Psicologia escolar: a promoção da saúde mental na escola

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Maysa dos Santos de [UNESP]
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/203435
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2019-05-23/000915333.pdf
Resumo: This work deals with school psychology as a broad area that is in the process of development and interfaces between psychology and education. The theoretical-methodological conceptions that guide professional practice in the field of school psychology are diverse, according to the perspectives of Psychology as an area of knowledge, aiming to understand the subjective dimensions of the human being focused on intervention in practice. The psychologist inserted in the school is responsible for the promotion of the mental health of the same, acting along with all the members that are part of the school (the students, the educators and the family). Their performance is not restricted only in solving problems, but also in developing work aimed at preventing them. Through a qualitative research, aiming at a bibliographical survey, it can be affirmed that the school psychologist, through his training, uses psychological methods and techniques to improve the quality and efficiency of the educational process aiming at the promotion of mental health in school
id UNSP_bee7b7707d3e148cd8de9c6d6763bae3
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/203435
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Psicologia escolar: a promoção da saúde mental na escolaPsicologia escolarSaúde mentalEscolasPsicólogos escolaresPsicologiaEducaçãoSaúdeEstudantesProfessoresFamíliaPsicologia infantilThis work deals with school psychology as a broad area that is in the process of development and interfaces between psychology and education. The theoretical-methodological conceptions that guide professional practice in the field of school psychology are diverse, according to the perspectives of Psychology as an area of knowledge, aiming to understand the subjective dimensions of the human being focused on intervention in practice. The psychologist inserted in the school is responsible for the promotion of the mental health of the same, acting along with all the members that are part of the school (the students, the educators and the family). Their performance is not restricted only in solving problems, but also in developing work aimed at preventing them. Through a qualitative research, aiming at a bibliographical survey, it can be affirmed that the school psychologist, through his training, uses psychological methods and techniques to improve the quality and efficiency of the educational process aiming at the promotion of mental health in schoolEste presente trabalho trata-se da psicologia escolar como uma área ampla que está em processo de desenvolvimento e faz a interface entre psicologia e educação. As concepções teórico-metodológicas que norteiam a prática profissional no campo da psicologia escolar são diversas, conforme as perspectivas da Psicologia enquanto área de conhecimento, visando compreender as dimensões subjetivas do ser humano voltada para a intervenção na prática. O psicólogo inserido na escola é responsável pela promoção da saúde mental da mesma, atuando junto a todos os membros que fazem parte da escola (os alunos, os educadores e a família). Sua atuação não fica restringida apenas na resolução dos problemas, mas também desenvolvendo trabalho que visem à prevenção dos mesmos. Por meio de uma pesquisa qualitativa, visando levantamento bibliográfico, pode-se afirmar que o psicólogo escolar, mediante sua formação, utiliza-se de métodos e técnicas psicológicas para melhorar a qualidade e a eficiência do processo educacional visando à promoção da saúde mental na escolaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Leite, César Donizetti Pereira [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Lima, Maysa dos Santos de [UNESP]2021-03-10T12:57:04Z2021-03-10T12:57:04Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis27 f.application/pdfLIMA, Maysa dos Santos de. Psicologia escolar: a promoção da saúde mental na escola. 2018. 27 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências (Campus de Rio Claro), 2018.http://hdl.handle.net/11449/203435990009153330206341http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2019-05-23/000915333.pdf69924485292401890000-0001-8889-750XAlmareponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-07-10T17:11:52Zoai:repositorio.unesp.br:11449/203435Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T15:45:37.183741Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Psicologia escolar: a promoção da saúde mental na escola
title Psicologia escolar: a promoção da saúde mental na escola
spellingShingle Psicologia escolar: a promoção da saúde mental na escola
Lima, Maysa dos Santos de [UNESP]
Psicologia escolar
Saúde mental
Escolas
Psicólogos escolares
Psicologia
Educação
Saúde
Estudantes
Professores
Família
Psicologia infantil
title_short Psicologia escolar: a promoção da saúde mental na escola
title_full Psicologia escolar: a promoção da saúde mental na escola
title_fullStr Psicologia escolar: a promoção da saúde mental na escola
title_full_unstemmed Psicologia escolar: a promoção da saúde mental na escola
title_sort Psicologia escolar: a promoção da saúde mental na escola
author Lima, Maysa dos Santos de [UNESP]
author_facet Lima, Maysa dos Santos de [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Leite, César Donizetti Pereira [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima, Maysa dos Santos de [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Psicologia escolar
Saúde mental
Escolas
Psicólogos escolares
Psicologia
Educação
Saúde
Estudantes
Professores
Família
Psicologia infantil
topic Psicologia escolar
Saúde mental
Escolas
Psicólogos escolares
Psicologia
Educação
Saúde
Estudantes
Professores
Família
Psicologia infantil
description This work deals with school psychology as a broad area that is in the process of development and interfaces between psychology and education. The theoretical-methodological conceptions that guide professional practice in the field of school psychology are diverse, according to the perspectives of Psychology as an area of knowledge, aiming to understand the subjective dimensions of the human being focused on intervention in practice. The psychologist inserted in the school is responsible for the promotion of the mental health of the same, acting along with all the members that are part of the school (the students, the educators and the family). Their performance is not restricted only in solving problems, but also in developing work aimed at preventing them. Through a qualitative research, aiming at a bibliographical survey, it can be affirmed that the school psychologist, through his training, uses psychological methods and techniques to improve the quality and efficiency of the educational process aiming at the promotion of mental health in school
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018
2021-03-10T12:57:04Z
2021-03-10T12:57:04Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv LIMA, Maysa dos Santos de. Psicologia escolar: a promoção da saúde mental na escola. 2018. 27 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências (Campus de Rio Claro), 2018.
http://hdl.handle.net/11449/203435
990009153330206341
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2019-05-23/000915333.pdf
6992448529240189
0000-0001-8889-750X
identifier_str_mv LIMA, Maysa dos Santos de. Psicologia escolar: a promoção da saúde mental na escola. 2018. 27 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências (Campus de Rio Claro), 2018.
990009153330206341
6992448529240189
0000-0001-8889-750X
url http://hdl.handle.net/11449/203435
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2019-05-23/000915333.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 27 f.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Alma
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128558257668096