Análise do processo formativo de professores para a educação não formal realizada em organizações não governamentais

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Perez, Deivis [UNESP]
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://sinop.unemat.br/projetos/revista/index.php/educacao/article/view/1135
http://hdl.handle.net/11449/127047
Resumo: This article presents research academic-scientific aimed to examine the definition and theoretical approach or model curriculum that organizes and guides the training of teachers to work in the field of non-formal education made in non-governmental organizations (NGOs). We chose to adopt the perspective of qualitative research was conducted and the case study course called Teacher Training for NGOs, developed by an NGO based in the city of São Paulo. The research instruments were used: document analysis course, semi-directive interviews with their trainers and coordinator and literature review. Examined in the course curriculum is defined as a path to be followed by students and instructors and as organizer of the subjects studied. Adopts the approach named Integrated Curriculum, in which teaching occurs through the study of problem situations and integration projects of learning. At the end of the study, it is suggested that the improvement of the course and follow information that, hopefully, support the production of further comparative research.
id UNSP_f2e0ceb54faff1b7799de349a87d39d9
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/127047
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Análise do processo formativo de professores para a educação não formal realizada em organizações não governamentaisAnalysis of a formation process of teachers for non-formal education made in non-governmental organizationsCurriculumTeacher trainingNon-formal educationCurrículoFormação de professoresEducação não formalThis article presents research academic-scientific aimed to examine the definition and theoretical approach or model curriculum that organizes and guides the training of teachers to work in the field of non-formal education made in non-governmental organizations (NGOs). We chose to adopt the perspective of qualitative research was conducted and the case study course called Teacher Training for NGOs, developed by an NGO based in the city of São Paulo. The research instruments were used: document analysis course, semi-directive interviews with their trainers and coordinator and literature review. Examined in the course curriculum is defined as a path to be followed by students and instructors and as organizer of the subjects studied. Adopts the approach named Integrated Curriculum, in which teaching occurs through the study of problem situations and integration projects of learning. At the end of the study, it is suggested that the improvement of the course and follow information that, hopefully, support the production of further comparative research.Este artigo apresenta pesquisa acadêmico-científica cujo objetivo foi analisar a definição teórica e a abordagem ou modelo de currículo que organiza e norteia a formação de professores para o trabalho no campo da educação não formal realizada em organizações não governamentais (Ongs). Optou-se por adotar a perspectiva qualitativa de pesquisa e foi realizado o estudo de caso do curso denominado Formação de Professores para Ongs, desenvolvido por uma Ong sediada na cidade de São Paulo. Os instrumentos de pesquisa utilizados foram: análise dos documentos do curso, entrevistas semidiretivas com os seus formadores e coordenador e revisão da literatura. No curso examinado define-se currículo como caminho a ser percorrido por alunos e formadores e como organizador das temáticas estudadas. Adota-se a abordagem nomeada Currículo Integrado, em que o ensino ocorre por meio do estudo de situações-problema e projetos integradores das aprendizagens. Ao final da pesquisa, sugere-se o aperfeiçoamento do curso e seguem informações que, espera-se, apoiem a produção ulterior de pesquisas comparativas.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia Evolutiva, Social e Escolar, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Avenida Dom Antônio, Parque Universitário, CEP 19806900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Perez, Deivis [UNESP]2015-08-21T17:53:48Z2015-08-21T17:53:48Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article149-162application/pdfhttp://sinop.unemat.br/projetos/revista/index.php/educacao/article/view/1135Revista Educação, Cultura e Sociedade, v. 3, n. 1, p. 149-162, 2013.2237-1648http://hdl.handle.net/11449/127047ISSN2237-1648-2013-03-01-149-162.pdf6409892014093401Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Educação, Cultura e Sociedadeinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-14T19:10:37Zoai:repositorio.unesp.br:11449/127047Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T18:23:42.792673Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Análise do processo formativo de professores para a educação não formal realizada em organizações não governamentais
Analysis of a formation process of teachers for non-formal education made in non-governmental organizations
title Análise do processo formativo de professores para a educação não formal realizada em organizações não governamentais
spellingShingle Análise do processo formativo de professores para a educação não formal realizada em organizações não governamentais
Perez, Deivis [UNESP]
Curriculum
Teacher training
Non-formal education
Currículo
Formação de professores
Educação não formal
title_short Análise do processo formativo de professores para a educação não formal realizada em organizações não governamentais
title_full Análise do processo formativo de professores para a educação não formal realizada em organizações não governamentais
title_fullStr Análise do processo formativo de professores para a educação não formal realizada em organizações não governamentais
title_full_unstemmed Análise do processo formativo de professores para a educação não formal realizada em organizações não governamentais
title_sort Análise do processo formativo de professores para a educação não formal realizada em organizações não governamentais
author Perez, Deivis [UNESP]
author_facet Perez, Deivis [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Perez, Deivis [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Curriculum
Teacher training
Non-formal education
Currículo
Formação de professores
Educação não formal
topic Curriculum
Teacher training
Non-formal education
Currículo
Formação de professores
Educação não formal
description This article presents research academic-scientific aimed to examine the definition and theoretical approach or model curriculum that organizes and guides the training of teachers to work in the field of non-formal education made in non-governmental organizations (NGOs). We chose to adopt the perspective of qualitative research was conducted and the case study course called Teacher Training for NGOs, developed by an NGO based in the city of São Paulo. The research instruments were used: document analysis course, semi-directive interviews with their trainers and coordinator and literature review. Examined in the course curriculum is defined as a path to be followed by students and instructors and as organizer of the subjects studied. Adopts the approach named Integrated Curriculum, in which teaching occurs through the study of problem situations and integration projects of learning. At the end of the study, it is suggested that the improvement of the course and follow information that, hopefully, support the production of further comparative research.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013
2015-08-21T17:53:48Z
2015-08-21T17:53:48Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://sinop.unemat.br/projetos/revista/index.php/educacao/article/view/1135
Revista Educação, Cultura e Sociedade, v. 3, n. 1, p. 149-162, 2013.
2237-1648
http://hdl.handle.net/11449/127047
ISSN2237-1648-2013-03-01-149-162.pdf
6409892014093401
url http://sinop.unemat.br/projetos/revista/index.php/educacao/article/view/1135
http://hdl.handle.net/11449/127047
identifier_str_mv Revista Educação, Cultura e Sociedade, v. 3, n. 1, p. 149-162, 2013.
2237-1648
ISSN2237-1648-2013-03-01-149-162.pdf
6409892014093401
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Educação, Cultura e Sociedade
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 149-162
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128927024021504