Formação de professores para o trabalho com o tema sexualidade no cotidiano escolar
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://revistas.udistrital.edu.co/ojs/index.php/GDLA/article/view/5148 http://hdl.handle.net/11449/124555 |
Resumo: | The current study aims to examine the training potential of an extension project, to work with the issue of sexuality in the daily school environment, as well as the redefinition of values and prejudices on the part of students. Sexuality relates to the pursuit of pleasure, manifested from birth to death. It is believed that the school environment is permeated with sexuality and the school can not deny its role in informing and training young people to experience it sensibly and safe. The extension project in question is intended to constitute as training space for Biological Sciences undergraduates at a public university, to provide conditions for reflection and subjectification of issues related to sexuality, favoring the training of more qualified teachers to deal with the subject in school environment. We used a qualitative methodology, using as instruments to collect data: questionnaires consisting of open-ended questions answered by members and former members of the design and analysis of mentoring records of supervision. It appears that participation in the project is perceived as significant and indicated as responsible for changes in conceptions, prejudices, stereotypes and attitudes regarding the theme of sexuality. Participants feel better prepared to work with the theme in their teaching practice. |
id |
UNSP_c410ca52252a431f7336e20829f2798d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/124555 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Formação de professores para o trabalho com o tema sexualidade no cotidiano escolarTeacher education for working with the theme sexuality in school everydayTeacher trainingSexualityUniversity extensionFormação de professoresSexualidadeExtensão universitáriaThe current study aims to examine the training potential of an extension project, to work with the issue of sexuality in the daily school environment, as well as the redefinition of values and prejudices on the part of students. Sexuality relates to the pursuit of pleasure, manifested from birth to death. It is believed that the school environment is permeated with sexuality and the school can not deny its role in informing and training young people to experience it sensibly and safe. The extension project in question is intended to constitute as training space for Biological Sciences undergraduates at a public university, to provide conditions for reflection and subjectification of issues related to sexuality, favoring the training of more qualified teachers to deal with the subject in school environment. We used a qualitative methodology, using as instruments to collect data: questionnaires consisting of open-ended questions answered by members and former members of the design and analysis of mentoring records of supervision. It appears that participation in the project is perceived as significant and indicated as responsible for changes in conceptions, prejudices, stereotypes and attitudes regarding the theme of sexuality. Participants feel better prepared to work with the theme in their teaching practice.O presente estudo tem por objetivo analisar o potencial formativo de um projeto de extensão, para atuação com a questão da sexualidade no cotidiano escolar, assim como a re-significação de valores e preconceitos por parte de universitários. A sexualidade relaciona-se à busca do prazer, manifestada do nascimento à morte. Acredita-se que o ambiente escolar é permeado pela sexualidade e não pode negar o seu papel na informação e formação dos jovens para que a vivenciem de forma refletida e segura. O Projeto de Extensão em questão visa se constituir enquanto espaço formativo para os licenciandos Ciências Biológicas de uma Universidade Pública, a fim de proporcionar condições de reflexão e subjetivação de questões referentes à sexualidade, favorecendo a formação de professores mais capacitados para lidar com o tema no cotidiano escolar. Utilizou-se uma metodologia qualitativa, tendo como instrumentos de coleta de dados: questionários, compostos por questões abertas, respondidos por integrantes e ex-integrantes do Projeto e análise dos registros de supervisão. Constata-se que a participação no projeto é percebida como significativa, sendo indicada como responsável por mudanças de concepções, preconceitos, estereótipos e posturas referentes ao tema sexualidade. Entendem-se ainda mais preparados para o trabalho com o tema em sua atuação docente.