Psicologia escolar: a promoção da saúde mental na escola
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11449/203435 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2019-05-23/000915333.pdf |
Resumo: | This work deals with school psychology as a broad area that is in the process of development and interfaces between psychology and education. The theoretical-methodological conceptions that guide professional practice in the field of school psychology are diverse, according to the perspectives of Psychology as an area of knowledge, aiming to understand the subjective dimensions of the human being focused on intervention in practice. The psychologist inserted in the school is responsible for the promotion of the mental health of the same, acting along with all the members that are part of the school (the students, the educators and the family). Their performance is not restricted only in solving problems, but also in developing work aimed at preventing them. Through a qualitative research, aiming at a bibliographical survey, it can be affirmed that the school psychologist, through his training, uses psychological methods and techniques to improve the quality and efficiency of the educational process aiming at the promotion of mental health in school |
id |
UNSP_bee7b7707d3e148cd8de9c6d6763bae3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/203435 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Psicologia escolar: a promoção da saúde mental na escolaPsicologia escolarSaúde mentalEscolasPsicólogos escolaresPsicologiaEducaçãoSaúdeEstudantesProfessoresFamíliaPsicologia infantilThis work deals with school psychology as a broad area that is in the process of development and interfaces between psychology and education. The theoretical-methodological conceptions that guide professional practice in the field of school psychology are diverse, according to the perspectives of Psychology as an area of knowledge, aiming to understand the subjective dimensions of the human being focused on intervention in practice. The psychologist inserted in the school is responsible for the promotion of the mental health of the same, acting along with all the members that are part of the school (the students, the educators and the family). Their performance is not restricted only in solving problems, but also in developing work aimed at preventing them. Through a qualitative research, aiming at a bibliographical survey, it can be affirmed that the school psychologist, through his training, uses psychological methods and techniques to improve the quality and efficiency of the educational process aiming at the promotion of mental health in schoolEste presente trabalho trata-se da psicologia escolar como uma área ampla que está em processo de desenvolvimento e faz a interface entre psicologia e educação. As concepções teórico-metodológicas que norteiam a prática profissional no campo da psicologia escolar são diversas, conforme as perspectivas da Psicologia enquanto área de conhecimento, visando compreender as dimensões subjetivas do ser humano voltada para a intervenção na prática. O psicólogo inserido na escola é responsável pela promoção da saúde mental da mesma, atuando junto a todos os membros que fazem parte da escola (os alunos, os educadores e a família). Sua atuação não fica restringida apenas na resolução dos problemas, mas também desenvolvendo trabalho que visem à prevenção dos mesmos. Por meio de uma pesquisa qualitativa, visando levantamento bibliográfico, pode-se afirmar que o psicólogo escolar, mediante sua formação, utiliza-se de métodos e técnicas psicológicas para melhorar a qualidade e a eficiência do processo educacional visando à promoção da saúde mental na escolaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Leite, César Donizetti Pereira [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Lima, Maysa dos Santos de [UNESP]2021-03-10T12:57:04Z2021-03-10T12:57:04Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis27 f.application/pdfLIMA, Maysa dos Santos de. Psicologia escolar: a promoção da saúde mental na escola. 2018. 27 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências (Campus de Rio Claro), 2018.http://hdl.handle.net/11449/203435990009153330206341http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2019-05-23/000915333.pdf69924485292401890000-0001-8889-750XAlmareponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-07-10T17:11:52Zoai:repositorio.unesp.br:11449/203435Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T15:45:37.183741Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Psicologia escolar: a promoção da saúde mental na escola |
title |
Psicologia escolar: a promoção da saúde mental na escola |
spellingShingle |
Psicologia escolar: a promoção da saúde mental na escola Lima, Maysa dos Santos de [UNESP] Psicologia escolar Saúde mental Escolas Psicólogos escolares Psicologia Educação Saúde Estudantes Professores Família Psicologia infantil |
title_short |
Psicologia escolar: a promoção da saúde mental na escola |
title_full |
Psicologia escolar: a promoção da saúde mental na escola |
title_fullStr |
Psicologia escolar: a promoção da saúde mental na escola |
title_full_unstemmed |
Psicologia escolar: a promoção da saúde mental na escola |
title_sort |
Psicologia escolar: a promoção da saúde mental na escola |
author |
Lima, Maysa dos Santos de [UNESP] |
author_facet |
Lima, Maysa dos Santos de [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Leite, César Donizetti Pereira [UNESP] Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lima, Maysa dos Santos de [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Psicologia escolar Saúde mental Escolas Psicólogos escolares Psicologia Educação Saúde Estudantes Professores Família Psicologia infantil |
topic |
Psicologia escolar Saúde mental Escolas Psicólogos escolares Psicologia Educação Saúde Estudantes Professores Família Psicologia infantil |
description |
This work deals with school psychology as a broad area that is in the process of development and interfaces between psychology and education. The theoretical-methodological conceptions that guide professional practice in the field of school psychology are diverse, according to the perspectives of Psychology as an area of knowledge, aiming to understand the subjective dimensions of the human being focused on intervention in practice. The psychologist inserted in the school is responsible for the promotion of the mental health of the same, acting along with all the members that are part of the school (the students, the educators and the family). Their performance is not restricted only in solving problems, but also in developing work aimed at preventing them. Through a qualitative research, aiming at a bibliographical survey, it can be affirmed that the school psychologist, through his training, uses psychological methods and techniques to improve the quality and efficiency of the educational process aiming at the promotion of mental health in school |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018 2021-03-10T12:57:04Z 2021-03-10T12:57:04Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
LIMA, Maysa dos Santos de. Psicologia escolar: a promoção da saúde mental na escola. 2018. 27 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências (Campus de Rio Claro), 2018. http://hdl.handle.net/11449/203435 990009153330206341 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2019-05-23/000915333.pdf 6992448529240189 0000-0001-8889-750X |
identifier_str_mv |
LIMA, Maysa dos Santos de. Psicologia escolar: a promoção da saúde mental na escola. 2018. 27 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências (Campus de Rio Claro), 2018. 990009153330206341 6992448529240189 0000-0001-8889-750X |
url |
http://hdl.handle.net/11449/203435 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2019-05-23/000915333.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
27 f. application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Alma reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128558257668096 |