Definição e abordagem de currículo: exame de um curso de formação de professores para a educação não formal em ONGs
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reveducacao/article/view/8472 http://hdl.handle.net/11449/127043 |
Resumo: | This article presents a research aimed to analyze the approach and the definition of guiding curriculum of teacher training for work in the non-formal education in non-governmental organizations (NGOs). We opted for a qualitative approach and case study of Te- acher Training Course for NGOs, developed by Ong São Paulo-SP. The research instruments were: analysis of documents of the cou- rse, interviews with trainers and coordinator and literature review. In this course, curriculum is defined as a path to be followed by students and instructors and the coordinator of the subjects studied. We adopted the so-called Integrated Curriculum, in which teaching occurs by the study of problem situations and integrators of learning projects. At the end, we suggest improving the course and following that information, it is hoped, one will support the production of fur- ther comparative research. |
id |
UNSP_bb29979477df0a789f5bbb74e5aebbb3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/127043 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Definição e abordagem de currículo: exame de um curso de formação de professores para a educação não formal em ONGsDefinition of curriculum and approach: study of a training course for teachers of non-formal education in NGOsCurriculumTeacher trainingNon-formal educationCurrículoEducação não formalFormação de professoresThis article presents a research aimed to analyze the approach and the definition of guiding curriculum of teacher training for work in the non-formal education in non-governmental organizations (NGOs). We opted for a qualitative approach and case study of Te- acher Training Course for NGOs, developed by Ong São Paulo-SP. The research instruments were: analysis of documents of the cou- rse, interviews with trainers and coordinator and literature review. In this course, curriculum is defined as a path to be followed by students and instructors and the coordinator of the subjects studied. We adopted the so-called Integrated Curriculum, in which teaching occurs by the study of problem situations and integrators of learning projects. At the end, we suggest improving the course and following that information, it is hoped, one will support the production of fur- ther comparative research.Este artigo apresenta pesquisa cujo objetivo foi analisar a definição e abordagem de currículo norteadores da formação de professores para o trabalho na educação não formal em organizações não governamentais (Ongs). Optou-se pela perspectiva qualitativa de pesquisa e estudo de caso do curso Formação de Professores para Ongs, desenvolvido por Ong de São Paulo-SP. Os instrumentos de pesquisa foram: análise dos documentos do curso, entrevistas semidiretivas com formadores e coordenador e revisão da literatura. Nesse curso define-se currículo como caminho a ser percorrido por alunos e formadores e como organizador das temáticas estudadas. Adota-se abordagem nomeada Currículo Integrado, em que o ensino ocorre pelo estudo de situações-problema e projetos integradores das aprendizagens. Ao final, sugere-se aperfeiçoamento do curso e seguem informações que, espera-se, apoiem a produção ulterior de pesquisas comparativas.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Avenida Dom Antônio, Parque Universitário, CEP 19806900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Avenida Dom Antônio, Parque Universitário, CEP 19806900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Perez, Deivis [UNESP]2015-08-21T17:53:47Z2015-08-21T17:53:47Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article379-390application/pdfhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reveducacao/article/view/8472Educação, v. 39, n. 2, p. 379-390, 2014.1984-6444http://hdl.handle.net/11449/12704310.5902/198464448472ISSN1984-6444-2014-39-02-379-390.pdf6409892014093401Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEducaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-14T19:10:35Zoai:repositorio.unesp.br:11449/127043Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T16:05:44.025787Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Definição e abordagem de currículo: exame de um curso de formação de professores para a educação não formal em ONGs Definition of curriculum and approach: study of a training course for teachers of non-formal education in NGOs |
title |
Definição e abordagem de currículo: exame de um curso de formação de professores para a educação não formal em ONGs |
spellingShingle |
Definição e abordagem de currículo: exame de um curso de formação de professores para a educação não formal em ONGs Perez, Deivis [UNESP] Curriculum Teacher training Non-formal education Currículo Educação não formal Formação de professores |
title_short |
Definição e abordagem de currículo: exame de um curso de formação de professores para a educação não formal em ONGs |
title_full |
Definição e abordagem de currículo: exame de um curso de formação de professores para a educação não formal em ONGs |
title_fullStr |
Definição e abordagem de currículo: exame de um curso de formação de professores para a educação não formal em ONGs |
title_full_unstemmed |
Definição e abordagem de currículo: exame de um curso de formação de professores para a educação não formal em ONGs |
title_sort |
Definição e abordagem de currículo: exame de um curso de formação de professores para a educação não formal em ONGs |
author |
Perez, Deivis [UNESP] |
author_facet |
Perez, Deivis [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Perez, Deivis [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Curriculum Teacher training Non-formal education Currículo Educação não formal Formação de professores |
topic |
Curriculum Teacher training Non-formal education Currículo Educação não formal Formação de professores |
description |
This article presents a research aimed to analyze the approach and the definition of guiding curriculum of teacher training for work in the non-formal education in non-governmental organizations (NGOs). We opted for a qualitative approach and case study of Te- acher Training Course for NGOs, developed by Ong São Paulo-SP. The research instruments were: analysis of documents of the cou- rse, interviews with trainers and coordinator and literature review. In this course, curriculum is defined as a path to be followed by students and instructors and the coordinator of the subjects studied. We adopted the so-called Integrated Curriculum, in which teaching occurs by the study of problem situations and integrators of learning projects. At the end, we suggest improving the course and following that information, it is hoped, one will support the production of fur- ther comparative research. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014 2015-08-21T17:53:47Z 2015-08-21T17:53:47Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reveducacao/article/view/8472 Educação, v. 39, n. 2, p. 379-390, 2014. 1984-6444 http://hdl.handle.net/11449/127043 10.5902/198464448472 ISSN1984-6444-2014-39-02-379-390.pdf 6409892014093401 |
url |
http://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reveducacao/article/view/8472 http://hdl.handle.net/11449/127043 |
identifier_str_mv |
Educação, v. 39, n. 2, p. 379-390, 2014. 1984-6444 10.5902/198464448472 ISSN1984-6444-2014-39-02-379-390.pdf 6409892014093401 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Educação |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
379-390 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128607082512384 |