Um olhar crítico sobre o ensino de vocabulário em contextos de inglês como língua estrangeira
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2006 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S0103-18132006000100004 http://hdl.handle.net/11449/211425 |
Resumo: | This paper summarizes the results achieved in my MA dissertation. It aims at analyzing the relationship between vocabulary teaching and learning strategies and EFL students’ oral production. At first, a study aiming at giving an overview of how vocabulary was being dealt with in different contexts was carried out. Based on this study, a group was chosen to participate in a case study whose objective was to analyze the teaching of vocabulary and learning strategies as they occurred in classes, as well as their effect on the students’ oral production. Results show that the approach used by the teacher to deal with vocabulary, which was basically to explain the meaning of words to cope with difficulties in comprehension, does not help students to retain such words for productive use. In order to improve students’ lexical profile and lexical variation, it is necessary to use an approach that deals with vocabulary with productive goals and targets at language practice both in oral production and comprehension. |
id |
UNSP_c2188ca4f282660b6c81154e0ff8b050 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/211425 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Um olhar crítico sobre o ensino de vocabulário em contextos de inglês como língua estrangeiravocabulary teachinglearning strategiesEFL oral productionensino de vocabulárioestratégias de aprendizagemprodução oral em ILEThis paper summarizes the results achieved in my MA dissertation. It aims at analyzing the relationship between vocabulary teaching and learning strategies and EFL students’ oral production. At first, a study aiming at giving an overview of how vocabulary was being dealt with in different contexts was carried out. Based on this study, a group was chosen to participate in a case study whose objective was to analyze the teaching of vocabulary and learning strategies as they occurred in classes, as well as their effect on the students’ oral production. Results show that the approach used by the teacher to deal with vocabulary, which was basically to explain the meaning of words to cope with difficulties in comprehension, does not help students to retain such words for productive use. In order to improve students’ lexical profile and lexical variation, it is necessary to use an approach that deals with vocabulary with productive goals and targets at language practice both in oral production and comprehension.Este trabalho resume os resultados obtidos em minha dissertação de mestrado, que tem por objetivo analisar a relação entre o ensino de vocabulário, as estratégias de aprendizagem e a produção oral de alunos de inglês como língua estrangeira. A princípio, foi feito um estudo com o objetivo de obter uma visão geral sobre o ensino do vocabulário em contextos diferentes. Com base nesse estudo, escolheu-se um grupo para participar de um estudo de caso, cujo objetivo era analisar o ensino de vocabulário e as estratégias de aprendizagem à medida que apareciam nas aulas, assim como seu efeito na produção oral dos alunos. Os resultados mostram que a abordagem usada pelo professor para ensinar o vocabulário, que era basicamente explicar o significado das palavras para solucionar as dificuldades de compreensão, não ajuda os alunos a adquirirem tais palavras para uso produtivo. Com o objetivo de melhorar a variação e o perfil lexicais dos alunos, faz-se necessário utilizar uma abordagem que trabalhe o vocabulário com objetivos produtivos e que enfoque a prática da língua, tanto em relação à produção quanto à compreensão orais.Universidade Estadual PaulistaUniversidade Estadual PaulistaUNICAMP. Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada do Instituto de Estudos da Linguagem (IEL)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Rodrigues, Daniel Fernando2021-07-14T10:24:13Z2021-07-14T10:24:13Z2006-06info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article55-73application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0103-18132006000100004Trabalhos em Linguística Aplicada. Campinas, SP, Brazil: UNICAMP. Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada do Instituto de Estudos da Linguagem (IEL), v. 45, n. 1, p. 55-73, 2006.2175-764Xhttp://hdl.handle.net/11449/21142510.1590/S0103-18132006000100004S0103-18132006000100004S0103-18132006000100004.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporTrabalhos em Linguística Aplicadainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-12T06:16:48Zoai:repositorio.unesp.br:11449/211425Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-12-12T06:16:48Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Um olhar crítico sobre o ensino de vocabulário em contextos de inglês como língua estrangeira |
title |
Um olhar crítico sobre o ensino de vocabulário em contextos de inglês como língua estrangeira |
spellingShingle |
Um olhar crítico sobre o ensino de vocabulário em contextos de inglês como língua estrangeira Rodrigues, Daniel Fernando vocabulary teaching learning strategies EFL oral production ensino de vocabulário estratégias de aprendizagem produção oral em ILE |
title_short |
Um olhar crítico sobre o ensino de vocabulário em contextos de inglês como língua estrangeira |
title_full |
Um olhar crítico sobre o ensino de vocabulário em contextos de inglês como língua estrangeira |
title_fullStr |
Um olhar crítico sobre o ensino de vocabulário em contextos de inglês como língua estrangeira |
title_full_unstemmed |
Um olhar crítico sobre o ensino de vocabulário em contextos de inglês como língua estrangeira |
title_sort |
Um olhar crítico sobre o ensino de vocabulário em contextos de inglês como língua estrangeira |
author |
Rodrigues, Daniel Fernando |
author_facet |
Rodrigues, Daniel Fernando |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rodrigues, Daniel Fernando |
dc.subject.por.fl_str_mv |
vocabulary teaching learning strategies EFL oral production ensino de vocabulário estratégias de aprendizagem produção oral em ILE |
topic |
vocabulary teaching learning strategies EFL oral production ensino de vocabulário estratégias de aprendizagem produção oral em ILE |
description |
This paper summarizes the results achieved in my MA dissertation. It aims at analyzing the relationship between vocabulary teaching and learning strategies and EFL students’ oral production. At first, a study aiming at giving an overview of how vocabulary was being dealt with in different contexts was carried out. Based on this study, a group was chosen to participate in a case study whose objective was to analyze the teaching of vocabulary and learning strategies as they occurred in classes, as well as their effect on the students’ oral production. Results show that the approach used by the teacher to deal with vocabulary, which was basically to explain the meaning of words to cope with difficulties in comprehension, does not help students to retain such words for productive use. In order to improve students’ lexical profile and lexical variation, it is necessary to use an approach that deals with vocabulary with productive goals and targets at language practice both in oral production and comprehension. |
publishDate |
2006 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2006-06 2021-07-14T10:24:13Z 2021-07-14T10:24:13Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/S0103-18132006000100004 Trabalhos em Linguística Aplicada. Campinas, SP, Brazil: UNICAMP. Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada do Instituto de Estudos da Linguagem (IEL), v. 45, n. 1, p. 55-73, 2006. 2175-764X http://hdl.handle.net/11449/211425 10.1590/S0103-18132006000100004 S0103-18132006000100004 S0103-18132006000100004.pdf |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/S0103-18132006000100004 http://hdl.handle.net/11449/211425 |
identifier_str_mv |
Trabalhos em Linguística Aplicada. Campinas, SP, Brazil: UNICAMP. Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada do Instituto de Estudos da Linguagem (IEL), v. 45, n. 1, p. 55-73, 2006. 2175-764X 10.1590/S0103-18132006000100004 S0103-18132006000100004 S0103-18132006000100004.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Trabalhos em Linguística Aplicada |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
55-73 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UNICAMP. Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada do Instituto de Estudos da Linguagem (IEL) |
publisher.none.fl_str_mv |
UNICAMP. Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada do Instituto de Estudos da Linguagem (IEL) |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799965254852018176 |