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Economia Rural, Faculdade de Ciências Agrárias e Veterinárias de JaboticabalUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Economia Rural, Faculdade de Ciências Agrárias e Veterinárias de JaboticabalUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Oliveira, Rosemary Rodrigues de [UNESP]Brancaleoni, Ana Paula Leivar [UNESP]Souza, Tatiana Noronha de [UNESP]2015-07-15T18:27:06Z2015-07-15T18:27:06Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article34-48application/pdfhttp://revistas.udistrital.edu.co/ojs/index.php/GDLA/article/view/5148Góndola, Enseñanza y Aprendizaje de las Ciencias, v. 8, n. 2, p. 34-48, 2013.2346-4712http://hdl.handle.net/11449/124555ISSN2346-4712-2013-08-02-30-48.pdf5909659700668705451896640274456505603755398235340000-0002-1349-659XCurrículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporGóndola, Enseñanza y Aprendizaje de las Cienciasinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-06T14:54:19Zoai:repositorio.unesp.br:11449/124555Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T17:08:49.469418Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Formação de professores para o trabalho com o tema sexualidade no cotidiano escolar Teacher education for working with the theme sexuality in school everyday |
title |
Formação de professores para o trabalho com o tema sexualidade no cotidiano escolar |
spellingShingle |
Formação de professores para o trabalho com o tema sexualidade no cotidiano escolar Oliveira, Rosemary Rodrigues de [UNESP] Teacher training Sexuality University extension Formação de professores Sexualidade Extensão universitária |
title_short |
Formação de professores para o trabalho com o tema sexualidade no cotidiano escolar |
title_full |
Formação de professores para o trabalho com o tema sexualidade no cotidiano escolar |
title_fullStr |
Formação de professores para o trabalho com o tema sexualidade no cotidiano escolar |
title_full_unstemmed |
Formação de professores para o trabalho com o tema sexualidade no cotidiano escolar |
title_sort |
Formação de professores para o trabalho com o tema sexualidade no cotidiano escolar |
author |
Oliveira, Rosemary Rodrigues de [UNESP] |
author_facet |
Oliveira, Rosemary Rodrigues de [UNESP] Brancaleoni, Ana Paula Leivar [UNESP] Souza, Tatiana Noronha de [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Brancaleoni, Ana Paula Leivar [UNESP] Souza, Tatiana Noronha de [UNESP] |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Rosemary Rodrigues de [UNESP] Brancaleoni, Ana Paula Leivar [UNESP] Souza, Tatiana Noronha de [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teacher training Sexuality University extension Formação de professores Sexualidade Extensão universitária |
topic |
Teacher training Sexuality University extension Formação de professores Sexualidade Extensão universitária |
description |
The current study aims to examine the training potential of an extension project, to work with the issue of sexuality in the daily school environment, as well as the redefinition of values and prejudices on the part of students. Sexuality relates to the pursuit of pleasure, manifested from birth to death. It is believed that the school environment is permeated with sexuality and the school can not deny its role in informing and training young people to experience it sensibly and safe. The extension project in question is intended to constitute as training space for Biological Sciences undergraduates at a public university, to provide conditions for reflection and subjectification of issues related to sexuality, favoring the training of more qualified teachers to deal with the subject in school environment. We used a qualitative methodology, using as instruments to collect data: questionnaires consisting of open-ended questions answered by members and former members of the design and analysis of mentoring records of supervision. It appears that participation in the project is perceived as significant and indicated as responsible for changes in conceptions, prejudices, stereotypes and attitudes regarding the theme of sexuality. Participants feel better prepared to work with the theme in their teaching practice. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013 2015-07-15T18:27:06Z 2015-07-15T18:27:06Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://revistas.udistrital.edu.co/ojs/index.php/GDLA/article/view/5148 Góndola, Enseñanza y Aprendizaje de las Ciencias, v. 8, n. 2, p. 34-48, 2013. 2346-4712 http://hdl.handle.net/11449/124555 ISSN2346-4712-2013-08-02-30-48.pdf 5909659700668705 4518966402744565 0560375539823534 0000-0002-1349-659X |
url |
http://revistas.udistrital.edu.co/ojs/index.php/GDLA/article/view/5148 http://hdl.handle.net/11449/124555 |
identifier_str_mv |
Góndola, Enseñanza y Aprendizaje de las Ciencias, v. 8, n. 2, p. 34-48, 2013. 2346-4712 ISSN2346-4712-2013-08-02-30-48.pdf 5909659700668705 4518966402744565 0560375539823534 0000-0002-1349-659X |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Góndola, Enseñanza y Aprendizaje de las Ciencias |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
34-48 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128761631080448 |