A educação em direitos humanos como suporte às políticas antimanicomiais: história e memória
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/1981-7746-sol00312 http://hdl.handle.net/11449/213300 |
Resumo: | The mental health policy in Brazil is threatened by the return of asylum logic and this constitutes a risk to users and family members, as the subject diagnosed with mental disorder no longer enjoys full rights. The purpose of this essay is to propose that the rescue of the memory of asylum barbarism is a fundamental part of human rights education; in addition, it should be present in the training of health professionals to strengthen social movements that give legitimacy and strength to the anti-asylum model. It starts with a critical conception of human rights to argue that they constitute the historical sedimentation of social struggles in a society in conflict. The conclusion points out that the enjoyment of the right to mental health is closely related to the education of health agents, users and social movements. |
id |
UNSP_c24e4b5b5686bf386147ca8e54900937 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/213300 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
A educação em direitos humanos como suporte às políticas antimanicomiais: história e memóriaHuman rights education as a support for anti-asylum policies: history and memoryLa educación en derechos humanos como soporte a la política antimanicomial: historia y memoriahuman rights educationanti-asylum fighttraining of health agentsmental healtheducação em direitos humanosluta antimanicomialformação de agentes de saúdesaúde mentalThe mental health policy in Brazil is threatened by the return of asylum logic and this constitutes a risk to users and family members, as the subject diagnosed with mental disorder no longer enjoys full rights. The purpose of this essay is to propose that the rescue of the memory of asylum barbarism is a fundamental part of human rights education; in addition, it should be present in the training of health professionals to strengthen social movements that give legitimacy and strength to the anti-asylum model. It starts with a critical conception of human rights to argue that they constitute the historical sedimentation of social struggles in a society in conflict. The conclusion points out that the enjoyment of the right to mental health is closely related to the education of health agents, users and social movements.La política de la salud mental en Brasil se ve hoy amenazada por el retorno de la lógica manicomial, lo que constituye un riesgo hacia los usuarios y sus familiares, pues el sujeto diagnosticado con trastorno mental deja de usufructuar plenos derechos. El objetivo de este ensayo es proponer que el rescate de la memoria de la barbarie manicomial sea parte fundamental de la educación en derechos humanos; además de eso, debería estar presente en la formación de los profesionales del área de la salud para fortalecer los movimientos sociales que le dan legitimidad y fuerza al modelo antimanicomial. Se parte de una concepción crítica de los derechos humanos para argumentar que ellos constituyen la sedimentación histórica de las luchas sociales en una sociedad en conflicto. La conclusión apunta que el usufructo del derecho a la salud mental está íntimamente relacionado a la educación de los agentes de salud, a los usuarios y a los movimientos sociales.A política de saúde mental no Brasil se vê hoje ameaçada pelo retorno da lógica manicomial e isso constitui um risco aos usuários e familiares, pois o sujeito diagnosticado com transtorno mental deixa de usufruir plenos direitos. O objetivo deste ensaio é propor que o resgate da memória da barbárie manicomial seja parte fundamental de uma educação em direitos humanos; além disso, deveria estar presente na formação dos profissionais da área da saúde para fortalecer os movimentos sociais que dão legitimidade e força ao modelo antimanicomial. Parte-se de uma concepção crítica dos direitos humanos para argumentar que estes constituem a sedimentação histórica de lutas sociais em uma sociedade em conflito. A conclusão aponta que o usufruto do direito à saúde mental está intimamente relacionado à educação dos agentes de saúde, aos usuários e aos movimentos sociais.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de CiênciasUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de CiênciasFundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim VenâncioUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Maia, Ari Fernando [UNESP]Gradella, Osvaldo [UNESP]2021-07-14T10:53:10Z2021-07-14T10:53:10Z2020-11-13info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article-application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1981-7746-sol00312Trabalho, Educação e Saúde. Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, v. 19, p. -, 2020.1678-10071981-7746http://hdl.handle.net/11449/21330010.1590/1981-7746-sol00312S1981-77462021000100403S1981-77462021000100403.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporTrabalho, Educação e Saúdeinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-29T15:53:53Zoai:repositorio.unesp.br:11449/213300Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T16:31:07.548658Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A educação em direitos humanos como suporte às políticas antimanicomiais: história e memória Human rights education as a support for anti-asylum policies: history and memory La educación en derechos humanos como soporte a la política antimanicomial: historia y memoria |
title |
A educação em direitos humanos como suporte às políticas antimanicomiais: história e memória |
spellingShingle |
A educação em direitos humanos como suporte às políticas antimanicomiais: história e memória Maia, Ari Fernando [UNESP] human rights education anti-asylum fight training of health agents mental health educação em direitos humanos luta antimanicomial formação de agentes de saúde saúde mental |
title_short |
A educação em direitos humanos como suporte às políticas antimanicomiais: história e memória |
title_full |
A educação em direitos humanos como suporte às políticas antimanicomiais: história e memória |
title_fullStr |
A educação em direitos humanos como suporte às políticas antimanicomiais: história e memória |
title_full_unstemmed |
A educação em direitos humanos como suporte às políticas antimanicomiais: história e memória |
title_sort |
A educação em direitos humanos como suporte às políticas antimanicomiais: história e memória |
author |
Maia, Ari Fernando [UNESP] |
author_facet |
Maia, Ari Fernando [UNESP] Gradella, Osvaldo [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Gradella, Osvaldo [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Maia, Ari Fernando [UNESP] Gradella, Osvaldo [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
human rights education anti-asylum fight training of health agents mental health educação em direitos humanos luta antimanicomial formação de agentes de saúde saúde mental |
topic |
human rights education anti-asylum fight training of health agents mental health educação em direitos humanos luta antimanicomial formação de agentes de saúde saúde mental |
description |
The mental health policy in Brazil is threatened by the return of asylum logic and this constitutes a risk to users and family members, as the subject diagnosed with mental disorder no longer enjoys full rights. The purpose of this essay is to propose that the rescue of the memory of asylum barbarism is a fundamental part of human rights education; in addition, it should be present in the training of health professionals to strengthen social movements that give legitimacy and strength to the anti-asylum model. It starts with a critical conception of human rights to argue that they constitute the historical sedimentation of social struggles in a society in conflict. The conclusion points out that the enjoyment of the right to mental health is closely related to the education of health agents, users and social movements. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-11-13 2021-07-14T10:53:10Z 2021-07-14T10:53:10Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/1981-7746-sol00312 Trabalho, Educação e Saúde. Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, v. 19, p. -, 2020. 1678-1007 1981-7746 http://hdl.handle.net/11449/213300 10.1590/1981-7746-sol00312 S1981-77462021000100403 S1981-77462021000100403.pdf |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/1981-7746-sol00312 http://hdl.handle.net/11449/213300 |
identifier_str_mv |
Trabalho, Educação e Saúde. Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, v. 19, p. -, 2020. 1678-1007 1981-7746 10.1590/1981-7746-sol00312 S1981-77462021000100403 S1981-77462021000100403.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Trabalho, Educação e Saúde |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
- application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128664826544128 |