Análise do processo formativo de professores para a educação não formal realizada em organizações não governamentais
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://sinop.unemat.br/projetos/revista/index.php/educacao/article/view/1135 http://hdl.handle.net/11449/127047 |
Resumo: | This article presents research academic-scientific aimed to examine the definition and theoretical approach or model curriculum that organizes and guides the training of teachers to work in the field of non-formal education made in non-governmental organizations (NGOs). We chose to adopt the perspective of qualitative research was conducted and the case study course called Teacher Training for NGOs, developed by an NGO based in the city of São Paulo. The research instruments were used: document analysis course, semi-directive interviews with their trainers and coordinator and literature review. Examined in the course curriculum is defined as a path to be followed by students and instructors and as organizer of the subjects studied. Adopts the approach named Integrated Curriculum, in which teaching occurs through the study of problem situations and integration projects of learning. At the end of the study, it is suggested that the improvement of the course and follow information that, hopefully, support the production of further comparative research. |
id |
UNSP_f2e0ceb54faff1b7799de349a87d39d9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/127047 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Análise do processo formativo de professores para a educação não formal realizada em organizações não governamentaisAnalysis of a formation process of teachers for non-formal education made in non-governmental organizationsCurriculumTeacher trainingNon-formal educationCurrículoFormação de professoresEducação não formalThis article presents research academic-scientific aimed to examine the definition and theoretical approach or model curriculum that organizes and guides the training of teachers to work in the field of non-formal education made in non-governmental organizations (NGOs). We chose to adopt the perspective of qualitative research was conducted and the case study course called Teacher Training for NGOs, developed by an NGO based in the city of São Paulo. The research instruments were used: document analysis course, semi-directive interviews with their trainers and coordinator and literature review. Examined in the course curriculum is defined as a path to be followed by students and instructors and as organizer of the subjects studied. Adopts the approach named Integrated Curriculum, in which teaching occurs through the study of problem situations and integration projects of learning. At the end of the study, it is suggested that the improvement of the course and follow information that, hopefully, support the production of further comparative research.Este artigo apresenta pesquisa acadêmico-científica cujo objetivo foi analisar a definição teórica e a abordagem ou modelo de currículo que organiza e norteia a formação de professores para o trabalho no campo da educação não formal realizada em organizações não governamentais (Ongs). Optou-se por adotar a perspectiva qualitativa de pesquisa e foi realizado o estudo de caso do curso denominado Formação de Professores para Ongs, desenvolvido por uma Ong sediada na cidade de São Paulo. Os instrumentos de pesquisa utilizados foram: análise dos documentos do curso, entrevistas semidiretivas com os seus formadores e coordenador e revisão da literatura. No curso examinado define-se currículo como caminho a ser percorrido por alunos e formadores e como organizador das temáticas estudadas. Adota-se a abordagem nomeada Currículo Integrado, em que o ensino ocorre por meio do estudo de situações-problema e projetos integradores das aprendizagens. Ao final da pesquisa, sugere-se o aperfeiçoamento do curso e seguem informações que, espera-se, apoiem a produção ulterior de pesquisas comparativas.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia Evolutiva, Social e Escolar, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Avenida Dom Antônio, Parque Universitário, CEP 19806900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Perez, Deivis [UNESP]2015-08-21T17:53:48Z2015-08-21T17:53:48Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article149-162application/pdfhttp://sinop.unemat.br/projetos/revista/index.php/educacao/article/view/1135Revista Educação, Cultura e Sociedade, v. 3, n. 1, p. 149-162, 2013.2237-1648http://hdl.handle.net/11449/127047ISSN2237-1648-2013-03-01-149-162.pdf6409892014093401Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Educação, Cultura e Sociedadeinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-14T19:10:37Zoai:repositorio.unesp.br:11449/127047Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T18:23:42.792673Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Análise do processo formativo de professores para a educação não formal realizada em organizações não governamentais Analysis of a formation process of teachers for non-formal education made in non-governmental organizations |
title |
Análise do processo formativo de professores para a educação não formal realizada em organizações não governamentais |
spellingShingle |
Análise do processo formativo de professores para a educação não formal realizada em organizações não governamentais Perez, Deivis [UNESP] Curriculum Teacher training Non-formal education Currículo Formação de professores Educação não formal |
title_short |
Análise do processo formativo de professores para a educação não formal realizada em organizações não governamentais |
title_full |
Análise do processo formativo de professores para a educação não formal realizada em organizações não governamentais |
title_fullStr |
Análise do processo formativo de professores para a educação não formal realizada em organizações não governamentais |
title_full_unstemmed |
Análise do processo formativo de professores para a educação não formal realizada em organizações não governamentais |
title_sort |
Análise do processo formativo de professores para a educação não formal realizada em organizações não governamentais |
author |
Perez, Deivis [UNESP] |
author_facet |
Perez, Deivis [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Perez, Deivis [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Curriculum Teacher training Non-formal education Currículo Formação de professores Educação não formal |
topic |
Curriculum Teacher training Non-formal education Currículo Formação de professores Educação não formal |
description |
This article presents research academic-scientific aimed to examine the definition and theoretical approach or model curriculum that organizes and guides the training of teachers to work in the field of non-formal education made in non-governmental organizations (NGOs). We chose to adopt the perspective of qualitative research was conducted and the case study course called Teacher Training for NGOs, developed by an NGO based in the city of São Paulo. The research instruments were used: document analysis course, semi-directive interviews with their trainers and coordinator and literature review. Examined in the course curriculum is defined as a path to be followed by students and instructors and as organizer of the subjects studied. Adopts the approach named Integrated Curriculum, in which teaching occurs through the study of problem situations and integration projects of learning. At the end of the study, it is suggested that the improvement of the course and follow information that, hopefully, support the production of further comparative research. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013 2015-08-21T17:53:48Z 2015-08-21T17:53:48Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://sinop.unemat.br/projetos/revista/index.php/educacao/article/view/1135 Revista Educação, Cultura e Sociedade, v. 3, n. 1, p. 149-162, 2013. 2237-1648 http://hdl.handle.net/11449/127047 ISSN2237-1648-2013-03-01-149-162.pdf 6409892014093401 |
url |
http://sinop.unemat.br/projetos/revista/index.php/educacao/article/view/1135 http://hdl.handle.net/11449/127047 |
identifier_str_mv |
Revista Educação, Cultura e Sociedade, v. 3, n. 1, p. 149-162, 2013. 2237-1648 ISSN2237-1648-2013-03-01-149-162.pdf 6409892014093401 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Educação, Cultura e Sociedade |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
149-162 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128927024021504 |