Definição e abordagem de currículo: exame de um curso de formação de professores para a educação não formal em ONGs

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Perez, Deivis [UNESP]
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reveducacao/article/view/8472
http://hdl.handle.net/11449/127043
Resumo: This article presents a research aimed to analyze the approach and the definition of guiding curriculum of teacher training for work in the non-formal education in non-governmental organizations (NGOs). We opted for a qualitative approach and case study of Te- acher Training Course for NGOs, developed by Ong São Paulo-SP. The research instruments were: analysis of documents of the cou- rse, interviews with trainers and coordinator and literature review. In this course, curriculum is defined as a path to be followed by students and instructors and the coordinator of the subjects studied. We adopted the so-called Integrated Curriculum, in which teaching occurs by the study of problem situations and integrators of learning projects. At the end, we suggest improving the course and following that information, it is hoped, one will support the production of fur- ther comparative research.
id UNSP_bb29979477df0a789f5bbb74e5aebbb3
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/127043
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Definição e abordagem de currículo: exame de um curso de formação de professores para a educação não formal em ONGsDefinition of curriculum and approach: study of a training course for teachers of non-formal education in NGOsCurriculumTeacher trainingNon-formal educationCurrículoEducação não formalFormação de professoresThis article presents a research aimed to analyze the approach and the definition of guiding curriculum of teacher training for work in the non-formal education in non-governmental organizations (NGOs). We opted for a qualitative approach and case study of Te- acher Training Course for NGOs, developed by Ong São Paulo-SP. The research instruments were: analysis of documents of the cou- rse, interviews with trainers and coordinator and literature review. In this course, curriculum is defined as a path to be followed by students and instructors and the coordinator of the subjects studied. We adopted the so-called Integrated Curriculum, in which teaching occurs by the study of problem situations and integrators of learning projects. At the end, we suggest improving the course and following that information, it is hoped, one will support the production of fur- ther comparative research.Este artigo apresenta pesquisa cujo objetivo foi analisar a definição e abordagem de currículo norteadores da formação de professores para o trabalho na educação não formal em organizações não governamentais (Ongs). Optou-se pela perspectiva qualitativa de pesquisa e estudo de caso do curso Formação de Professores para Ongs, desenvolvido por Ong de São Paulo-SP. Os instrumentos de pesquisa foram: análise dos documentos do curso, entrevistas semidiretivas com formadores e coordenador e revisão da literatura. Nesse curso define-se currículo como caminho a ser percorrido por alunos e formadores e como organizador das temáticas estudadas. Adota-se abordagem nomeada Currículo Integrado, em que o ensino ocorre pelo estudo de situações-problema e projetos integradores das aprendizagens. Ao final, sugere-se aperfeiçoamento do curso e seguem informações que, espera-se, apoiem a produção ulterior de pesquisas comparativas.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Avenida Dom Antônio, Parque Universitário, CEP 19806900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Avenida Dom Antônio, Parque Universitário, CEP 19806900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Perez, Deivis [UNESP]2015-08-21T17:53:47Z2015-08-21T17:53:47Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article379-390application/pdfhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reveducacao/article/view/8472Educação, v. 39, n. 2, p. 379-390, 2014.1984-6444http://hdl.handle.net/11449/12704310.5902/198464448472ISSN1984-6444-2014-39-02-379-390.pdf6409892014093401Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEducaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-14T19:10:35Zoai:repositorio.unesp.br:11449/127043Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T16:05:44.025787Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Definição e abordagem de currículo: exame de um curso de formação de professores para a educação não formal em ONGs
Definition of curriculum and approach: study of a training course for teachers of non-formal education in NGOs
title Definição e abordagem de currículo: exame de um curso de formação de professores para a educação não formal em ONGs
spellingShingle Definição e abordagem de currículo: exame de um curso de formação de professores para a educação não formal em ONGs
Perez, Deivis [UNESP]
Curriculum
Teacher training
Non-formal education
Currículo
Educação não formal
Formação de professores
title_short Definição e abordagem de currículo: exame de um curso de formação de professores para a educação não formal em ONGs
title_full Definição e abordagem de currículo: exame de um curso de formação de professores para a educação não formal em ONGs
title_fullStr Definição e abordagem de currículo: exame de um curso de formação de professores para a educação não formal em ONGs
title_full_unstemmed Definição e abordagem de currículo: exame de um curso de formação de professores para a educação não formal em ONGs
title_sort Definição e abordagem de currículo: exame de um curso de formação de professores para a educação não formal em ONGs
author Perez, Deivis [UNESP]
author_facet Perez, Deivis [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Perez, Deivis [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Curriculum
Teacher training
Non-formal education
Currículo
Educação não formal
Formação de professores
topic Curriculum
Teacher training
Non-formal education
Currículo
Educação não formal
Formação de professores
description This article presents a research aimed to analyze the approach and the definition of guiding curriculum of teacher training for work in the non-formal education in non-governmental organizations (NGOs). We opted for a qualitative approach and case study of Te- acher Training Course for NGOs, developed by Ong São Paulo-SP. The research instruments were: analysis of documents of the cou- rse, interviews with trainers and coordinator and literature review. In this course, curriculum is defined as a path to be followed by students and instructors and the coordinator of the subjects studied. We adopted the so-called Integrated Curriculum, in which teaching occurs by the study of problem situations and integrators of learning projects. At the end, we suggest improving the course and following that information, it is hoped, one will support the production of fur- ther comparative research.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014
2015-08-21T17:53:47Z
2015-08-21T17:53:47Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reveducacao/article/view/8472
Educação, v. 39, n. 2, p. 379-390, 2014.
1984-6444
http://hdl.handle.net/11449/127043
10.5902/198464448472
ISSN1984-6444-2014-39-02-379-390.pdf
6409892014093401
url http://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reveducacao/article/view/8472
http://hdl.handle.net/11449/127043
identifier_str_mv Educação, v. 39, n. 2, p. 379-390, 2014.
1984-6444
10.5902/198464448472
ISSN1984-6444-2014-39-02-379-390.pdf
6409892014093401
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Educação
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 379-390
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128607082512384