Um olhar crítico sobre o ensino de vocabulário em contextos de inglês como língua estrangeira

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues, Daniel Fernando
Data de Publicação: 2006
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S0103-18132006000100004
http://hdl.handle.net/11449/211425
Resumo: This paper summarizes the results achieved in my MA dissertation. It aims at analyzing the relationship between vocabulary teaching and learning strategies and EFL students’ oral production. At first, a study aiming at giving an overview of how vocabulary was being dealt with in different contexts was carried out. Based on this study, a group was chosen to participate in a case study whose objective was to analyze the teaching of vocabulary and learning strategies as they occurred in classes, as well as their effect on the students’ oral production. Results show that the approach used by the teacher to deal with vocabulary, which was basically to explain the meaning of words to cope with difficulties in comprehension, does not help students to retain such words for productive use. In order to improve students’ lexical profile and lexical variation, it is necessary to use an approach that deals with vocabulary with productive goals and targets at language practice both in oral production and comprehension.
id UNSP_c2188ca4f282660b6c81154e0ff8b050
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/211425
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Um olhar crítico sobre o ensino de vocabulário em contextos de inglês como língua estrangeiravocabulary teachinglearning strategiesEFL oral productionensino de vocabulárioestratégias de aprendizagemprodução oral em ILEThis paper summarizes the results achieved in my MA dissertation. It aims at analyzing the relationship between vocabulary teaching and learning strategies and EFL students’ oral production. At first, a study aiming at giving an overview of how vocabulary was being dealt with in different contexts was carried out. Based on this study, a group was chosen to participate in a case study whose objective was to analyze the teaching of vocabulary and learning strategies as they occurred in classes, as well as their effect on the students’ oral production. Results show that the approach used by the teacher to deal with vocabulary, which was basically to explain the meaning of words to cope with difficulties in comprehension, does not help students to retain such words for productive use. In order to improve students’ lexical profile and lexical variation, it is necessary to use an approach that deals with vocabulary with productive goals and targets at language practice both in oral production and comprehension.Este trabalho resume os resultados obtidos em minha dissertação de mestrado, que tem por objetivo analisar a relação entre o ensino de vocabulário, as estratégias de aprendizagem e a produção oral de alunos de inglês como língua estrangeira. A princípio, foi feito um estudo com o objetivo de obter uma visão geral sobre o ensino do vocabulário em contextos diferentes. Com base nesse estudo, escolheu-se um grupo para participar de um estudo de caso, cujo objetivo era analisar o ensino de vocabulário e as estratégias de aprendizagem à medida que apareciam nas aulas, assim como seu efeito na produção oral dos alunos. Os resultados mostram que a abordagem usada pelo professor para ensinar o vocabulário, que era basicamente explicar o significado das palavras para solucionar as dificuldades de compreensão, não ajuda os alunos a adquirirem tais palavras para uso produtivo. Com o objetivo de melhorar a variação e o perfil lexicais dos alunos, faz-se necessário utilizar uma abordagem que trabalhe o vocabulário com objetivos produtivos e que enfoque a prática da língua, tanto em relação à produção quanto à compreensão orais.Universidade Estadual PaulistaUniversidade Estadual PaulistaUNICAMP. Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada do Instituto de Estudos da Linguagem (IEL)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Rodrigues, Daniel Fernando2021-07-14T10:24:13Z2021-07-14T10:24:13Z2006-06info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article55-73application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0103-18132006000100004Trabalhos em Linguística Aplicada. Campinas, SP, Brazil: UNICAMP. Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada do Instituto de Estudos da Linguagem (IEL), v. 45, n. 1, p. 55-73, 2006.2175-764Xhttp://hdl.handle.net/11449/21142510.1590/S0103-18132006000100004S0103-18132006000100004S0103-18132006000100004.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporTrabalhos em Linguística Aplicadainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-12T06:16:48Zoai:repositorio.unesp.br:11449/211425Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-12-12T06:16:48Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Um olhar crítico sobre o ensino de vocabulário em contextos de inglês como língua estrangeira
title Um olhar crítico sobre o ensino de vocabulário em contextos de inglês como língua estrangeira
spellingShingle Um olhar crítico sobre o ensino de vocabulário em contextos de inglês como língua estrangeira
Rodrigues, Daniel Fernando
vocabulary teaching
learning strategies
EFL oral production
ensino de vocabulário
estratégias de aprendizagem
produção oral em ILE
title_short Um olhar crítico sobre o ensino de vocabulário em contextos de inglês como língua estrangeira
title_full Um olhar crítico sobre o ensino de vocabulário em contextos de inglês como língua estrangeira
title_fullStr Um olhar crítico sobre o ensino de vocabulário em contextos de inglês como língua estrangeira
title_full_unstemmed Um olhar crítico sobre o ensino de vocabulário em contextos de inglês como língua estrangeira
title_sort Um olhar crítico sobre o ensino de vocabulário em contextos de inglês como língua estrangeira
author Rodrigues, Daniel Fernando
author_facet Rodrigues, Daniel Fernando
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodrigues, Daniel Fernando
dc.subject.por.fl_str_mv vocabulary teaching
learning strategies
EFL oral production
ensino de vocabulário
estratégias de aprendizagem
produção oral em ILE
topic vocabulary teaching
learning strategies
EFL oral production
ensino de vocabulário
estratégias de aprendizagem
produção oral em ILE
description This paper summarizes the results achieved in my MA dissertation. It aims at analyzing the relationship between vocabulary teaching and learning strategies and EFL students’ oral production. At first, a study aiming at giving an overview of how vocabulary was being dealt with in different contexts was carried out. Based on this study, a group was chosen to participate in a case study whose objective was to analyze the teaching of vocabulary and learning strategies as they occurred in classes, as well as their effect on the students’ oral production. Results show that the approach used by the teacher to deal with vocabulary, which was basically to explain the meaning of words to cope with difficulties in comprehension, does not help students to retain such words for productive use. In order to improve students’ lexical profile and lexical variation, it is necessary to use an approach that deals with vocabulary with productive goals and targets at language practice both in oral production and comprehension.
publishDate 2006
dc.date.none.fl_str_mv 2006-06
2021-07-14T10:24:13Z
2021-07-14T10:24:13Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S0103-18132006000100004
Trabalhos em Linguística Aplicada. Campinas, SP, Brazil: UNICAMP. Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada do Instituto de Estudos da Linguagem (IEL), v. 45, n. 1, p. 55-73, 2006.
2175-764X
http://hdl.handle.net/11449/211425
10.1590/S0103-18132006000100004
S0103-18132006000100004
S0103-18132006000100004.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/S0103-18132006000100004
http://hdl.handle.net/11449/211425
identifier_str_mv Trabalhos em Linguística Aplicada. Campinas, SP, Brazil: UNICAMP. Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada do Instituto de Estudos da Linguagem (IEL), v. 45, n. 1, p. 55-73, 2006.
2175-764X
10.1590/S0103-18132006000100004
S0103-18132006000100004
S0103-18132006000100004.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Trabalhos em Linguística Aplicada
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 55-73
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNICAMP. Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada do Instituto de Estudos da Linguagem (IEL)
publisher.none.fl_str_mv UNICAMP. Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada do Instituto de Estudos da Linguagem (IEL)
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799965254852018176