive education
Deficiency
Educational psychology
Special educational needs
Currículo
Educación inclusiva
Deficiencia
Psicología de la educación
Necesidades educacionales especiales
Currículo
Educação inclusiva
Deficiência
Psicologia da educação
Necessidades educacionais especiais
description The present study aims to demonstrate the evaluation of the accomplishment results of a practical curricular adaptation activity to facilitate the academic progress of students with special educational needs. This activity is a requirement to mandatory subject of a refinement course called "Special and Inclusive Education Practices in mental deficiency issues". The course was accomplished in a virtual environment through TelEduc platform. On this text the evaluation of a 30-studentsample will be presented. The survey results highlight that curricular adaptation is a viable didactic-methodological strategy for intellectual deficient students to access the normal curriculum.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011
2016-03-02T12:57:51Z
2016-03-02T12:57:51Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-69752011000100006
Psicologia da Educação, v. 32, p. 89-111, 2011.
1414-6975
http://hdl.handle.net/11449/134661
S1414-69752011000100006
S1414-69752011000100006.pdf
9928758732344366
2665089076526893
0119179612439892
3855053449114282
url http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-69752011000100006
http://hdl.handle.net/11449/134661
identifier_str_mv Psicologia da Educação, v. 32, p. 89-111, 2011.
1414-6975
S1414-69752011000100006
S1414-69752011000100006.pdf
9928758732344366
2665089076526893
0119179612439892
3855053449114282
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Psicologia da Educação
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 89-111
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803047015646494720